Viser søkeresultater 41 til 50 av 95
-
07-01-13, 14:45 #41
Sv: Når skal man være fornøyd? I-D-M's vei mot toppen
Litt personlig, men det gjør ikke meg noe å si. Omskjæring. Var for trang der nede. Ødelegger søvnen. Kan ikke ligge på magen. Bare ryggen som er trygt for å unngå smerte. Men da våkner jeg opp flere ganger om natten og får smerter i korsryggen også.
Ikke fått kortisolprøvesvar nei. De var sendt inn 31.12 til Aker hormonlab eller hvem det nå var. Man kan kanskje ringe, men det er vel litt tidlig ennå.
-
07-01-13, 15:13 #42
Mine kortisolprøver ble sendt Aker 11.desember og er enda ikke klar.....
Prøver som sendes til Aker tar visst alltid veeeeldig lang tid.
God bedring!
-
21-01-13, 14:12 #43
Forrige gang skrev jeg at jeg følte jeg ikke hadde så mange symptomer. Det er forandret nå i hvert fall. Nå har man den velkjente følelsen av å være totalt ute av form. Orker lite, tidvis kald, vanskelig å samle tankene osv. Det beviser vel bare at det hjalp for meg å ha noen dager å hvile på. Jeg lurer på om det rett og slett er det som er løsningen. Fjerne jobb og alt mulig av stress og press. Eventuelt 50 % stilling. Om og om igjen kommer man i den situasjonen at det bare blir nok jobb og at man ikke orker noe annet. Er man da utbrent eller bare det jeg vil kalle veldig hyposyk? Det skal sies at det har vært perioder i løpet av disse 17 årene som syk at jeg har greid full jobb godt og har trivdes med det, men da har jeg blitt enda bedre i perioder med fri.
Ellers ser det ut til at doseøkningen på levaxin har fått meg ørlite ut av stilen. Symptomer på overdosering er da skjelving og hjertebank. Det har jeg aldri hatt selv om jeg har gått på mye høyere dose tidligere. Ellers lurer jeg på to ting. Mange sliter jo med å få medisiner med blodprøver i grenseland. Sett at de da er friske og får medisiner likevel. Hva skjer da? Hva skjer om man lar en helt frisk person få levaxin? Burde de ikke få høyt stoffskifte da? Det andre jeg lurer på er hva som gjør at vi får lav kjønnsdrift (har lest at vi skal bruke det ordet). Det frustrerer meg veldig for øyeblikket. Er det pga lave testosteronverdier lysten forsvinner? Eller er det fordi vi nesten alltid føler oss trøtte og har lav energi? En annen ting er at hvis den er der så skal det utrolig lite til før den forsvinner igjen. Vanskelig å holde fokus. 2 dager til Balderklinikk. Jeg håper de har noen forslag til meg som innebærer forandring i hvert fall. Ellers er jeg i gang med opprydning for å forlate hun jeg bor med. Hun bidrar ikke noe positivt til saken i hvert fall.
-
21-01-13, 14:43 #44
Hvordan er blodprøvene dine nå da?
For meg har det vært greitt og skrive en aldri så liten logg til meg selv der jeg skriver kort hvordan jeg har det, slik at jeg kan se hvilke symptomer som dukker opp ved de forskjellige nivåene på f.eks. FT4, eller hvilke overdosesymptomer jeg får ved hvilken økning.
Har du fått svar på kortisolprøvene og har grei kontroll over d-vitaminer, B12 og ferritin?
-
21-01-13, 16:06 #45
Satser på å begynne på d-vitamin snart. Får svar på blodprøver nå på onsdag. B 12 var midt i referanseverdien nå sist. Ferritin kom ut som en god del for høyt sist. Hvilket jeg har fått inntrykk av ikke er så farlig. Formen min svinger ekstremt mye. Typisk nok kan mandager være gode dager. Da har man jo kanskje bygget seg litt opp i helgen. Så sliter man mer og mer i løpet av uka. Eller så begynner man gjerne på bånn. Føler seg bedre og bedre også skjer det ett eller annet og man detter helt ned på bånn. Bare en løs lite gjennomtenkt tanke. Kan det være jeg svinger mellom høyt og lavt? Det jeg har lest om høyt stoffskifte høres ikke mye kjent yt da, men gudene vet.
-
29-01-13, 20:22 #46
Fikk vite svarene på blodprøver forrige onsdag. 6 dager senere skriver jeg her om det. Ikke fått meg til å kjøpe noe tilskudd eller medisin heller. Vet ikke helt hvordan det henger sammen. Dårlig fokus, føler jeg drukner i oppgaver eller kanskje jeg bare ikke orker. Det er tatt 63 prøver. Altfor mye å legge ut her. Jeg har også noen prøver fra 24.10 som jeg legger ut først. De siste prøvene jeg tok hos Balder mangler referanseområder.
Ferritin 448 (20-300)
Jern 16 (9-34)
Vitamin B12 206 (170-650)
TSH 2.2 (0.20-4.0)
FT4 19.4 (11-23)
FT3 5.2 (3.5-6.5)
Vitamin D og D3 140 (50-150)
I tillegg er det tatt noe prøver om blodet hemoglobin, MCV, MCH og Magnesium, Kalium for å nevne noe. Kun en ting utenfor normalen. Ferritin altå som er for høyt. Legen har ikke giddet å sjekke opp det noe nærmere, men han nevnte noe om mulig hemakromatose. Neste blodprøver er fra Balderklinikken og tatt 13.12.
Ferritin 345
mikroCRP 2.6 (lege antyder at jeg har en konstant betennelse i kroppen. Kjennes ikke verre ut)
testosteron 7 (dette må da bare være for lavt?)
SHBG 10
Anti-TPO 13 Målt på nytt 14.01 16
FT3 6 Målt på nytt 14.01 5.5
FT4 11.9 Målt på nytt 14.01 13
TSH 3.40 Målt på nytt 14.01 0.96
Sink og Kobber Dessverre ingen verdi men legen mener jeg kan ta sinktilskudd.
Metylmalonsyre 0.24
Homocystein 12.1
Vitamin B12 215
Folater 11.0
Legen mener at disse 4 siste verdiene er for lave og at jeg bør ta tilskudd. Også B12 ettersom hun mener at den helst bør være over 300 uansett. Skal visst få noen sprøyter som skal settes i hekken.
Tyroksin 101
Trijothyronin 1.8
Dag 1 Dag 2
Kortisol i spytt 08 23.8 11.0
Kortisol i spytt 22 <4.0 4.6
Vitamin D3 79 (Ca halvert siden forrige måling)
Vitamin E 16
Vitamin A 2.2
Selen verdier ble dessverre mislykket ved test
reverse T3 0.27
Listen over tester fortsetter, men det aller meste annet skal være innenfor normalen. Blant annet skal det langt på vei indikeres at jeg ikke har cøliaki. Legen har foreslått at jeg må ta B12 tilskudd, vitaminD/D3 tilskudd (ingen bombe det) og vitamin E tilskudd. Mulig tilskudd av testosteron. Jeg tok en test til i det jeg gikk. Jeg regner med hun sender et svar i posten. Kostnadsmessig skal man være glad at man slipper å gjøre noe med kortisolnivået, men jeg er fremdeles ikke beroliget med at de er ok. Så lenge man må ta 4-5 tilskudd, medisinen må optimaliseres og kosten gjerne optimaliseres. Da er det gjerne ikke rart man aldri blir helt bra? Eller? Jeg har sikkert sagt det før, men jeg føler meg som et slikt spesielt tilfelle. Uansett hva man tar eller hva man prøver på så hjelper det ikke. Plutselig bare stemmer det noen dager og alt detter på plass. Også blir man kjapt dårlig igjen. Hvordan skal man behandle noe slikt? Jeg må i hvert fall prøve. Og prøve å ha litt troen. Litt spennende med B12 sprøytene da. Jeg burde da merke ett eller annet etter å ha tatt dem?
Legen sa for øvrig noe interessant om at hodet mitt ikke tok opp levaxin ettersom kroppen er i bedre slag mens det fremdeles er veldig dødt der oppe. Hun antydet at vi kanskje skulle prøve med armour/lio i steden. Men vi ble enig i at det var litt tidlig ennå. Jeg husker ikke i detalj, men det var vel noe med at det ikke går nok blod til hjernen. Har ofte opp igjennom årene følt meg tung i hodet og akkurat som det mangler oksygen der oppe. Interessant tanke i hvert fall.
-
30-01-13, 23:44 #47
Ser at du har tatt mange av de samme prøvene som jeg tok på Balder - tok over 60 jeg også

Jeg vil anbefale deg å ta de tilskuddene som legen foreslår, for jeg ser at du ligger ganske lavt på en del ting. Selv har jeg i ca. 5 mndr gått på høydose B-vitaminer, fått på resept, og syns jeg er kvikkere enn på lenge. Selvfølgelig har vel ett år med thyroid også gjort susen, og litt Cortef, D-vitaminer og andre saker
. Men uansett, når diverse stoffer mangler så kjennes det på formen!
Du har lavt B12 ja, så vær glad for stikkene du får
. Ref. ved Furst er 170-650. Selv hadde jeg 346 og slipper unna med superB-mixen til mange hundre kroner! Dyrt er det jo med alle disse remediene, men jeg tenker som så at når man bare går og hangler uten å ha glede av tilværelsen, så kan man like gjerne betale noe ekstra i håp om at det hjelper. Og man vet jo ikke HVA som hjelper, før diverse ting er utprøvd!
SHBG er veldig lavt. Jeg tok ikke det på Balder, men har tatt tidligere her lokalt, og her er ref. 18-144. Det står også på lab-sidene at det er lavt ved hypotyreose, og også ved skade i hypofyse/hypothalamus. Du har ikke antistoff, ser det ut for. Har de vurdert om ditt lave stoffskifte er sekundært - altså skyldes hypofysesvikt? Ikke så uvanlig det - jeg er nok i den båsen! Testosteron skal forøvrig vurderes opp mot SHBG, og om begge er lave så må de vel gjøre noe med det. Du er jo fortsatt en ung mann
. Alle hormoner har jo en sammenheng/innvirkning på hverandre. Og er "hormonsjefen", hypofysen, i ulage, så kjennes det absolutt!
E-vit. er veldig lav (14-50). Ta tilskudd! Samme med D. Har du målt både lageret D,25-OH og det aktive D,1,25-(OH)2? Ref.verdiene er henholdsvis 37-131 og 39-193. Jeg hadde lagernivå på 85 og fikk beskjed om å ta en del D-vit. gjennom vinteren. Du finner forresten alle ref.verdiene om du går inn på Furst (som Balder bruker til disse prøvene).
Ellers vil jeg nevne det legen din sa om opptak av Levaxin og "hodefunksjon". Der er det nok mangel på T3 som gjelder, og vil absolutt bedres med tilskudd av Liotyronin, eller overgang til thyroid. Sats på det siste! Har skrevet det før her inne, at jeg for mange år siden var på et foredrag med Helge Oftebro, der han poengterte at spesielt hjernen lider under mangel på T3! Så du har nok enda noen uprøvde veier å gå - lykke til
Uff - nå må jeg komme meg til sengs. Travle tider her i huset nå, så jeg er vanligvis bare kjapt innom og skumleser det viktigste om dagen - har ikke tid til å skrive
. Holder nemlig på med å skifte kjøkken - har revet ut alt og bygger opp igjen nytt fra bunnen! Så noe gledelig skjer det da likevel iblant .
-
31-01-13, 09:44 #48
Aller først takk for svar
. Nå føler jeg meg skikkelig syk her. I hvert fall rimelig sjanseløs på å bli bra uten noenting. Ser frem til de der sprøytestikkene ja. Jeg er blitt så pinglete etter operasjonen jeg hadde. Jeg har tatt to blodprøver etter det. På den ene synes jeg stikket var kjempevondt og når jeg rev av bomullen så syntes jeg det var vondt når tapen rev av hår. Men nok om det. Det er ikke smerte som er problemet i mitt liv. Det er bare en filleting egentlig. Ser frem til disse ja. Jeg tror virkelig at det skal gjøre en forskjell. Imidlertid er mine og dine tester innenfor referanseområdet. Hvilket kanskje betyr at friske folk uten lavt stoffskifte tåler lave bverdier mine bedre enn oss? Jeg har hatt gode perioder i løpet av disse 167 årene med sykdommen, men jeg har alltid hatt lav energi. Hver eneste dag. Og der kommer vel B12 mangel inn i bildet?
Ikke hørt noe om dette før. Jeg har såvidt lest noe her på forumet om sekundær hypothyereose. Ingen leger har sagt noe om hypofysesvikt, og selv har jeg ikke drømt om det. Det blir å sjekke symptomer for hypoefysesvikt nå da. Jeg kan sikkert nevne det for legen. Hun virker relativt fornuftig. Det med SHBG og testosteron målte de vel først i 2004. Da fant de ut at så lenge de var lave begge to så var det ok. Jeg føler noe bør gjøres med det uansett. Jeg fikk et merkelig oppsving i lyst i går. Kan være fordi jeg tar noe rosenrot jeg fant liggende et sted. Imidlertid er jo resten av kroppen rimelig dårlig.
Jeg skal ta de tilskuddene. Bare jeg får kavet meg bort til et apotek og får vekk følelsen av at dette har jeg ikke råd til. Får vel heller la være å kjøpe mat noen dager. Viktigere dette.Jeg har ikke målt de D,25-OH verdiene. Jeg kan nevne det neste gang jeg tar prøver da. Lykke til med "oppussing". Synes det var et mareritt selv når jeg holdt på meg bad, men du fikser det sikkert milevis bedre enn jeg gjorde selv den gangen.
-
31-01-13, 18:10 #49
Måtte bare innom igjen - og så må jeg svare også
. Gubben banker og bråker i bakgrunnen, men det er jo tegn på at prosjektet går framover.
Når du ikke har antistoffer så har du ikke den primære typen hypotyreose - slik har ihvertfall jeg forstått det. Kanskje noen andre kan komme med innspill her? Ettersom jeg heller ikke har antisoffer (ihvertfall har de ikke funnet det de par gangene de har målt), så har jeg tatt det for gitt at det er sekundært med utspring i hypofysen. Skjoldbruskkjertelen har også sett helt fin ut ved ultralydscanning, uten tegn til betennelse. En TSH som ikke reagerer noe særlig er også et tegn på at problemet sitter der. Altså lav TSH + lav FT4 (og lav FT3 selvfølgelig). Og for å gjøre det enda mer komplisert, så hender det også at det er hypothalamus som er synderen
.
Nå trenger det ikke å være noen spesiell skade på hypofysen - noe som de finner ved undersøkelser (noen ganger kan det være en svulst f.eks.). Min har gjennomgått MR-undersøkelse med kontrast to ganger, men er etter sigende helt OK! Men jeg har lest her et sted at Thierry Hertoghe sier at et traume mot hodet (ikke nødvendigvis så kraftig) kan skade funksjonen såpass at ting ikke virker som det skal. Og jeg husker ihvertfall at jeg har hatt minst to kraftige smeller mot hodet som kan være en mulig årsak. Du falt vel ikke tilfeldigvis ned fra et tre eller noe sånt i barndommen?
Pådro deg hjernerystelse, eller noe?
Jeg har ihvertfall også mange ting som tyder på at hypofysen ikke virker skikkelig. I tillegg til lite TSH produserer den også lite ACTH og ADH, samt at mange av de prøvene som er lave gjerne er lave pga hypofysesvikt.
Tror nok ikke det hjelper å lete etter symptomer på hypofysesvikt
. Symptomene er de samme om årsaken ligger her eller der, og vi må bare avhjelpe mangelen på de stoffene det er for lite av, så godt vi kan. Og det er jo her tyroidmedisinene og kosttilskuddene kommer inn.
Apropos kosttilskudd: BigVits har nå tilbud på D-vitaminer (5000 ie) til 8,30 pund. Til dagens kurs blir det ca.72 kr, og noe helt annet enn det de forlanger for 10 mcg (400 ie) på apoteket. Og du må ta temmelig mange av de for å komme opp i høy dose, noe som er en fordel ved sterk mangeltilstand. Jeg tar 4000 ie av samme merke som de nå har på tilbud (og gubben blir nærmest tvangsforet med det samme!). Vær obs på at 5000 ie er det sterkeste man kan innføre fra EU-land. BigVits er flinke til å minne om dette. Porto i tillegg, men det blir likevel billig - det er mange kapsler i en boks! Jeg har handlet mye fra BigVits og er veldig fornøyd. Kjøper man for over 200 kr får man beskjed om å dele opp bestillingen, slik at det ikke kommer toll på. Stikkprøver hos tollen forekommer, men det går greit om innholdet er lovlig
.
Om friske folk tåler lave verdier bedre? Ja, det tror jeg. Det minner meg på hva en lege sa til meg på sykehuset, da jeg fortalte at jeg i årevis hadde ligget på FT4 ned til 10, og ellers opp til 12-13. "Mange har det jo helt fint med 12-13" var beskjeden jeg fikk. Underforstått var det lite å snakke om, for det var jo helt normalt! Jeg angret etterpå at jeg ikke sa at de folka var jo da friske, og da var vel det nivået normalt for dem. Men hva om man føler seg syk i årevis, har alle symtomer på lavt stoffskifte, og ligger på 12-13? Hva da - er det likevel normalt, for en slik person? Dette gjelder sikkert for andre ting også - når det er lite av noe, så merkes det fortere for oss syke. Alle monner drar, heter et ordtak - og det gjelder sikkert også i denne negative sammenheng :
.
-
01-02-13, 14:39 #50
Takk for tips om innkjøp av vitaminer. Nå i disse dager med nrk-lisens, veiavgift og dyre kvartalsavgifter så gjelder det virkelig å få ned prisen på ting.
Jeg har ikke så mye tid nå. Og jeg har kanskje ikke lest posten din grundig nok. Hang meg opp i det med slag til hodet. Jeg har i hvert fall hatt en hjernerystelse. Og flere kanskje ikke fullt så kraftige slag mot hodet. Er det så farlig da? Det er da ganske vanlig? Om Hertoghe sier det så. Han er jo litt av en guru på feltet.
Legen fra Balder ringte meg opp og hun vil øke levaxindoser til 4 ganger 100 og 3 ganger 75. Eller kanskje man skal bytte ganger med dager. Hun sa det er ikke noe vits i at jeg skal gå rundt her og føle det ikke er noen mening med noe. Den lave testosteronen var som før ok når den ble kombinert opp mot SHBG. Det ga et fritt testosteron-tall på ca. 6. Jeg greier ikke å slå meg til ro med det selv om jeg ser at fritt testosteron er normalt. Ellers lurte hun på å sykemelde meg så jeg får gjort det jeg skal med tanke på å kjøpe inn medisiner og ta dem. Det sitter ganske langt inne å sykemelde meg, men kanskje burde jeg latt henne gjøre det.?
Lignende tråder
-
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Av Caramella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat

Bokmerker