Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 34 av 34
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du finner jo fra du Stina.
    Dette produserer hypotalamus på grunnlag av stoffskiftehormonmengden i blodet og sender det til hypofysen som blander inn "tenker'n" og produserer så en TSH mengde som vil få kjertlen til å produsere en viss mengde.
    ikke forvirret etter denne episode vel ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jooo - meget forvirret ;)

Men jeg fant en grei forklaring, men så oppdaget jeg noe spennende, og så vet jeg ikke hvor det ble av.

Skal se om jeg finner det igjen...

Det er den frie fraksjonen av hormonene som er biologisk aktiv, og det er denne fraksjon som hemmer TSH-frigjøringen fra hypofysen og dermed utøver en negativ "feed-back" kontroll. TSH-sekresjonen er i tillegg også under kontroll av TRH (thyrotropin releasing hormone) fra hypothalamus.
    http://www.sykehuset-ostfold.no/stream_ ... ityId=6428
    Slik som jeg oppfatter det: Det er to ting som bestemmer TSH:
    1. "Den frie frasksjonen av hormonene..." = FT4 og/eller FT3. Mye av disse frie hormonene i plasma sørger for lav TSH (høy negativ "feed-back" kontroll).
    2. TRH er også med på avgjøre TSH, og TRH kommer fra hypothalamus.

Ja, ja, i alle fall første del av forståelsen.... For min del..... ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Mer som støtter min første forståelse?

Regulering av TSH sekresjon:

TSH seseneres av thyrotropene i forlappen

TSH sekresjon regulert av intracellular T3 konsentrasjon i thyrotropene

80% av T3 i thyrotropene kommer fra in situ deiodinering av T4

dermed er T3 intracellulært avhengig av transport og deiodinering av T4, og TSH sekresjon kan reguleres tildels via regulering av serum T4 nivåer og av deiodineringsenzymet

TSH sekresjon også regulert av TRH

thyrotropenes følsomhet for TRH også regulert av intracellular T3 konsentrasjon

Â~ T3 ® ¯ TRH reseptorer ® ¯ TSH sekresjon

(dette er situasjonen ved hyperthyroidisme)

¯ T3 ® Â~ TRH reseptorer ® Â~ TSH sekresjon

(dette er situasjonen ved hypothyroidisme)
    www.uio.no/.../MEDSEM3A/v07/undervisnin ... rmoner.rtf
    Det har skjedd noe med pilene i forklaringen (der det står ®). Jeg forstår det som om at T3 sørger for færre TRH reseptorer, noe som igjen fører til mindre TSH sekresjon (altså ved hyperthyroidisme). Så at lite T3 stimulerer TRH reseptorer som igjen gir TSH sekresjon.

Så står det øverst at TSH bla-bla-bla i forlappen. Hva er så forlappen? Joda, det er i hypofysen, som jeg finner f.eks. følgende om:
    Hypofysen er anatomisk og funksjonelt knyttet til hypothalamus. Hypofysen består av to deler; nevrohypofysen [(baklappen)] og adenohypofysen [(forlappen)].

Forlappen består av endokrine celler og blodårer. Den mottar ikke direkte nervesignaler fra hypothalamus, men aktiveres av hormoner som sendes ut fra hypothalamus. Forlappen produserer seks ulike hormoner. Disse er: Adrenecorticotropid hormon (ACTH), thyroid - stimulerende hormon (TSH), luteiniserende hormon (LH), follikkelstimulerende hormon (FSH), prolactin og veksthormon (GH). I tillegg produserer forlappen et syvende hormon kalt melanocytt-stimulerende hormon, men virkningen av dette hormonet er foreløpig ukjent.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Hypofyse
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Samordningen av aktivitet i nervesystemet og det endokrine system skjer i hypotalamus ,et lite område i bunnen av forhjernen. Av den infoen nervesystemet henter ,styrer hypotalamus produksjonen av hormoner i hypofysen ,kroppens overordnete endokrine kjertel. Nervecellene i hypotalamus produserer hormoner , nevrohormoner. Nevrohormoner transporteres via blodet til fremre del av hypofysen. Denne delen produseres hormoner som regulerer hormonproduksjonen i skjoldkjertelen ,binyren,og kjønnskjertlene.
    http://www.kortelinks.dk/?JIUGB

Side 4 av 4 Først 1234

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn