Side 4 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 191
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

nettopp - konskvensene av et lavt stoffskifte har du jo "oppdaget" - jeg mener følt på kroppen.
    Om den måten leger behandler oss på idag er så bra - så skulle det være nok for denne med et kort blikk på lab arket med blodprøvene dine.
    Det taler for seg selv og behandling skulel vært igangsatt.

Prøv å printe ut litt å ta med.
    Feks denne :
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
    som legen burde kunne på rams.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Gunnda

Men det som er "ille" er at jeg ikke klarer å gå i trapper-avkreftes mer og mer, sprer seg til armene og. Det verste er forøvrig nevropatien som nå snart er i hele kroppen- brenner og "lugger". Den brenninga er nok det verste av ALT . Er det noen som kjenner seg igjen?
    Ja! Blitt mer og mer avkreftet år for år, tross fine prøver på Levaxin. Har hatt "brennende jernstenger" i nakken i mange år - veldig vondt. I armene lugger det forferdelig - har flere ganger beskrevet det som om det er å bli løftet etter håret - altså i armene. + At armene dovner bort hele tiden, ikke bare sovner, dovner fulltstendig bort. Veldig smertefullt. Faktisk tror jeg det kan være "farlig" også - har lest at folk som har drukket for mye og sovner f.eks. på en arm over lengre tid, kan få nerveskade pga manglende blodgjennomstrømning, antar jeg da. Og da kan sikkert det samme skje pga de stramme musklene mine og bortdovningen - jeg konkluderer med utrolig dårlig blodgjennomstrømning. Men vet ikke om du har dette med bortdovning da....

BLÅMERKER....... over lengre tid har jeg plutselig registrert at jeg får merker på kroppen - uten å ha slått meg. De kommer på armene og enda mere på beina. Jeg har ikke,ikke høyt blodtrykk! Noen som kjenner seg igjen?
    Ja! I tillegg har jeg alltid hatt uregelmessig menstruasjon - og på et tidspunkt for mange år siden ville jeg ikke slutte å blø fra underlivet. Pga alle blåmerkene og blødningene ble jeg henvist til gynekolog som igjen sendte prøver til sykehuset og et par dager etter stod primærlegen i egen bil på utsiden og skulle ha meg inn på sykehuset øyeblikkelig. ITP - veldig lavt blodplate-antall (thrombocytter). Så du kan evt be om å få sjekket thrombocyttene dine - gjøres på en enkel blodprøve.

Ei annen jeg kjenner med stoffskifteproblemer har lavt blodplate-tall med mye blåmerker, uten å ha ITP. Flere her inne nevner blødningsforstyrrelser - så det kan visst følge med...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Takk for svar. Ja, det med at muskelkrafta forsvinner er noe merkelig. Og det var i den forbindelsen nevropatien kom hos meg, Stina. Smertene er de samme som når vi legger fingertuppene på en varm kokeplate på komfyren.Det brenner skikkelig.... Ja, har den bortdovninga i armene om natta. Noen ganger helt fra skuldrene og til fingertuppene,andre ganger fra handledda og fram. Syns faktisk at jeg har blitt litt bedre etter jeg tok den kuren med kortison...men det har jo du hatt rikelig med og?! Jeg skal be om de blodprøvene,ja. Nytt blåmerke på underarmen nå,ca,8cm i diameter! Dette er en "vitenskap" i seg selv- en må ha tunga rett i munnen iallfall...Jeg og hadde store blødningsforstyrrelser, og kraftige, men nå ser det ut som alderen har satt en endelig stopper for dem.. Tusen takk for svar...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Har hatt to hestekurer med kortison ved begge utbruddene av ITP. Men den gang ante jeg ikke hva kronisk sterke smerter var, så jeg kan ikke svare på om det hjelper mot de smertene vi sliter med - dine erfaringer tilsier vel kanskje det.

Min bortdovning kommer helt opp fra nakke, regner jeg med. MR visste veldig stramme muskler, såpass at nakken blir skjøvet ut av naturlig posisjon og ei skive mellom to virvler skyves utover. Det går ned under underarmen og helt ned i fingrene. Husker de første årene dette begynte, da var det helst tre fingre som dovnet bort - fra lillefingeren og innover. På det tidspunkt var jeg hos indremedisiner for å sjekke for Lupus. Han sa det ikke var rart, for halsmusklene mine var så stramme. Hvis du helst/bare har det ved håndleddet, så er det kanskje carpal tunnel syndrom - det kan evt opereres.

Hvordan blir man utredet for nevropati?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Hvordan kan jeg si noe om nevropati. Jeg har hele tiden vært redd for å si noe galt inne her, for hjerna mi har fått juling fra to hold- både hjerneskade etter bilulykke, og siden av HASHIMOTOS(.....!), men folk er så storsinna at de tilgir...Jo, det er flere måter å angripe det på. Du har jo objektive funn på MR i nakken din; og i og med at virvlene flytter seg slik at skiva kommer ut av stilling, skulle vel det være nok til å komme med den påstanden at nerva da mest sannsynlig er i klem?- iallfall periodevis. Det skal sees på kontrastrøntgen av nerveutgangene i nakken. Så er det elektro/lednings undersøkelser. På "samme" måte som EKG, kan de sende signal f.eks,via nervene i armene, og så regner de ut reaksjonstiden- før hjerna reagerer altså. Dette vet du sikkert selv og, men er iallfall EN måte å finne om du har skade på selve nervenee. Og skada nerver blir ofte smertefulle. Nevropati er jo når det er selve nerven som er smertefull( ellers tenker vi vel ofte at de bare leder smerte).Men er nok andre faktorer som gir nevralgi/nevropati og. En nevrolog eller smertelege burde kunne hjelpe. De skjønner (i beste fall) en del av det en forteller og. Typisk for nevropati er de brennende smertene..Epelepsimedisiner er ofte det som gir best hjelp!
    Stina, har du vært hos f.eks. anestesilege som driver med smertebehandling?.....(hvis du orker flere leger,da!)

P.S. Dette skulle vel ha vært under "diverse". D.S.

Stina, og andre, "Ninus" har vel fått delvis medhold fra legen/e sine at TPO-en kan virke inn og gi nevropati. Så da kommer en tilbake til de antistoffa,ja. Selv er jeg "overbevist" om at det har med stoffskiftet å gjøre(til noen evnt. beviser det motsatte). Kanskje antistoffa virker direkte inn på sentralnervesystemet vårt, og det gir utslag i helt gale signal. Må jo være noe som jobber overtid, får for mye stimuli?..... Bare en tanke..Håper at når en finner bedre medisinering at det vil gi bedring og. Av og til lurer en jo på om de blodverdiene bare plasker rundt i blodet, og at kroppen lever sitt eget liv. Symptom burde iallfall stoppe opp etter flere år på med. slik at en ikke føler seg verre.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, Gunnda

Hvorfor skal det være under diverse, hvis det som du (og jeg) tror - har noe med antistoffer å gjøre? Det er helt tydelig at vi med antistoffer mot skjoldbruskkjertelen ikke kan betrakte vårt lave stoffskifte som en isolert sykdom.

I tillegg påvirker alle deler i kroppen hverandre - både psyke og fysikk.

Og hva i alle dager skulle du tilgis for? Alle sier jo noe feil, vi behøver jo ikke andres tilgivelse for det, det er jo ikke noe vondt vi gjør, vi får bare rette opp i oss selv og hverandre så godt det lar seg gjøre. Det er det som er fint med et slikt forum med flere menneskers ulike erfaringer og kunnskaper.

Bla, bla, bla ;) (Nok hypomanien... ;) ... )

Anestesilege for smertebehandling. Ja, takk En sånn en orker jeg, hvis jeg finner en. Hvor....??

Men jeg vet ikke om jeg har så vondt som du beskriver, som å legge hendene på ei brennende plate, var det slik....? Det brenner kraftig i nakken, men det er jo ei "indre" brenning, mens en ytre brannskade kjennes jo nettopp ut som en "ytre" brenning. Jeg mener det er noe forskjell på disse to - hos meg.

Epilepsi medisin har jeg forsøkt mot Restless legs syndromet - var vel de jeg fikk så vondt i hodet av. Men det er kanskje mulig å forsøke igjen... ?

For mye stimuli - sentralnervesystemet? Ja, du er nok veldig inne på noe her. Denne mage-tarm-spesialisten jeg nettopp har vært hos tegnet og forklarte jo nettopp hvordan hormoner i signalsystemet fra ryggraden ut til tarmveggen påvirket tarmfunksjon - for mye stimuli = diare, for lite stimuli = forstoppelse. Og han visste hva han snakket om fordi han hadde vært med på utprøving av medisiner som virket.

Jeg tror heller ikke stoffskiftehormonene trenger inn i cellene og får gjort jobben sin, men jeg har ikke funnet ut av hvorfor enda. Thyreoidehormonresistens? Hm.. jeg er ikke typisk for det. For mye reversT3? Vet ikke nok enda.

Hvem tar på seg og samler alle de nyttige opplysningene vi kommer fram til i en stor bok/hovedoppgave - jeg tror vi ofte får fram noen virkelige gode poenger - men så forsvinner de vel som oftest igjen.

Det som jobber overtid, som du nevner, er jo vårt overivrige immunforsvar = antistoffene. (Som igjen har noe med T-celler å gjøre??)

Takk for svarene dine, Gunnda - og unnskyld at jeg babler sånn i vei Spennende å "snakke" med deg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis skivene i nakken presser på nervene, og man har symptomer i armene, pleier legen å sende en til nevrolog og man sendes også til undersøkelse om smertene i armen kommer av at nerven er i klem i armen, eller nakken. Det siste er en undersøkelse som foregår med elektroder/nåler som måler impulshastigheten. den er nedsatt hvis nerven er i klem underveis. Hvis ikke, tyder det på at den er i klem i nakken. Mener jeg å huske.
    Deeet tar lttt tid å få time til slike undersøkelser.
    Har hørt at de ikke opererer før smertene er ganske ille men det er en stor fordel om man er allerede i systemet, at man har vært til nevrolog pga samme tingen før. Bare noe jeg har snappet opp så det kan være annerledes.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hm... det var jo med tanke på evt operasjon at jeg ba om MR av nakken - på anbefaling av ei annen som slet med lignende ting, hadde blitt operert og så blitt bedre. Det kan jo ikke ha vært aktuelt for meg med operasjon siden jeg da ikke har blitt sendt videre. Husker jeg ba om at bildene skulle sendes til et-eller-annet-sted hvor hun andre hadde vært - til vurdering - men legen sa at utfallet av bildene skulle avgjøre det. Og jeg har da ikke blitt sendt videre. Tungvint dette her... Og i høst og vinter har jeg ikke orket å trene og da også strekke ut så mye, så nå er det temmelig stramt. Tror en god del av hodesmertene, svimmelheten og balanseproblemene også skyldes dette, tror ikke jeg får nok blodgjennomstrøming til hjernen - for jeg kan jo kjenne at jeg også blir verre i hodet jo strammere musklene er.

Gunnda
    Hormonet endorfin er nesten alltid til stede når vi er i godt humør. Noen kaller endorfiner for ”lykkehormon” eller ”kroppens eget morfin”. I store doser kan endorfiner gi oss en følelse av ekstase eller eufori, sier Allen som er ansatt på Rikshospitalet i en prosjektlederstilling knyttet til forskning rundt temaet smerter hos pasienter med anginasmerter og pasienter med nevropatiske smerter.
    http://www.helsenytt.no/artikler/endorfiner.htm

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det med nakken og prolaps, saksgangen er at man må kontakte/purre på legene og nevrologene flere ganger, ellers blir liggende. Ingen løåer etter deg og spør åssen du har det pga skiver som trykker på nervene. Du kan ha uutholdelige smerter og enda må du minst to ganger samme runden. Det er slik systemet her er.
    Det går i tilegg på antall år, at når man har vært til nevrolog til utredning så begynner nedtellingen, at man rykker foran i køen når det er gått noen år og man fortsatt klager og så klager at det er btt verre. Det pleier ikke å skje noe etter første henvendelse.
    Har du vært hos nevrolog, eller var nåløyet dit det røntgenbildet?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Er litt usikker på om spørsmålet er ment for meg, men min nevropati er aller,aller verst i foteblad(der det begynte), lår. legger--kommet senere i handflatene og kan kjenne det i over- og under armene på samme måte i ryggstrekkere . undeliv og mellom skuldrene. Disse smertene kom samtidig med at jeg mista så muskelkraft i underekstremitetene.(jeg har ikke nerver i klem....). symptoma kom samtidig med, HALS, ØYNE,tiltakende håravfall, muskelkramper m.m. Det er hele denne familien som får meg til å forbinde det med hypotyreosen- på en eller annen måte.
    Kan legge til at både fastlegen og endokrinolog har vært inne på at noe annet kan jobbe parallelt i kroppen, mulig jeg bare vil fortrenge det??? Men de kan ikke komme utenom halsen min. De som ikke har prata med meg på en stund, hører jo at stemmen min er blitt MYE dypere, og det er smertefullt nedi der-

Side 4 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Nybegynner
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 09-12-15, 20:35
  2. Nybegynner... og skjønner ingenting...
    Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 02-03-09, 10:43
  3. Nybegynner spm... ;)
    Av Grace i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 29-10-08, 13:41
  4. Enda et spørsmål; om T3 denne gang :-)
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 02-06-08, 15:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn