Side 5 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 97
    Kvinne 42 Gjest

Standard

Gjett om jeg kjenner til dette.
    Før min hypothyreose ble diagnotisert, hadde jeg flere mislykkede forsøk på røykekutt. Nå i ettertid vet jeg med sikkerhet at de symptomene som dukket opp når jeg kuttet ut røyken, var relatert til lavt stoffskifte. Tett hode og depresjonsfølelse var de sterkeste. Det var i en av disse "kutt-røyken-periodene" at jeg fikk konstatert hypothyreose. Jeg har etter oppstart av levaxin forsøkt 2 ganger å slutte, men har gitt opp. - Begge gangene fordi min hypothyrerote tilstand forverret seg betraktelig. Foreløpig har jeg funnet ut at mine 10 sig. daglig gjør kvaliteten på livet så mye bedre at det ikke er aktuelt å slutte. - Først må jeg lære meg å leve livet som hypothereot, så kan jeg kanskje prøve en røykekutt igjen...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

I all verden - her kom det dettende en aha-opplevelse til. Kan det være med og forklare hvorfor det har vært så umulig å slutte å røyke, ja...!

Men - er det nikotinen som gjør dette, eller er det andre stoffer i røyken? Nå har jeg nemlig nettopp startet på en ny røykeslutt - og denne gangen bruker jeg litt tyggetobakk (Oliver Twist) når suget blir for ille. Synes jeg har det greit nå, faktisk.

Her fant jeg forresten en god artikkel om akkurat dette av Mary Shomon:
    (Og der står det faktisk at det spesielt er cyaniden i tobakksrøyk som er skadelig for oss - ikke så rart, egentlig; blåsyre er uansett ikke spesielt sunt... Så da fortsetter jeg med skråen min, jeg!)

http://thyroid.about.com/cs/latestre.../a/smoking.htm

Det står blant annet:
    The Relationship Between Quitting Smoking and Thyroid Disease Onset
    While I don't have an answer as to whether or not stopping smoking "triggers" problems with the thyroid -- as it anecdotally often appears to be -- it is clear that medical researchers have found that smoking can worsen hypothyroidism in people that already have it, and smoking can seriously affect thyroid function.

My theory is that smoking/nicotine creates an artificially high metabolism that masks the fatigue/lethargy commonly seen in hypothyroidism. When the smoker quits, this masking is removed, and the full effects of hypothyroidism on the metabolism and thyroid are felt.

And, for smokers with undiagnosed thyroid dysfunction, without proper thyroid hormone treatment, stopping seems to be a metabolic/weight gain double whammy, as they lose the appetite suppressant, metabolism-upping effects of nicotine, and experience the full effects of the hypothyroidism.

Why You Should Quit?
    If you have thyroid disease, you should quit smoking now!! Smoking can and often will worsen your existing thyroid problem, and if you have Graves' Disease or Thyroid Eye Disease, you absolutely must quit smoking to help prevent further progression of problems or worsening of your eye problems.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei

Jeg sluttet å røyke for vel 10 år siden (var 10 år 31.mai) - kan ikke huske at det gjorde noen forskjell på stoffskifteprøver. Jeg tok prøver ca 1 gang om året da.
    Jeg har og lest en plass at røyking øker stoffskifte litt.......
    Jeg gikk endel opp i vekt - men det har nok med at man har en tendens til å putte i seg litt mer enn vanlig. Istedenfor en røyk tar man kanskje litt mat eller pastiller, sjokolade el.l. Viktig å ha noe å holde på med - da glemmer man fortere røyken. Det viktigste er å bestemme seg for å slutte - at man selv vil. Gjør man det for at andre vil - nytter det bare ikke.
    Jeg har nu vært røykfri over 10 år - og det er bare herlig.

Gjest

Standard

Hmhm, interessant emne. Selv bruker jeg litt snus. Ikke mye, men innimellom. Føler meg mere våken og "i live". Tviler vel på om det hjelper på stoffskifte og graden av trøtthet generelt, men jeg føler meg iallfall litt mere opplagt når jeg har en oliver twist i munnen eller en vanlig pakkesnus.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    30

Standard Stoffskifte og tobakksrøyking

Hei

Bare litt nyskjerrig. Jeg tror tobakksrøyk og alle de tusenvis av giftige stoffene i den kan føre til mange diffuse sykdommer. Ville ikke være utenkelig at det ville påvirke funksjonen også i stoffskiftet.

Jeg lurer derfor på .... er det mange her som røyker eller har røkt ?

S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Røyking er faktisk stimulerende på stoffskiftet. Det holder stoffskiftet "unaturlig" høyt. Selv ble jeg skam dårlig da jeg sluttet å røyke. Jeg tror det holdt meg på bena det å røyke. Det var først siden jeg innså at jeg hadde gjort meg selv en bjørnetjeneste med å slutte å røyke. Det var dårlig både for kropp og vekt.

Selv tror jeg at å skylde alle sykdommer på røyk er teit. Rett og slett fordi jeg tror ikke menneskene hadde levd som rase om i ble så påvirket av røyk. Før i tiden hadde vi bål inne i husene og pustet røyk hele tiden. Rasen vår døde ikke ut av det... ;) Ã… skylde på tobakk er farlig naivt i mine øyne! Ikke at jeg tror det er helsebringene i det store og hele ;) , men det er lov å være realistisk. Tran er jo godt for helsen det - men forskningen sier nå at det er ikke sundt... Sånn er det med røyk også tror jeg. Man blir ikke kvitt lungekreft av å trakkasere røykere til å slutte! Man klager på at babyene i norge er for store. Men for 10 år siden fikk gravide huden full fordi de røykte og at babyene ble små. Hvis ingen gravide røyker sier det ikke seg selv at babyene blir tyngre? Slik kan man holde på i det evige...

Tror vi bør se nærmere på forurensning, tilsetningstoffer i mat og tilsetninger i alt annet vi omgir oss med. Der tror jeg det ligger MAGE svar. Men ingen vil snakke om det for det ville bli for dyrt for selskapene som eier all matproduksjon (Nestle, KRAFT Foods osv)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Men det er ingenting man kan gjøre for å unngå det. Trist, men sant i følge alt jeg har lest.
    - Muligens litt "of the topic" dette, men jeg som har far og farmor med lavt stoffskifte, og selv har fått det, hva kan jeg regne med for mine to søsken? Ene i ungdomskolealder og andre i midten av 20-årene.. Vil dette slå ut på disse også før eller senere, eller kan de være heldige å unnslippe? (muligens kunne jeg laget egen tråd som gikk på dette med "gener"? Interessant iallfall..)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Når det kommer til dine søsken kan de like gjerne ikke få det, som å få det. Men man skal passe på symptomer om familiemedlemmer har det. Også barn av søsken osv..

Gener er jo en merkelig ting. Det er ingen jeg selv vet om, som har stoffskifteproblemer i min slekt! Så hvor jeg har fått det i fra er en gåte egentlig. Kanskje nedarvet tilbøyelighet fra mange generasjoner bakover?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Jeg sluttet å røyke (hadde røykt 15-20 sig i ca 30 år...), ble kjempesyk - og fikk konstatert hypothyreose etter ca tre kvart år. Min teori er at røykingen holdt stoffskiftet oppe, og da jeg sluttet, brøt hypo'en ut.

Det er arvelig i familien - men jeg fikk det mye tidligere enn de tre andre jeg kjenner til.... Vil ikke anbefale folk å røyke, men Anne Ma - jeg skjønner hva du mener!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nei, jeg vil heller ikke råde folk til å røyke Nosy! Det ville jo være teit!

Men det får være måte på hva en liten faktor skal kunne gjøre med helsen til folk ;) Det er skadelig, men jeg tror ikke på at det er SÃ…Ã…Ã…Ã… skadelig som det blir fremstilt nå. Det vil nok roe seg og bli balansert dette og som det meste annet i verden av vitenskap. Det er nå slik det pleier å være ;)
    Hilsen Anne Ma

Side 5 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. P-pille-stopp........
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 17-08-09, 16:33
  2. 8 grunner til vektøkning, deriblandt lavt stoffskifte
    Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 9
    Siste melding: 03-03-09, 11:03
  3. Vektøkning...
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening