Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 65
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hva er forskjellen på kortison og hydrokortison?

Jeg planlegger et brev! Jeg tror nok jeg holder fast på Cortef. Skal diskutere dette med legen. Kanskje det kan være av interesse for Forbrukerrådet å få vite at det er så himmelhøye prisforskjeller på hydrokortisontabletter mellom Norge og Sverige samt Danmark? Jeg går vel innom et apotek til for å kvalitetssikre min lille prisundersøkelse..

Jeg vet jo at for eksempel salve mot Herpes Simplex, munnsår på vanlig norsk, selges til 4-6 ganger så høy pris i Norge som for eksempel Hellas. Men der er jo prisforskjellene og inntektene større enn mellom de nordiske land. Men det er mye som økes i pris når det går over den norske grensen. Men ett sted for grensen gå!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Å få utskrevet hydrokortison...

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg tror nok jeg holder fast på Cortef.
    Hvorfor Cortef, Vigdis? Det er jo 100% det samme som de andre! Ingen forskel overhovedet. Så hvorfor netop Cortef? Ved at holde så fast ved et bestemt præparat kun pga. navnet/brand er patienterne med til netop at skabe en magtposition for Pfizer, som producerer midlet og for hele forhandlernetværket som begge tjener flere penge, jo højere priserne er. Det er ikke smart af patienterne og betragtet fra denne vinkel - i så fald selvforskyldt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Til oss som bruker Cortef:Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5 mg styrke.
    Jamen, så ville det være første gang man ser, at jo højere styrke jo dyrere præparat. Det plejer være ganske omvendt: jo højere styrke jo billigere! Men ikke i dette tilfælde? Jamen så skulle man måske begynde at interessere sig for, hvilke aftaler og med hvem norske apotekkæder (bl.a. Medisinaldepot A/S) har indgået med bestemte mellemhandlere og som Nora ganske korrekt undrede sig over i tråden om Erfa Thyroid: hvorfor indkøbes lægemidlerne ikke direkte hos producenterne, men i stedet benyttes USA-mellemhandlere, der gør både priserne højere og leveringstid længere? Er det fordi avancen beregnes efter mellemhandler-priserne? Jo højere mellemhandlerpriserne, jo bedre for importørens avance? Bare en tanke.

Nu er Pfizer (i dette tilfælde) ikke et lokalt amerikansk firma. Det er en verdensomspændende virksomhed, med salgsnettet placeret i kernepunkter flere steder på jordkloden. Det burde ikke være nødvendigt at købe ind helt i USA og i realiteten betale priser nogen fastsætter øjensynlig ved at glo i en krystalkugle.

De syge snydes så det driver! De snydes af producenten med eneret-drømme, af mellemhandlere, af apotekerne og af egne læger, som ikke bruger deres egen magt til at påvirke hvilke lægemidler og hvorfra de skal skaffes, for at patienterne ikke skal købe sig fattige i livsvigtigt medicin.

Hvad med den dag de syge og deres ægtefæller skal pensioneres? Og har ikke længere råd til at betale åger-priserne for binyrestøtten? Hvad med den dag valget står mellem mad, tag over hovedet og.... Cortef?

Legemiddelverket lige som den danske Lægemiddelstyrelse lever af Medicinalindustrien, så selv om de lyder som statslige organer til beskyttelse af forbrugere - er de i virkeligheden private virksomheder betalte af medicinalindustrien for at beskytte medicinalindustriens egne interesser. Heri findes svaret på, hvorfor vores lægemiddelpriser er så eventyrligt høje!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Telefon til Apotek 1 ga følgende resultat: de har Hydrocortisontabletter 10 mg i 25 stk pakke til kr 130. Altså liten forskjell i pris: Cortef 5 mg 50 stk ca 280 kr.
    Valgene da blir jo mellom kortison og hydrokortison, gjør det ikke? Og forskjellen er liten? Eller ingen fordi begge er glukokortikoid?

Jeg er veldig forvirret, Anisa! Er det det denne legen sier i innlegget ditt litt lengre opp?

Jeg synes jo det er sure penger å betale, opptil 15 000 på et år. Eller 30 000 på to år osv. En formue! Legen min søkte jo om å få det på blå respt. Det fikk jeg avslag på (ikke i tilstrekkelig grad forsøkt forhåndsgodkjente preparater, krav til relevant spesialist er heller ikke oppfylt).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Valgene da blir jo mellom kortison og hydrokortison, gjør det ikke? Og forskjellen er liten? Eller ingen fordi begge er glukokortikoid?

Jeg er veldig forvirret, Anisa! Er det det denne legen sier i innlegget ditt litt lengre opp?
    De er allesammen glukokortikoider. Også prednison og dexamethason. Men her skrives kun om ligeheder (og forskel) mellem hydrocortison og kortisonacetat.

Det som lægen siger iflg. indlægget højere op er, at det skal være kortisonacetat, som kan bruges i stedet for hydrocortison, men at forskellen er, at mens hydrocortison bruges i kroppen direkte, skal cortisonacetat gennem leveren først, for at blive omdannet til cortisol. Det er derfor at man skal ØGE dagdosen af kortisonacetat med 1/3 del i forhold til dosering af hydrocortison. Du må hellere spørge en gang for meget end for lidt, Vigdis
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk, Anisa
    Hvorfor er det hydrokrtison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"? Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?

Så hvis jeg skal gå fra Cortef til kortison så skal jeg legge til 1/3 dose. Vel, neste legebesøk!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Takk, Anisa
    Hvorfor er det hydrokortison som Cortef som har blitt stående som vinneren i denne "medisinkrigen"?
    Fordi det er naturidentisk med binyrernes eget cortisol. Derimod - før cortisonACETAT bliver naturidentisk med binyrernes eget cortisol - skal cortisonACETAT en tur gennem leveren først. Her kan der spille ind de individuelle forskelle i leverens evne til at omdanne det ene til det andet. Men det ved man ikke før hver patient har prøvet det an.
    Jeg mener jeg har lest (husker ikke hvor) at prednison ikke var så bra for binyrene som hydrokortison/kortison? Vet noen noe om dette?
    Det har du læst i tråden: Grunner til ikke å bruke Prednisolon? Selv om de alle er glukokortikoider er prednison IKKE det samme som kortisonACETAT.
    Så hvis jeg skal gå fra Cortef til kortison så skal jeg legge til 1/3 dose. Vel, neste legebesøk!
    Iflg. lægeråd ude på patientshjemmesider for "cortisol-sygdomme" - ja. Men der skriver de også, at man kan nøjes med at tage sin dagdosis om morgenen, da det tager tid at omdanne (i leveren) kortisonacetat til cortisol, hen ad dagen. Eller tage 2/3 del af dagdosis om morgenen og 1/3 del om eftermiddagen...

Selv om det er trælst, bliver man nødt til at prøve sig frem endnu en gang.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Hva er forskjellen på kortison og hydrokortison?

Hei igjen, håper der har hatt noen fine dager til nå i jula

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Alligevel mener jeg også, at nogen burde spørge Nycomed om, hvorfor de ikke har registreret deres eget Hydrokortison Nycomed i Norge, når den både føres af danske og svenske apoteker?
    Jeg setter meg ned og skriver en mail nå. Sender et brev over helga. Ganske paradoksalt at Nycomed ikke fører hydrokortison i Norge, ja. Så får vi se hva de svarer...

Rufus

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei igjen

Jeg har kontaktet fire Københavnapoteker pr epost vedrørende å kjøpe hydrokortison i danmark. Dette er hva jeg skrev:

"Jeg er norsk og bruker hydrokortison tabletter.

Nycomeds 20 mg hydrokortison er ikke å få tak i i Norge, men jeg vet det finnes i Danmark.
    Er det mulig å kjøpe dette produktet ved deres apotek? kan jeg i tilfellet benytte en norsk resept fra min norske lege? hvilke resepter godtar dere?

På forhånd takk for svar".

Her er svarene jeg fikk:

Hvis produktet ikke findes i Norge, kan man ikke få det på en norsk recept i Danmark.Man er nødt til at få en recept fra en dansk læge.

Med venlig hilsen

Enghave apotek

hej

der er muligt at få ekspederet en norsk recept i danmark, dog kun må den kun ekspederes en gang udenfor norge
    vi har hydrokortison tabletter 20 mg på lager, men hvor mange glas skal du evt. bruge.
    er det noget der skal sendes til dig eller kommer du til danmark og henter. Hvis tabletter skal sendes, skal du
    indbetale beløbet for tabletterne + forsendelse på vores konto, hvorefter de vil blive sendt.

m.-v.h. steno apotek

Tak for din henvendelse.
    Det er muligt at købe dette produkt på vores apotek, men man kan ikke anvende en norsk recept til det.
    Kriteriet for at ekspedere en norsk recept er at produktet findes i Norge.
    Vi kan kun ekspedere produktet ved en dansk recept.

De bedes kontakte en dansk læge, med henblik på at få udstedt en dansk recept på Hydrokortison tabletter,
    20 mg, 100 stk.

Med venlig hilsen
    Kongelig Hof-Apotek

Hej

Findes hydrokortison tabletter 20 mg normalt i Norge ? Hvis de gør, det kan du sagtens bruge en norsk recept i Danmark.
    Hvis de ikke gør det skal du have en recept fra en dansk læge.
    Vi har dem ikke på vores apotek.

(Islands Brygge apotek)

Det ser med andre ord litt dårlig ut. Jeg har sendt ny henvendelse til det ene apoteket og spurt om det er tilstrekkelig at det finnes hydrcortone og cortef i Norge, men at de skrives ut på registreringsfritak.

Jeg har jo kjøpt Thyroid fra Internasjonalt apotek i Tyskland. Jeg kan kanskje gjøre det samme med hydrokortison? Noen som vet noe om dette? Nora, om du leser dette, hva tror du om det?

Mvh Rufus

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg spurte om det samme på et svensk apotek, Rufus, og fikk samme svar som deg, se bakover i denne tråden her.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Joda, jeg leste det. Men tenkte å sjekke om det var likt i Danmark. Men kanskje Tyskland er et alternativ da?

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn