Side 5 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 105
  1. #41
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

    Standard We don't use T3 meds in Britain...

    Var hos min nye fastlege her i England forleden, fordi jeg trenger henvisning til mammografi. Jeg ba om å få tatt blodprøver med det samme, for å se hvor jeg er i stoffskiftet, doserer meg selv med Levaxin og Armour i kombinasjon.

    Måtte forklare da, hvilke medisiner jeg tar, og var slett ikke overrasket over at hun ikke hadde hørt om Armour. Så jeg stotret ivei på litt dårlig engelsk om T3 og T4 i en medisin, og at jeg tidligere hadde gått på Levaxin og liotyronin. Hun avbrøt meg rett og slett med å si at de ikke bruker T3-medisiner i Storbritannia. Neivel? Nei fordi her vet de at det ikike er nødvendig, fordi T4 blir til T3. Ja det hadde vel vært en sør-afrikansk lege der en gang som hadde skrvet det ut, men hun trodde ikke det hadde NOEN hensikt. Jeg takket meg selv for at jeg ikke trenger resept fra henne... Tok ut masse Levaxin som jeg har med meg, og Armouren bestiller jeg sjøl.

    Puh! Så er ikke min faslege der hjemme i gamlelandet så verst allikevel...
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

  2. #42
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Det er en del pasienter i england som går på Tertroxin.
    Men, hvis du går til forumene og newsgruppene så kan du se meldinger om at leverandøren har sluttet å lage tertroxin go de importerer istedenfor Liothyronin nå, mens apotekene kan hevde at tertroxin har opphørt og ikke kobler set sammen med liothyronin.
    Så jeg vet at de bruker tertroxin/liothyronin, nettopp pga meldiger før samt de siste meldingene om opphør at tertrxon/overgang til liothyronin.
    Mulig at mange måtte gå til speisalist først for å få tertroxin når fastlegen ikke ville gi dem tertroxin.
    http://www.altsupportthyroid.org/newsgr ... .php?gid=9
    http://thyroid-disease.org.uk/index.php ... &Itemid=92
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... -thyroiduk

    Jeg må innrømme at de forteller sterke historier om møtet med helsevesenet ...

    nora

  3. #43
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

    Standard

    Huff, det er så trist å se at vi er så mange som ikke får ordentlig hjelp!

    Leser mye skryt om Dr. Pietfield på thyroid-disease.org.uk, og bestilte boka hans (Your Thyroid and How to Keep It Healthy: The Great Thyroid Scandal and How to Survive It)i dag fra Amazon. Og så fikk jeg se at han reiser til klinikker rundt omkring i England, og han skal være rett her i nærheten i mars. Maks 5 min reise med buss!

    Har allerede bestilt time

    Noen som har lest boka hans?
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

  4. #44
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

    Standard

    Jeg bor i Skottland.

    Legen min her hadde ikke hørt om Tertroxin hun heller, da jeg spurte henne. Men etter mye mas og utskrifter fra internett etc. så hadde de det alikevel. Men nå er problemet at laboratoriet ikke gir resultatet av T3 når jeg får tatt blodprøver.
    Uansett, etter flere år med medisinering har jeg ikke blitt stort bedre og verken fastllegen eller spesialisten ser ikke ut til å være særlig interesserte.

    Så neste uke har jeg tenkt meg en tur til legen min for å spørre om Armour. DET skal bli morro det. :twisted:

  5. #45
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

    Standard

    Fikk heller ikke resultat av t3 fra labben! Legen hadde bedt om det, men de gjør det bare ikke, sa hun. Hun hadde også undersøkt om det var mulig å få tak i Tertroxin, men det var det tydeligvis ikke. Jeg vil ikke ha det heller da, bestilelr Armour over nettet.

    Hun mente forøvrig at jeg var for høy, ettersom tsh var mindre enn 0,1 men hun aksepterte det når jeg sa at den pleier å være det, og at det viktigste var at jeg føler meg vel sa hun.

    Lykke til med å be om Armour!
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

  6. #46
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Jeg har sett en el postinger om at labben ikke kjører ft3-testen over mange år, men det varierer. Mange lab kjører den først når TSH her under referanseområdet. Mange kjører den bare hvis legen skriver for hånd at den skal kjøres, eller ringer inn at den skal kjøres, trenger bare å si at pasienten er på en t3-medisin. en når man ikke er det ennå, da er det vanskelig.
    man kan bestille en privat test, mange gjør det av den grunn.
    Men andre har fortalt at de ikke har noen problemer med ft3-test.

    Vær obs på at de har et dataprogram noen steder som registrerer rekvirerte tester og at labben ikke kan kjøre samme test innfor ett år, eller halvår, og at ogrammet er laget for å spare NHS penger for unødvendige tester. Jeg har ksnkje et bokmerke på den artikkelen, tror det var i bmj.
    Håper ikke slike programmer når Norge bank i bordet.

    Og, det er mulig å få tak i tertroxin eller liothyronin, leser det stadigvekk på engelske forums. Men nå har de gått over til 28-tabletters-blister packs og noen apotekvdet at de ikke fikk tak i tertroxin av den grunn. Antar at det gamle varenummeret ikkelenger var å få.

    Så bra at legen ga seg når du sa at TSH alltid var slik.
    (tyskerne ar retningslinjerom at TSH skla være lav ved hashimotos, 0,3.max1) (i www.thyroidmamager.org står det stadig nt, og nå har det vært en stund at man trenger lav TSH ved autoimmun thyreoditt for å supprimere antistoffene også.)

    Her er en liten diskusjon om lav TSH fra amerika:
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... &tid=82515

    nora

  7. #47
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Tilbake til tilstandene i england, her er en tråd som godt beskriver hvor store problemer pasientene har der å få en ft3-test. Retningslinjene er å spare NHS for penger til unødig testing og jeg har lest artikler om at det fins et dataprogram som stopper mer enn en TSH-test i halvåret samt ft3-tester hvis TSH ikke er under referansområdet eller noesånt.....
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... k&tid=4164
    håper vi ikke får slike tilstander i helsevesenet her i landet, leser i disse dager en serie artikler på nett i aftenposten om hvor dyrt helsevesenet er...

  8. #48
    Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    6

    Standard

    Bor også i England, og har aldrig hatt problemer med få blodprøve. Da jeg hadde høyt stoffskifte så tok jeg vanligvis prøver hver 2. mnd, og da ble t3, t4 og tsh testet. Tror det kommer ann litt på hvilken lege du har, så prøv kanskje å bytte lege. Hvis du jobber i uk, skjekk også om jobben din gir deg private medical insurance, så du kan gå privat istedet for å bruke nsh.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  9. #49
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

    Standard Vært hos Dr. Peatfield. Jeg skal bli bra!

    Nå hadde jeg bestemt meg for å bli bra fra før av og altså, men føler meg mer trygg at det vil skje også nå.

    Han sier at det KAN man bli, og det SKAL man bli. Ikke mindre enn det. Jeg er på god vei, sa han, kanskje gjort unna to tredjedel av veien sjøl, men han skal hjelpe meg med det som står igjen

    For det første så er han en svært hyggelig eldre herremann. Eldre enn jeg ventet, så jeg ble litt paff. Og full av glimt og humor, ganske så vittig noen ganger, det ga en virkelig god stemning til konsultasjonen.

    Jeg hadde fylt ut side opp og side ned på skjema som jeg ble tilsendt på forhånd, og hadde overvåket helsen min i 4 uker, med temp og puls og andre observasjoner. Det gjorde at det ikke ble så mye oppramsing, men han spurte om endel forklaringer på ting, og hvordan jeg hadde kommet fram til dosen min osv. Han diagnostiserte utfra symptomer jeg hadde listet opp og en klinisk undersøkelse, blodtrykk sittende og stående, puls, reflekser og å stå rett opp og ned med lukkede øyne. Og diagnosen var ikke uventet Low Adrenal Reserve – lav binyrereserve. Dette hindrer opptaket av Armour/Levaxin hos meg.

    Skal sende inn spyttprøver for å få det bekreftet, men han sa jeg kunne godt starte på binyreekstrakt med en gang hvis jeg vil. Så jeg skal kutte ut Armour/levaxinen i noen dager, og så starte med binyreekstrakten. Etter tre dager eller når jeg kjenner jeg trenger det skal jeg begynne på med stoffskiftemedisinene. Gruer litt til å stoppe medisinene da, men det må nok til. Det ligger mye tyroksin i kroppen som blir frigjort når binyrene fungerer bedre, og dette kommer jeg til å merke sa han.

    Men ikke nok med det. Han mente også at jeg har dårlig konvertering av t4 til t3, så jeg skal i stedet for å ta Armour+levaxin, gå over til Armour + Liotyronin, 20 mcg/d hvis jeg klarer. Det kan også hende jeg trenger mer Armour enn jeg er på nå, og dette skal jeg finne frem til ved å justere dosen selv.

    Snakket om hvor viktig det var å vite hvordan det kjennes å være overmedisinert for å kunne justere dosen, fordi den er så individuell, og ikke kan måles på blodprøver. Han fortalte at han selv bruker 6 grain om dagen. Ikke er han en stor mann heller, så det er ganske mye.

    Jeg har også hatt candida-relaterte problemer lenge, og selv om jeg holder det i sjakk med diett og urter skal jeg ta en candida-antistoff-profil for å se hvor angrepet jeg er. Hvis det blir nødvendig skal jeg ta en soppdreper i fire uker. Og så skal jeg bli kvitt skiten en gang for alle!

    Ikveld skal jeg åpne en flaske sjampanje som jeg har liggende i påvente av hendelser som må feires. For dette må virkelig feires! Bare det å bli behandlet respektfullt, med forståelse, bli oppmuntret til å ta kontroll selv, slippe å bli stukket med nåler..ahhh.. det blir sjampis ja
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

  10. #50
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

    Standard

    hei
    ja da har du fått kommet deg til en spennende lege-som forstår deg.det var bra!
    Tenker at han kan mye mere enn de fleste,siden han selv har sykdommen,og det er jo en klar fordel
    Spent å høre hvordan det går med deg da..
    Hvilken binyre ekstrakt er det snakk om?
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Side 5 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

  1. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30
  2. FT4 og formen
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 11-06-06, 22:54
  3. Hvor finne referanseverdier?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 05-05-06, 18:00
  4. Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?
    Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 08-09-05, 14:01
  5. Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?
    Av i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 21:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn