Side 4 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 121
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Du kan ikke vide eller kontrollere hvad andre får ud af det du skriver og i det meste af det du skriver her i tråden - kærer du dig overhovedet ikke om hvordan det vil påvirke dem uden erfaring eller dem, der ikke er vante til selv at udforske tingene, eller dem der ingen hjælp kan få fra deres uvidende læger
    Nei, jeg er den siste til å ville kontrollere andre, vanskelig nok å kontrollere meg selv... Om jeg bryr meg om andre? Vel, det vil vel det at jeg forsøker å svare/hjelpe andre i seg selv vise, men det er jo ikke så mye jeg kan/vet - og alle andre tar også feil i blant. Men jeg er ikke av den oppfatning at å fortie egne reaksjoner på Armour, er å hjelpe noen...

På et sted som dette hvor sygdomsramte mennesker kommer for at få hjælp, støtte eller bare håb - kræver det, at man ikke nøjes med at skrive frit fra leveren, men også læser sine egne udsagn indad og tager hensyn til ikke at komme til påføre andre endnu mere tvivl end de havde med i forvejen.
    Har du noensinne fulgt ditt eget råd?

Det er derfor, at jeg skrev mit svar til dig - hvilket du reagerer på som det var et personligt angreb. Det var det ikke!
    Ã… nei...?
    Du er jo slet ikke psykisk klar til Armour endnu.

Du er ikke indstillet på at "holde ud" og frivilligt at afsætte den nødvendig tidsperiode til, at medicinen skal kunne arbejde sig igennem dine helbredsproblemer og frem til en bedring.

Du skrev jo præcis det samme før og igennem lange tider, hvor du havde det lige så elendigt af forskellige årsager også før du er startet på Armour.

....du ikke magter....

De måder du prøver at finde - findes ikke.

Hmm... måske har viljestyrken og selvdisciplin slet ikke så meget med det hele at gøre, som jeg ellers tror. Stina har jo også Hashimoto`s .

Disse overvejelser er direkte affødt af gennemgang af Stinas tråd om hendes genvordigheder under indledning af medicineringen mad Armour.
    Osv, osv, osv.

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg tar "du" og "Stina" særdeles personlig!!!

Nu er der alligevel kommet noget godt ud af det alligevel idet dit irettesættende svar til mig - omsider bringer samtidigt lidt balance i denne tråd og du omsider fortæller noget mere sammenhængende og forståeligt om medaljens begge sider.
    Det har kommet intet godt ut av dine innlegg, du legger kun stein til byrden. Balansen i denne tråd har hele tiden vært der, jeg har fortalt om medaljens begge sider tidligere - selv om ikke DU har fått det med deg. Hvis du skal fornærme noen, så hold i alle fall rede på fakta!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Ja, ja, ja..... Jeg fastholder alt jeg har skrevet her. Du får intet ud af dette personfnidder du er i gang med.

Dette er ikke din personlig blog hvor du selv bestemmer, hvad der er o.k. at svare på dine indlæg.

Dette er et offentligt tilgængeligt forum, hvor enhver må bære risikoen for at modtage svar man evt. ikke bryder sig om. Også mig. Og dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

n'Finn skrev
    Og er du bekymra for den, så bør du ikke bruke sovemedisin heller. Det er jo en av bivirkningene til de fleste av dem. Dessuten sover du ikke når du tar sovemedisin - du besvimer.
    Og da virker ikke kroppen som den skal når du sover.
    Store søvnproblemer er en voldsom stressfaktor. Stress kan også gjøre at man lettere legger på seg. Når er har så store søvnproblemer som Stina, blir en så desperat at å "besvime" er noe man virkelig lengter etter. Det er så j...lig at det er ikke til å tro.

Jeg hadde neppe hatt mer en 4-5 gode netter siden St.Hans, hvis jeg ikke hadde hatt sovetabletter. Har måttet bruke det i flere år, behovet har variert, men jeg har ikke lagt på meg av det. Stabil vekt. Jeg tror "kunstig" søvn er bedre enn ingen søvn. .. .. selv om det beste hadde vært bli helbredet for søvnplagene; men det er ikke lett når den lille energi en har går med til å klare hverdagen ...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Høyt kortisol er en faktor som man er svært oppmerksom på i overvektsdebatten.
    Kortisol virker bevarende på fettdeponiene og det er det jevnt forhøyede som er mest ugunstig. Korte topper gjør ikke noe.
    Og en må huske på at det er ikke hvordan vi definerer ordet "stress" som gjelder her. Det er hvordan kroppen definerer det - og vi er tildels litt herre over dette selv.
    For kroppen er et bryllup like stredssende som en begravelse for å si det slik. Altså noen former for glede pumper også kortisol, og er den først kommet dit så virker det jo slik det virker.......
    Ã… slappe av en kvelsstund å se utover en rolig vakker natur kan virke utrolig stressende på noen, så det har noe med "mindsetting" å gjøre dette.
    En må heller ikke glemme at binyrebarkens hormoner jo lages av kolesterol og når kroppen har mye av et stoff så bruker den det jo !
    Så da er vi tilbake til at vi blir hva vi eter ?
    I vårt tilfelle er jo forhøyet kolesterol et lavdosesymptom !

Så henter jeg fram at jeg faktisk har skrevet mye om å "glemme" de rene stoffskifteprøvene og heller konsenrere oss om blodprøver som kan vise noe om hvordan kroppen trives i den aktuelle stoffskiftesituasjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heisann

Nå var det noe spennende og hyggelig her igjen.

Stakkars deg, Tily, som også sliter sånn med søvnen. Ja, det er grufult, er 100% enig i alt du skriver. Ang vekt, så spiser jeg mye mer når jeg sover dårlig, så det er mulig at sovetabletter har vektøkning som bivirkning, men søvnløshet har mye større bivirkninger mht dette og mye mer. Ingen kan fungere på null søvn - ingen!

Men n'Finn, mener du at sovetabletter stimulerer til høyt kortioson, eller innlegget ditt har kanskje ikke noe med det å gjøre?

Men ang kortison, så tror jeg kanskje jeg har slik stiv binyrebark som du har beskrevet, kanskje ikke sliten - men kanskje det også. Uansett, har stort sett alltid vært overvektig, men på et tidspunkt la det seg på magen. Og det var nok en tid etter at jeg stresset veldig mye (og fortsatte med det). Og har jeg ikke lest at kortison får flesket til å helst legge seg på magen? Og det var vel etter at jeg sluttet å røyke det ble ekstra mye her (men jeg la jo på meg 20 kilo da, så det ble visst mye både her og der), men jeg har hørt om ei annen som forandret kroppsfasong etter å ha sluttet å røyke. Kan vel kun ha med kortison å gjøre?

Men sier du at kortisol f.eks. lages av kolesterol? De par gangene jeg har målt kolesterolet, så har det vært ok - litt høyt, men både det negative og det positive var høye, så da var det ok, sa legen.

Kan godt skjønne det med å stresse i avslappende settings - jeg hadde en konstant følelse av at alt hastet og jeg glemte så mye viktig - i mange år, simpelthen fordi det var for mye å gjøre, og for liten tid til å gjøre det. Den tilstanden nettopp der, kan få meg til å føle/tro stive binyrer - konstant høye kortison-nivåer som aldri gir meg rom til å "puste".

Nei, nå blir det mye "føling" ;)

Er i alle fall glad for at jeg kun tok 1/2 Armour i går og fikk sove litt. I dag tok jeg 1 igjen. Og jeg har vært på Linedance-oppvisning bl.a. til Kjell-Elvis, og med danser jeg nesten ikke kunne. Hadde jeg vært like dårlig som i går (etter flere netter med veldig, veldig lite søvn), hadde jeg aldri klart å gjennomføre dette. Er jo en del kjøring involvert også. Jeg har lest at hvis du ikke sover om natta, så er det det samme som om vi har 1 promille. Så vi har et ansvar når det gjelder trafikk-sikkerhet også. Skal vi gå rundt som zombier, så må vi legges inn - på lydtette og lystette rom, hvor vi får full forpleining ;)

Ja, n'Finn, jeg føler meg vel ikke så verst i dag Så jeg tror jeg er på rett vei (eller så er det sommeren - hihi...) Jeg har likevel tenkt på, jeg skulle nok tatt trekvart-tablett i en periode jeg, ikke hoppet rett fra 30 milligram til 60. Men hvem kunne vite det på forhånd? Ikke jeg i alle fall. Blir spennende å se hvordan det går. Nå er jeg tilbake til å glede meg til å se fortsettelsen. Hele livet blir så mye lysere etter litt søvn, skjønner du ;)

En riktig god natt ønskes deg, Tily - ja, deg også, n'Finn! Håper virkelig vi kan finne en vei ut av søvnløsheten etterhvert Bruker du Armour forresten, Tily?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Bruker ingen medisin jeg. Skal til endokrinolog neste mnd, håper å få lov å prøve f.eks levaxin da. Hvis ikke vurderer jeg sterkt å skaffe Armour selv og prøve.

Kortison, kortisol og kolesterol, det går helt i surr for meg
    (de to første er kanskje egentlig det samme ??)

Jeg mener å har hørt at det er høye kortisol-verdier som gjør at man først og fremst legger på seg på magen. For høyt kortisol om kvelden eller ugreie i "kortisolrytmen", kan gi søvnproblem, slik jeg har forstått det.
    Hvis mitt søvnproblem ikke er relatert til stoffskiftet, kan det være det som er problemet. Det får jeg også ta opp med endo'n.

Jeg mener også å ha lest at binyrebarksvikt gir lave kortisol-verdier, ikke høye. Så er det også noe som heter binyremarg, som produserer andrenalin og noradrenalin, som også er stresshormoner.

Er for trøtt til å tenke på dette nå; det ble dessverre ikke noen god natt nå heller.
    Denne linken kjenner du sikkert fra før; mye interessant.

http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-2051.html

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kortison er et industriellt forsøk på å produsere kroppens hormon kortisol. Det er mange typer av dette, men bare ett kortisol.
    Man har så mange slag at man ikke prøver engang å påstå at dette virker som kroppens eget - sånn som monopolisten Nycomed gjør på Levaxinboksen.
    - og det gjør det da heller ikke -
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, det er jammen meg vanskelig å holde tunga rett i munnen med alle disse uttrykkene. Men da er det altså kortisol vi produserer i kroppen (lurer på om jeg skal begynne å skrive det som cortisol for å huske det bedre, for jeg lurte egentlig på det samme som Tily for ei stund siden og fant da ut at det skulle være med -L).

Huff, stakkars oss, Tily, ble heller ikke noen god natt her, sov forferdelig dårlig Så jeg er ganske overbevist om at Armouren påvirker mht dette nå, men jeg håper selvsagt at det skal gi seg.

Tily - har du fått tatt stoffskifteprøver tidligere? Hvilke symptomer har du? Har du en link til hvor du forteller om deg selv (husker jo ingenting jeg...)?

Joda, har hørt om lavkarbo.no, men ikke vært der inne, orker ikke på noe lavkarbo. Så jeg har ikke sett den linken før. Spennende - skal kikke på det ;)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Hei Stina -

her er forhåpentligvis link til mitt første innlegg

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... ght=#14430

Tok prøver igjen i juni, og da var min T4 steget litt. Søvnproblemet mitt forverrer seg alltid om sommeren, så det kan jo også ha med melantonin å gjøre. Jeg har forsøkt å ta det for flere år siden, men merket ikke noen effekt. Synes også det er litt skummelt med et medikament som etter hva jeg har forstått er laget av hjernen på dyr (lam, var det visst). Etter hva vi senere har fått vite om smitte fra dyr til mennesker av farlige sykdommer som rammer hjernen og nervesystemet, Creutsfeld-Jakob (eller noe sånt)
    osv.

MEN; jeg utelukker ikke at jeg gjør nye forsøk, hvis jeg jeg må ..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Blærk, blærk, blærk! Er Melatonin laget av lam? Det visst jeg ikke, og jeg som har gomlet det i flere år! Trodde det var syntetisk.... Uansett, det gjør ikke underverker, men uten det og dagslyslampe snur jeg døgnet totalt på hodet - så det hjelper med å fortelle meg at det er kveld i alle fall, i form av litt gjesping - ellers blir jeg jo bare mer og mer våken utover kvelden og natta.

Så ditt søvnproblem forverrer seg om sommeren? Så rart - da blir mitt bedre. Om vi ikke får hetebølge da, for da får jeg ikke sove på natta i det hele tatt. Og blir i alle fall bedre på høsten. Gleder meg villt til september - den var bra i fjor ;) Når det gjelder meg, så tror jeg at det er temperaturer og lysforhold som gjør dette. September er ofte ganske "normal" på disse områdene - og jeg er blitt så vanvittig værsjuk.

Har svart deg litt i tråden din. Blir spennende å se hva som skjer når du kommer til endokrinolog hva? Du må fortelle....

Side 4 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
    Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 12:16
  2. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  3. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30
  4. armour... hvordan bestiller dere?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-06, 15:10

Bokmerker