Viser søkeresultater 41 til 50 av 82
-
21-04-13, 13:13 #41
Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
Dette er en lav dose. En venn av meg som er sykepleier sier at det er startdose, ikke vedlikeholdsdose.Jeg har nå brukt 50 mcg levaxin i snart to år i tillegg til cortefen. Har aldri hatt lave stoffskifteverdier på prøver men i urin var jeg veldig lav på T3.
Nei? Det forstår jeg ikke. For meg ser det ut som om du går hos en av disse legene som setter pasienten på sultedose med hormoner.Tåler desverre ikke armour da binyrene ikke henger med
Jeg har forsøkt å være snill og flink pike jeg også, og forsøkte meg på disse lave dosene. Det gikk dårlig. Så lav dose som du bruker med Levaxin, det kan ikke være bra over tid. Du sier du har forsøkt thyroid? Har du thyroid hjemme? Våger du å sette deg utover legens råd og eksperimentere med egen kropp?
Om du våger det, ville jeg økt kortisondosen, kuttet ut Levaxin og startet på thyroid. Kanskje trenger kroppen din 30 mg kortiosn og ikke 20 som du gir den? Jeg vet Rufus måtte opp i så høy dose da hun brukte kortison. En dose på 30-35 mg er slett ikke høy, den er fortsatt innenfor fysiologisk dose. Hvor mye kortison vi trenger er individuelt. Dr W. Jefferies skriver om dette i boken om Cortisol.
Problemet er at uansett hvor velvillig legen er, så er legen ikke inne i din kropp. Jeg mener at som stoffskiftepasienter er det vanskelig å komme utenom eksperimentering med doser i håp om å få et godt liv.
Til sist vil jeg si at jeg er sjokkert over at legen din på Balder lar deg gå på så lav Levaxindose. Om du overhodet har en restproduksjon i kjertelen, så blir den totalt undertrykket av den lave dosen. Denne legen har utdannelse fra Hertoghe og mener at du ikke tåler T3? For meg høres dette helt vilt ut.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
21-04-13, 13:33 #42
Nu räcker det.
Vi kommer att skriva omedelbart till dr. Hertoghe och informera honom om att han borde vara mer restriktiva med vilka han undervisar.
Annars vanäras hans namn här i Norden.
Vi kommer också att skriva på framsidan till vårt forum att Anna Kathrine Ljøgodt är inte en läkare som använder Hertoghe-lära vid behandling av patienter.
Anna Kathrine Ljøgodt gör precis motsatsen till vad dr. Hertoghe vill ha för endokrina patienter.Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
21-04-13, 13:54 #43
Takk for svar alle sammen

Nå ble jeg bare fryktelig usikker...
Slik jeg har forstått det skulle Levaxinen være mer skånsom mot kroppen enn T3. Og at T4 skulle langsomt omdannes til T3. Og kjertelen skulle ikke ødelegges ved så liten dose, fysiologisk dose kaller hun det. Og forklaringen på at jeg ikke tålte T3 ( armour) var at binyrene var for svake. Men det var aldri noe spørsmål om å øke cortefen. Minst mulig er jo ønskelig og det er jo egentlig min interesse også , men desverre fungerer det ikke.
Nå har jeg også forsøkt å gå ned til 15 mg cortef etter legens ønske. For hun mener det etter to år bør trappes ned på¨. Tanken var jo at når jeg begynte med alle disse tilskudd( zink, B vit osv) for overmetylering skulle jeg merke effekt etter ca 2 mndr og kunne da trappe ned... Desverre har det ikke skjedd heller, men jeg trapper allikevell ned. Vanskelig dette . Har desverre ikke armour lengre, kastet den da den var utgått på dato. Dessuten var det så ubehagelig å ta den at jeg vet ikke om jeg tørr en gang til.. Fikk en skikkelig nedtur.
Ja det er sannelig ikke enkelt. Bruker tusenvis av kroner på dette hver mnd og står på stedet hvil..Går heller tilbake. Men jeg vet det er mange her inne som sliter
Men dere mener jeg ikke burde kutte ut Levaxinen? Og sikkert vente med andre hormoner også til ting er mere stabilt( Østrogen/Progesteron)
-
21-04-13, 16:00 #44
Du kan ikke kutte når du ikke er frisk og sterk Nora2
Skal kroppen din tåle å kutte tilskudd, skal den kunne klare seg uten dem og være sterk og utholdende. Jeg har en fornemmelse ut fra det du skriver at det er nettopp det du ikke er? Jeg ville vært svært redd for å kutte noe i en slik situasjon. Jeg har selv brent meg på akkurat dette. Snakker både om stoffskifte og kortison nå.
Det høres ut som om legen din kjører en slags oppskrift, at det er tidsbestemt hvor lenge du skal bruke hormoner?. Hvis du fortsatt ikke fungerer godt etter to år er det grunn til å stoppe opp og lurer på hvorfor det ikke fungerer etter så lang tid. Jeg stilte meg det spørsmålet for ett års tid siden. Mitt svar på spørsmålet mitt var at jeg ikke fikk nok T3. Jeg sto på for lav dose, jeg var for snill pike, lyttet mer på legen i stedet for å teste ut selv.Nå har jeg også forsøkt å gå ned til 15 mg cortef etter legens ønske. For hun mener det etter to år bør trappes ned på
Jeg ville fått thyroid og begynt med kveldsdosering. Da vil du sannsynligvis etter en tid kunne styrke binyrene så mye at du kan senke kortisontilskudd.
Det jeg har lært er at når du går på så lav dose Levaxin så merker kroppen at den får et tilskudd, og bremser produksjonen av hormoner. mange opplever da at de blir sykere enn de var ved oppstart av hormonbehandling. Du får verken den lave produskjonen du hadde, eller et stort nok tilskudd til å bli frisk nok.
Jeg må innrømme at jeg forstår ikke legens behov for å gi deg så lav dose stoffskiftehormon. Jeg er redd denne behandlingen du har fått i verste fall har satt deg tilbake og ikke har gitt deg et løft fremover.
Vet du hvorfor du har svekkede binyrer?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
21-04-13, 16:49 #45
Uff det høres ut som du sliter, og det høres dessverre ut som du ikke er på rett sted til å få korrekt hjelp. Vil bare anbefale deg til å få en time hos DS igjen og heller få oppfølging derfra. Og min erfaring er at det er ikke lurt å kutte ned eller ut verken Levaxin eller Cortef hvis dette ikke føles rett for deg. Kjertelen din blir ikke svekket/ødelagt av å gå på Levaxin og fysiologiske doser av Cortef ødelegger ikke binyrene dine. Ref forklaring fra DS. Skjønner veldig godt at du blir forvirret:-) men kjenn godt etter hva som er rett for deg så finner du svaret:-) Masse lykke til!
-
21-04-13, 17:07 #46
Jeg brukte 32,5 mg kortison (samme som cortef) i lang tid. Endokrinologen på sykehuset i Tromsø definerte dette som en fysiologisk dose. Totalt stod jeg på kortison i over to og et halvt år. Nå er jeg kortisonfri. Å gå lange perioder med for lav dose stoffskiftehormoner har for meg medført en permanent nerveskade i hender og føtter i form av tynnfibernevropati, så det er ikke en spøk med for lave doser samt å kutte ut levaxin. Det kan føre til senskader som du må leve med resten av livet. Tynnfibernevropati er svært smertefullt og det må jeg leve med. Jeg er likevel glad for det funksjonsnivået jeg har, men angrer på at jeg ikke tidligere i livet satte meg nærmere inn i dette med hormonbehandling og hjalp meg selv.
-
21-04-13, 18:57 #47
Takker for alle tilbakemeldinger

Dere har rett. Jeg er slettes ikke frisk og ser ikke frisk ut heller.. To år er lang tid og dette har kostet mer enn det smaker desverre. DS mente det var overmetylering som slet ut binyrene og at om det kom på plass ville det meste rette seg. Men legen på -balder som jeg har månedtlig kontakt med tror det rett og slett bare har blitt for mye fysisk og psykisk over år og at det er derfor binyrer sliter. Har også fått hørt at stoffskiftet ville rette seg om binyrer kom på plass.
Slik jeg ser det er de fleste her mest fornøyd med DS? Og jeg burde vel skifte til han?
Jeg har også tenkt tanken på at jeg kanskje burde kommet meg til Hertoghe i Belgia. Men det krever mye ressurser og sikkert veldig dyrt? Leste innlegg til Lulu som reiste og det hadde vært spennende å vite hvordan det går med henne?
Er det flere som har reist/vurdert det eller føler dere at dere får god nok hjelp hos DS? Kan han ha tlf kontakt da? Blir langt å reise hver gang..Til Ds altså. Jeg har vært der en gang bare. Har jo små barn. Nei sannelig ikke godt å vite. Men etter deres tilbakemeldinger skal jeg iallefall øke cortefen igjen til mine tilmålte 20 mg og ta levaxinen som den er. Med god samvitighet. Skal også få prøvd Armour igjen og håpe på at det virker bedre denne gangen. Hormonubalanse er en kompleks ting og det er vanskelig å navigere seg selv. Men sitter nå her og vurderer sterkt å få til en tur til Belgia... Men holder det med den ene turen og må man gå uten medisiner før man drar?
Er ganske desperat etter å finne noe som kan gjøre meg bedre for går rundt som en zombie hele dagen, våkner først til livet utpå kvelden jeg :( Men igjen takker for alle innspill. Det hjelper virkelig å få gode råd her inne. Håper jeg kommer dit en dag jeg også at jeg kan dele gode råd og erfaringer med dere
Sist endret av Mod; 21-04-13 kl 19:31 Begrunnelse: Innlegg oppdelt i flere deler
-
21-04-13, 18:58 #48
-
21-04-13, 19:02 #49
Hei Nora2

Det er leit at du sliter som du gjør og får råd av legen din som gjør deg verre. Ser at du har fått mange svar her, men tillater meg å kommentere litt jeg også.
Det er logisk at du fungerer på Levaxin og ikke på Armour. Det er et godt bevis på at Thyroidmedisiner gjør mer for en stoffskiftesyk kropp. De virker, og da kreves binyrer som henger med. Levaxin er for å overleve, og kun det etter min mening.
T3 var ikke tatt: En lege som jobber på en klinikk som på folkemunne har rykte som god på stoffskifte bør vite at T3 er det aktive hormonet.
Ja, hun var nok ekstremt lykkelig for den flotte TSH-en din. Men, slutte med medisin? Nå vet ikke jeg hvorfor du går på Levaxin, men skulle det være en kur for deg? Du har kanskje forbigående stoffskifteproblemer som forventes å forsvinne?
Det blir hevdet av de som har litt greie på hormoner at et sikkert tegn på østrogenmangel er tørre slimhinner. De samme hevder også at det er lite sannsynlig med menstruasjon til stede. Merk: lite sannsynlig. Jeg skriver ikke at det er umulig.
Hvis du skulle bestemme deg for å ta hormoner håper jeg du – for din egen del – sørger for å bruke bioidentiske hormoner. Ikke syntetiske!
Ja, progesteron skal være vidunderhormonet. Men, igjen, du må bruke bioidentisk krem. Og, ting som har ballet på seg gjennom mange år løser du ikke på et par måneder. Det er jo for godt til å være sant, eller?
Jeg legger ut en lenk som jeg håper du vil lese litt på. Her står det forklart om østrogendominans, og hva du skal gjøre hvis du får forsterket symtomene dine ved bruk av kremen.
http://natpro.tjenester.org/dominans.htm
Jeg fant den norske siden. Jeg vet ikke hvor mye som står der, men hvis du ikke finner info om bruken av krem ved forsterkede symptomer, finner du det på den engelske siden.
Da har du en progesteron/østradiol-ratio på litt over 19. Den er lav.
Er det legen din som har sagt overgangsalder? Jeg synes du sa du hadde regelmessig mens.
Du behøver ikke å fortelle hvor gammel du er, men jeg har mistanke om at det at flere og flere forholdsvis unge mennesker har blitt diagnostisert med overgangsalder og derfor fått kunstig østrogen, er at legene ikke har noe kunnskap om hormoner. På det området lever vi virkelig i et u-land.
Jeg vet ikke hva som tilsier at denne prøven gir deg korrekt svar, men jeg håper du har mulighet til å bruke tid på å sette deg inn i dette. Jeg håper ikke du begynner med østrogen/gestagen pga. av den prøven. Start med progesteron er mitt råd. Og da må jeg legge til at jeg er ingen lege, så du gjør som du selv vil.
Jeg ønsker deg alt godt
Jeg legger ut en link til om hormoner:
http://www.hormonerestoration.com/index.html
-
21-04-13, 19:18 #50
Jeg skjønner du er dypt fortvilt nå Nora2. Ikke handle på panikkfølelsen. Dette skal du få til! Det er viktig som Lisbeth sier å tenke selv, lese. Dette er komplekst. Og mange leger kan lite eller ingenting om dette at alle hormonene henger sammen så dypt og inderlig
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet???
Av Aud. i forumet DagbokerSvar: 12Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49
Svar med sitat

Bokmerker