Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 50

Tråd: binyrer

elin* Gjest

Standard

n'finn - hva var ref.området for kortisolmålingene dine? Testen som Aker bruker har som ref.område at kveldsverdien skal være under 50% av morgenverdien (for blodprøver), det er jo ikke dine kveldsverdier.

Det er også interessant å se på hvor høy økning du fikk i kortisolverdi etter ACTH-stimulering (Synachtentest) hvis du har verdiene.

Dersom dette er noen år siden kan det vel være interessant å se om noe har skjedd - særlig mht anti-21-hydroksylase (særlig om du har anti-TPO).

Elin

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    15

Standard

Hei igjen!

Det er forresten en ting til jeg har tenkt mye på og det er årsaken til binyretrettheten. Slik jeg forstår det kan det være flere årsaker bl.a. infeksjoner, tungmetallbelastning, annen kronisk sykdom som f.eks. lavt stoffskifte, vanskelig livssituasjon etc. Hvis årsaken ligger i noe som det er mulig å rette på så er vel det det aller beste man kan gjøre for helsen sin.

Kari
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Gjest

Standard

Hei,
    i mitt tilfelle "vet" jeg hva årsaken til binyreproblemene mine er; Det var en utbrenthetsprosess. jeg hadde en periode hvor jeg var under et voldsomt og langvarig stress og press, med problemer jeg ikke klarte ut av på mange fronter samtidig, både følelsesmessig, praktisk, økonomisk og i studiet - og etterhvert ble jeg mer og mer fysisk sliten. Men årsakssammenhengen har jeg sett først i ettertid. Denne årsaken nevnes jo mange steder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    10

Standard

Hei Kari!
    Har du lest dette ang. årsaker til binyretretthet:
    http://educate-yourself.org/cn/adren...t19apr05.shtml
    Stine
    Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
    • Science may have found a cure for most evils; but it has found no remedy for the worst of them all - the apathy of human beings. Helen Keller (1880 - 1968), My Religion, 1927

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kari
    Hei igjen!

Det er forresten en ting til jeg har tenkt mye på og det er årsaken til binyretrettheten. Slik jeg forstår det kan det være flere årsaker bl.a. infeksjoner, tungmetallbelastning, annen kronisk sykdom som f.eks. lavt stoffskifte, vanskelig livssituasjon etc. Hvis årsaken ligger i noe som det er mulig å rette på så er vel det det aller beste man kan gjøre for helsen sin.

Kari
    Veldig godt poeng, Kari!

Stress er et velkjent fenomen i dagens arbeidsliv, og man vet jo at dette kan være skadelig. Faktisk er det i første rekke binyrene det er skadelig for! Så det å minske skadevirkningene av stress kan være en god start for å ta vare på binyrene sine.

Og rådene man gir i arbeidsmiljøsammenheng kan jo være til ettertanke uansett om man er i jobb eller ikke;

- I jobbsammenheng handler det særlig om å øke graden av kontroll over egen arbeidssituasjon, og å øke muligheten for sosial støtte.

- Mer generelt: Grensesetting, sette realistiske mål, ikke personliggjøre nederlag, lære å takle utakknemlighet, være bevisst på faresignaler, ta vare på familie og venner, ta tid til rekreasjon, huske å trimme...
    (Kort sagt: Kjenn etter hva som gjør deg godt - og gjør mer av det!)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Takk for svar Elin.
    Det var på Aker jeg gjorde testene, og det stemmer med halv verdi på kveldsprøven. Grensene har jeg ikke (tror 200-600) og jeg fikk ikke oppgitt verdiene på synactentesten (nå huska jeg det!)
    Tok også døgnurin og det var såvidt nok i den.
    Jeg har aldri hatt positiv anti-TPO og -OH-21 var også negativ.
    Målte også en verdi med 17-tall i og denne var også innenfor.
    Husken er ikke hva den var, og det har den vel aldri vært ?

Tror du det kan ha forandret seg på grunn av Armour ?
    Dem har så mye å gjøre nå at jeg må ha en annen grunn en nyskjerrighet for å bli tatt inn.
    Følgende grunn er ikke nok :

fT4 er bare 8-11 og var oppe i 15 men da måtte jeg redusere dosen. Jeg må jo øke dosen om dette skal bli bedre. Vil en lav dose Prednison hjelpe så jeg tåler en høyere Armourdose ? Og vil dette eventuelt bli en permanent situasjon ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    10

Standard

Hei!
    Er det noen her som har prøvd vegatesting?
    http://www.livsenergi.net/vegatest.html
    • Science may have found a cure for most evils; but it has found no remedy for the worst of them all - the apathy of human beings. Helen Keller (1880 - 1968), My Religion, 1927

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sorry.
    Som elektronikkfagmann får jeg liten tiltro til forfatteren når denne blander begreper jeg kjenner godt. Det gjelder desverre flere talspersoner for alternative helsetilbud.

Jeg må også si at jeg unntar på ingen måte det bestående helsevesen i så måte. Samme "teknikk" brukes også der !

Det blir det samme som viss du skulle lese en artikkel av en som gir seg ut for å ha greie på noe om vekt og lengdeforhold - og så avslører han at han ikke vet forskjell på meter og gram, men bruker disse for å gi det intrykk at det snakkes "fag".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    10

Standard

Hei!
    Helt enig med deg, og har egentlig absolutt ingen tiltro til sånt som dette, synes det absolutt høres ut som humbug. Men når man leser sånt som dette http://www.livsenergi.net/allers1.html så begynner man å tenke "ja men, hva, hvis, kanskje..." Man vil jo så gjerne håpe. "Tenk om svaret ligger der", liksom.
    Stine

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Vet ikke helt hva jeg skal mene Fashionista. Ser at de også opererer med hårmineralanayse. Jeg har jo tatt en slik analyse og spist anberfalt kosttilskudd i 3 mndr. Mulig det har virket i positiv retning. Føler ofte når jeg er inne på forumet at jeg er friskere enn de fleste. Med det mener jeg at jeg klarer mer sånn fysisk. Kan det skyldes kosttilskuddet fra analysen?? Begynte med disse ikke så veldig lenge etter Levaxinen. Nei jeg vet ikke. Har tatt ny test for å se om noe har forandret seg. Det hadde jeg bestemt meg for IKKE å gjøre da jeg mente alt var humbug. Så jeg sjangler fra grøftekant til grøftekant...hodet..tja...

Men siste resultatet har jeg ikke fått altså. Så er jo litt spent da! Men vegatest var nytt for meg. Ser hva n`Finn skriver. Når det gjelder hårmineralanalysen så har jeg en venn som er professor i kjemi,og han slaktet den
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn