Viser søkeresultater 51 til 60 av 80
Tråd: Knogleskørhed!!!!
-
09-10-12, 08:34 #51
Sv: Knogleskørhed!!!!
Jeg har længe taget 15mg K2 og 1000IU D3 og har nu sat det ned til 10 mg K2 og 5000IU D3 så jeg er langt over det anbefalede niveau. Få evt taget blodprøver hvert kvartal og juster efter blodprøvesvarene. Hvad der er rigtigt for mig er ikke nødvendigvis godt for andre
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
12-08-13, 07:28 #52
Jeg har fået lavet en ny knogletæthedsmåling og den viser, som min læge skriver, at jeg har mindre kalk i knoglerne end tidligere. Lægen tilbyder mig en behandling med en indsprøjtning én gang om året, men han nævner ikke hvilken.
Jeg har brug for jeres konstruktive kritik så det ikke bliver den ensidige fra lægen der kun tænker medicin.
Jeg tager 4 grain erfa hver dag - 2 grain tidlig morgen, ca ½ time inden morgenmad og så 2 grain mellem kl 11 og 14. Jeg overvejer at tage Erfa til natten igen da jeg nogle gange glemmer at tage medicinen mellem 11-14. Jeg er i tvivl om jeg bare kan begynde at tage Erfaén inden sengetid eller om jeg skal sætte dosis ned.
Jeg tager stadig store doser af D3 og K2 og spiser Paleo-kost.
Mit stofskifte lå for første gang i januar i den høje ende af skalaen så jeg tænker at kroppen ikke har haft mulighed for at sørge for knoglerne, før nu, og at det er naturligt at jeg har oplevet et tab i knoglemassen
Jeg påtænker at begynde på Lugol´s for at fjerne Fluor m.m. så mit stofskifte forhåbentlig forbliver i den høje ende af skalaen, men med mindre indtagelse af Erfa.
Jeg har også overvejet at påbegynde på naturidentiske hormoner, men er i tvivl om det er det rette valg og om der er læger her i Danmark der behandler med dette.
Håber ikke at mit indlæg virker for forvirrende, men jeg har bare så mange tanker der kværner rundt i hovedet så jeg har virkelig brug for jeres syn på sagen
-
12-08-13, 07:49 #53
Re: Sv: Knogleskørhed!!!!
Hva med magnesium? I tillegg til d-vitamin, kalk og k2 så trengs også magnesium. Den måles dårlig i blod og noe bedre intracellulært. Og ... vektbærende trening er et must om du kan makte det.
http://fitness.mercola.com/sites/fit...ne-health.aspx
Vel - det var to tanker som ramlet ned i hodet mitt på bakgrunn av det du skrev.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-08-13, 07:55 #54
Hej

Et lille pip herfra. Begynd bare at ta Erfa til natten uden videre forberedelse. Og så evt. en "anden afdeling" om morgenen - jeg synes egentlig, det virker bedst for mig at fordele det på den måde. Men jeg oplever det bestemt ikke som noget voldsomt at ta Erfa til natten - det er tværtimod ganske behageligt at få lidt ekstra varme i skroget inden man skal sove, og jeg føler mig også trods diverse skavanker mere udhvilet om morgenen, end hvis jeg ikke har taget Erfa til natten
Mht. knogler synes jeg for det første, det ville være relevant at sørge for tjek af diverse kønshormoner, inden man kaster sig ud i nogen behandling. Det virker i det hele taget helt galt ikke at lægen ikke en gang oplyser, hvad det er for en indsprøjtning, h*n har i tankerne.
Nielsigne
-
12-08-13, 08:02 #55
Sv: Re: Sv: Knogleskørhed!!!!
