Viser søkeresultater 41 til 50 av 64
-
22-01-07, 15:05 #41
I dag har jeg vært på legesenteret igjen og til tross for at de ikke har fått svar på prøvene tatt 22.12.06 angående binyresvikt og d-vitamin, har jeg i hvertfall fått svar på stoffskifte prøvene og de er som følger:
04.12.06, helt normale i følge legen:
Fritt T4: 14.1
Anti-TPO: <35
TSH: 1.4
Fritt T3: Ble ikke tatt fordi legen ikke så vitsen!
Vitamin B12: >1450* (170-650)
B-Hemoglobin: 16.8
S-Jern: 17.8
S-Ferritin: 47
15.01.07, ikke vært hos legen angående disse verdiene enda:
Fritt T4: 13.9
Fritt T3: 4.7 (1.2-2.7 står det på aus.no men det står ikke stjerne på prøven, men kanskje SSA har andre verdier?!!)
TSH: 2.5
Anti-TPO: Ble ikke tatt denne gangen...
B-Hemoglobin: 17.2* (13.4-17.0)
S-Jern: 15.0
S-Ferritin: 61
Er også en del andre verdier som er blitt tatt prøve på, så hvis det er noe annet som er verdt å nevne så vennligst si i fra!
Håper inderlig noen kan se at disse verdiene ikke er helt som de skal, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør hvis dere leser alle mine symptomer i første innlegg:S
Tusen takk for svar!Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
22-01-07, 16:30 #42
Det var da veldig høyt B-12. Har kommet over noe som er inne på dette, men vet ikke om det har noesomhelst med deg å gjøre (det er om mental disorders......se bort fra tittelen) http://www.alternativementalhealth.com/ ... /walsh.htm der nevnes flere steder noe som er forbundet med høyt B-12 og noen skal ikke ha B-6 heller.
Kan du poste referanseområdene for ft4 og ft3? labben har dem ofte på nett.
nora
-
22-01-07, 19:09 #43
hei!!
har også hatt veldig høy B12 ca 800-1100,men legen har aldri kommentert dette. Andre ganger er den på ca 400. Jeg har tatt B-vitaminkompleks i perioder så tror kanskje det henger sammen med det??....men tror egentlig ikke det er så farlig med høy B12 imotsetning til andre vitaminer man kan få for mye av.
Ellers venter jeg som deg på blodprøvesvar. Merkelig at legesentert ikke har fått svarene dine enda......det kan ikke være forsvarlig at det skal ta så lang tid?? Kanskje du kan ta kontakt med laboratoriet og høre hvordan det ligger an??
Jeg tok blant annet binyreprøver( DHEA-sulfat, kortisol) i forrige uke, men forventer svar denne uken. På laboratoriet sa de at det kun tok ett par dager! Har aldri testet binyrefunskjonen før, så det kan bli interessant og se.
Når det gjelder TSH så er den jo ikke så veldig høy....men det ideelle er visstnok en TSH rundt 1. Hvis TSH er tatt på ettermiddag så kan du gange den med 2 har jeg erfart. Husk å alltid ta blodprøver på morningen hvis det ikke er gjort.
-
22-01-07, 22:21 #44
Blodprøvene mine er blitt tatt om morningen begge gangene og grunnen til at jeg har så høy B12 er muligens fordi jeg hadde b12 mangel for 3 mnd siden og nå har gått på triobe og sprøyter? Eller kan det ha skjedd at jeg har fått for mye og er blitt dårligere av det igjen, legen har jo ikke kommentert dette engang...
Synes også det er rart med de blodprøvesvarene, ringte labben i forrige uke og de sa de hadde sendt de av gårde men kunne selvfølgelig ikke gi meg verdiene...ÆSJ!!
Jeg lyktes dessverre ikke å finne referanseverdiene til Sørlandets Sykehus på nettsidene deres i disse trøtte kveldstimer, men kanskje noen andre som vet?
Noen andre som kan gi meg noen råd for hva jeg kan gjøre videre nå med alle disse symptomene og "normale" verdiene?Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
25-01-07, 20:38 #45
Hjelp til tolkning av prøvesvar :)
I dag har jeg vært på legesenteret igjen og til tross for at de ikke har fått svar på prøvene tatt 22.12.06 angående binyresvikt og d-vitamin, har jeg i hvertfall fått svar på stoffskifte prøvene og de er som følger:
04.12.06, helt normale i følge legen:
Fritt T4: 14.1
Anti-TPO: <35
TSH: 1.4
Fritt T3: Ble ikke tatt fordi legen ikke så vitsen!
Vitamin B12: >1450* (170-650)
B-Hemoglobin: 16.8
S-Jern: 17.8
S-Ferritin: 47
15.01.07, ikke vært hos legen angående disse verdiene enda:
Fritt T4: 13.9
Fritt T3: 4.7 (1.2-2.7 står det på aus.no men det står ikke stjerne på prøven, men kanskje SSA har andre verdier?!!)
TSH: 2.5
Anti-TPO: Ble ikke tatt denne gangen...
B-Hemoglobin: 17.2* (13.4-17.0)
S-Jern: 15.0
S-Ferritin: 61
Er også en del andre verdier som er blitt tatt prøve på, så hvis det er noe annet som er verdt å nevne så vennligst si i fra!
Blodprøvene mine er blitt tatt om morningen begge gangene og grunnen til at jeg har så høy B12 er muligens fordi jeg hadde b12 mangel for 3 mnd siden og nå har gått på triobe og sprøyter? Eller kan det ha skjedd at jeg har fått for mye og er blitt dårligere av det igjen, legen har jo ikke kommentert dette engang...
Synes også det er rart med de blodprøvesvarene, ringte labben i forrige uke og de sa de hadde sendt de av gårde men kunne selvfølgelig ikke gi meg verdiene...ÆSJ!!
Jeg lyktes dessverre ikke å finne referanseverdiene til Sørlandets Sykehus på nettsidene deres i disse trøtte kveldstimer, men kanskje noen andre som vet?
Noen andre som kan gi meg noen råd for hva jeg kan gjøre videre nå med alle disse symptomene og "normale" verdiene?
Tusen takk for svar!Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
25-01-07, 23:03 #46
Selv om prøvene er normale kan det være at du trenger å ha dem høyere. T4 på 14 f. eks er for lavt for meg selv om det er normalt.
Selv opplevde jeg å bruke Levaxin i nesten 1 år uten virkning. Jeg ble ikke bedre før jeg begynte å bruke Armour.
-
26-01-07, 07:42 #47
Opprinnelig skrevet av cat
Okei, men hvordan ville du gått frem for legen min når han mener disse prøvesvarene er normale? Jeg er lite interressert i å begynne på levaxin og eventuelt etterhvert liothyrin hvis Armor kan virke med en gang? Tror du det har noe for seg å ta ultralyd av skjoldbukskjertelen? Kanskje vente med å se ann resultatene på binyrene?Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
26-01-07, 10:04 #48
Når det gjelder tidspunkter å ta stoffskifteprøvene, skal ikke de tas på formiddagen. Mener å ha hørt at de bør tas i 11 tia. Kan ikke resultaten variere ut fra det også?
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
26-01-07, 10:23 #49
Hmm...hvis dette stemmer så er jo hvertfall norske allmenn leger kunnskapsløse på dette området..jeg har tatt begge mine i 8-9 tiden hver gang...
Opprinnelig skrevet av Hsn
Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
26-01-07, 12:04 #50
Nei, de skal tas om morgenen, før en har tatt medisiner mot lavt stoffskifte hvis en har begynt å bli medisinert. Hvis en mistenker lavt stoffskifte så bør en ihvertfall ta prøver så tidlig som mulig. Noen sier at TSH blir høyere etter en søvnløs natt også, men den skal ihvertfall være høyest om morgenen.
Opprinnelig skrevet av Hsn
Jeg reagerer på at din TSH har steget fra 1,4 til 2,5 på litt over en mnd. Og FT4 har sunket litt. Synes ikke13,9 og 14,1 virker spesielt høyt.
Legen er sikkert fornøyd med TSH på 2,5. Dessverre er det mange som får symptomer før TSH kommer utenfor referanseområdet. Og det er ingen tegn til at øvre grense skal senkes til 2,5 hos noen laboratorier...
Hvis du ikke har fått diagnose lavt stoffskifte så er det veldig, veldig vanskelig før du kommer utenfor referanseområdene. Nærmest umulig å få prøve levaxin. Men uansett så har TSH steget mye på kort tid og stoffskiftet ditt bør holdes et øye med, mener jeg.
Lignende tråder
-
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 31-10-07, 19:08 -
fortvilet
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-12-06, 16:38
Svar med sitat
Bokmerker