Side 6 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 61

Tråd: Urinsyregikt

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Standard Sv: Urinsyregikt

Har ikke snakket om legen om dette en gang jeg så jeg vet jo ikke om jeg har urinsyregikt heller.

Så bor jeg jo i Egypt da og har ikke klart å finne en skikkelig lege her ennå heller.

Kosten er det vel egentlig så som så med, har ikke særlig matlyst og får somregel til å spise to kanskje tre ganger i løpet av dagen. Hater å lage mat også så det hjelper jo ikke akkurat til. Nå har jeg jo unger da så jeg prøver jo å gi de et ganske godt kosthold men kanskje det er for mye kjøtt her i huset;-) Jeg er et kjøttmenneske og bare må ha kjøtt men jeg steker det alltid veeeeeeeldig godt. Prøver å bruke grovt brød og knekkebrød, og helst grov pasta om vi har det. Prøver å få i meg litt salat og grønnsaker også men innrømmer at jeg ikke helt får det til.

I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Trude Vis post
    Har ikke snakket om legen om dette en gang jeg så jeg vet jo ikke om jeg har urinsyregikt heller.

Så bor jeg jo i Egypt da og har ikke klart å finne en skikkelig lege her ennå heller.

Kosten er det vel egentlig så som så med, har ikke særlig matlyst og får somregel til å spise to kanskje tre ganger i løpet av dagen. Hater å lage mat også så det hjelper jo ikke akkurat til. Nå har jeg jo unger da så jeg prøver jo å gi de et ganske godt kosthold men kanskje det er for mye kjøtt her i huset;-) Jeg er et kjøttmenneske og bare må ha kjøtt men jeg steker det alltid veeeeeeeldig godt. Prøver å bruke grovt brød og knekkebrød, og helst grov pasta om vi har det. Prøver å få i meg litt salat og grønnsaker også men innrømmer at jeg ikke helt får det til.

Det forklare jo saken! Kjøtt er fy mat for oss med urinsyregikt. Helst bør man spise kjøtt hver fjortende dag, og kylling en gang i uken. Men ikke bare kjøtt er fy, øl og vin likeså, pluss mange forskjellige typer grønnsaker og frukter. Selv om du steker kjøttet veldig godt, har det ikke noe å si for gikta. Det er selve kjøttsammensetningen, eller hva nå det kalles for, som kroppen ikke takler. Aller helst skulle du ha spist mye fisk. Reker og annet skalldyr er fy. Og spise alt for mye brød er heller ikke så lurt. Puriner var det vist det heter. Mat som inneholder det, er farlig for oss.

Du kan lese mer om urinsyregikt og kosthold i denne tråden:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10950

og på denne siden:

h t t p:// w w w.orf.no/revsyk/kosthold8.html

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

På denne siden står matvarene listet opp etter innhold av puriner:
    http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm

Det er puriner man skal forsøke å få i seg minst mulig av når man har urinsyregikt. Sånn sett synes jeg oversikten på den siden er veldig grei.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Legger inn linken riktig for deg jeg, helgemann:
    http://www.orf.no/revsyk/kosthold8.html

Sånn!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    På denne siden står matvarene listet opp etter innhold av puriner:
    http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm

Det er puriner man skal forsøke å få i seg minst mulig av når man har urinsyregikt. Sånn sett synes jeg oversikten på den siden er veldig grei.
    Flott side!

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Legger inn linken riktig for deg jeg, helgemann:
    http://www.orf.no/revsyk/kosthold8.html

Sånn!
    Du likte ikke at jeg gjorde linken som "ikke aktiv"?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Takker, da skal jeg ta en kikk på disse linkene.

Vel, jeg drikker i hvertfall ikke alkohol så ingen problem der, og jeg spiser egentlig mest kylling eller kjøttdeig av okse, ja og litt biff i ny og ne da;) Men jeg skal kikke på linkene og se om jeg får til å forandre litt på kosten
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

medscape melder idag om funn som tyder på at fruktose forårsaker en stigning av puriner i blodet.
    Undersøkelsen bygger på blodprøver tatt etter inntak av diverse leskedrikker og juice.
    Inntak av lett-produkter viste ikke slik stigning.

"Administration of fructose to human subjects results in a rapid increase in serum uric acid and increased purine synthesis," he explained. "In addition, this effect is more pronounced in individuals with hyperuricemia or a history of gout."
    Skriver Dr.Choi, Boston University Scool of Medicine.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Skulle ikke forundre meg om sukrose også viste seg å ha samme virkning. Er bare mer og mer sikker på at alt det sukret vi spiser ikke er bra på noen måte...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

... og etter litt søk på nettet så finnes det iallfal én studie som bekrefter dette...
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17378997
    nei - to
    http://content.karger.com/ProdukteDB...asp?Doi=176340

Datagrunnlaegt er lite, dog.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

M.a.o. er all kjemisk fremstilt sukker dårlig sort for våres helse. Og likevel er det det eneste alternative til sukker, som finnes her til lands. Politikerene skulle blitt satt av på en øde øy, hvor kun kunstig sukker fantes, så skulle vi se, om pipa fikk en annen lyd...

Side 6 av 7 Først 1234567 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn