Side 8 av 8 Først 12345678
Viser søkeresultater 71 til 73 av 73
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard Finn, eller andre som har peiling!

Nå er det lenge siden jeg har vært her, rett og slett fordi formen egentlig ikke vært så ille den siste tiden. Men nå har det seg sånn at jeg er gravid...

Da jeg ble gravid for ca 12-13 uker siden reiste inn og fikk tatt blodprøver.
    TSH 1,3
    Ft4 28-29

Greien er at jeg har tatt nye blodprøver som viser det alle vet, at kroppen trenger mer thyroxin i svangerskapet. TSH 2,8 Ft4 21
    Nå er de siste prøvene TSH 3,7 og Ft4. Jepp alt er innenfor normalen, men kroppen later til å skrike etter noe. Hatt konstant hodepine siste to uker, samt svimmel og utilpass. Er det slik at noen bare trenger å ligge i øvre del av referanseområdet. Legen har enda ikke bedt meg om å øke dosen, men det har jeg gjor selv nå.(fra 125 til 150ug pr dag) Over alt leser jeg at TSH bør ligge under 1,4 når en er gravid, og at den generelle regelen er at dosen økes med 50% i løpet av de første 3mnd av svangerskapet. Er så lei av å mase på legen, og føler jeg kan mer om dette emnet enn henne. Hva sier dere?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Finn, eller andre som har peiling!

Jeg er iallfall helt enig med deg Maia !
    Det er visst ikke noe en kan overlate til legene dette, ikke engang i en så viktig livsfase som du er i.
    Om du er sikker på at du ligger over skalaen når du har det bra, så bør du doseres slik nå også, og det medfører jo økning av dosen.
    TSH er jo også på den snille sia hos deg, så dette har du god greie på.
    Stol på deg selv du Maia, det har du all grunn til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard Re: Finn, eller andre som har peiling!

Min formular er å dra til legen så fort eg får det blå krysset eller 2 blå streker og få tatt blodprøver. Samme dag øker eg dosen med 25 mikrogram levaxin per dag. Så får eg tatt blodprøver hver 4 uke og øker alt etter formen og blodprøvene. Det skal sies at siden eg tar Armour + Levaxin, så er TSH <0.03, så eg doserer etter FT4. Når det gjelder hodepine, svimmelhet og å være utilpass, så er dette ganske vanlig for gravide generelt. Et bra tips er å sjekke jern og ferritin, disse er ofte lave under graviditet.
    Lykke til videre

En TSH på 3,7 er ganske højt synes eg, kanskje du kan prate med legen og spørre han om å ringe en endokrinolog.
    Og det glemte eg helt...
    GRATULERER!!!

Side 8 av 8 Først 12345678

Lignende tråder

1. Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
    Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 26-02-08, 18:19
  2. Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
    Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-06, 23:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn