Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 75
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

TRAS = TSH receptor anti-stoffer. Det er noe som bekrefter Graves sykdom og høytstoffskifte.

Kombi behandling kan være tingen det. Mange som har blitt hjulpet av det
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

det er bra du skal videre undersøkes.jeg har også ganske mye smerter i halsen har en stor kul og en kjertel som vokser over alt inni halsen...det kan jo vere du har struma og betennelse,da kan du ha smerter i halsen .her står det litt om forskjelige tilstander i kjertelen http://www.gastrokir-ullevaal.com/struma.htm#hashimoto
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kalsium er veldig strengt regulert i kroppen og forhøyet verdi skal alltid undesøkes.
    Det er parathyroidea som regulerer dette med hormonet PTH. En av para-kjertlene kan en sjelden gang svelle opp og gi en situasjon som likner den du beskriver.
    Den aktive delen av kalsiummet i blodet er ionisert, så om en isteden måler ionisert kalsium og PTH samtidig kan en få et bedre bilde av hva som foregår.
    Om begge er forhøyet blir en trøtt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Forhøyet kalsium ble målt etter 1 mnd uten levaxin. Da var forøvrig de andre verdiene TSH 7,8 og FT4 14,9.

Etter å ha startet med levaxin igjen er kalsiumen innenfor normalen igjen.

Legen sa det ikke var noe å bry seg om, så jeg har ikke brydd meg.
    Når jeg tenker meg om så ba legen meg samtidig om å starte med kalsium-tilskudd fordi jeg ikke spiser melkeprodukter (laktoseintoleranse). Kan man få høyt kalsium av å ikke spise melkeprodukter...? Jeg trodde kalsiumverdiene burde gå ned når man ikke spiser melkeprodukter..? Hvorfor skal jeg ta kalsiumtilskudd når verdiene ligger for høyt? Er dette to forskjellige typer kalsium?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kameleona
    Legen min har så langt ment at jeg er frisk, men etter at jeg maste om at antidepressiva ikke fungerer og at jeg tror det har med stoffskiftet å gjøre snakket hun med en endokrinolog. Det var han som hadde snakket om annen medisinering. Jeg tror ikke hun vet noe om dette, men hun mente jeg var såpass frisk at jeg ikke trenger å henvises. At jeg sover 12-18 timer i døgnet mener hun har andre årsaker enn medisin og stoffskifte - dvs. hun tror det er pga depresjon. Jeg har aldri sovet så mye og vært så slapp som de siste 3 mnd etter at jeg begynte med antidepressiva, så jeg tror ikke på det. Dessuten har jeg lagt på meg noen kilo som absolutt ikke var velkomne, så nå skal jeg slutte FØR jeg blir deprimert..
    Det høres kjent ut! Det var akkurat mitt problem også! Jeg tok mer Levaxin enn deg og hadde FT4 verdier høyt oppe, helt i overkant av ref.området. Men ingen hadde fortalt meg at jeg ikke skal ta Levaxin før jeg tok blodprøver. Så jeg tok tabletten min om morgenen og så blodprøver straks legekontoret åpnet! :x Fine verdier javisst...

Depresjon, unormal tretthet og vektøkning? Ja, ja, ja!!! Og lykkepiller 2 ganger og Xenical (Slankepille) på 3 år. Har samme erfaring med lykkepille, gjorde meg verre. Xenical skulle virke slik at en "dret ut" fettet (beklager språkbruken, men sånn virker den). Bare det at jeg spiste ikke fet mat, så null effekt.

Jeg tror at det er T3 som er hjelpen her. T3 som brukes direkte i hjernen leste jeg et sted for 3 år siden.
    Levothyroxinprodukter (Thyroxin-Na) består kun av T4. Teorien er at siden T4 så vidt er aktivt i stoffskiftebalansen, skal du ikke merke noen effekter av dette. (hjertebank etc.) Så skal T4 brytes ned til T3, reversert T3 (som går til T2 etc.) og kroppen vil da kunne nyttiggjøre seg av disse hormonene. OK......det er dette som er teorien.

Så hvorfor går vi ikke rundt og føler oss 100% da? Vel, på grunn av at noen celler i kroppen vår trenger T3 direkte fra skjoldbruskkjertelen. Cellene kan ikke omdanne T4 til T3, de må ha T3 direkte fra blodstrømmen. Omtrent 75% av den mengde T3 kroppen bruker er omdannet i vevet fra T4, men minst 25% av mengden T3 kroppen trenger kommer direkte fra skjoldbruskkjertelen. De forskjellige vevene rundt i kroppen bruker T3 i forskjellig mengde. Noe av vevet, som f.eks. hjernen trenger serum T3. Fordi personer med en frisk kjertel mottar minst 25% av T3 direkte fra kjertel, må personer med hypothyreose også motta T3 direkte, enten fra kjertel eller medisinene sine.
    http://home.online.no/~meretlun/index.htm
    Denne hjemmesiden har gitt meg mye hjelp. Du velger "hypothyreose" og leser der. Merete er toppen!

Først med T3 fra Armour Thyroid klarte jeg å få et normalt søvnbehov og depresjonene har blitt 99% bedre. Kan være litt nedfor imellom men hei, sånn er livet for alle sammen. Ikke noe som gir meg problemer. Tror det er hjernen min og tilførsel av T3 direkte som er svaret her. Jeg kan trenge mer T3 (naturlig biologisk variasjon) enn de som bruker bare T4 og er fornøyd med det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hjelp! Nå mener legen at jeg ikke har hypothyreose likevel??

Jeg begynte på Levaxin for 11 år siden, og idag snakket jeg med legen som mener jeg ikke har hypothyreose i det hele tatt og at jeg har fått medisiner unødvendig i 11 år.

Er det mulig???

Som tidligere forklart har jeg TSH på rundt 8 og FT4 på ca. 15 dersom jeg går en mnd uten levaxin. Dette mente legen at er innenfor akseptabelt nivå og ønsker å forsøke en 6 mnd-periode uten Levaxin.

Nå er jeg fryktelig forvirret. Jeg har ikke hatt noe særlig effekt av Levaxinen, derfor gikk jeg til legen for å få henvisning til endokrinolog for å få videre utredning. Istedenfor gjør hun meg helt frisk på 1-2-3 ved å si at hypothyreosen min sannsynligvis ikke eksisterer.

Er det mulig å bli mer forvirret?
    Hva skal jeg gjøre?
    Jeg er sliten, tåkete og trøtt og vil bare at de skal finne ut hva jeg feiler. Legen gir meg antidepressiva og sier jeg er frisk.
    Jeg vet nesten ikke HVA jeg skal tro lenger?

Hvorfor fikk jeg diagnosen i det hele tatt egentlig?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dersom dette er en reell problemstillein - noe jeg betviler - så kan den jo lett avklares da ! Med flere prøver og tester.
    Forlang en Finnålsbiopsi.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Jeg skal til scintigrafi denne uken. Vil det vise noe?
    Jeg tar 1 tablett (100 microgram) daglig nå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Scintigrafi brukes til å påvise knuter og eller oppfylninger i skjoldkjertelen.Mulig det kan forklare noen av symptomene dine.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

HVA? Skal man slutte å ta Levaxin i 4 uker før man skal til scintigrafi, eller er det bare ved enkelte undersøkelser?

Jeg skal etter planen til scintigrafi på torsdag, men nå leser jeg på nettet at man skal seponere Levaxin 4 uker før undersøkelsen. Stemmer det?

I såfall har legen min glemt å informere meg.

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn