Viser søkeresultater 51 til 60 av 95
-
01-02-13, 22:05 #51
Sv: Når skal man være fornøyd? I-D-M's vei mot toppen
Der ser du - du har fått deg noen smeller i hodet
! Selvfølgelig har de fleste barn det, og heldigvis får det ingen konsekvenser for de fleste. Men det er ille for de som kanskje får senvirkninger, f.eks. i form av hypofysesvikt. (Nå tenker jeg med gru på de smellene mine to eldste poder hadde da de var små
- og håper de unngår mine problemer!).
Søk på nicknavnet Thierry (tidligere kalte han seg noe annet) og les tråden "Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden mars 2010 og blitt bedre". Der forteller han om Hertoghes syn på slag mot hodet. Jeg syns det er interessant å lese om dette, og det kan kanskje forklare en del av problemene for oss som ikke har noen autoimmun betennelse i kjertelen. Men vi har jo de samme symptomene og er like syke - dessverre
. Det er bare så mye vanskeligere å få diagnosen når man ikke har disse antistoffene å vise til
. Ja, ja - ikke noe å gjøre med det, ting er som de er!
Bra at du får øke dosen - det var vel på tide! Du vil ikke prøve å gå over til tyroid, da? Jeg ble ihvertfall ikke det grann bedre på Levaxin (+ lio), så den bedringen jeg har fått er kommet etter dette siste året på tyroid. Ta gjerne imot en sykmeldingsperiode! Kanskje du vil ha godt av å roe ned en periode og lade noen batterier! Skiføre nå, kanskje, og anledning til å få trimmet i frisk luft? Det har det ihvertfall blitt her de siste to dagene - alt for mye av det hvite!
-
01-02-13, 23:50 #52
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
03-02-13, 18:49 #53
Interessante innspill. Veldig sausete i hodet nå. Ikke sovet skikkelig på noen dager. Jeg kunne sikkert trengt den sykemeldingen. Det er kanskje ikke så lurt å svare her heller så lenge man har så mye "grøt" i hodet.
Det er en ting som har gått igjen i det siste her på forumet har jeg inntrykk av, fibromyalgi. Jeg har aldri gitt dette noe særlig oppmerksomhet. En av de sterkeste symptomene er jo smerte. Det har jeg ikke. Dermed har jeg slått det i fra meg. Ofte har jeg god oversikt over mitt sykdomsbilde. Akkurat nå er jeg bare forvirret. Holder de fleste muligheter åpne. Nå er det ikke slik at jeg tenker på dette dag og natt da. Lar det ikke ta over livet mitt.
Dette med antistoffer har jeg ikke hørt noe særlig snakk om før. Ikke om meg selv i hvert fall. Det var vel for det meste ensidig fokus på TSH og at den var i grenseland. Jeg vet ikke helt hva det betyr engang. Er det slikat høy anti TPO medfører at kroppen har en autoimmun tilstand? Glad jeg ikke har det i hvert fall. Jeg har ikke lest grundig igjennom det som stod om post traumatisk hypothyreose, men jeg forstod det slik at det ikke bare var slag mot hodet som kunne utløse det, men også psykiske traumer mot hodet. Akkurat det kan jo passe for meg. Jeg har likevel en følelse av at vi gjør ting vanskeligere enn hva de trenger å være nå. Det er slått fast at jeg har hypo for lengst. Med eller uten antistoffer.
Angående vinter og det der hvite. Er så lei at jeg holder på å spy. Snø og kulde burde være forbudt i trafikken. Andre folk jobber sikkert med glatten. Jeg bare gir full gass (automatgear) og banner over traction control som får bilen til å oppføre som en idiot. Jeg har ikke tålmodighet til å styre med ting jeg oppfatter som helt teit. Selv om ingen kan gjøre noe med været. Det er vel forhåpentligvis på vei over om 2-3 uker. Slik var det jo i fjor. En annen ting med vinter er disse bilene med oransje roterende lys som jobber langs veien. Se på meg, jeg brøyter, beware, alarm, alarm. Tror de at de blir usnylig uten det der lyset på? Man får jo epilepsi av å se på det. Det er vel en EU-bestemmelse. Nok en dårlig en. Får vel slutte før jeg tar helt av. Slik kan man altså bli etter endel dårlig søvn og stress. Ganske irritert altså.
-
16-02-13, 18:10 #54
Blir et kort innlegg bare for å holde liv i tråden. Det virker ikke som om doseøkningen har gjort noe bra. Jeg er langt i fra overdosert. Ingen skjelving eller hjertebank. Jeg føler meg bare enda tommere. Jeg kan sove hele tiden. Til alle døgnets tider. Og jeg merker aldri når jeg sovner. I og med at doseringen ikke virker optimal så ønsker jeg ikke å ta B12 akkurat nå ettersom jeg ikke tror det vil gi noen effekt. Jeg har begynt på D3 og vitamin E. Så langt merker jeg ingenting til det.
-
18-02-13, 13:34 #55
Lavt stoffskifte og jogging
Hver gang jeg nevner dette blir jeg bedt om å forsøke andre typer trening. Jeg velger jogging fordi det krever lite. Det innebærer ikke andre personer og koster nesten ingenting bortsett fra noen sko en sjelden gang. Mitt problem er derimot at jeg ikke kommer opp i en slik intensitet at jeg blir svett eller andpusten en gang. For andre ser det sikkert ut som om jeg er for tung og har for mye å drasse på til å greie å jogge skikkelig. Det er bare tull. Det første halve minuttet kan jeg kjøre en full sprint i et anstendig tempo. Etter det er man bare tappet. Ikke fordi man er andpusten, mer fordi bare hele kroppen sier stopp. Dette er ikke noe moro, slutt med dette, ikke plag meg sier den. Innimellom fungerer det bedre, men jevnt over er det bare tungt. Asfalt er skadelig for bein og knær. Ja, kanskje, men det skal ikke fungere på denne måten. Dessuten har jeg en sjelden gang gode dager der jeg ikke kjenner ubegag i bein i det hele tatt.
Jeg beskriver trening slik at jeg ikke greier å ta ut mitt beste og folk skjønner ingenting. Tror jeg bare prater tull. Jeg kjenner jo at kroppen har mer inne, men at ubehag bare stopper meg. Driver også å sykler. Det er det samme der. Får ikke tatt ut maks av det jeg har inne. Er det andre som kjenner igjen trening på denne måten?
-
18-02-13, 14:26 #56
Sv: Jogging
Det kan godt være at jogging kræver mindre end f.eks. hækkeløb, men for ramte af hypothyreose kan jogging være lige så svær (umulig?) at dyrke som triathlon (threeathlon) kan være for friske utrænede. Det lyder lidt som om du ikke har den rette forståelse af det som hypothyreose gør ved kroppen... (?)
Det som hypothyreose gør ved kroppen i forhold til præstationsevne kan overordnet sammenlignes med højdesyge (høydesyke) hos ellers sunde og friske bjergbestigere når de når op på over 3000 m over havoverfladen. Jo højere de kommer, jo tyndere luft, jo værre højdesyge, hvilket gør at de kommer kun langsommere og langsommere frem.
Her hjælper hverken stærk vilje eller præstationstrangen. Kroppen kan ikke levere i den tynde luft og det lave lufttryk, og hvis bjergbestigeren alligevel forsøger at forcere, og gør det længe nok, dør han/hun. Så alvorligt er det.
Af hormonale årsager (her thyreoideahormonmangel) kan kroppen heller ikke levere en konstant, intens fysisk indsats, fordi hormonmangel netop reducerer kroppens evne til at generere energi, på lignende måde som iltmangel gør hos bjergbestigere. Og det kan ikke nytte at diskutere det med Moder Natur... eller med nogen anden, for den sags skyld.
Vil man gerne holde sig i rimelig form trods hypothyreose, er dette alene en "videnskab" for sig. Her er ingen genveje.
Du kan få lidt at vide om, hvordan man overlister hypothyreose for at komme i bedre form, i denne tråd (Blondie).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-04-13, 19:46 #57
Nesten to måneder siden forrige post. Uttallige ganger har jeg tenkt å stikke innom her, men jeg har følt meg for stresset eller sliten. I februar var jeg intensivt her inne omtrent hver dag. Helt typisk. Man kan holde på med noe i en kort periode så blirman trøtt av det eller glemmer det helt.
Nå har jeg hatt to samtaler med Balder siden jeg skrev her sist. Jeg har fylt på med 4 injeksjoner B12. Jeg går på omega 3, vitamin D3, vitamin E og sink. De sier at kroppen ser sunnere ut i blodprøveverdier, men jeg merker ingenting. Mikro CRP er blant annet gått en del ned. Høres positivt ut. Har jo ikke lyst på betennelser. Det begynner å koste, men legen virker fornuftig. Jeg har lyst til å prøve det hun foreslår. Nå skulle jeg få resept på testosteron. Her og nå er jeg litt usikker på hva det skal hjelpe mot. Energi håper jeg, men jeg er litt usikker på om jeg har så dårlig energi. I gamle dager hadde jeg det. Nå har jeg mer en uklar forkvaklet tankegang som gjør det vanskelig for meg å få gjort ting. Det kan vel hjelpe for kjønnsdrift. Den synes jeg har kommet seg uansett. Utrolig nok. En annen ting er at jeg skal utredes for hemakromatose. Fint det, men jeg tror vel ikke det heller vil gjøre noen forskjell. Ferritin nivåene er beviselig altfor høye, men jeg vet ikke om det betyr så mye. Jeg har ikke lest om andre med den problemstillingen her inne.
Så var det Balders kjepphest. Matintoleranse og glutenallergi etc. Jeg vet at det er mange her inne som ikke tåler melk eller gluten. Og andre typer intoleranse for mat. Det er vanlig sammen med lavt stoffskifte. Hun mener det kan være svaret på hvorfor jeg føler så lite. En sopptilstand i kroppen sa hun. Jeg føler vel ikke akkurat at det virker logisk. Jeg har vel ikke akkurat inntrykk av at de som går på melk eller glutenfri kost blir noe særlig bedre. En annen ting er at jeg bedømmer dette ut i fra avføringen. Kan være ok i lange perioder. Nærmest uansett hva man spiser. Jeg tok proteinintoleransetest i 2001. Den gangen var den positiv. 5 år senere var den negativ. Såvidt jeg husker da. Merkelig hvordan slike ting blir uklart med tiden. Første gang var jeg uten levaxin. Andre gang gikk jeg på levaxin og hadde hatt noen gode perioder. Med bedre stoffskifte får man kanskje lettere orden på slike "forstyrrelser" i kroppen. Legen sa jeg måtte slutte med slik kost i 2006 etttersom jeg fikk mareritt av det og ble direkte ulykkelig.
Så skulle det være 3-4 avsnitt til her, men de har forsvunnet siden brukeren automatisk ble logget ut etter en stund. Går ikke an å få det frem igjen heller selv om jeg ser det har gått inn som autosaved content. Jeg får reforfatte det etter beste evne.
-
03-04-13, 23:23 #58
Nettbrett er dritt, men jeg må jo skrive innleggene på det ettersom jeg aldri er hjemme der jeg har PC. Jeg er på jobb i stedet ja. Skal man bla oppover i innlegget så får man ikke rettet det som er øverst fordi drop down tastaturet er i veien. Herregud så mongo!

Jeg har for øvrig tatt "spytte i et glass om morgenen" testen. Det ble tråder som hang ned i glasset av spyttet mitt. Betyr det at jeg har candida albicans? Eller kan jeg ha candida related complex? Jeg er ingen ekspert på det, men såvidt jeg vet har alle candida albicans, men noen har for mye av den og da blir det et problem? Den testen som man finner et annet sted her på forumet er jo ikke bombesikker da, men jeg tror den kan være grei nok som en retningsgiver. Det som da ikke er noe gøy er at man vel må ut på et nitrist kosthold der man omtrent ikke kan spise noe hvis man skal teste dette ut.
Etterhvert som tiden går kommer lav stoffskifte mer og mer i bakleksa hos legen på Balder. Jeg kan jo skjønne det. Prøvene mine er ikke så hakkende gale. Hva skal man da gjøre med det? Imidlertid kan man lure på om hun helt avskriver at stoffskiftet er et problem for meg. Hun har hengt seg litt opp i hvordan jeg lever livet mitt. Med tanke på søvn, døgnrytme, jobb og samboerforhold etc. Hun ymtet frempå om at jeg kan ha forsinket søvnfasesyndrom. Nå hadde jeg påskeferie på hytta med foreldre. Jeg la meg samtidig som dem. I seng 2240 og opp 0830. Da er man vel ikke forsinket? Det er bare det at når man har en jobb som ofte slutter 0030 da stuper man ikke i seng når man kommer hjem. Jeg vil ha mer ut av dagen. Mer underholdning og moro. Jeg har byttet til kun å jobbe kveld på. Jeg orket ikke mer av å stå opp 03 på natten. Sikkert lite optimalt og kanskje man burde bytte jobb, men det går jo ikke når man ikke har utdannelse og ikke tåler å tjene mindre.
Angående samboerforhold. Det begynner å bli pinlig. 20. Oktober ble vi enig om å forlate hverandre. Vi bor fremdeles sammen. Forrige uke sa jeg at jeg hadde kontaktet megler og var klar for salg av lelighet. Det ble ikke veldig godt mottatt. Jeg var ond, hadde gått bak ryggen hennes osv.så hun klarte å avverge det. Jeg tenker å gå løs på nytt igjen snart da. Da skal jeg ikke gi meg så lett. Jeg kan ikke bo med noen som er mentalt ustabil og som ikke tar godt nok hensyn til stoffskifteproblematikken min. Legen mente det sliter meg ut og tar energi. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg nøt friheten sist hun var borte fra hjemmet noen dager. Når hun var tilbake følte man seg ikke like fri og glad lenger.
Nå har jeg nettopp hatt en ganske bra periode. Vanskelig å si hvorfor, men jeg tror det var pga påske. Det pleier å være slik i ferier og høytider. Spesielt rundt jul og nyttår. Det er vel ikke akkurat negativt med litt fri og avkobling. Samt at det er mye minner og tradisjoner i slike høytider. Det var deilig å få det sosiale på plass et øyeblikk og føle tilhørighet. Jeg møtte også en dame på nett som jeg knyttet litt hva skal man si - relasjoner til. Men det er ikke så lett nå i ettertid når jeg ikke føler meg like bra lenger. Tror ikke hun får noe ut at jeg sier jeg egentlig ikke orker å snakke med henne eller at jeg mangler inspirasjon til å si noe gøyalt/interessant.
Jeg har ikke fått blodprøveresultater, men de skulle visst bli sendt til meg. TSH var visst på 0.85. Balder går ikke under 0.5. Ikke vet jeg, men det er nå en del her med TSH under 0.5 som ikke er hyper. Ellers er FT4 for lav mens FT3 er normal. Det er vel motsatt av hvordan det skal være for å få lio? Legen vil ikke gi noe NDT/armour ettersom vi ikke har funnet rett levaxindose. Det er sikkert fornuftig. Imidlertid litt kjedelig ettersom jeg har inntrykk av at erfa/armour er det eneste som hjelper. Det være seg om man har masse tilleggslidelser også. Bye for now og en god natt ønskes fra meg!
-
04-04-13, 15:45 #59
Legen vil ikke gi noe NDT/armour ettersom vi ikke har funnet rett levaxindose ??
Er du sikker på, at du ikke har misforstået det som Balder-legen sagde?
Hvis det er vitterlig, hvad Balder-legen sagde til dig, da har jeg kun en ting at sige: tag dine surt tjente penge og brug dem et andet lege-sted! Det kan kun gå for langsomt!
Du er til grin for dine egne penge, I-D-M!
Hvornår ellers skifte Levaxin ud med NDT/armour - hvis ikke netop når skidtet ikke virker?
Er det ikke snart i 8 år, at du har været en Levaxin-patient?
Balderklinikken kan selvfølgelig "hjælpe" dig med at fortsat udprøve adskillige Levaxindoser, i mange omgange endnu, og hver (om)gang skal du betale en ny regning! F*****g blodsugere!
Sorry for tonen, I-D-M. Jeg bliver bare så pist på dine vegne. Og på andres!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-04-13, 16:36 #60
Nettopp! Jeg gikk på Balder en stund. Legen der var svært ivrig på å underdosere meg, etter min mening. Legen mente jeg brukte alt for mye stoffskiftemediisner. Jeg brukte da thyroid. Og denne legen ante ikke at når du bruker T3, så blir TSH supprimert, under 0.0---. Jeg nektet å høre på legen, jeg sa til ham at han tok feil. Han ville ha mitt TSH opp. Jeg gir ikke fem øre for slike leger med så lav kunnskap om stoffskiftet og medisinering.TSH var visst på 0.85. Balder går ikke under 0.5.
Min tanke er som følger: har du lavt stoffskifte er det sannsynligvis hovedproblemet ditt. At denne legen din legger mindre og mindre vekt på dette sjokkerer meg. Det er der roten til det meste av det du sliter med finnes, vil jeg tro.Etterhvert som tiden går kommer lav stoffskifte mer og mer i bakleksa hos legen på Balder. Jeg kan jo skjønne det. Prøvene mine er ikke så hakkende gale. Hva skal man da gjøre med det? Imidlertid kan man lure på om hun helt avskriver at stoffskiftet er et problem for meg.
Jeg blir stum av slike leger
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Av Caramella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat

Bokmerker