Og så ekstra B6 sammen med. Plus et dagligt tilskud af multi-b
"uden magnesium kan kalken ikke blive indbygget i knoglerne", citat fra radiodoktoren http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...5/knogleheling

..... Grrrr, her skriver radiodoktoren så om B12 og ikke B6 .... men jeg har altså læst om det med magnesium og B6-vitamin et sted. Få nok B-vitaminer sammen med magnesium, kan man vel bare sige
(Vitamindoktor om calcium her http://www.vitamindoktor.com/cm67/ )
-
12-08-13, 12:06 #56
Cirkeliiiine!

Han tilbyder dig et bisfosfonat præparat - Aclasta (andre lægemidler med samme virkestof zoledronsyre/Zoledronic acid: Zometa, Zomera, Reclast)... Tilbyder og tilbyder... den koster ca. 4.500 dkr pr injektion. Forresten er det heller ikke en injektion, men infusion/drop som varer ca. 15 minutter.
Bisfosfonat-drop een gang årligt ved knogleskørhed
Problemet med information om lægemidler eller deres virkestoffer er, at på vores skandinaviske sprog findes kun det, som lægemiddelproducenterne selv definerer af fordele og ulemper. Så selv om det er skide irriterende, er det faktisk bedre at finde kilder til information på andre sprog end skandinavisk. Mit link til bisfosfonater og zoledronsyre er engelsk.
Jeg selv forstår ikke helt, hvorfor du tilbydes Aclasta. Der er to hovedgrupper af osteoporose: type 1 og type 2. Osteoporose Type 1 forekommer hos yngre med en eller anden grad af hypogonadisme og den kan også være hypofysært betinget, lige som hypothyreose og så meget andet hormonalt.
Type 2 osteoporose rammer kvinder efter overgangsalderen. Du er sørme kun 38 og da Aclasta er udviklet til kvinder i alderen fra 60 år, føles det at du endnu mangler 22 år før du overhovedet indtræder i Aclasta-alderen. Vær obs på hvis du tilbydes lægemidlet billigere end apotekprisen, eller gratis, for så er du med i et forsøg. Jeg bliver noget paranoid, når et lægemiddel tilbydes til yngre end den aldersklasse midlet er oprindeligt udviklet til, og testet på.
Ved du hvad jeg tror? Det er ligesom ikke små ting at blive behandlet med et depot af et kemisk stof, der er tilstede i kroppen et helt år. Tabletterne kan man stoppe med, hvis man mistrives. Aclasta bliver i kroppen indtil den sidste "microsfære" (almost nano) har tømt sit indhold.
Jeg ved ikke om du har haft flere knoglebrud, eller hvad var den direkte årsag til at du er kommet i lægens fokus på osteoporose, men læser man ude i verden, da anbefaler man faktisk ikke at forebygge selv hos ældre mennesker med disse mediciner. Ikke før der er vitterligt begyndt at ske mere end et knoglebrud, idet lav knogletæthed er altså ikke ensbetydende med at man nødvendigvis behøver brække knogler hele tiden.
Har du symptomer? Falder din rygsøjle sammen? Er din højde reduceret i forhold til før? Er du krumrygget? Har du brækket noget mere end en gang? Hvis knogleskørhed virkelig er noget du er bange for, og som holder dig søvnløs af bekymring, da ville jeg slet ikke acceptere tilbuddet lige nu, men i stedet ville jeg altså skaffe en second opinion privat.
Ellers (hvis jeg husker rigtigt) har du jodmangel, og mangel på jod er også tæt forbundet med afkalkning af knogler hos disponerede personer. Men altså hvis man har jodmangel, der forsvinder den ikke den første dag man har fået de første Lugol dråber. Jo større grad af jodmangel, jo længere tager det før en normal jod-mætning er opnået, simpelthen fordi kroppen beholder ikke den jod kroppen får i løbet af en dag. Jod bliver udskilt hver dag, og ny jod skal til i cirkulationen. Før kroppens jod-spare funktionen (kroppen udvikler ved varig jodmangel) er deaktiveret af en stabil tilførsel af jod hver dag, er effekten af jodmangel endnu ikke helt overstået, selv om man får et dagligt tilskud.
Derudover husker jeg ikke om du har taget din Thyroid til natten før, og hvis du har, hvorfor har du skiftet til dagmedicinen igen? Måske husker jeg forkert. Det er i hvert fald spild af gode hormoner, at dele dosen over flere gange i løbet af dagen, fordi T3 i Thyroid virker alligevel ikke umiddelbart. Thyroid er faktisk mest en slags hormon-depot, der ikke udløser det aktive hormon før kroppen selv siger til, og det gør kroppen mest om natten, fordi det er om natten at største parten af hormon-metabolismen foregår hos pattedyr. Om dagen bruges hormoner kun "akut" til at dække de øjeblikkelige behov for energi i forhold til det man nu skal. Om natten foregår alt det der har at gøre med hormonernes regenerende og reparerende opgaver, så at brænde det hele af om dagen, er nok ikke så økonomisk. Og det betyder, at også knoglerne "vedligeholdes" om natten, så jeg er enig med Nielsigne, idet den mest effektive måde at udnytte sine tabletter på er, at tage dem til natten.
Det er nu mest dit eget syn, der er nødt til at komme mest i spil her, fordi det er stærke sager, enten at acceptere eller afvise den tilbudte behandling. Personligt mener jeg at man skal tjekke, dobbelttjekke og tredobbeltjekke alt man kan overhovedet selv kan gøre, og så tage en beslutning. Når en læge ikke engang informerer een, hvad han har tænkt sig at behandle sin patient med, bliver jeg mildest talt - utryg.
Jeg ved ikke om du orker at læse, læse og læse, men uanset første eller second opinion, bør man selv evaluere alle oplysninger fordi behandlingen af osteoporose er biokemisk invasiv og man må derfor vide hvad man går ind til.
Urtedoktoren Kirchheiners hæfte Osteoporose.pdf har du måske allerede læst, men det skader ikke læse den igen, på et menneskesprog alle kan forstå. Så er der en PDF på engelsk. Relativt letlæst og virkelig oplysende, skrevet af en Harvard-læge Lee S. Simon Osteoporosis. Disse to kilder i fælleskab virkelig nytter.
Jeg ville ønske, at jeg kunne hjælpe dig bedre end bare med henvisninger til litteratur. Jeg kan ikke huske, om der overhovedet har været en/flere på forummet, der er/var i behandling for knogleskørhed... Anyone?
Jeg håber du finder en løsning du kan leve godt med.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-08-13, 22:41 #57
Kjære Cirkeline.
Jeg vil på det varmeste anbefale deg både å ta erfa til natten, samt å forsøke en liten reduksjon i dosen. Samtidig bør du ta jod. Selv tar jeg 3 x 60 mg erfa like før sengetid. Jeg bruker også jod i form av iodoral tbl (samme virkestoff som lugols, jeg bare foretrekker tabletter). Jod øker liksom årvåkenheten. Jeg bruker 12,5mg. Har trappet gradvis opp. Erfa er for meg klart best å ta i en stor enkeltdose rett før sengetid. Godt for binyrene som må funke opptimalt dersom stoffskiftehormonene skal inn i cellene. Det koster ingenting å prøve en tid for å se effekten. Verre blir du nok ikke.
-
13-08-13, 08:29 #58
Sv: Re: Sv: Knogleskørhed!!!!
-
13-08-13, 08:39 #59

B-vitaminerne vil jeg huske på - jeg tager ikke nogen udover hvad der er min multivitamin.
Det er godt at vide at jeg bare kan udskifte tidspunktet for indtagelse af Erfa og varme i kroppen om natten lyder fantastisk. Jeg vil tænke over at jeg kan dele dosis op som du gør Nielsigne.
