Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 45
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Standard Sv: Jod-forvirring

Jeg skal nok give en melding på, hvordan det går

Til Vigdis: ja, det er Hertoghes klinik, men hos en af hans kolleger. - Og du har helt ret i, at vi ikke er læger - samtidig har vi jo bare så mange erfaringer med, at lægerne ikke altid lige tænker sig om - men jeg tror nu, at ham her gjorde...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Når du er til behandling på Hertoghes klinikk, tror jeg neppe det kan bli bedre. Det er jo hormoner de er speisialister på. Men å tenke selv, det skal vi jo aldri holde opp med
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Standard Jod-forvirring

Jeg vil bare dele med jer, at jeg nu har taget jod-tilskud i form af 'Lugol' i lidt over tre uger, og jeg har ikke haft nogle ubehagelige reaktioner på det. Jeg har fået ordineret jod-tilskud af en læge, der havde målt mit jodindhold i en urinprøve og konkluderede, at jeg havde stort underskud. Jeg har Hashimoto - ingen struma.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Jod-forvirring

Hej Sharon. Tak for at du melder tilbage.

Det bliver meget spændende at følge dine antistoffer. Om de stiger eller forbliver uændret, eller endda bliver færre efter start af behandling med Lugol's. Jeg selv mener, at det er individuelt, hvor der "ude i verden" hersker en tendens til generelle advarsler mod jodtilskud til folk med autoimmun sygdom i thyreoidea, uanset jodmangel.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg har fået ordineret jod-tilskud af en læge, der havde målt mit jodindhold i en urinprøve og konkluderede, at jeg havde stort underskud.
    Kan du huske hvad tallet var for dit underskud af jod? I Skandinavien er alt der er over > 0,8 μmol/døgn fint. Jeg mener dog at det er et absolut minimum, ikke nødvendigvis absolut "nok".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Hej Anisa

I Belgien er ref. værdierne for jod i urinprøve 100-199 μg/L og 170-280 μg/døgn - og mine tal var 63 μg/L og 120 μg/døgn - så for lavt... Er dette anderledes ref værdier end i DK? - Jeg ved ikke hvad μmol vil sige.. og jeg har aldrig fået målt jodindhold herhjemme.

Og ja, det er rigtig spændende mht antistoffer - håber jeg kan få dem målt snart, så jeg ved, hvordan det ser ud... Skal nok skrive, når jeg ved det. Tænker at det er god viden at dele, da jeg selv var rædselsslagen for at begynde på jodtilskud efter alt, hvad jeg har læst om det...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jod-forvirring

I Belgien er ref. værdierne for jod i urinprøve 100-199 μg/L og 170-280 μg/døgn - og mine tal var 63 μg/L og 120 μg/døgn - så for lavt... Er dette anderledes ref værdier end i DK? - Jeg ved ikke hvad μmol vil sige.. og jeg har aldrig fået målt jodindhold herhjemme.
    Hej Sharon og tak for at du finder energi til at melde tilbage. Du er en knag!

Jeg mener, at du er heldig. Du fik dit jod-status målt i Belgien, hvor der opereres med mere nuancerede værdier end hos os.

F.eks. i Norge er udskillelsen af jod i døgnurin på over > 0,8 μmol/døgn anset for fint og indikerende, at resultatet skulle angiveligt bekræfte, at patienten ikke lider af jodmangel.

> 0,8 μmol/døgn svarer til > 79 mcg/µg/liter pr døgn, hvorimod i Danmark tyder alt under 100 mcg/µg/liter/døgn på jodmangel. Den belgiske grænse for jodmangel ligger nærmest dobbelt så højt end hos os: 100-199 μg/L og man kan først (med sikkerhed) udelukke jodmangel når udskillelsen af jod ligger over 199 µg/mcg, ser det ud til...

Jeg mener selv, at vores skandinaviske "grænse" for jodmangel ligger alt for lavt. Desuden selv et resultat af målingen > 0,8 μmol/døgn er så vilkårligt, at det tangerer til upålidelighed og vildledning.

Der findes en metode, lægerne har brugt til at påvise jodmangel i gamle dage, før fancy laboratiorietests var opfundet. Denne metode er pålidelig og kan benyttes både til at påvise jodmangel og - til at "måle" jodmætningens grad undervejs i behandlingen af jodmangel. Metoden kan benyttes af alle ved køkkenbord og jeg vil poste anvisningen her på forummet senere i dag eller i morgen.

Og ja, det er rigtig spændende mht antistoffer - håber jeg kan få dem målt snart, så jeg ved, hvordan det ser ud... Skal nok skrive, når jeg ved det. Tænker at det er god viden at dele, da jeg selv var rædselsslagen for at begynde på jodtilskud efter alt, hvad jeg har læst om det...
    Ja, det er spændende, men skulle dine antistoffer øges efter at du er begyndt på tilskud af jod - opgiv ikke endnu. Jodmangel er jodmangel og hvis Lugol's viser sig at hæve antistoffer, prøv at skifte til "Nascent Iodine". Den kan købes bl.a. i UK her og er beskrevet flere steder, bl.a. her med referencer til "jod-lægen", David Brownstein, der har skrevet bogen Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Ny update om min 'tilstand' efter påbegyndt jod-behandling: Jeg har netop fået taget mine anti tpo i tirsdags, og de er steget til 624 fra 134 i marts. Jeg ved dog ikke, om de allerede var steget, inden jeg påbegyndte jod-behandlingen - eller om det skyldes, at jeg er skiftet medicin igen igen... Er meget i tvivl, om jeg skal fortsætte med at tage Lugol... Måske det skal have lidt længere tid, og anti-stofferne så falder igen af sig selv - jeg er jo stadig ikke velreguleret på Erfa....

Nå, jeg ved det ikke - men ville igen bare lige 'dele' det med aller jer, der evt. overvejer jod-behandling eller bare gerne vil vide mere om det...

Jeg ser netop nu (mit glemsomme hoved), at Anisa tidligere har rådet mig til at prøve et andet jod-præparat, hvis anti-stofferne skulle stige, så det vil jeg da gøre. Tak Anisa!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Standard Sv: Hashimoto og jod

Ny update på min tilstand efter jodbehandling: Jeg fik målt mine anti-stoffer igen - og de var nu faldet til 93, selvom jeg har taget ret høj dosis af Lugol Jod (5 dråber dagligt) i nogle måneder. Jeg har netop været til min 2. konsultation i Belgien, hvor lægen mente, at jeg skal fortsætte på 1 dråbe dagligt sammen med en selen tablet. Da jeg spurgte, om jod ikke kunne hæve antistofferne, svarede hun, at det tværtimod kunne medvirke til at sænke dem... Jeg undrer mig stadig over, hvordan lægerne kan have så forskellig opfattelse af så mange ting relateret til hormonsygdomme!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Exclamation Sv: Iodine - Jod-tråden

Sitat Opprinnelig skrevet av peelgrim Vis post
    her er en link til en artikkel som forteller en annen historie om kroppens behov for jod enn den en hører til vanlig:

http://vrp.com/articles.aspx?ProdID=art2588&zTYPE=2
    Desværre er linket ikke længere aktivt. Vi har efterlyst et nyt til den rette artikel, men har ikke fået svar endnu.

Sitat Opprinnelig skrevet av peelgrim Vis post
    Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid. Kjøpte Jodtinktur på apoteket i går, og så at flekken jeg pensla på armen ble borte på ca 6 timer. Så har bestilt Lugol på ebay og skal teste det siden det ble mye brukt for bl.a. hypotyreose inntill Wolff-Chaikoff effekten ble lansert i 1948. Men mye tyder på at denne effekten var basert på forskning som ikke er troverdig. Skal dele erfaringer og mer informasjon, hvis dette hjelper meg.
    Hej Inspirert Hypo

Har det hjulpet dig?

Du skal have tak (bedre sent end aldrig) for, at du har bragt Wolff-Chaikoff effekten (påstået "hemming av funksjon i skjoldbruskkjertelen på grunn av overdreven bruk av jod") til vores kendskab.

Wolff-Chaikoff har fostret en medicinsk dogme alene på baggrund af tvivlsomme forsøg med rotter, overhovedet ikke peer reviewed, og som ikke har været udfordret ved relevant forskning på mennesker. Wolff-Chaikoff effekten er ikke Science. I bedste fald er den Science Fiction, der i bogform er underholdning og glæde for læserne, mens i medicinen er den direkte helsenedbrydende og sygdomsforværrende. Alligevel påvirkes hovedparten af behandlinger for thyreoidealidelser af denne dogme, praktiseret af ukritiske og autoritetstroende skolemedicinske lægestande rundt om i verden. Enhver medicinsk artikel der bruger en positiv reference til Wolff-Chaikoff effekten, bygger på en fejlagtig medicinsk dogme og er værdiløs.

I den nærmeste fremtid gennemfører Forummet en systematisk gennemgang af alle indlæg og tråde der tager stilling til jod i forhold til behandling af hypothyreose, samt generelt. Alle tråde og indlæg med budskab for Wolff-Chaikoff effekten bliver redigeret bort og erstattet med information om, at Forummet udrenser alle spor efter Wolff-Chaikoff påstande, pga. deres hæmmende virkning på effekten af behandling af hyper- og hypothyreose. Denne "jod-sag" har været over to år undervejs, og er nu moden til handling.

Som direkte konsekvens af Wolff-Chaikoff dogme (fra Peelgrims link):

"Medical iodophobia resulted in the thyroid hormone thyroxine replacing iodine in iodine deficiency-induced simple goiter and hypothyroidism. Thyroxine has been the most prescribed drug in the US for several years. So, the manufacturers of thyroxine benefited tremendously from this deception. It also resulted in the destruction of the thyroid gland by means of radioiodide in patients with hyperthyroidism caused by iodine deficiency, although this condition had previously been treated successfully with Lugol solution. The radioablation of the thyroid gland with radioiodide resulted in 90% of these patients becoming hypothyroid within the first year and eventually joining the ever-increasing thyroxine-consuming population.3

Supplying thyroid hormones to iodine-deprived individuals masks the iodine deficiency and can result in a zombie-like effect. The patients are capable of performing physical work but are not able to think and reason at maximum capacity. An even greater negative effect is realized if iodine deprivation is combined with goitrogen saturation, using the potent goitrogens bromide, fluoride, and perchlorate in the food and water supply."

"The worst form of domestic bioterrorism is the dissemination of iodophobic misinformation in order to discourage the use of adequate amount of iodine for whole body sufficiency (orthoiodosupplementation). Today, the public relies heavily on the Internet for health information. Rarely do they search for the original publications. Whoever supplies health information on the Internet controls the health of the Internet user. Control of health information on the Internet by iodophobic bioterrorists is a real threat to a population who depends on this source of information to make health-related decisions. Such a population is vulnerable and most likely will end up adopting iodophobic decisions to their detriment. Once caught in the iodophobic Net, it becomes a vicious cycle, difficult to exit.

Iodophobic bioterrorism can be prevented through education of health care professionals and the public at large. Remember that the easiest and most effective way to destroy a nation is the removal of iodine from the food supply. Iodophobic bioterrorism is a real threat to our nation, and the enemies within our gates masquerade as guardians of our thyroid gland."

Det er muligt, at udtryk som medical iodophobia, eller domestic bioterrorism, eller iodophobic bioterrorism kan af "seriøse" autoriteter kaldes for udtryk som er "simple", eller "useriøse", eller "uvidenskabelige" - men det er langt fra lige så "simpelt", eller "useriøst", eller "uvidenskabeligt" som Wolff-Chaikoff's rotte-forskning var, da lægestandene tankeløst og ukritisk har accepteret den, og implementeret den i standarder for behandling af thyreoideahormon-sygdomme.

Lad høre fra dig, Peelgrim.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Undskyld!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kan jod gjøre at huden min ikke lengre er tørr og kløete som den har vært så lenge jeg kan huske? De siste to ukene har jeg latt være å smøre meg med lotion på hele kroppen. Hadde det vært som før, hadde jeg på ettermiddagen vært helt gal av kløe. Nå kjennes huden glatt og fin ut.

Takk for alle gode råd Anisa
    Tak ikke mig, Vigdis. Tak hellere Jill Van Eps fra Florida. Det er hende og hendes "amatør-hjemmeside" om jod (Sharing Information on Iodine Deficiency from Hair Loss to Skin Conditions), der har fået mig dengang for længe siden, til at søge alternative til jodofobien, oplysninger om jod og dens betydning for helbredet generelt. Det viste sig (og fortsat viser sig) at alverdens medicinske databaser er spækket med forskning i jod, hvis konklusioner går direkte imod jodofobien og jodofober. For at have opdaget det, kan jeg takke Jill Van Eps's webside for!

Da jeg har tilmeldt mig Sonjas Stoffskifteforum i 2006, var forummet formet meget "jodofobisk!

Lærevillig, tillidsfuld (dum?) og uvidende som jeg var dengang - har jeg hoppet ind i forummets "jodofobi" med begge ben. Jeg har slet og ret - stolet 100% på det som enkelte brugere på forummet har informeret mig og andre om: "Kjertlen trenger jod kun for å produsere stoffskiftehormoner"; eller: "Men når man ingen kjertelfunksjon har, finnes det ikke andre "forbrukere" av jod i kroppen"; eller "Og uten kjertelfunksjon spiser man jo ferdig produserte stoffskiftehormoner. De inneholder alle sammen den jod de skal ha - og montert der det skal være. Derfor har vi ikke bruk for jod. ".

Og videre (frit efter hukommelsen): "jod er gift for alle uden skjoldbruskkirtel"; eller: "mere jod end en syg skjoldbruskkirtel kan forbruge er gift"; eller "jod er gift for alle med autoimmun thyreoideasygdom"; eller "der er rigeligt med jod i Levaxin- eller Thyroid-tabletter, og mere end det bare flyder i kroppen og skader helbredet"; eller "der er kun brug for jod til skjoldbruskkirtlens produktion af hormoner"; eller "kroppen har ikke brug for jod, undtagen i skjoldbruskkirtlen"...

....og en hel andre latterlige jod-myter - som jeg i dag ser på og krummer tæer af skam over at have troet på. Og idiotisk gentaget, særlig efter førende "Jodofob-anførere" på Nettet, og før i tiden også på forummet! Det skammer jeg mig over i dag, og jeg er rasende på mig selv - for at have lyttet så ukritisk, og som en anden åndssvag papegøje - har jeg gentaget ammestuehistorierne om jod, og dermed hjalp jeg med at sprede dem videre til andre, der blev skadet af dem!

Så var det, at jeg kom forbi Jill Van Eps hjemmeside! Gudskelov! Jill Van Eps er en oplyst amatør. En ildsjæl. Det var informationer fundet på hendes hjemmeside, der har fået mig til at stoppe op og reflektere over det jeg allerede troede at jeg vidste om jod, og som dernæst fik mig til at gå i gang med at udforske jod udenom forummets "jodofobi".

Det foreløbige resultat af dette søgen kan sammenfattes således: "Jodofobi" er resultat af u-videnskab, og enhver som praktiserer dem - er en idiot" (bare for at sætte det på spidsen).

Det er gået op for mig, at jodofobien har eksisteret siden sidst i 1940-erne og dens oprindelse bygger udelukkende på en enkel "forskning" på rotter. "Forskning" som aldrig har været efterprøvet på mennesker. "Forskning" som omtaler værdier af skjoldbruskkirtel-hormoner, uden overhovedet at have målt dem. "Forskning" der har startet en DOGME alene i kraft af støtte fra medicinske middelmådigheder.

Resultatet er nu, en verdensomspændende jodmangel undtagen i Japan, hvor der spises jod-holdig mad med op til 50.000 mcg jod om dagen. Men så er det netop japanerne der har det højeste IQ-gennemsnit i verden, lever (uden Alzheimer) længst og med bedste livskvalitet af alle planetens folkeslag og har de mindste rater af de sygdomme, som ellers i resten af verden høster flest sygdomsrelaterede dødsfald, ikke mindst af cancer og hjertesygdomme.

Hvis "jodofoberne" havde ret, alle indbyggere i Japan - ung som gammel, høj som lav, fattig som rig - deres ekstremt høje indtag af jod i kosten taget i betragtning - burde have Graves eller Hashimoto's eller bare "almindelig" hypothyreose. Omregnet mellem det japanske højeste indtag af jod, til indtag det højeste indtag af jod som anbefales som "safe" i resten af verden (WHO) - burde forekomsten af Graves, Hashimoto's og ellers "almindelige" thyreoidea-relaterede stofskiftesygdomme være over 330 gange flere i Japan end i resten af verden.

Er der 330 gange flere tilfælde af Graves, Hashimoto's og øvrige typer af hypothyreose, i Japan?

No way!

Den japanske forekomst af disse sygdomme er i gennemsnit ikke højere end i resten af verden, endda iflg. flere kilder - mindre end i resten af verden.

Hvem tager fejl? Japanske statistikker, eller "jodofoberne"?

På dette punkt i argumentationen plejer "jodofoberne" hævde, at Japan ligger altså langt væk, og de japanske gener er også (sikkert ) anderledes tilpasset til det jodholdige mad osv. osv.

Fair nok, men hvad med Finland?

Fortsættes snart...

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 26
    Siste melding: 20-08-10, 18:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn