Viser søkeresultater 31 til 35 av 35
-
28-03-08, 00:19 #31
hei
lykke til, gladpå deres vegne
- veldig fint med info fra noen med lavt stoffskifte som er gravide
Det ble oppdaget lavt stoffskifte hos meg i desember 2007 i forbindelse med at vi forsøker å bli gravide. For øyeblikket ligger det litt på vent til TSH har sunket og jeg har funnet rett dose. Har fått god oppfølging av lege så langt. Virker faktisk som om han forstår og kan en del - i motsettning til mange andre leger det skrives om her på forumet.
Hva var din TSH da du ble gravid? Er det vanlig at man er hos legen 2.hver uke under graviditet i forbindelse med lavt stoffskifte. Eller det spesielt god oppfølging for deg?
Heidi
-
28-03-08, 20:31 #32
Jeg ökte fra 100 mikrogr pr dag til 175 mikrogram pr dag. Skulle gå ned på den vanlige dosen etter födselen hvilket jeg også gjorde, men det skar seg gitt.
Måtte öke til 150 igjen, muligens har det noe med ammingen å gjöre.Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
28-03-08, 22:25 #33
kan ikke di spørre legen din hvorfor han økte dosen? var det for å stabilisere tsh`en, eller noe annet? har hørt litt om at denne tsh`en helst skal være på rundt 1, men det har vært mest snakk om for de med høyt...? hm.
greit å vite for oss andre
-
29-03-08, 17:42 #34
Oppfölgende blodpröver under svangerskapet viste at TSH steg, måtte derfor öke dosen for å få tsh ned på ett akseptabelt nivå. Rundt 1
Opprinnelig skrevet av isa1
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
28-04-08, 22:05 #35
Fikk mye forhøyet dose med Levaxin på Riksen...
Tror dette er en av studiene Bollerslev, endokrinologen på Rikshospitalet nevnte da jeg ble satt på en mye forhøyet dose av Levaxin under graviditet:
11.4 Thyroxinbehandling under graviditet Dersom en kvinne ønsker å bli gravid, er differensiert cancer thyroideae ingen kontraindikasjon. Imidlertid: - Graviditet anbefales ikke før sykdommen er ferdigbehandlet og de planlagte terapidosene gitt. - Det bør ha gått ett år fra siste 131-jod ablasjon/terapidose - Thyroideahormonnivåene bør ligge stabilt Det er viktig for fosterutviklingen og graviditeten at behandlingen med thyroideahormoner er optimalisert gjennom hele graviditeten. Levaxin behovet stiger i graviditeten - mest i første halvdel (økt behov 10 – 80 %). - Kvinne som bruker substitusjonsdose av Levaxin, bør øke dosen med 20-30 % straks graviditeten er bekreftet. Man bør månedlig kontrollere TSH, som skal ligger mellom 0.5 og 2 mIE/L, og FT4, som skal ligger i øvre 1/3 av normalområdet. - Kvinne som bruker suppresjonsdose med Levaxin, har lav TSH, og en hypofyse som er supprimert. TSH hos disse kvinnene er vanskelig å vurdere under graviditet, og man må akseptere lav verdi av TSH. - Gravid kvinne som bruker høydose Levaxin vil i praksis kunne fortsette uforandret Levaxindose, da det omtrent vil kompensere for det økte behovet. - FT4 bør gjennom graviditeten ligge i øvre 1/3 av normalområdet og FT3 skal være normal. - Kontroll av TSH og FT4 månedlig, med etterfølgende finjustering av behandlingen. - Etter fødselen, bør kvinnen gå tilbake til samme dose Levaxin som før hun ble gravid. Blodprøvekontroll 6 uker etter fødselen.
Kan leses mere herfra:
http://64.233.183.104/search?q=cache:9J ... cd=1&gl=noJeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
Svar med sitat
Bokmerker