Side 6 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 76

Tråd: Sliten

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis du har cushings, noe som dine tall ser ut som, hjelper ikke riktig dose levaxin eller liothyronin noe særlig.
    det fins cushings og pseudocushings som er en slags stress. Balderklinikken kan hjelpe med sistnevnte tror jeg siden Omdal spesifikt nevnte stresset HPA-akse på foredraget. men dine tall er så unormale at det kan forklare symptomene. Cortisol skal alltid være lavere om kvelden og høyest om morgenen.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg har nå økt dosen (levaxin) med 25mcg annenhver dag. Gml dose var 100mcg pr dag. Gjør dette på egenhånd, selv om jeg vet at det burde skje i samråd m lege.
    Lioen tålte jeg tydeligvis ikke, så jeg håper jo at dette kan medføre økning i T3.
    Har stått på denne dosen i 3 uker nå uten nevneverdig ubehag, men merker til min undring at klærne plutselig har blitt veldig små!
    Jeg trodde virkelig at det skulle være motsatt! Føler meg veldig oppblåst og tjukk! :(
    Ellers ser det ut som kroppen takler økningen bra. Noen som har peiling på hvorfor vekten øker? (Samme matinntak og bevegelsesradius som alltid)
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Du har for høye kortisol nivåer i kroppen og dette gjør også at du legger på deg. Økningen skjer som oftest rundt magen, men ikke i alle tillfeller.

Var jeg deg vill jeg undersøkt litt mer rundt kortisolnivåene. Forhøyet kortisol kan føre til MANGE problemer. Tipper at du ikke sover så bra om natten heller siden nivåene dine på kvelden er mye høyere enn hva de burde vært.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sliten...

Hei--har akkurat lest om deg nå, og jeg kjenner meg igjen..Jeg har hele tiden trodd at jeg ble overdosert, men jeg fikk/ har en ekstrem muskell svekkelse( store problem med å gå i trapper bl.a.), fått nytt fett- depot rundt magen. illrød og varm i ansiktet, mister hår som jeg aldri har gjort i slike mengder, men tiltagende hårvekst ellers på kroppen. Smerter der nyrene sitter. alle natte symptomene dine. Jeg er trøtt og sliten hele dagen, men kvikner til ved midnatt og utover. Sovner sent, og våkner etter et par timer- lys våken, vondt i brystet, våt av svette på hele kroppen, hjertebank og generell følelse av noe "paniskt".. Har du problem med hendene og føttene dine? Mine smerter/brenner 24 t. i døgnet... I et år har jeg prøvd ulike doser Levaxin. Blodprøvesvara varierer, men kroppen er akkurat den samme.. Må du ikke legges inn på sykehus hvis cortisolet virkelig skal skjekkes riktig, eller?? Håper på bedring for deg.. skal følge med, for du oppdaterer vel!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Takk for respons Shanita og gunnda
    Jotakk! Kiloene sitter rundt magen. Ser ut som jeg er i 8mnd!
    Skulle dra for å ta nye kortisol prøver, men siden ikke jeg tålte lioen har jeg ikke vært.
    Har ikke smerter i hender og føtter, men søvnen er som sagt helt på trynet. Alt annet også forresten. :(
    I tillegg til at hodehåret svinner hen, mister jeg også øyenvipper og bryn. Jeg har også veldig lite kroppshår, noe som jo er positivt oppi det hele.
    Sliten
    Forkjølt!!
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sliten

Kom på en ting til. Vet jeg har lest(mulig på Merethes sider om binyrer?)- uansett var det presisert der jeg leste( var iallfall legestoff) at en aldri måtte begynne med T3 behandling før binyrene var friske. Det var enda værre enn å ta LEVAXIN ....

Spesiell hilsen til deg fra en som gruer til natta, og vurderer
    innkjøp av parykk.........
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Si fra hvis du kommer over et billig parti da!
    Sliten
    Forkjølt!!

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Dere bør begge to ta dere en tur innon www.cushing-help.com og lese litt. De har også et forum der dere vil finne mange med de samme symptomene som dere. Der vil dere også finne svar på hvorfor dere mister hår, legger på dere rundt mage, har ondter både her og der og i tillegg vil dere finne ut akkurat hvor vanskelig det kan være å få en diagnose.

Shanita

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej

Blander mig lige lidt i tråden.
    Jeg er også meget optaget af Cortisol-værdier, da jeg nu, efter at have været på Eltroxin (=Levaxin) i 10 måneder stadigvæk har det rigtigt skidt. Jeg tænker på om mine binyrer mon kan tåle stofskiftemedicinen? Jeg har fået taget en cortisol-måling som var på 295 kl. 11 om formiddagen, men fik lavet en normal Synachten-test. Jeg har også fået taget måling af døgn-urin - hvilket lå indenfor normalen. Måske alt er som det skal være? Jeg prøver bare at finde en forklaring på at jeg stadigvæk er rigtig sløj, med fine stofskifteblodprøver....
    Hvordan finder man ud af om ens cortisol-værdier er for lave for en? Skal man ikke indlægges for at tallene kan måles over et døgn?
    Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Gitte,

Kortisol målt kl. 11 har ikke så stor betydning da verdiene svinger veldig i løpet av dagen. For å få en nøyaktig måling bør prøven taes kl. 08:00 og 23:00. Dette gjelder både for spytt og blodprøver. 24timers urin er også ofte brukt.

Min laveste måling var 240 kl 08:00 og 270 kl 11:00. Det at jeg ikke hadde en lavere verdi kl 23:00 gjorde at jeg ble sendt til utredning for cushings da det er ofte slik at man mister døgnvariasjonen i kortisol. Verdiene skal være halvparten av morgenverdien kl. 23:00.

Jeg vet ikke fullt så mye om lavt cortisol som jeg vet om høyt, men jeg mener bestemt at man ikke skal bruke levaxin dersom man har mistanke om binyre problemer. Mener at det er fordi levaxin fører til ekstra belastning på binyrer som igjen kan føre til en såkalt adrenalin krise.

Hva slags symptomer er det du sitter igjen med etter at du har fått regulert stoffskiftet?

Shanita

Side 6 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn