Viser søkeresultater 41 til 50 av 70
Tråd: Myxødem
-
13-05-07, 02:52 #41
Vel Stina.
Du har rett i at man lærer så lenge man lever.
Du burde kanskje tenke på å dra en tur til Balder? Da kan de sjekke både det ene og det andre. Fra mat til stoffskiftet.. (Så kan du sladre til oss om hvordan det var ;) )Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-05-07, 11:51 #42
Æ'du gal? Det er jo så dyrt der. Ha'kke penger, æ!
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
13-05-07, 13:04 #43
Jeg ville spist havregrøten , men ikke så mye om gangen. Mengden altså og hvor mye karbo også om gangen (pga. blodsukkerstigningen...)
ellers spiser jeg en liten håndfull nøtter også , og jeg spiser noe mørk sjokoloade men den må være uten spor av gluten for meg...
Ang. havre: jeg ville begrenset mengden om gangen.
Fra gammelt av husker jeg jo fra de gamle bøkene av Adelle Davis at man skal få i seg 20 g proteiner til frokost, 20g til lunch, og 20 g til middag. Så jeg har ikke ansett havregrøt alene som et bra nok måltid.
men dere er vel oppflasket med brød-er sunt-og fett- er- fy og egg-er farlig-har kolesterol....?
Dagens trend er også å dele opp måltidene til flere og mindre måltider for å unngå blodsukkerstigningen.
Fordelen til havre er at det ofte ikke inneholder noe gluten, bare fra tilfeldig innblanding fra paking etc. Selva havren er glutenfri hvos den er helt ren.
-
13-05-07, 17:21 #44
Hva koster det på Balder da?? Tog fra sørlandet til Oslo kan du få fra 199 pr. vei. Ikke så galt det i hvertfall.Æ'du gal? Det er jo så dyrt der. Ha'kke penger, æ!Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-05-07, 21:48 #45
Hei
Så det var snakk om Splenda som søtningsmiddel oppe i linken her. Her er en side som omtaler det.
http://www.drlwilson.com/articles/brain_fog.htm
Gå inn på Caffeine and sugar substitutes og se nederst på den siden. Der står det om Splenda.
fra Lie
-
14-05-07, 23:46 #46
Helleu folkens
Jepp, nora, forstod det var mengden som var feil. Men har jo min verste tid nå, så jeg har ikke orket annet enn havregrøt og egg. Selvfølgelig blir det litt annet iblandt. Bl.a. litt nøtter av og til. Har også hørt det om 20 g proteiner tre ganger om dagen, kanskje det er du som har skrevet det før. Det høres jo riktig ut for er det ikke slik at B-vitaminer er vannløselige og forsvinner raskt ut av kroppen igjen? Jeg er ikke flink til å tenke litt av hvert av næringsstoffer, eller dvs jeg tenker - men jeg orker ikke å gjøre noe med det. For tiden tar jeg B-vitaminer sammen med havregrøten til første måltid. Så får jo kroppen eggene senere som regel, etter trening. Jeg er dessverre litt sånn at ja, nå får du jo 6 egg, nå må du være fornøyd i dag - altså få alt unna på ei gang. Det er visst ikke så lurt når det gjelder kroppen det, men det bunner igjen mye på de få kreftene, må bare få i meg noe rimelig sunt og så ut av døra mens jeg har krefter, eller få tatt oppvasken, eller tøyvasken eller noe annet veldig påtrengende ;)
Anne Ma - er ikke Balder privat? Må man ikke betale alt selv der?
Lie - jeg tror det var hos Dr. Mercola jeg leste om Splenda sist, noe "din" side også anbefaler, og det er i alle fall lite oppløftende å lese om det."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
15-05-07, 00:36 #47baremei Gjest
Fennikkel. Garantert. Ammete for mødre med kolikkbarn. Kjent for å hjelpe mot luft og luftsmerter.men det stod en type te som smakte lakris ute rundt forbi (husker ikke hva den het
Men du? Hvor ofte spiser du? Havregrøt til frokost, et par rugknekkebrød og en drøss med egg og havregrøt til kvelds?
Hvor er grønnsakene hen? Spis dem rå, knask i vei, så mye gidder og liker. Dyng dem på knekkebrødet eller spis dem som de er. Og brødskive/knekkebrød med egg og tomat på (masse tomat, så du såvidt klarer å gape over) er jo knallgodt, synes mange. Med salt og pepper.
Og knekkebrød finnes det flere av som duger, det MÃ… ikke være de tørreste, selv om de sies å være best. Du skal jo like å spise også.
Havren kan spises rå, med melk ( i en eller annen form, rismelk og slikt liker ikke jeg, men kanskje du?) og sukker på. En spiseskje duger og er ikke verre enn en banan. Eller litt syltetøy.
Eller hakk banan og et eple og ha på.
Hakk mandler en gang du orker, i mengder, og ha det til dryss også, sammen med frukten.
Og det finnes helkorn spelt-"korn flakees" som smaker godt og er litt mindre tørt å tygge.
Hva med smoothies? Sleng oppi og putt beholder og kniv i oppvaskmaskinen, det blir uansett mindre oppvask enn å lage varm mat.
En dampkoker kunne kanskje gjøre nytten? Fisk, ris (f.eks. naturris, men den er dyr, eller dropp risen) og grønnsaker hives i hver sin beholder, fyll på vann og vent. Sunt, enkelt og lite oppvask (hvis du har maskin, ristene er noe herk å vaske for hånd).
Fullkorn spelt-spaghetti eller vanlig, hvis hvete er greit, er også enkelt. Fullkorn, altså.
Når den er kokt tar du litt ketchup på, eller bare litt revet parmesan. Eller oppvarmet tomat på boks, den hakkede varianten.
Evt. kan du vispe et egg veldig lett, hive oppi og røre rundt i den varme spaghettien. Veldig godt og veldig fort gjort. Eller bare litt olivenolje på.
Du får kjøpt ferdige, frosne grønnsaksblandiger på f.eks. OBS og SmartClub som det er fort gjort å koke suppe på. En boks lett kokosmelk oppi gir en helt anderledes opplevelse, det samme gjelder hvitløk og soltørket tomat.
Matglede, jente!
Jeg skjønner at dette er vanskelig om dagen, altså. Men noen tips, i hvert fall.
-
15-05-07, 10:12 #48
Helt enig om å spise grønnsaker! Jeg spiser alltid litt gulrøtter, samt diverse grønnsaker som litt tomat, squash eller hva jeg har. Mangfold er viktig.
De som ikke går ned på Atkins er de som ikke spiser noen grønnsaker.
Grønnsaker har også diverse antioksidanter og det fins tabeller over hvor mye de har. Gulrøtter har lavest men jeg spiser dem for det.
De har også mineraler og andre kjente og ukjente stoffer.
På blodtypediett-sidene og i bøkene nevner de en del av de viktige andre stoffene som grønnsakene og noen frukter har. De gode stoffene er kjent for å senke visse markører for uhumske prosesser i kroppen (må slå opp i boka for å finne hva som står der, har ikke lært det utenat...)
Krydder er blitt så sunt, har antioksydanter. Jeg lager korma-saus selv og kar i både gurkemeie og koriander, som begge er veldig sterke antioskydanter. I hjemmelagede kjøttkaker har jeg spisskumminpulver som er også en sterk antioskydant og som smaker kjempebra i kjøttkaker. Marokkanske kjøttkaker har også spisskummin.
Brokkoli må jeg koke (senker stoffskiftet litt vel mye...)
Kanel er kjemepesunt, og det er veldig lurt å spise det på havregrøten.
-
15-05-07, 15:57 #49
Vet ikke Stina
Jeg hadde håpet noen andre sjeler kunne informere oss om det. Skal lage en tråd, så får vi se hva som skjer ;)
Hilsen Anne Ma
-
15-05-07, 18:27 #50
Takker, baremei og nora
Men dere glemmer jeg bor i "molbo"-land, mye av det dere snakker om har jeg ikke hørt om og/eller så har de det ikke på min butikk, ikke engang fullkornspasta!
Oppvaskmaskinen har ikke virket på mange år, kjempedumt siden jeg er så dårlig!
Spiser grønnsaker når jeg lager middag, er ikke så begeistret for rå grønnsaker - det er kaldt og mye jobb å vaske og kutte. Liker godt salat (med dressing på), men alt for mye jobb å lage + jeg fryyyyser sånn når jeg spiser kald mat. Får bli om sommeren av og til.
Kanel spiser jeg jo hver gang på havregrøten - masser! Er jeg ikke sunn? Blir nok frisk nå snart!
Smoothies lager jeg av og til ja, året rundt.
Spiser ca 3-4 ganger om dagen.
Knekkebrød - jo spiser RugSprø - er jo kjempesunn den da. Men så fikk jeg helt dilla på det, bare med smør på. Tenkte at dette kunne vel ikke være sunt, for det begynte jo å smake godt. Følte vel at vekta krøp oppover på dette (fordi det blir for mye - erstatter det jo med middag fordi jeg ikke orker å lage det).
Grønnsaker ellers, de blir jo så fort dårlige. Orker maks å handle ei gang i uka disse fæle månedene.
Pust, pes, noe mer jeg må parere?
Neida, bare tuller jeg
Kjempeglad for input, tiden er inne for et mat-skifte, om jeg bare får det til. Så bare kom igjen...
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Myxødem - myxedema
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 26-10-07, 00:16 -
Ja men..... Myxødem
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 22-09-07, 23:48
Svar med sitat
Bokmerker