Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 50 av 50

Tråd: binyrer

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    10

Standard

Nei, det verste er jo å ikke vite hva som virker oppi alt sammen. Etter runde på runde har jeg kommet til at jeg føler at kosten er avgjørende (blant mye annet) men har lest så mange forskjellige råd på nettet som tildels er motstridende, så jeg bestemte meg for å prøve å gå til en som kunne se på min spesifikke situasjon. Jeg fikk anbefalt naturopat Hanne Halseth på Heggeli Helhetsmedisin http://www.helhetsmedisin.no/ . jeg har vært hos Roald Strand på Kilden Helse tidligere, men han ga bare råd om å pøse på med div. kosttilskudd. Jeg tror at man må også ta bort ting. Jeg er skeptisk til alt matintoleransesnakket og alle testene. MEN Hanne Halseth, som for øvrig er utrolig sympatisk, lyttende og helt enig i at man ikke nødvendigvis skal ta alle slags tester, forklarte noe som var litt nytt: Nemlig at under langavrig stress kan kroppens el. fordøyelsens evne til å klare visse ting forandre seg. Dette gjelder feks melk og gluten/korn. Så da ble det mer logisk for meg. Fordøyelsen min gikk nemlig rett vest da jeg ble syk. Og nøkkelen til helse ligger der, tror jeg mer og mer. Anbefaler å lese i denne boka om dette.http://www.aschehoug.no/litteratur/k...rticleID=20592
    Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
    • Science may have found a cure for most evils; but it has found no remedy for the worst of them all - the apathy of human beings. Helen Keller (1880 - 1968), My Religion, 1927

Gjest

Standard

Kom over noe om adaptogner og binyrer. Mulig du har skrevet om det i bloggen din kris. Jeg har ikke skummet akkurat nå og kanskje er det totalt uinteressant. Men legger ved det jeg fant. Det er sent og jeg er trett så mulig at jeg i morgen finner ut at dette er komplett visvas

http://www.rolv.no/urtemedisin/diverse/adaptogen.htm

Grunnen til at jeg grubler over dette er at samtidig som jeg begynte med Levaxin så begynte jeg å spise kosttillskudd fra:

https://www.shineclub.no//frontpage.aspx

Og flere av disse produktene inneholder adaptogener. Og siden jeg har mer fysisk energi enn mange av dere så får det meg til å lure... Men det veksler jo hos oss alle sammen dette med overskudd. Så jeg vet ikke, men jeg tar tilskudd hver dag. Spesielt Multichi (hvis du gidder å kikke), den kan jeg ikke unnvære. Men jeg kjøper MYE her!

Yvette som ikke gidder logge inn

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har sett at noen anbefaler bl.a. ginseng ved binyresvakhet. Og det er jo et såkalt adaptogen. Faktisk forsøkte jeg en periode rosenrot selv, men det var før jeg fikk diagnose og begynte med Levaxin. Jeg har liksom ikke tort å blande inn enda flere virksomme stoffer i alt jeg putter i kroppen for tiden - men kanskje jeg skal prøve det igjen likevel?

Jeg husker i hvert fall at jeg fikk mer energi da jeg forsøkte rosenrot - så det var helt klart effektivt!

Litt vanskelig å mene noe om de produktene fra Shine, for det står jo ikke hva noen av dem inneholder... (Ellers må jeg innrømme at jeg er litt skeptisk til selve organisasjonen - er ikke dette et av de "pyramideaktige" selskapene som baserer seg på verving og vennesalg?)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Hmmm... Nå fulgte jeg en link fra den første siden du linket til, og leste litt mer om rosenrot. Ser at en av virkningene er å redusere stresshormoner... Det er vel ikke akkurat det jeg har behov for for tiden. Derimot rimer det bra med at jeg hadde god effekt før jeg begynte med Levaxin - i teorien jobbet jo da binyrebarken min på høygir for å holde kroppen min i gang til tross for det lave stoffskiftet.

Men samtidig står det at virkestoffene i rosenrot tas opp og virker etter kroppens behov?

Nå ble jeg i tvil igjen. Var nesten på vei til skapet for å finne fram de rosenrottablettene jeg har liggende - tror nesten jeg dropper det nå. Eller - jeg kan jo forsøke meg med én tablett og kjenne godt etter hvordan det virker nå?

Alle disse vanskelige valg...

Noen som har erfaring med rosenrot, og kan gi meg råd...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kan ikke gi deg råd kris, men jeg bruker også noen av dine "silemetoder". Vennesalg og alternetive disrtibusjonsmetoder som egner seg bedre for å selge mye og tjene mer penger - isteden for å selge noe bra til de få som trenger det - syns jeg i seg selv diskvalifiser.
    Likeens de som prøver å kjøre over deg med bransjesjargongen for å få solgt.
    Nå har jo du satt deg godt inn i materien - bedre enn de fleste, og nok til å avsløre de fleste bløffene skulle jeg tro. Tro det selv også kris !
    Stol på dine kunnskaper og vrak og velg, det er du mer enn god nok til.
    Det er nå mitt råd da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Joda - Shine Clup er verving. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Kom bare på at de forskjellige kosttilskuddene skal inneholde forskjellige adaptogener, og hivs disse hjelper binyrene så...tja...vet ikke. Mulig det er bare buisness dette også, men jeg holder en knapp på at de gir meg energi.

Får du ikke lest innholdsfortegnelsen når du klikker på de forskjellige tilskuddene? Multichi inneholder bl.a. schizandra, russisk rot, koreansk ginseng, lakrisrot..og mye mer...Radix Dioscorea gir et høyt innhold av diosgenin som de hevder skal påvirke kroppens egne hormoner som DHEA og Progesteron (Yamsrot-Wild Yam).

Prøver ikke å verve deg da kris Men jeg mener og tror at disse tilskuddene hjelper MEG da.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Eller - jeg kan jo forsøke meg med én tablett og kjenne godt etter hvordan det virker nå?

Alle disse vanskelige valg...

Noen som har erfaring med rosenrot, og kan gi meg råd...?
    En tablett tror jeg ikke gjør noen forskjell. Adaptogene midler sies å trenge 3-6 måneders daglig inntak før full effekt oppnås. Jeg tok rosenrot en stund, men merket lite - tror jeg. Formen var generelt stigende, men jeg hadde mye annet å skylde på enn rosenroten. Nå prøver jeg igjen - trenger det lille ekstra.

Jeg har også vært forsiktig med å blande inn alskens tilskudd så lenge jeg var syk, men nå er formen bedre og jeg har mindre betenkeligheter med å stappe i meg ting (bortsett fra at jeg generelt helst vil slippe og at det er _dyrt_ Tips: Sverigetur til helsekosten sparer fort inn masse bensinpenger).

De hadde noen nye på Kiwi'n heromdagen, med rosenrot, schisandra og ginseng - skulle gi rask energi.

Det eneste middelet jeg _vet_ virker på meg er Chi-san, mikstur fra helsekosten med schisandra. Det er en kjapp oppkvikker som gjør at jeg holder ut kvelden på slitne dager. Den er også adaptogen, men virker kanskje anderledes på meg enn rosenroten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Ser at også multivitamintabletten fra Shine inneholder schizandra. Ingen mineraler i den. En annen tablett (Antiox) inneholder bl.a. scizandra og lakrisrot. Har ikke tenkt binyrer og adaptogener før. Lakrisrot er vel også støtte for binyrer?? Og Multichi`en inneholder jo også lakrisrot. Når jeg tar den så kjenner jeg virkelig at jeg får energi. Har den bestandig i drikkeflasken på trening. Hmm...dette er interessant...

