Viser søkeresultater 51 til 60 av 63
-
21-08-07, 12:14 #51
Lurer på hvorfor bedriftshelsetjenesten vurderer dette? Hadde kanskje hatt en følelse av at leger og andre i industrien ville sett på det kanskje som kvakksalveri?
Selv synes jeg alternativ medisin og naturmedisin er helt greit. Men mange ser på det som kvakksalveri også...
-
21-08-07, 12:20 #52
Tror kanskje dette ikke blir sett på som kvakksalveri da det i enkelt land brukes på sykehus for å stille diagnose.
Men det var bare forslag, kan ikke tenke meg at det blir akseptert.Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år
-
21-08-07, 12:51 #53
Veldig interessant. Men rart at om det er så anerkjent (og studert som det stod på websidene n'Finn skrev om), så er det litt rart at det ikke er mer kjent og evt mer brukt...
Men kanskje er det fremdeles i utviklings stadiet
-
22-08-07, 03:06 #54
Hva betyr prøvene?
Mulig jeg spør veldig dumt nå?
Jeg skjønner ikke helt hva prøvene betyr. En prøve jeg tok står det S-Fritt T4 og på en annen står det P-Fritt tyroksin. Så jeg lurer på om dette er samme prøven? Og er det samme referanse verdier? Og hva betyr S og P foran betegnelsen? Har også samme på S-TSH og P-TSH.Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år
-
22-08-07, 07:35 #55
Dem kjører over oss med bransesjargongen...
Her er litt av den :
S=serum
P=plasma
U=urin• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-08-07, 08:30 #56
Vil det da si at det er to forskjellige type prøver jeg har tatt? At den første jeg tok er Serum og den siste Plasma, eller er det samme?
Den føste tok jeg 21.04.06 S-Fritt T4 - 15,9 (12,0 - 22,0), den neste tok jeg 26.08.06 P-Fritt tyroksin 21,4. Kan jeg sammenligne disse to, eller blir det feil? Har ikke ref verdi på den siste, blir det samme?
TSH ble også høyere på siste prøve. 21.04.06 S-TSH - 1,76 (0,27 - 4,20) og 26.08.06 P-TSH - 2,09.
Sitter og går gjennom gamle prøver nå, for å se om jeg finner noe å ta tak i. Men disse ser vel fine ut de?Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år
-
22-08-07, 09:54 #57
Plasma brukes i blodsammenheng om den gulaktige vesken som inneholder alle blodlegmene.
Serum er blodveske som er befridd for dette.
Men dette er min oppfattelse og jeg vet ikke om dette er helt korrekt ?
Har faktisk søkt ganske mye uten å få noe klart svar. Noen steder står det faktisk helt motsatt av andre steder og av det jeg har gått å innbilt meg at det er - så jeg får prøve litt til....
Og ditt spørsmål om hva som utgjør den faktiske forskjell på prøvene vet jeg ikke, men det kan være rene måletekniske forhold.
Serum er vel den delen av blodet som inneholder antistoffer såvidt jeg vet. Det er mulig at også de frie hormonene også befinner seg her og at måleinstrumentene lettere kan identifisere dem her.
Men dette må foreløpig betraktes som spekulasoner.......
På www.furst.no står det at nesten alle prøver foretas i serum - - - så da røk nok forklaringa mi gitt.
http://www.furst.no/bb/index2.html her er litt om hvordan plasma og serum fremstilles.
På http://www.hf.hio.no/bio/hem/blodprover.htm#fullblod står dette :
Prøvemateriale
Ved undersøkelse av blodkomponenter brukes fullblod, plasma eller serum. Disse prøvematerialene kan en få både ved arterie-, vene- og kapillærprøvetaking.
Fullblod
Med fullblod menes blod med eller uten antikoagulant. Fullblod uten tilsetning koagulerer og serum skilles vanligvis fra. Fullblod med antikoagulant betegnes gjerne EDTA-blod, heparin-blod osv etter hvilken antikoagulant som er tilsatt. Blod med tilsetning må blandes omhyggelig (10 ganger) rett etter prøvetaking og umiddelbart før analysering.
Fullblod brukes blant annet til undersøkelse av blodets cellulære bestanddeler og til enkelte koagulasjonsanalyser.
Plasma
Blodet tappes i rør tilsatt antikoagulant (f.eks. EDTA, heparin, oxalat, citrat) og må blandes omhyggelig (10 ganger) umiddelbart etter prøvetaking. Sentrifugeres innen 2 timer (hvis ikke annet er oppgitt). Plasma pipetteres fra. (Ofte inneholder plasmaet noen trombocytter – økt g ved sentrifugeringen reduserer antallet).
Plasma brukes blant annet til bestemmelse av en rekke koagulasjonsfaktorer og endel hormonanalyser.
