Side 5 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 54
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    30

Standard

Akkurat hva jeg trenger, har heller ikke anti-TPO.
    Anti-Tg og TRAS er satt opp på listen over hva som skal sjekkes neste gang

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Luringen
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins alltid noen få som bare slår ut på antithyroglobulin eller bare på en prøve.
    Prøvene er ikke dyre, jeg mener å huske at folketrygden betaler 8 kroner for alle prøver, mens genprøver betales med 123 kroner. Må huske å finne igjen tallene......8 kroner er da ikke mye i forhold til årelang uvisshet på hva som feiler en synes jeg, heller ikke hvis det var 50 kroner eller 200 kroner. Og hva betaler vi ikke for legebesøk?

Det andre temaet er overdosesymptomer når man starte levaxin/ øker dosen.
    Det er ehlt vanlig å ha forbigående overdosesymptomer i opp til 4 dager da. Elaine Moore skriver at hvis det vedvarer i mer enn 4 dager, er økniengen nok for stor.

Grunnen til overdosesymptomer er at kroppen nå jobber på høygir og utnytter stoffskiftehormoenene mest mulig, det skjer når TSH er litt høyerer enn normalt. og da piseks skjoldkjertelen til å lage mer thyroxin, og deiodinaseenzymene lager mest mulig t3, aktivt hormon. Ved begynnende hypothyreose er typisk alltid ft3 ganske høyt.
    Begynner man da med levaxin, kommer det på toppen av det man lager. Da får man overdosesymptomer.
    Men etter bare noen veldig få dager har da kroppen oppdaget at det er mer hormon her, (t4) og det omdannes lokalt i hypofysen også og måles som t3. Da senker kroppen TSH-nivået og deiodinaseensymenes aktivitet. Det soptsår en likevekt mellom TSH, enzymene og fritt t4 og fritt t3.
    Etter typisk to uker vil man da merke at liksom virkningen av levaxinen som man begynte med , avtar. Mange må øke dosen da.
    (det man i praksis gjør, er at legens etter en på 50 µg, man begynner med 25µg i to uker og etter to uker øker man til 50 µg. Så ser man hva som skjer, om symptomene kommer tilbake og man må øke igjen.
    Ofte tar perioden med å finne riktig dose ganske lang tid.
    Mange pasienter skriver også at de helst øker eller minker.med 12,5 µg.

Grunne til at andre ikke merker noe av doseøkning, kan være at den er for liten, eller at reseptorene ikke virker bra nok. Reseptorene funker ikke uten t3, og hvis man har gått hypo lenge, da hender det at de virker knapt. Hvis man altså venter til man er skikkelig hypo med å begynne med levaxin, kan reseptorene bli skadet. Da merker man først noe hvis man tar t3 i tillegg, enten som liothyronin eller som naturlig thyroxin, slik som Armour Thyroid eller lignende.

Hos deg virker de fremdeles veldig bra, mener jeg, siden du merket virkning.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    39

Standard Har fått alle prøvene :-)

Hei Anne Ma,

Da har jeg fått alle prøvene...:-) Har begynnt på Levaxin igjen, med resultat at halsen igjen hovner opp...så jeg får antagelig henvisning til ultralyd ect.
    Har du mulighet til å kikke på prøvene mine? Jeg har ikke peiling, men synses de ikke så så aller værst ut

Prøver tatt 27.03
    S-Jern:14
    S-Natrium:144
    S-Kalium: 3,9
    S-Kalsium:2,14 * (2,15-2,55
    S-Kreatin: 65 GFR-beregnet: 98
    S-Urinstoff: 3,6
    S-Bilirubin: 5
    S-Haptoglobin: 1,1
    S-TSH: 3,1
    S-Fri T4: 12
    S-Beta-HCG: {1 S-LH:5
    S-FSH: 3
    S-Prolactin: 413
    S-Østradiol: 873
    S-Progesteron: 2
    S-CEA: 1

Prøver tatt 12.04

S-Kobalaminer: 257
    S-Natrium: 141
    S-Kalium: 3,9
    S-Kalsium: 2,34
    S-TSH: 2,1
    S-Fri T4: 15
    S-Fri T3: 5,3

Takker og bukker for alle innspill :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du har litt for lav kalsium. * betyr at du er utenfor referanseområdet. Følg litt med på den for benskjørhet og lavt stoffskifte har sammenheng ofte. Ellers bør du be om å få sjekket Ionisert kalsium for å være trygg på at alt er bra.

Kolbaminer er det samme som B12. Du ligger litt lavt. kanskje du skulle prøve tilskudd på dagsdose for B12? Tror det er 400 µg. Det kan du spørre legen om.

Har du referanse på s-jern? Her i Rogaland så er referansen 13 til 150. Og er det det samme der du holder til er du lav på jern og trenger tilskudd slik jeg ser det. Det kan jo forklare en del av symptomer på lavt stoffskifte. Nå kan jeg ikke huske hvilke symptomer, ut over halsen, som du har. Men jern mangel kan gjøre mye rart i kroppen det. Snakk med legen om det du!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    39

Standard

Hei Anne Ma,

Tusen hjertelig takk nok en gang....jeg skal prøve å oppdatere meg på alle disse tingen på nettet,slik at jeg forhåpentligvis slipper å mase på dere for alt muligt ;-) Jern og B12, skal jeg ut å handle...Er foressten i fra Rogaland ;-)

Ha en flott dag ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

ha ha ha
    Ja ja, så mye får jeg med meg.

Spør om alt du vil!!!!! Svarer om vi vet. Det er ikke mulig å spørre for mange spørsmål. Heller ikke noen som er for dumme...
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    39

Standard Nå går det endelig rette veien..:-) (Nye prøvesvar)

Hei,

Er en stund siden jeg har skrevet inn her....etter mye tull og klatt, av og på levaxin, overdose og 4 leger og en spesialist, ser det endeligt ut til å gå rette veien. Jeg har til og med fått antydning til eggløsning (7 år siden sist)
    Jeg tar 0,50 levaxin, og mine siste prøveresultater er som følger.

TSH 0,88
    T4 18
    LH 6
    Prolactin 198 (var langt under ref. tidligere)

Føler meg i meget god form også, sovner ikkje på jobb hver dag lengre og brainfoggen ser ut til å løsne, mens håret begynner å feste seg ha-ha.

Håper dere andre også for oppleve en slik forbedring av både psyken og helsa. Det har vært en tøff vei, men jeg har nok vært av de heldige, for jeg fikk diagnosen i Mars i år, og ser at det er andre her inne som virkelig har måttet slite :-(

Gode ønsker til alle i fra Benga :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Så bra at det går fremover!
    Begynte du med Levaxin i mars?, og så har du rukket og være av og på allerede, pluss så mange leger.
    Helt utolig at det skal være så vanskelig, men det viktigste er jo at du merker fremgang til slutt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Så bra Benga!!! Krysser fingerne for at du blir "frisk".
    Hilsen Anne Ma

Side 5 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Venter på diagnose...
    Av Gulsol i forumet Feildiagnoser
    Svar: 1
    Siste melding: 07-05-09, 13:16
  2. Ny her, strever med å få diagnose
    Av Tily i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 15-04-07, 21:07
  3. Ny med Hypo-diagnose.
    Av benga i forumet Presentasjoner