Viser søkeresultater 31 til 40 av 56
-
06-10-08, 23:08 #31
Ønsker gjerne svar fra flest mulig:
Hvor stor daglig dose med Levaxin tar dere? Og tar dere eventuelt også liothyronin i tillegg?
Er det fastlegen deres som har foreskrevet medisinen deres, eller har dere fått dem fra spesialist (=endokrinolog)?
Hvor stor dose med Levaxin er det maksimale en vanlig fastlege (altså allmennlege) har lov å skrive ut til pasienten sin?
Grunnen til spørsmålene er at min samboers lege påstår at han ikke kan gi samboeren min mer enn 100 mikrogran Levaxin pr dag uten at han først har vært hos spesialist. Dette er nemlig den maksimale dosen det er vanlig å gi???
I tilfelle noen husker oss fra i vår, da vi var inne på forumet sist, har nemlig absolutt ingenting skjedd siden da.... :(
Alt så positivt ut på siste legetime, legen var uvanlig blid og forståelsesfull, og nye blodprøver ble tatt. De viste TSH 1,15 (normal mellom 0,2-4,5), Fritt T4 14,8 (normal mellom 9,0-19,0). (De siste årene har TSH steget fra 0,81 i 2005 og 0,61 i 2006, samtidig som formen er blitt jevnt dårligere. Fritt T4 har sunket fra 17,2 i 2005 og 16,8 i 2006.)
Så da mente vi at samboeren min burde øke Levaxindosen -og da skjærte det seg altså helt igjen! Ikke tale om! Blodprøvene var helt fine de!(med en svært tydelig henvisning til at samboeren min var en sytete hypokonder, og jeg hysterisk dame) Men om VI mente noe annet, så kunne ha jo henvise samboeren min til en spesialist, for selv mente han at det ikke var mer å gjøre. Og DET hadde ikke samboeren min noe lyst til, egentlig har han legeskrekk, og en "skummel" time hos spesialist (hva gjør man der, egentlig?) som innebærer lang reise, masse nye prøver, ustpørring o.l. - ja, det ORKET han bare ikke. Han mista vel litt motet, tror jeg. Nok sykdomsprat nå!!!! Ikke engang mine forsiktig forsøk på å spørre om han ikke bare ville bytte lege ble akseptert. Vil ikke snakke om det! Og så ble det sommer og masse hyggelig å gjøre, ferie og deilig vær, og egentlig føltes alt litt bedre.
Men NÃ… er det høst igjen, og plutselig er alt like ille igjen. Jeg har det travelt, han har det travelt, så iblant må han ta ungene alene, og kanskje også jobbe overtid, eller litt i helga, og det er nok til at han nærmest sover døgnet rundt i dagene etterpå (unntatt når han jobber, selvfølgelig). Og så plages han så fælt med at han mister følelsen i hendene og fingrene, samt leddsmerter i hele kroppen. Jeg synes han er hoven i ansiktet også...?
Og endelig har jeg fått godkjennelse til å skifte lege for han (han sliter med slikt selv, dysleksi). Vi har diskutert litt om det kanskje er dumt, ettersom han da kanskje mister "tilbudet" om henvisning til spesialist? Men som sagt så fristet det visst ikke så veldig, og jeg tror nå egentlig at sykdommen hans ikke er mer avansert enn at en samarbeidsvillig allmennlege godt kan "kurere" den!
Har funnet et legesenter med flere ledige leger. Er det lurt å ringe på forhånd, for å høre om det er noen av dem som føler seg "flinke" på stoffskifte-sykdommer?
Og noen tilleggs-spørsmål....
Har nemlig lest litt på andres innlegg og svar her etter jeg skrev det første innlegget...
Hvorfor er tilskudd av D-vitamin viktig? Finnes slikt i noe annet enn tablett-form? Samboeren min klarer ikke å svelge hele piller -utrolig upraktisk når man tar flere tabletter daglig!
(de fleste smaker FÆLT når de tygges...) Vet det er psykisk, men han takler det altså ikke.
Blir man friskere bare av å gå ned i vekt/endre kosthold? Får man ekstra søtsug av lavt stoffskifte?
Er det normalt å ha lav kroppstemperatur? Vi har et bra øre-termometer som ungene synes det er morsomt å leke doktor med. Pappan har da alltid temp på rundt 36 grader, vi andre tre ligger på vanlig 37-37,5 grader.Gisa
-
07-10-08, 02:32 #32Hildemor Gjest
Re: Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
Heisann

Jeg tar 75 mikrogram Levaxin hver dag. Og ikke Lio. Jeg har måttet dosere litt opp og ned i perioder, men dette gjør jeg uten å konferere med lege. Jeg kjenner meg selv og mine symptomer etter å ha hatt denne sykdommen lenge. Store endringer ville jeg imidlertid ikke gjort på egenhånd.
Det finnes vel ingen grense for hva en lege kan gi av Levaxin, han skal medisinere etter blodprøver og pasientens form. Hos din mann ser prøvene okei ut og derfor vil ikke legen gjøre endringer. Dette er svært vanlig. Din manns Tsh er ubetydelig endret, Fritt T4 derimot kan være nok til at han føler seg mer energiløs og har symptomer. Hvordan følte han seg i 2005 når FT4 var 17.2? Og hva er hans FT3?
Jeg hadde byttet lege uten å tenke meg om. Få tak i en lege som er litt mer villig til å prøve en forsiktig økning og denne vil kunne også henvise til spesialist hvis det er ønskelig. Den muligheten faller ikke bort ved å bytte lege.
Alternativt ville jeg prøvd en forsiktig økning på egenhånd og sett om dette kunne hjelpe mens dere leter etter en ny fastlege.
Kroppstemperatur er svært individuelt. Jeg har lavt stoffskifte og har en temperatur på rundt 36.5, min sønn har temperatur på 36 uten denne sykdommen. Og min samboer har en temperatur et sted mellom 36 og 36.5, han har heller ikke denne sykdommen. Gjennomsnittstemperatur oppgis til å være ca 36.8, men alt fra 36-38 regnes som innenfor normalen. Også er vi kaldere om morgenen enn om kvelden.
D-vitamin kan din mann få i seg ved å ta flytende tran hvis han ikke klarer tablettform. Han kan sole seg i solarium om vinteren og ved å være ute å nyte solen om sommeren. Fet fisk og melk, smør og margaring tilsatt d-vitamin er også muligheter. Det er ingen grunn til å ta tilskudd hvis man ikke har manko, så dette bør han vel undersøke først. Men han tar nok ikke skade av noen skjeer tran hver dag i vinterhalvåret. Her inne er det mye fokus på d-vitaminer i disse dager. Men det er vel fordi mange av oss har litt lave verdier og faktisk trenger tilskudd. For mye av det er vissnok heller ikke bra. Den gylne middelvei gjelder vel for det meste
-
07-10-08, 09:26 #33
Hvis han er så trøtt og sover hele tiden så bør han jo øke dosen. Legene pleier jo ofte å se på TSH og hans er jo ganske høy så da pleier de være greie med å gi mer. (min tsh er på 0,02) Jeg har hørt om mange som har dose på 200 mcg levaxin, og jeg har aldri hørt om noen øvre grense på 100.....
-
07-10-08, 09:31 #34
Jeg tar 12 1/2 stk. 100 mcg Levaxin i uka (ca 200 og 150 mcg annenhver dag). Ingen Lio. Det er sikkert litt i overkant av gjennomsnittet, men har hørt om flere som tar høyere doser.. Har aldri vært hos spesialist.
Har en fastlege som ikke kan veldig mye om stoffskifteproblematikken, men som er åpen for mine egne forslag fordi han skjønner at jeg har satt meg litt inn i sykdommen min :P .
Jeg kjenner på kroppen når det er på tide med økning/nedtrapping. Høy puls, varme og uro indikerer for høy dose, da er det ned 1/2 tabl. i uka evt. mer. Fryser jeg mye, har ekstremt lav puls - ja så trapper jeg opp litt.
Jeg syns så absolutt at han mannen din bør bytte fastlege!
-
07-10-08, 10:28 #35
Tran hadde skremt meg, men D-vitamin finnes i dråper for barn iallfall og smaker ingen ting, men dosen er lav - 5dråper=10µg og dette er dagsbehovet.
For å klare å øke D-vitaminlageret må den dosen mangedobles i lang tid.
http://www.nycomed.no/no/Menu/Produkter ... %C3%A5per/
Og GLEM advarsler om D-vitamin, de gjelder for D2 og er fra den gangen man ikke visste nok - D3 gir ingen forgiftningsmetabolitter til kroppen.
Jeg har selv målt D-vitaminnivåer i kroppen som ikke var lave, men har likevel meget stor nytte av å ta stor dose. Lavere enn 30µ/dag kjenner jeg ikke noe til.
Jeg må konkludere med at den dosen reduserer Armourdosen til halvparten.
Det må bety at stoffskiftehormonene som jeg spiser enten tas bedre opp, eller utnyttes bedre av kroppen.
Så kanskje gubben kan klare seg med den gjerrige doktors dose hvis han bare får nok D3 ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-08, 19:08 #36
hæææ? jeg kjenner flere personlig som har lavt stoffskifte og det fastlegen sier er bare tull.
to av de tar 200 mlg levaxin hver dag, jeg tar 150 3-4 dager i uka, og 100 resten av uka alt etter som. da ligger jeg på øvre del av skalaen.
de resterende jeg kjenner har ikke superlavt og tar vel ca 50 hver dag. jeg er den eneste som bare har halv kjertel pga operasjon, og noen av oss har prøvd lio uten hell.
dvs, vekten min sluttet å gå opp - men det hadde ingen effekt ellers og derfor sluttet jeg på de.
ingen av oss går til spesialist.
forresten så vet legen min at jeg selvdoserer meg selv litt etterhvert, han digger det ikke men aksepterer det sålenge jeg tar jevnlige blodprøver og ikke overdriver.
-
07-10-08, 20:09 #37
Jeg er nå på 100 microgram pr dag, men venter på tlf fra legen ang medisin, siden på 6 uker har min tsh gått fra litt over 4 til nesten 6....
Har aldri vært lavere på tsh enn 4 siden jeg startet på levaxin i januar i år.
-
07-10-08, 20:29 #38baremei Gjest
Jeg tar en kombinasjon av Armour og Levaxin, og omregnet i "standard vare" tilsvarer det 125mcg Levaxin + 10mcg Liothyronin. Sånn omtrent. Og det tar jeg med velsignelse fra spesialisten på Aker. Overlegen på avdelingen, til og med. Jeg får til og med lov til å gjøre småjusteringer selv, og tar blodprøve når jeg kjenner at det trengs. Og fastlegen er med på dette, og bare ringer Aker om vi er i tvil om noe.
Og at "man" ikke gir mer enn 100mcg har jeg aldri hørt eller lest eller sett antydet noe sted, etter 15 års lesing om temaet. Tullprat. Bytt lege hvis dere ikke får gjennomslag.
-
07-10-08, 20:31 #39
Legen min mener det jeg som best kjenner hvor mye jeg bør ta, og at det er viktigere å ta hensyn til det enn blodprøvesvarene
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-10-08, 07:46 #40
Jeg tar 150 mcg Levaxin + 10 mcg Liothyronin pr dag. I tillegg spiser jeg en multivitamin for kvinner (uten jod), en kapsel "Godt for hjertet" (omega 3 m/ b12) og en D3 (10 mcg).
Spesialist??? Siden jeg ble syk i 2001 har jeg ALDRI fått tilbud om å komme til spesialist, og jeg har igrunnen ikke bedt om det selv heller - fordi jeg har stolt fullt og helt på min fastlege som sa at alt var fin-fint
. Men jeg konstaterer at min venninne som fikk antydning til høyt stoffskifte ble øyeblikkelig sykemeldt og sendt rett på sykehuset til spesialist....
Svar med sitat
Bokmerker