Serum
Blodet tappes i rør uten tilsetning. Koagulasjonen starter etter få minutter, men er ikke fullstendig før etter ½ - 1 time, når koagelet har trukket seg sammen. Sentrifugering ved 1000 – 1200 g i 10-15 minutter. For tidlig sentrifugering kan føre til hemolyse. Serum avpipetteres.
Koagelet består hovedsakelig av blodlegemer (inkl. trombocyttene) og fibrin. Fibrinogen og andre koagulasjonsfaktorer som forbrukes ved koagulasjonen er ikke tilstede i serum. Enkelt kan en si at:
Serum = Plasma - fibrinogen
Serum brukes til de fleste klinisk kjemiske og serologiske analyser.
Her er en måling av et annet parameter. det går frem at denne analysen kan gjøres både i seum og i plasma - med hver sine referansområder.
Har ikke funnet tilsvvarende for Thyroxin - enda iallfall.
Serum/plasma-
TIBC (Jernbindingskapasitet) ▲
TIBC, beregnes fra målt transferrin
Indikasjoner
Mistanke om hemokromatose. Rekvireres sammen med s-jern.
Prøvetaking
0,5 ml serum/heparinplasma. Prøven taes fastende, og pasienten må ikke ha tatt jerntabletter siste døgn (av hensyn til samtidig analyse av s-jern).
Referanseområde
Plasma: 47 - 80 µmol/l
Serum: 49 - 83 µmol/l
Tolking
Høye verdier: Jernmangel og østrogenpåvirkning (f.eks. p-pillebruk og graviditet). Ved jernmangel er som regel s-transferrinmetning (100x(s-jern/s-TIBC) %) under 15 %.
Lave verdier: Inflammasjoner, underernæring og nefrotisk syndrom. Ved hereditær hemokromatose er s-TIBC lav eller normal, men s-transferrinmetning er som regel over 50 % hos kvinner og 55 % hos menn.
Det jeg syns jeg får ut av søkinga er at jeg forsto dette ganske bra likevel. Thyroxinhormoner bruker blodet som lager og til transport. Lageret som brukes er proteinene TBG og litt på to Albuminer, og proteinene befinner seg i plasma. Kalles jo også for plasmaproteiner.
Dette er altså T4 og T3 som lagres slik, og så lenge de er lagret er de ikke aktive hormoner.
Men de frigjøres jo etter sin bestemte tid på lager.
Siden labbene skriver at frittT4 måles i serum må man kunne anta at når T4 og T3 frigjør seg fra sitt plasmaprotein så er de å finne i serum.
Det er jo pussig at de har målt fT4 i plasma da ?
Kan det være en feiltrykk der ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-08-07, 11:35 #58
Ja det må jeg si meg enig i. Men denne prøven ble tatt på St Olavs Hospital i Trondheim. Den serum-prøven ble tatt hos fastlegen. Det ser da ut som jeg ikke kan sammenligne disse prøvene. Jeg må prøve å finne ref området for plasma-prøvene.
Opprinnelig skrevet av Hansen
Tusen takk for mye og nytting informasjon!!Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år
-
22-08-07, 12:39 #59
Hei,
hvis fastlegen din befinner seg i Trondheim eller Trøndelag sendes prøvene til analyse på St.Olavs uansett. I N-T bruker de kanskje Sykehuset Levanger.
Men det er jo mulig at det er forskellig referansetall på serum og plasmaprøver, det vet jeg ikke.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
22-08-07, 23:02 #60
Hei Hansen
Tror jeg fant svaret, her er hva jeg fant på sidene til St Olavs:
Se hva det står om prøvetaking:Tyroksin, fritt
FT4, fritt T4
Indikasjoner
Diagnostikk og kontroll av hypo- og hypertyreose.
Prøvetaking
0,5 mL serum. Alternativt materiale: Heparinplasma. Hos pasienter som bruker tyroksin bør prøve til behandlingskontroll tas medikamentfastende om morgenen.
Forventet svartid
Analysen utføres daglig.
Referanseområde
12 - 22 pmol/L.
De har her samme ref område, så resultaten tolkes likt fordi om det er plasma eller serum.Prøvetaking
0,5 mL serum. Alternativt materiale: Heparinplasma.
Da ble det ganske høye verdier på mine siste prøver:
P-Fritt tyroksin 21,4 (12 - 22)
P-TSH - 2,09 (0,27 - 4,20)
Ser at FT4 ligger helt opp mot maksAcromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år
Lignende tråder
-
Moderat binyreinsufficiens eller hypothyreose
Av Anisa i forumet Sygdommer som ligner hypothyreoseSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 14:13 -
Hypothyreose eller binyrene?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 14:13 -
Psykisk sygdom eller hypothyreose?
Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 61Siste melding: 17-09-09, 22:24 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Fantastisk informativ side om hypothyreose, t4 eller t4/t3
Av baremei i forumet Nyttige linkerSvar: 4Siste melding: 04-06-06, 01:01
Svar med sitat
Bokmerker