Side 4 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 88
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Be om utskrift av alle prøvesvar, de er dine, du har rett på det!

Har du prøvd T3? Ikke alle klarer konverteringen fra T4 til T3. Mangel på konvertering kan gi deg det jeg vil kalle et ubehandlet stoffskifte, med masse symptomer. Jeg var der i mange mange år.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Nei jeg har ikke prøvd tilskudd av T3. Legen min sa jo at T3 var helt unødvendig å måle, siden det likevel omdannes til T4

Jeg prøvde å forklare henne at det vel var ganske motsatt, men hun var ganske bestemt på at hun hadde rett.
    Får vel krangle videre, jeg gir meg ikke uten kamp denne gangen... men først skal jeg skrive ut noe dokumentasjon som jeg kan klaske i bordet hennes.

For hvis jeg har lite T4 i utgangspunktet, og bare bittelitt av det konverteres til T3... så er det vel ikke rart jeg er dødssliten?
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Så du har tenkt å gå igang med en høyst påkrevd utdannelse av legen ?
    Uten at jeg plutselig skal kaste meg over religionen og annen forutsigbarhet :
    Pride goeth before destruction, and an haughty spirit before a fall.
    Better it is to be of an humble spirit with the lowly, than to divide the spoil with the proud.
    Er vel noe sånnt som hovmod står for fall ?

Men det eksisterer vel ikke blant leger - de innrømmer ikke sine feil - de begraver dem

"Men er det ikke ganske uvanlig å IKKE ha antistoffer da?
    Har litt inntrykk av at "alle" har det...? "
    Jo - dagens statistikk sier jo at 90% av alle stoffskiftesyke har anti-TPO.
    Men er det så merkelig da ?
    Det er jo de som bestemmer hvem som har hypothyreose !
    Og HVORNÅR de har det - og det er de som sender klare hypothyreosetilfeller til diffrensialdiagnoser isteden for - fordi de IKKE har anti-TPO !
    MAn tror rett og slett ikke at man kan ha hypothyreose av andre årsaker enn kjerteldefekter.
    Så det er selve statistikkgrunnlaget som er helt feil.
    Jeg har selv fått flere diffrensialdiagnoser før man innså at jeg hadde hypothyreose. Og de står fremdeles ved lag sånn 25år senere !

Stå ved siste setniga di puselill og jobb med den.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Men t3 omdannes da ikke til t4.

Doseringen er individuell, og det betyr på norsk at hvis du har hatt det bra på 20, så må du for all fremtid dosere slik at ft4 blir de 20. Men selve dosen for å oppnå det kan variere over tid.

Det går ikke an å prøve og prøve å fungere på 15 hvis det er 20 man skal ha i ft4. Går bare ikke.

Og så trenger man prøve på ft3 hvis man ikke er optimal, for omdanningen er forskjellig hos forskjellige mennesker.

Hvis du går underdosert lenge, så skades reseptorene, og du trenger ihvertfall liothyronin fordi du har gått underdosert.

slik er ihvertfall vår erfaring, som dessverre gikk med å gå på for lav dose flere ganger for å tilfredsstille legen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...(Blodprøveresultater)

Legen min synes visst ikke helsa mi er viktig, for jeg fikk aldri noen telefon fra henne. Men idag fikk jeg utskrifta fra laboratoriet i posten, med en gul post-it klistra på. "Normale blodprøver, hilsen legen"

Jeg skjønner ikke bæret, jeg finner ikke igjen Anti-TPO og B12 og Vitamin D og diverse andre ting hun lovte at vi skulle måle... så nå trenger jeg hjelp til tolking her, tror jeg.

De første på lista orker jeg ikke skrive, men det er alle "cyttene" og noe eosinofile og nøytrofile gr... alle er innenfor referanseområdet. Er dette viktige prøver som jeg bør merke meg?
    Blodprosenten min er på vei nedover, men fortsatt innenfor ref.

Så er det noe som heter Lkc-(B)Lkc-Dif
    Hva er dette? Det står bare UFERDIG bak den.

P-Homocystein - 6 (5-15)
    S-ALAT - 27<45
    S-Ferritin - 68 (15-250)
    S-Folat - 15 M >7
    S-FT4 - 15 (11-24)
    S-GT - 11 <75
    S-HDL-kolestero - 1,3 (1,0-2,7)
    S-Jern - 16 (9-34)
    S-Kalsium (Ca++ - 2,23 (2,15-2,55)
    S-Kobalamin - 219 (150-650)
    S-Kolesterol - 4,8 (3,3-6,9)
    S-Kreatinin - 60 (45-90)
    S-LDL-kolesterol - 3,2 (1,4-4,8)
    S-Magnesium - 0,90 (0,7-0,95)
    S-TIBC - 86* (45-83) (hva er dette, og hvorfor er den så høy?)
    S-TSH - 0,7 (0,3-4,5)
    S-Urat - 256 (155-350)

Jeg ser jo at dette ser "normalt" ut, bortsett fra FT4, men håper at noen av dere kanskje ser mer enn det jeg gjør.

Alle innspill mottas med takk
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

S-TIBC er vel evnen du har til å binde jern.
    men den påvirkes av flere faktorer og kan ikke tolkes alene.
    Intak av jernpreparater påvirker resultatet flere døgn før måling, og den MÅ tas om morran.
    Den blir også høy ved jernmangel, og ved påvirking av østrogen.
    Og da skjønner du, har ikke jeg greie på mer - annet enn at den blir lav ved alkoholisme, så kanskje du skal begynne å drekka litt

Håper noen er mer seriøse enn meg......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    S-TIBC er vel evnen du har til å binde jern.
    men den påvirkes av flere faktorer og kan ikke tolkes alene.
    Intak av jernpreparater påvirker resultatet flere døgn før måling, og den MÅ tas om morran.
    Den blir også høy ved jernmangel, og ved påvirking av østrogen.
    Og da skjønner du, har ikke jeg greie på mer - annet enn at den blir lav ved alkoholisme, så kanskje du skal begynne å drekka litt

Håper noen er mer seriøse enn meg......
    Ja kanskje jeg må øke rødvinsforbruket mitt betraktelig... og så jeg som blir full etter to slurker vin

Jeg tar forresten ikke jernpreparater, tar kun en multivitamintablett. Og den lot jeg ligge de siste 4-5 dagene før jeg tok blodprøvene, for det har jeg lest et sted. Ikke noe østrogen heller, og prøvene ble tatt kl 9 om morran... fastene.

Men kan dere se at det er målt B-12 og Vitamin D? For med mindre de heter noe annet på lista mi, så kan jeg ikke se at de er målt... og det ba jeg spesielt om.
    Og ser dere noe test for antistoffer der?

Jeg merker at jeg blir så forbannet på det kvinnemennesket altså :evil:
    Skal bestille meg ny time over helga, hun skal få slite med meg helt til hun gir opp legeyrket og får seg jobb i kassen på Rema!

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post

Jeg merker at jeg blir så forbannet på det kvinnemennesket altså :evil:
    Skal bestille meg ny time over helga, hun skal få slite med meg helt til hun gir opp legeyrket og får seg jobb i kassen på Rema!
    Eller som min lege sa i raseri etter jeg hadde uttrykt min misnøye med hennes udugelighet: "Nei, nå skal jeg si opp alle mine pasienter og bli veterinær som jeg alltid har drømt om!". Sikkert lurt. De klager jo ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

B12 heter Kobalamin på fint.
    Den er i laveste laget - de som har stoffskifteproblemer bør ha denne mye høyere. Gjerne over 650 også.
    Det er nesten bare sprøyter som kan få denne opp.
    Med piller må en ta megadoser i lang tid. Flere 1000µg/dag.

Ferritin er også av de vi bør ha høyere, helst over 70 har jeg sett et sted.

D-vitaminprøven heter S-25-OH D3.
    Den er ikke tatt.

Så du kan fortsatt bruke kjeften

Fanteri - du kunne jo trukket litt på skuldrene og sagt noe sånnt som at jo - de begraver jo sine feil de også

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Aha, så det er Kobalamin som er B12. Ja, den er jo ikke spesielt høy, så den skal jeg krangle om. Noen som har lyst til å vedde på om jeg får legekråka til å sette B12-sprøyter på meg?

Ferritin har gått kraftig ned, den har vært 134 før. Den gang var det en stjerne bak den, men det skjønner jeg ikke når referanseområdet er fra 15-250.

Hvorfor er det så viktig at Vitamin D blir målt?
    (bare så jeg har et godt argument når jeg skal krangle om den)

Fanteri, hadde du kranglet mye med den legen din før hun kom med den uttalelsen?
    Jeg er egentlig veldig glad hun ikke valgte å bli veterinær, for vi kan da tross alt si ifra når vi blir feilbehandlet...

Side 4 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  2. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40
  3. Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
    Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 22-12-06, 12:06
  4. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg