Viser søkeresultater 31 til 35 av 35
Threaded View
-
23-09-07, 00:13 #1
Hypotyreose som følgesykdom eller som roten til alt?
Hei
Dette her blir mitt første innlegg på dette forumet.
Jeg er en 26år gammel mann fra Ã…lesund. Har vel egentlig siden jeg har vært 16år gått rundt og følt meg som en hypokonder. Fikk problem med en så kalt spiseforstyrrelse som 16åring på folkehøgskole. Diagnosen blei aldri satt, men hadde oppfølging av helsesøster i ca 2år. Samtaler og slikt, I samme periode hadde jeg kjæreste i 1årstid, og når det blei slutt så fikk jeg høre at hun mente at jeg var ikke helt frisk (kroppen min altså), vet ikke heilt hva hun mente var galt. Det skal også nevnes at hun 4år senere studere til å bli lege.
No er jeg til utredning for både Ulcerøs Kolitt og Bekhterevs hos min fastlege, .
Ulcerøs kolitt er noe jeg er plaget med 1-2ganger pr året med såkalt aktiv perioder. Vil vel selv beskrive det som at jeg ligger på nivået moderat. Men det treffer meg alltid på våren eller første del av sommeren.
Har lest her at det er flere som er plaget av diare på våren, begynne å lure på om det er noe i det. Legen min hadde ikke noen forklaring og syns det var rart at jeg nesten kunne stille kalenderen etter "mine dårlige" perioder. Lurer også på med dere som har diare plager på våren, om dere er / var plaget av slim og blod i avføringen. Og om det var mange toalett besøk pr dag. Jeg var over 10ganger pr dag.
Bekhterevs er stivhet i muskler/sener. Spesielt i rygg, skuldre, nakke, hofte og ankel. Har også opplevd isjas smerter.
Men tilbake til saken.
Kom over en artikkel om den såkalte "ronaldo"sykdommen Hypotyreose. Det var som noen leste opp mine symptomer. Symptomer som jeg ikke tidligere hadde såtte i sammenheng med hverandre og her er dem jeg fant ut i fra en liste på wikipedia som jeg vil påstå at jeg har i mer eller mindre grad.
Tretthet
psykomotorisk treghet
depresjon
vektøkning
hevelse rundt øynene
Lyssky
heshet
muskel- og leddsmerter
tendens til å fryse
overfølsomhet for kulde
brainfog
hukommelsessvikt
stort behov for ro
redusert stressmestring
glemsomhet
tiltaksløshet
energimangel
lav kroppstemperatur
Fant også et symptom som er listet under binyretretthet:
hyperaktiv tarm, transittiden kan være for rask (maten forlater magen for raskt, forårsaker dårlig enzymatisk fordøyelse)
Stå stille er vanskelig eller medfører ubehag. Ã… gå er lettere
Men slik jeg skjønner det så er det veldig like symptomer på både hypotyreose og binyretretthet/svikt.
Og det er også en kobling mellom Hypotyreose og autoimunne sykdommer slik som Ulcerøs C og Bekhterevs.
Kan det være Hypotyreose som slår ut symptomer i andre organ eller har jeg alle tre?
Kan også nevne at jeg blei forskrevet en medisin som skulle dempe betennelse i kroppen, men den tålte ikke tarmen min. (Napren - E 500Mg)
Det blei også skrevet på resepten at Skal ikke kombineres med NSAID... hva er det for noe?
Dette blei mange spørsmål, prøver å sette meg inn i saken før jeg skal til legen min den 12. Oktober for å ta prøver og samtale.
Håper å få mange svar og ikke vær redd for å rette på ting som jeg har tatt feil eller missforstått.

Svar med sitat

Bokmerker