Viser søkeresultater 31 til 40 av 45
-
17-03-08, 22:44 #31
Hei Gretal

Du har helt rett i at når man tar Levaxin så skal TSH ned til mellom 0,5 og 1,5. Noen må litt under og noen må ligge litt over. Det kommer an på hvordan man har det.
Jeg synes det er merkelig at legen din ikke økte dosen. Er det lenge siden du økte sist? Hvis du har gått ned 2 så ligger du allikevel over det som anbefales av legene selv, så du bør ta det opp med legen din. Ta gjerne med noen artikler (ligger en del på nyttige linker) og vis han at hans egne kollegaer medisinerer mer enn som så. I motsetning til Finn så tror jeg du gjør lurt å samarbeide om alle doseendringer med legen. Så sant han er fornuftig, hvis ikke finn en annen lege
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-03-08, 02:13 #32Hildemor Gjest
Heisann

Hvorvidt du skal doseres opp avhenger av flere faktorer enn Tsh. Som n'Finn sier er verdiene av FT4 og FT3 langt viktigere og fokusere på. Har du noen verdier der?
Når startet du behandling med Levaxin? Det tar tid, og bør ta tid og dosere seg tilnærmet der man skal ligge (altså der du føler deg best muilig). Går det for raskt unna vil du kunne oppleve og tippe over i hyper og må ned igjen i dose. Ikke at det er farlig, men kroppen reagerer som regel best på en forsiktig doseendring. Ingenting skjer fort med denne sykdommen uansett virker det som
-
18-03-08, 09:52 #33
Det anbefales en lav TSH ved antistoffer, og www.thyroidmanager.org (en ganske stor og noe uoversiktlig site, men skrevet for leger) at TSH holdes lavt, fra 0,3-1 ved anstistoffer.
Drøft dette med legen din.
Ofte må man si at man vil ditt elelr datt, legene er vant til pasienter med blodprøve over hele skalaen og gjør ofte ikke noe. (er mitt inntrykk) (og de tar ikke hypothyreose så alvorlig , før TSH er veldig høy)
nora
-
18-03-08, 21:34 #34
Heisann
Denne gangen ble det tatt veldig mange prøver, har fått utskrift av laboratorieark, så prøver å finn det rette.
Anti-TPO ble tatt i nov, var da 711, det var min andre sjekk på stoffskiftet.
Nå var den på 746.
Da var Fritt thyroksin på 13, nå er den på 15.(FT4?)
TSH var på 7,67, nå på 5,87(1.blodprøve i okt var den på 11,7).
Fritt trijodthy kun tatt denne gang 4,4(F3?)
Formen er bedre siden jeg begynte på levaxin, men sliter fortsatt.
Kommer ikke til å begynne med å dosere selv, får heller diskutere med legen.
-
18-03-08, 22:02 #35Hildemor Gjest
Som sagt lengre opp her, dette går sakte. Og det synes jeg personlig kan være en tålmodighetsprøve. Men jeg har prøvd den andre varianten og forsøkt få det til og gå fortere. Resultatet har vært og tippe over i hyper, med de ubehagene det innebærer.
Du ser jo endringene på blodprøvene, de går i riktig retning. Men kroppen din har vært lav og det tar tid for den og følge etter. Tålmodighet er en viktig faktor. Det er godt mulig du skal opp i høyere dose Levaxin, det er sannsynlig den veien det går. Men ikke for raskt. God dialog med lege ang dosering og kjenne på sin egen kropp og hvordan den fungerer blir viktige faktorer for deg fremover.
-
28-06-08, 18:12 #36
Bedre form, men varierende på tsh...
Begynte på levaxin i januar i år, da på 25 mikrogram.
Hadde da tsh på rundt 7,7(i oktober var den på 10,97).
Siden har jeg variert, vært nede på like under 6, sist var jeg på ca 6,6 og økte da dosen til 75 mikrogram(økt tidligere til 50).
Nå har jeg tatt nye blodprøver, og tsh var da på 7,2.
Har sjekket anti-tpo 2 ganger, og den er over 700, og var økende.
FT4 var på 13 på første måling, er fortsatt på det, selvom den har variert litt.
Men har hatt vondt nederst i halsen i over en måned, så tror at det er skjoldbruskkjertelen som ikke har det helt bra.
Vil det vises på blodprøve(senkning/crp), om det er skjoldbruskkjertelen som svikter?
Noen med erfaring på når den begynner å svikte, går det fort, eller kan det roe seg igjen og fortsette med litt produksjon?
Nevnte om evt binyrer kan ha noe å si i forhold til fastlegen, men han trodde ikke det.
Går opp til 100 mikrogram fra og med i morgen, så blir det nye blodprøver i august.
Har kuttet kraftig ned på Jod, siden verdien var på det verste da jeg brukte kosttilskudd med jod(oktober).
Formen er bedre siden jeg begynte på levaxin, men er ikke i toppslag enda.
-
28-06-08, 19:18 #37
Når anti-TPO er positiv er kjertelen på vei til å gå til grunne, men denne prøven kan ikke si noe om hvor langt prosessen er kommet.
Mengdeprøver av de hormonene kjertelen produserer gir jo en pekepinn på hvordan det står til.
Når TSH er jo en stimulator for kjertelen. Jo høyere verdi, jo mer kjertelaktivitet. Når denne holdes så høy er ikke dette gunstig for antistoffene.
En økning av dosen vil senke TSH og dermed senke aktiviteten i kjertelen.
Jod.
Kjertelen er kroppens eneste forbruker av jod.
Jo høyere TSH, jo med jod slippes inn til kjertelen og jo mer hormon lages det.
Jod er en del av hormonet og nå som kjertelen raskt går mot defekt er det ikke lurt å innta jod - vi får allikevel nok i Levaxinen.
Både for mye og for lite jod kan skape uheldige tilstander både for de med frisk og defekt kjertel.
Mange tror jod er en stimulator - det er feil ! TSH er den eneste stimulatoren.
Så i den tilstanden du er i er det to feil - for mye jod og for lav dose.
Du er helt sikkert ikke i toppslag enda, det tar lang tid også om du er av dem som kan blir det.
Gjennomsnittlig dose er sånn 150µG/dag - noen sier 1,6µG pr. kg. kroppsvekt, men denne må nok overstiges til å begynne med for liksom å få det igang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-08, 21:09 #38
Takk skal du ha n'Finn for kjapt og forståelig svar!
Det med jod har jeg funnet ut med surfing på nett, ikke fra legen, men sa i fra til han i dag at jeg har redusert jod, siden formen blir verre og tsh-verdiene høyere når jeg inntar jod.
Han er nok skeptisk siden jeg i løpet av et halvt år har gått fra 25 til 100 mikrogram, han mente i utgangspunktet at jeg ikke hadde trengt medisin så tidlig.
Men i dag var han mye mer opptatt av hvordan min form er i tillegg til verdiene, og da var det ikke tvil om å øke dosen!
Noe hensikt å bruke kortison for betennelsen som sannsynligvis pågår, eller skal den bare gå til grunne uten annen medisin?
-
28-06-08, 21:43 #39
Betimelig spørsmål der gretal - hvorfor settes det ikke noe inn på å stoppe den autoimmune reaksjonen i kjerteln ?
Har sett enkelte steder at man prøver - bla med kortison og antibiotika så det er nok noe på gang.
Soveputen er jo at "det spiller ingen rolle - de kan jo bare spise Levaxin etterpå". Og så tror de at alle blir som før........
OG - på pakningsvedlegget til både Levaxin og Armour står det at DØR behandling igangsetter skal binyrefunksjonen kartlegges.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-08, 22:10 #40
Legen snakket om at hvis symptomene ble for ille, kunne vi forsøke det, men da er det jo sannsynlig for sent....
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Har det skjedd som du veit at man klarer å ha en viss produksjon av tyroksin hvis man får stoppet ødeleggelsene, eller vil det bli et evig tilbakevendende problem?
Svar med sitat

Bokmerker