Jeg har tygget og drukket disse produktene hele dette året i tillegg til stoffskiftemedisin. Hvis innholdet er som beskrevet (håper da det!) så kan det være forklaringen på at jeg kan trene så masse?? Det hjelper ikke på hodet, og jeg har også dårlige dager, men de dårlige dagene varer ikke lenge.

Nei jeg vet ikke, men kan være verdt et forsøk? Jeg slutter iallefall ikke.

Men hvorfor i himmelens navn gidder jeg ikke vaske huset??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    En tablett tror jeg ikke gjør noen forskjell. Adaptogene midler sies å trenge 3-6 måneders daglig inntak før full effekt oppnås.
    Men akkurat rosenrot sies å ha hurtigvirkende effekt - uten at jeg vet hva de mener med "hurtig" i den sammenhengen. I hvert fall leste jeg i dag at det ikke anbefales å ta det i mer enn et par måneder sammenhengende - det må vel bety at det i hvert fall har effekt før det har gått så lang tid...?

Jeg tok en halv tablett med rosenrot tidligere i dag, og har i hvert fall ikke merket noen negativ effekt av det. Har heller hatt en rimelig god dag i dag, faktisk! (Grunnen til at jeg bare tok en halv, er at det preparatet jeg har liggende er et av disse supersterke.)

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på Schizandra/Schisandra - hva er det for noe, egentlig? Tror ikke jeg har hørt om det før, må Google... ;)

Og forresten, Yvette; jo, lakrisrot støtter binyrene. Jeg har tatt lakrisrot siden april, men bare halvparten av anbefalt daglig dose (pyse, ja - men jeg tar jo litt hydrokortison innimellom også).

Og n'Finn; takk!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: binyrer

Sitat Opprinnelig skrevet av Fashionista Vis post
    Hei,
    her er noen linker om binyretretthet. NB! Det står mye rart innimellom så man bør ikke ta alt til seg, men når man har lest en del sider om det så er det enkelte råd og ting som går igjen og som virker fornuftige. Hvis man søker på "adrenal burnout/exhaustion/fatigue" e.l. så finner man en del.

http://educate-yourself.org/cn/adren...t19apr05.shtml
    http://www.womentowomen.com/adrenalfatigue/index.asp
    http://www.adrenalfatigue.org/

Jeg vet ikke hva som er den beste måten å bli frisk av dette på, men jeg tror det må være en kombinasjon av flere ting. Jeg har ikke helt tro på at man bare kan ta feks hydrokortison og så stole på at man blir frisk, men at man kanskje må bruke flere midler, f eks kosten, homeopati, akupunktur osv. Jeg vet ikke? Hva synes andre?
    Det er jo ikke alle som vil prøve alt mulig, men det er hvertfall ting jeg tror kan hjelpe. Jeg har gått hos en lege som heter Leif Ims på Arena Medisinske senter på Ullevål Stadion. Han anbefaler bla å ta ganske høye doser av magnesium og c-vitamin. + homeopati. Og akupunktur for å styrke energien i spesielt nyrene. Ellers er det viktig å gi kroppen sjanse til å hvile når man blir sliten, ikke presse seg. Det tar rett og slett lang tid å komme seg.
    Jeg leser en del steder at man ikke skal spise karbohydrater, unngå, frukt helt osv. men det er ikke godt å si hva som er verdt å lytte til og ikke. Jeg har vært hos en naturopat, hun ville gjerne ta en urinprøve på hvordan jeg fordøyer korn- og melkeprodukter. Jeg er egentlig veldig skeptisk til alt matintoleranse-snakket, men hun forklarte at under langvarig stress så kan tarmens evne til å fordøye enkelte ting bli "ødelagt". har man problemer med fordøyelsen så bør man ta det alvorlig for det er liksom nøkkelen til all god helse, hvis man følger denne mer helhets-tankegangen.

Kan anbefale en bok som heter Helbred deg selv av Susanna Edhin http://www.ehdin.com/Norge.html som handler om dette.

Vil gjerne høre mer fra andre som blir behandlet for dette!
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 5 av 5 Først 12345

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn