Viser søkeresultater 31 til 40 av 61
Tråd: Urinsyregikt
-
18-07-10, 16:10 #31
Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd
Det der kan jeg underskrive på!
De smertefulle anfallene der kommer i alle de større leddene, jeg har hatt det overalt hvor det er mulig. Til og med i ryggen! Det er helt j* når det står på, smertene er ofte totalt invalidiserende. Når det står på som verst, klarer jeg ofte ikke å kle på meg selv en gang. Da må jeg ha hjelp til nesten alt. Tårene spretter av smerten bare jeg skal løfte litt på armen f.eks. når smerten sitter i albuen eller skulderen. Og man vet ikke hvor det rammer før det sitter der og man er ute av stand til å klare et normalt liv i 5-6-7-8 dager.
Selv bruker jeg ikke betennelsesdempende da jeg synes de har for stor dødsrate til at jeg vil utsette meg for dem. Men jeg bruker vanlige hodepinetabletter. Det tar ikke all smerten, men demper den i alle fall såpass at jeg kan trekke pusten uten å hyle av smerter.
Jeg har fått urinsyregikt som følge av at jeg måtte gå på vanndrivende medisiner en lang periode. Urinsyregikt er en bivirkning av disse, og selv om det er flere år siden jeg sluttet med de, kommer urinsyregikta med jevne mellomrom. Regner med at de vanndrivende tablettene kan ha gjort skade på nyrene mine. Jeg har også fått små "kuler" i fingerleddene mine, noe som også skyldes urinsyren. Det minste pekefingerleddet på høyrehånda er verst rammet på både over- og undersiden.
Her er en fin oversikt over matvarer som inneholder puriner:
http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm
Selv har jeg opplevd å få anfall av både rødt kjøtt, reker og makrell. Egg har lavt purininnhold, så det er nokså trygt å spise. Det er også forskjell på de forskjellige produsentene har jeg funnet ut. Om jeg spiser oksekjøtt (pålegg) fra Gilde får jeg ikke anfall. Men velger jeg en annen produsent, f.eks. oksekjøtt fra Thulefjord, får jeg anfall. Jeg kan reagere på salat med reker, mens smøreost med reker ikke er fullt så ille. Makrell i tomat får jeg ikke noen reaksjon på, men spiser jeg derimot ren makrell fisket i fjorden her, får jeg anfall.
Så det er faktisk ganske vanskelig å vite hva man skal velge synes jeg.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
19-07-10, 07:14 #32
Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd
Virker som at forummannskapet flytter tråder i hytt og pine...
Nope, har ikke fått noe full god forklaring, på hva årsaken til urinsyregikt er. Har jo hatt nyreinnfarkt nylig, så noe rart med nyrene er det, ja.
Det er jo nå først de har funnet ut, dette med stoffskiftet. Jeg har nok egentlig hatt det sidene tenårene, men da fant de det ikke. Slo ikke ut på noe prøver. Men hadde jo alle symptomene på feil med stoffskifte. Både slitenhet, vond rygg, vektøkning, osv.
Jeg har ikke noe smerter i stortåen, men knivskarpe stikkende smerter, som kommer og går, over hele kroppen. Verst på de steder, hvor jeg har slått meg.
-
19-07-10, 09:37 #33
Sv: Urinsyregikt
Det er nok med podagradiagnosen som med myxødemdiagnosen - de har sitt utspring i symptomet. Det symptomet som man oppdaget klinisk, og ga sykdommen navn etter.
Det heter jo ikke podagra lenger, det var en tidlig betegnelse. Samme med myxødem, også en tidlig betegnelse.
Begge er forlatt, man bruker heller navn på sykdom som peker på årsaken.
Myxødem var jo en tidlig betegnelse på lavt stoffsikfte, men betegner idag en helt annen sykdom, og slik er det jo. Vi lærer no noe nytt hele tiden, selv om det går sakte.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-07-10, 16:54 #34
-
19-07-10, 17:38 #35
Jeg er litt opphengt (og oppgitt) over den praksis som har vært ført.
Lumbago = vond rygg - brukes bare for å viktiggjøre seg selv !
Podagra = vond fot (nesten helt pressis den....)
Myxødem = hevelse i huden som skyldes økning av slimhinnen.
Og ikke minst : hypothyreose ! (lav aktivitet i thyreoideakjertlen av slitasjeårsak !)
Til og med de som ikke har noen kjertel har jo den diagnosen !
Og så oppdaget man at man kunne få podagra i feks. tommelleddet.
Podagra i tommelen - smak på den da !
Og det kan nok skrives mer......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-07-10, 22:56 #36
-
20-07-10, 23:26 #37
Nå syntes jeg det nesten blir litt skummelt å lese på sidene her for ofte sitter jeg igjen med en sånn hmmmmmmmmmm, jeg har forskjellige betennelseslignende vondter som jeg kaller det men har ikke lagt merke til noen rødhet eller hevelser da. Har til tiden mye vann i kroppen, og da spesielt i bena men tenker at det er fordi jeg er så overvektig. Har spesielt en del vondt under hælen og det har jeg hatt i mange år men det har kommet og gått, det kjennes som om jeg går på en knivs**** men når jeg har "varmet" opp beinet ved å gå på det blir det litt bedre. Har ofte betennelseslignende smerter i armene men det gir seg som regel, gjør det ikke det tar jeg som regel smertestillende. Til tider kjennes kroppen eller deler av kroppen ut som når man har slått tommelen med en hammer;-)
Jeg påstår ikke jeg har urinsyregikt eller noe som helst men bare at det er skummelt å lese mange av trådene særlig da jeg kjenner meg igjen i mye av det som skrives.I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
20-07-10, 23:46 #38
Heisan!
Urinsyregikt finnes jo i to varienter, den ene med stårtåen, den andre er "usynelig".
Jeg har den varienten, som ikke ses. Jeg har ingen hovne og røde ledd, ei heller verk i stortåen. Men likevel har jeg smerter i kroppen. Det virker som at du har denne typen som jeg har. Har du fått sjekket urinsyre nivået i blodet i ditt, av legen? Det kan du kreve, for å bekrefte om mistanken er reelt.
Smertene økes med inntak av kjøtt, enkelte grønnsaker, øl og vin, mm. Smertene som jeg har, når jeg spiser for mye av den nevnte mat sorten, ligner på kniv stikkende smerter. Smertene er sånn "kommer-og-går" lignende sak.
Hilsen Helgemann
-
21-07-10, 01:02 #39
Hei, Helgeman;-)
Har sjekket urinsyre eller hva det heter og ikke noe unormalt der så vidt jeg vet, det er vel derfor jeg syntes det er litt spookey å lese enkelte tråder fordi jeg kjenner meg igjen uten at "jeg har en grunn til det" om du forstår;-)I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
21-07-10, 10:50 #40
Det er det med tolking av blodprøver da Trude.
http://www.furst.no/bb/index6.html
På denne labben er referanseområdet 155 og 4-500.
Så, hvis du har 300 er du altså i det området hvor alt er iorden.
Men hva om 300 er for mye for DEG ?
Du kan være ekstra følsom og reagerer på et lavere nivå enn andre.
Slik er det med alle prøver - også stoffskifteprøver........
En som tolker slike prøver kan ikke bruke prøvesvar innenfor grensene til å utelukke !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker