Side 5 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 87
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

ja, men jeg endret jo ikke på levaxindosen...
    eller missforsto jeg nå????

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg forvirret vel ved å gå inn i forklaringer om levaxin, men det var ment som generell opplysning om halveringstider for å ha noen eksempler...sorry

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

det går fint.
    bare prøver meg frem jeg. kjenner jo symptomene på overdosering om de skulle komme.....
    takker igjen for hjelpen. hadde jo gått i taket jeg om jeg skulle fulgt legen....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei

Jeg har begynt på Liothyronin i dag. Tok nettopp første halve tablett av 20µg - altså 10µg.

Legen gikk (under tvil) med på at jeg fikk forsøke dette. Selv har jeg i de to siste månedene økt fra 100 mg til 150 mg Levaxin (mg? Mikrogram, er det det samme som milligram, eller mikrogram det samme som µ?). Dette fortalte jeg legen i forgårs. Han sa at jeg da skulle gå ned til 100 mg Levaxin og ta en halv tabelett Liothyronin. Etter en uke kunne jeg ta en hel tablett Liothyronin.

kris sier
    Da gjetter jeg på at du får problemer med å sove i kveld, mokki... Liothyronin virker fort, og virkningen varer bare i noen timer. Derfor anbefales det å ta en liten dose om morgenen, så en til etter 4-5 timer, slik at man får fordelt "trøkket" litt utover dagen mens man er våken og aktiv.
    Jeg tok Liothyroninen for et par timer siden. En halv time etter spiste jeg (ganske mye for jeg var så sulten). Nå sitter jeg her og holder på å sovne og lurer dermed på hvor "trøkket" ble av? ;););)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

har lest på det amerikanske forumet at noen få sovner av liothyronin. Husker ikke om de da tar det om kvelden istedenfor. Husker ikke mer, bare at de blir søvnige....

Jwg synes at det er lurt å gå etter blodprøver, at målet er først å få både ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet.

Men det fins snoen få som trenger ft3 hlyt og ft4 lavt.

20 µg er en uvanlig dose, men det var en innom her som tok 300µg levaxin pluss tre tabletter liothyronin om dagen eller noe sånt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

nora

Ja, jeg har alltid synes at jeg ble trøtt av Levaxinen. Så når jeg leste at andre også ble det, begynte jeg å ta den på kvelden. Det er mulig jeg da også blir trøtt av Liothyroninen, jeg skal følge med og evt. forsøke å ta den på kvelden den også. Jeg er visst temmelig opp-ned i mye og mangt.

Hva er da normal dose av Liothyronin, jeg har jo ikke peiling?

Legen ville helst at jeg skulle ta blodprøve og så evt vurdere Liothyronin, men min tålmodighet er temmelig oppbrukt. Har vært fryktelig dårlig i mange, mange år, og noe dårlig har jeg nok vært hele mitt liv. Så nå vil jeg forsøke Liothyronin. Har jo forsøkt et par måneder med mer optimal Levaxin-dose uten at det hjalp noe. Jeg tok prøver, så svarene på blodprøvene vil vi få uansett - før jeg begynte på Liothyronin.

Og ja ang, FT4 - prøvde å ressonere litt med legen her ang det, tror ikke jeg nådde fram for HAN hadde alltid lært at det mest optimale var en FT4 på 1 (men jeg er selv ikke mye inne i disse verdiene altså, bare så det er sagt).
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er normalt å ta 10 mg lothyronin, fordelt på 5 og 5 µg.
    men jeg ser at a noe i amerika tar en kvart av en 25-µg, altså 6µg. Og noen veldig få tar flere tabletter.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, nora

Dette var merkelig. Legen har jo alltid (mener jeg nå) anbefalt meg for lite Levaxin (5x100 og 2x50 i uka). Og når jeg så endelig får lov til å forsøke Liothyronin så anbefaler han meg mer enn vanlig???

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Bør jeg fortsette etter hans anbefalinger, eller forsøke meg på 5µg om dagen i stedenfor (og siden øke til 10µg). Bør jeg gå ned i Levaxin-dosen som han anbefalte eller ikke?

Er det samme syptomer på overdosering av Liothyronin som Levaxin? Hjertebank, diare ... ?

Oi, ble visst mange vanskelige spørsmål dette

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hmm.
    Det er en del elger som ikke har hørt hvordan Ingrid Norheim anbefaler t4/t3-behandling (hun anbefaler ston start 100µg t4 pluss 10µg t3 men det er bare en start.

Målet med liothyroninen er å få blodverdiene til der hvor de fleste føler seg ok, og det er at ft4 og ft3 liger i øvre halvdel av referanseområdet, og omtrent like høye. altså 50% opp, eller to tredeler opp, eller 75 % opp eller 99% opp...det er nemlig individuelt.
    Det er ikke så ofte at en pasient trenger høy ft3 og lav ft4, men de fins.

Hvis en senker dosen levaxin fra 150 til 100 for eksempel, og begynner med 20µg liothyronin i tillegg, vil en få ft4 på tipper vi 10 og ft3 på over referanseområdet..... Det er ikke normalt (men det fins noen få som trenger dette)

Så varianten med å ikke senke dosen for dem som vet de tåler økning, kan være like bra, siden så gost som alle som har senket t4-dosen må øke den tilbake igjen, noen ganger enda mer. (skjedde med meg)

Ser ut som om legen din ikke har reflektert over hvor sterk liothyronin er, at 20µg er 72 µg levaxin i styrke.

de tyske og de engelske pasienter har laget excel- ark til omregning. kanskje legene trenger et sånt ark.
    kanskje Ingrid Norheim må skrive et stykke om dette med liothyronin siden vi stadig ser at legene ikke har peiling.
    Jeg synes det kan værte praktisk at de ikke vet hvor sterk det er, siden de ellers kanskje ville nektet å røre det....

Ja, overdosesymptomem er de samme.
    Og husk at det er ikke farlig å få littegrann overdosesymptomer ved en økning, som kan vare optil 4 dager. det kommer mens kropen sriller seg om.
    Hvis det virkelig er en for høy dose, varer det lenger enn fire dager sier Elaine Moore.
    Dessuten kan man få noe overdose senere når alle dosene har hopet seg opp, men jeg tror det gjelder mest levaxin som har en lengre halveringstid.

Problemet med å satrte med liothyronin er heller at TSh går ned og ft4 går ned og legne ikke har peiling på at man må øke levaxinen igjen.

Dr. Dayan i England, som hadde en dobbelblindstudie med kombinasjonsbehandling, inrømmet at det var det som var feil i studien. Men de kunne ikke justere (titrere heter det) dosene i studien, man må bestemme dtudien på forhånd og få den godkjent og etterpå kan man ikke forandre noe ellers er det juks. han skrev et stykke om dette fenomenet . Jeg vet om noen pasienter som går hos ham og de er veldig fornøyde, og han gir dem liothyronin på vanlig måte.
    http://www.hotthyroidology.com/editorial_135.html
    Det er også et forsøk på gang i danmark (og vi har hatt noen inom fra Danmark, de har ikke liothyronin der) og jeg lurer på om de osgå underdoserer paseintenen eler om de har designet studien til å kunne titrere dosene t4 opp igjen etter ft4 .

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hmm.
    Det er en del elger som ikke har hørt hvordan Ingrid Norheim anbefaler t4/t3-behandling (hun anbefaler ston start 100µg t4 pluss 10µg t3 men det er bare en start.
    De er ganske trege disse elgene....

Sorry Nora, men firstelsen ble for stor!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 5 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 17-03-12, 21:57
  2. Veldig opp og ned
    Av Trude i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 29-03-11, 17:01
  3. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 13:55