Mht til kønshormoner producere jeg næsten ikke noget østrogen osv. Men selv om jeg overvejer naturidentiske hormoner er jeg også meget forbeholden fordi jeg ved hvor påvirket jeg blive - selv ikke P-piller kan jeg tåle...kan huske at jeg ændrede karakter/humør til det værre så jeg er egentlig ikke meget for det. Men som mit indlæg også bærer præg af hvirvler tankerne rundt i hovedet på mig mht muligheder og konsekvenser. Det at lægen ikke oplyser hvad det er for noget medicin han "tilbyder" gør mig i den grad mistænksom...
-
13-08-13, 09:36 #60
Takker for dit svar Anisa

Jeg havde tænkt på at det kunne være Aclasta...og jeg har læst at behandlingen typisk gives i 1-2 år og at man derefter skal fortsætte med anden forebyggende medicin - så er jeg jo lige vidt. Som jeg har læst rundt om på nettet er gennemsnitsalderen hos forsøgspersonerne 74,5 år....og at den forventede behandlingstid er 5-10 år. Jeg er kun 38 år, men er i princippet over overgangsalderen - havde faldende hormonproduktion helt tilbage da lægen fandt ud af at jeg havde lavt stofskifte og nu producere jeg stort set ikke noget - menstruation havde jeg sidste gang i januar 2009.
Grunden til at man opdagede at jeg havde osteoporose, var fordi jeg selv bad om en knogletæthedsscanning i 2011, for da havde jeg ikke haft menstruation i 2 år og tænkte at der måske var noget jeg skulle være obs på, men havde ved gud aldrig forestillet mig at der skulle være noget galt - jeg levede jo supersundt - fik massere motion og dyrkede styrketræning og arbejdede som gartner så jeg var fysisk stærk og fik massere af sollys/D-vitamin (troede jeg), så det var faktisk et stort shock for mig.
Jeg flækkede en knogle på langs (en lille flænge) i 2010 fordi jeg blev vredet og klemt af en maskine, men ellers har jeg ALDRIG brækket noget til trods for et par bilulykker, styrt fra cykler og hest og jeg har endda dyrket kampsport, men aldrig brækket noget. Jeg var overbevist om at jeg var superstærk og supersund.
Jeg har som du også læst at man ude i verdenen ikke anbefaler ældre med osteoporose behandling før der er en egentlig skade - forstår ikke at de/lægerne er så ivrige for at behandle. Protelos er forøvrigt trukket tilbage fra markedet pga nogle ret kedelige bivirkninger....mon ikke der kommer lignende sager i fremtiden?
Min højde er som da jeg fik kørekort som 18 årig - har lige målt
Jeg tænker over konsekvenserne hvis jeg ikke modtager behandling og konsekvenserne hvis jeg siger ja tak til behandling - det er den sidste der skræmmer mig mest
Der må være andre muligheder - men jeg ved ikke helt hvor jeg skal skaffe en anden second opinion - for er det indenfor offentlig regi er jeg lidt bange for at blive tvunget og jeg har efterhånden ikke den store tillid til læger, professorer og overlæger indenfor det offentlige. Tænker du på nogen speciel når du nævner second opinion?
Umiddelbart tænker jeg at jeg vil have meget svært ved at leve med medicinens konsekvenser...jeg vil føle mig som en tikkende bombe
Mht til jodmangel så ved jeg faktisk ikke om jeg har det men da jeg begyndte at spise tang og lade det trække i mit drikkevand så steg mit stofskifte mere end det har gjort samlet set siden jeg startede stofskiftebehandling tilbage i 2009 - så jeg tror at jeg mangler det og at det vil hjælpe til at rense kroppen for Fluor, Chlor og Brom, så jeg tænker at det er forsøget værd.
Du husker helt ret i at jeg før har taget Thyroid til natten - jeg kan slet ikke huske hvorfor jeg ændrede det - men i aften vil jeg tage dosis til natten - tak for at huske mig på fordelene
Jeg vil læse de links du har vist og finde min Kirchheiner frem igen.
Svar med sitat

Bokmerker