Side 4 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 56
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    oppland
    Meldinger
    31

Standard Sv: "Ikke så veldig lavt stoffskifte"

Takk!!! Jeg skal sjekke, men hvorfor komemr dette m binyrene nå?Hav er det dere tenker? Jeg har gått på armour siden mars. Og jeg har vært ok. Tålte ikke levaxin, fikk smerter i brystet, men nå er det mye verre enn dengang. Da ble jeg lagt inn på sykehus, hadde en ekg som ikke var normal.Men nå sier legene bare vent, du er overdosert, men får man brystsmerter av binyrebarksvikt?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei igjen Mariemor

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål rundt binyrebarksvikt, men jeg kan bekrefte igjen at brystsmerter er kjent for meg ved overdosering. Det samme er kvalme, hodepine, smerter i ledd, diaré, hyppigere vannlating, høy puls, hissig puls ved aktivitet, lite energi fordi kroppen går på høygir, sterk uro i kroppen, angstfølelse etcetc. Jeg har hatt høyt stoffskifte og kan skrive under på hvor forferdelig dette oppleves.

Jeg synes du skal ta n'Finns råd om å hoppe over en dagsdose, kanskje ta halve neste dag for så å legge deg på en lavere dagsdose enn du har tatt til nå i en periode før du igjen tar nye stoffskifteprøver. På denne måten får du kroppen til å bremse raskere. Av erfaring vet jeg at dette er en god løsning ved for høyt og det er en god løsning å gjøre motsatt når det er for lavt. Diskuter gjerne med en lege hvis du er usikker på om dette er riktig å gjøre. En liten doseredusering pr dag gjør at det tar lengre tid før symptomene forsvinner. Det tar litt tid å bremse kroppen når den har tippet over i høyt hvis bare reduserer litt. Det er svært ubehagelig dette her, men det er ikke farlig. Selv om jeg vet at det kan føles slik...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vil gjene bare istemme det Eirin skriver.
    Jeg tror det stememr.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Det er sikkert slik du er blitt forklart,MEN-MEN --ETT av tegna hvis binyrene ikke er optimale, er jo at vi får symptom ,fysiske,på høyt stoffskifte/overdosering, mens kroppen(ikke blodprøvene)egentlig er hypotyriod.(DR. RIE,N?,D)....Jeg kjenner igjen alle.....
    Så jeg tenkte at kan man bruke elimentasjonsmetoden ,er jo evnt EN ting ute av bekymringsverden...
    Den beste måten er å kontakte bmlab.no..og bestille døgnspyttprøve. Hvis det skulle bli aktuelt, skal du understreke at du trenger 4 stk.
    Personlig er jeg undermedisinert,fortsatt, men har vondt alle steder i brøstet også(kjenner til et par andre også).
    Men jeg ""håper"" du er overmedisinert, og at du vil bli bedre av å gå ned på dosen!
    God bedring!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    oppland
    Meldinger
    31

Det er utrolig bra å få så mange bra svar.
    Jeg skal sjekke binyrene, men jeg skal og forsøke å halvere dosen, for så å gå opp igjen. Litt bedre i dag, men sliter m pusten, er liksom andpusten hele tiden.Men satser på at det er overdosering ja!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    oppland
    Meldinger
    31

Standard blodprøvesvar..

Hei nå har jeg noen spørsmål, jeg greier ikke å bli riktig medisinert, jeg går på armour, har en god del igjen. Jeg tar 90 mg og 105 mg annenhver dag. Jeg var en periode oppe i 120 men så ble jeg skikkelig syk me dsmerter i bryst, tungpusten og urolig, jeg trappet ned etter råd fra dere på siden og legen min.

Nå er blodprøvene mine ikke gode dvs at t3 er på 7 ref:3,1-6,8, fritt t4 er på 11 skal ligge mellom 12-22 tsh er på 0,07. Slik det har vært hittil så er t3 for høyt og t4 blir ikke høyere og det bør den være. Jeg blir sprø og lurer på om jeg bør forsøke levaxin... selv om jeg ikke tålte det i utgangspunktet. Er det noen som har noen råd.

Har stadig mye eksem, betennelser i hoften og lurer på om det har en sammenheng med stoffskifte??

Takknemlig for svar Mariemor

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: blodprøvesvar..

Sitat Opprinnelig skrevet av mariemor Vis post
    Jeg var en periode oppe i 120 men så ble jeg skikkelig syk me dsmerter i bryst, tungpusten og urolig, jeg trappet ned etter råd fra dere på siden og legen min. Nå er blodprøvene mine ikke gode dvs at t3 er på 7 ref:3,1-6,8, fritt t4 er på 11 skal ligge mellom 12-22 tsh er på 0,07.
    Er du sikker på at disse smertene hadde Armour som årsak? Noen ganger skjer to ting samtidig, men det betyr ikke alltid at de har noe med hverandre å gjøre. TSH blir jo lik null eller under null på Thyroid, så den er det jo bare å glemme. I første innlegg i denne tråden skriver du at du har vært sliten lenge.
    "Jeg skal sjekke, men hvorfor komemr dette m binyrene nå?Hav er det dere tenker? Jeg har gått på armour siden mars." skriver du litt senere #31.

Jeg kan si kort om meg selv: jeg gikk på Levaxin i mange år, og kroppen klarte ikke konvertere T4 til T3. Det hangla og gikk, på et slags vis. I mars i år begynte jeg på Armour. og hadde som du skriver bakover i trden her, fantastisk. Mannen min hadde ikke sett slikt energinivå hos meg på mange år. Så kom nedturen. Jeg økte og økte dosen, men ble bare dårligere. Alt gikk baklengs. Jeg antok at det var binyrene. Men brukte tid på å finne en lege som var villig til å behandle meg. I begynnelsen av oktober fikk jeg tatt spyttprøver av kortisol og DHEA. Begge verdiene var sørgelig lave. Siden slutten av oktober har jeg tatt hydrokortisontabletter i tillegg til Thyroid. gradvis er jeg på vei opp av den grøfta jeg havnet i. Du kan lese mer om meg i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9071

Langvarig slitenhet og tretthet kan tyde på at binyrene slurrer. Binyrene klarer ikke ta imot godsakene som gis via stoffskiftemedisinen dersom de ikke er i god form. Jeg ville fått tatt en spyttprøve, om jeg var deg. Endoen tok blodprøve på vårparten den var fin, dessuten eksisterte ikke binyretretthet, ifølge ham.

Gjør noe, om det er binyrene kan du bli veldig mye dårligere på kort tid! Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Kanskje du kunne prøve med litt ren T4 i tillegg? Har hørt at noen trenger litt ekstra T4 i når de går på Armour. Vet ikke om det gjelder mange eller bare noen ganske få. Jeg tar en kombinasjon av levaksin og Armour, og det fungerer bra for meg. (50 mg levaksin, og 90 mg Armour daglig). Har prøvd å ta bare levaksin. Det fungerer ikke i det hele tatt på meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kombinasjonsbehandling brukes bla av flere på Balder og begrunnes med at det er for mye T3 i Thyroidene.
    Og det stemmer jo - kjertelvevet har jo høyere T3 enn blodet, og mange får målbart høyere fT3 enn det legene tolker som gunstig ut fra statistikk.

Tanken er at hvis man senker Tyroid-dosen til et fT3-nivå som godtas, og samtidig forsyner blodet med den fT4 som jo da mangler med syntetisk T4, så kan statistikkjunkiene godta blodprøven.

Min mening er (som kjent?) at blodprøven ikke reflekterer hvordan du har det, og derfor er uten relevans i dosespørsmålet.

Men.
    Behandlingsmåten er begynt å bli kjent av noen leger, og det kan være en mulighet for de som vil prøve om Tyroid-bruk passer bedre for en.
    Hvis man først har fått avslag på å skifte ut Levaxinen med et Tyroid, kan man forslå at man møtes på halveien.......
    Da må ikke legen forkaste sin pålagte behandlingsform helt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Mariemor

Jeg har lyst til å «synse» litt og komme med mine erfaringer. Jeg er litt usikker på om du før du fikk disse overdoseringssymptomene følte at du hadde ok stoffskifte, eller om du selv mener du har lavt stoffskifte?

Jeg gikk på 100 µg Levaxin og 20 µg Lio i 2006. I januar 2007 fikk jeg overdoseringssymptomer, bl.a. smerter i brystet og ble innlagt pga. det. Men jeg hadde egentlig lavt stoffskifte, det er det ingen tvil om. Jeg skjønte selv etter hvert at det var binyrene som var problemet. Jeg sendte en e-post til dr. Lowe og spurte om hans mening. Han svarte at med min mengde medisin var disse symptomene forårsaket av enten feilernæring, kortisol- eller annen hormonmangel, feilregulert blodsukker eller annen medisin som påvirket tyroidhormonene.

Rådene ovenfor er gode med hensyn til å komme ut av disse symptomene så raskt som mulig. Men jeg tror ikke at dersom du blir bedre pga. det at det er svaret på at du virkelig er overdosert. Jeg ble anbefalt å slutte med all medisin en tid (det kunne jeg ifølge endokrinologen og fastlegen min bare gjøre i løpet av en dag, se dosen jeg gikk på i avsnittet over). Da ble jeg bedre fordi det jo gav et stresset system hvile for en tid.

Det er helt naturlig at du får symptomer igjen når du går over til Armour. Den stiller større krav til «systemet» fordi den ikke sløver det ned slik Levaxin gjør.

Jeg er også helt enig med den som sier du bør sjekke binyrene dine. Jeg håper inderlig du prioriterer det.
    Jeg håper du finner ut av dette

Side 4 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
    Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 09-02-13, 20:12
  2. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  3. "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
    Av mariemor i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 25-03-09, 22:23
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  5. Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 30-05-07, 13:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine