Side 4 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 70

Tråd: Myxødem

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Ang havregrøt: Fedon anbefaler bare de store havregrynene, ikke de lettkokte. Jeg vet ikke hva du bruker, men de lettkokte har mye høyere Gi enn de store som må koke lenge. Det er vel fordi det er så mye mer bearbeidet vare.

Jeg tror faktisk jeg vil anbefale deg å få tak i boken "Bedre uten brød". Den går inn på alle mulige helsemessige aspekter ved å redusere karbohydratinnholdet. Også problemer med hard mage.

Jeg kunne skrive av det som står, men i kortversjon er det vel at det kan bli hard mage i starten, fordi tarmen har vent seg til å jobbe med karborik kost. Dette retter seg etter hvert, og lavkarbo blir anbefalt for irritabel tarm og ulcerøs collit.

Hvis jeg passer på å spise nok fett og drikke mye, så går magen "som smurt".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Eller så må jeg flytte på landet og få mine egne høns. Har jeg lov til å ha dem ute da?
    Du kan ha høner over alt bare ikke i tette byggefelt osv. Du får søke om lov av kommunen din. Kanskje du kan gjøre det der du bor?? ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takker igjen for alle gode innspill

Ja, marge, jeg bruker de lettkokte, men jeg kan jo godt skifte til de store. Kjempebra tips.

Joda, jeg kan jo se om jeg "detter over" den boka en dag. Har verken penger eller energi til å lete aktivt nå. Dessuten spiser jeg nesten aldri brød ;) ;)

Høner her? Ja, det hadde nok vært gøy for alle kattene i nabolaget, tenker jeg. Og rett ved sterkt trafikkert vei, det hadde vel vært dyreplageri. Det er vel rimelig tettbygd her ja ;) Men nå får jeg enda mer lyst til å flytte....
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tåler de glutenfrie havregry. Jeg kan spise av dem iblandt men ville veid dem for å regne ut karbohydratene slik at det ikke blir en masse karbohydrater flere dager i uken.....Det har med mengden å gjøre. Ikke en hel tallerken altså.

Middagsrester fra dagen før er også helt topp til frokost eller lusj. man lager et par ekstra kjøttkaker eller en ekstra laksebit og man blir god og fornøyd i magen lenge.

Man kan lage omelett og late som om de er pannekaker sa Møller-Hansen...

Corned beef fins det også som nødmat, forresten.
    Og krabbepostei. (og har dere sjekket d-vitamin-innholdet i lofotpostei...)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg blir gal i hodet!

I dag har jeg spist havregrøt to ganger. Jeg har ikke tid eller ork til å lage middag. Da må jeg bruke de eneste kreftene jeg har på det og oppvask, det orker jeg ikke å gjøre.

Trodde det var sunt med havregrøt, men hvis det er så ille som dere beskriver, så kan jeg jo likegodt gå tilbake til brød. Det er mye bedre for meg, for jeg liker brød mye bedre enn havregrøt.

Trodde jeg skulle spy når jeg heiv innpå grøten for andre gang i dag, men jeg hadde ikke annet i huset, og jeg var så sulten.

Nei, nå gir jeg snart opp. Hvor er sjokoladen?!

Hva med tomatbønner på boks? Herbalife-dama sa at dette ikke var bra. Og hva med erter på boks? Det sa Herbalife-dama heller ikke var bra. Hvem skal jeg høre på? Kan jeg spise reker? Og på hva da liksom? Uten brød og majones?

Og dessuten - i forgårs laget jeg middag, fikk så dårlig samvittighet pga alt karbo-snakket. Grønnsakspanne og seibiff. Tre timer før jeg skulle på Linedance. Hadde vondt i magen og måtte knipe rompeballene sammen hele kvelden pga luft, så dette er jo meningsløst. Skal jeg da spise lav-karbo og bli enda mer bundet til hjemmet? Husker godt når jeg var på Skogli. Vi gikk rundt som tikkende kloakk-atombomber hele gjengen. Og vi snakket om det, denne kosten kunne vi aldri spise ute i "det virkelige livet". Så det som er godt for forbrenninga, er i alle fall ikke godt for det sosiale!!!
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

For å si det slik: produserer du mye gass er ikke kosten god nok. Man skal ikke ha slike problemer.

Ikke ha dårlig samvittighet pga andres tanker om hva som er bra eller ikke. Mener det. Om du får andre problemer enn de du har fra før er det liten vits i det hele. Eneste faktor som kunne gjøre det verdt det må være om du føler deg bedre enn du gjorde før du startet. Kanskje jeg får kjeft for dette, men det er vel vedtatt her inne at en ting sjelden virker for alle.

;) Dessuten er det dårlig for klimaet når alle går rundt som kloakk-atombomber. Det er da nok gasser som ødelegger naturen ;)

Det er ikke enkelt dette her Stina!! Men du må finne ut hva du orker også. Greit nok å gjøre kroppen glad, men sjelen må være glad den også om det skal være verdt det. Du har så mange helse-utfordringer du må ta hensyn til det krever masse det også. Finn middelveien min venn!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hvor lenge var du på Skogli, og hva slags kosthold baserte de seg på?

Tarmen trenger tid til å omstille seg. Hvis en har brukt et kosthold basert på brød, med protein og grønnsaker en skjelden gang, og så legger om kostholdet så blir det gass og problemer i starten.
    Hvis Skogli beholdt en del karbohydrater i form av brød, og kjørte på med masse grønnsaker til hvert måltid, så ville ikke det være det samme som en lavkarbodiett. Mer som anbefalingene fra Statens Ærnæringsråd. Men jeg mener at hadde du fulgt opp det etter oppholdet, så ville det rettet seg. Ble det ikke sagt noe om mageproblemer på Skogli? Ingen turde å spørre om det?

I kapittelet om mage og tarmlidelser i "Bedre uten brød" skriver jeg av litt:
    Når man har holdt på en stund, vil avføringen omsider normalisere seg. Hos barn kan dette ta 1-2 dager, hos unge voksne 1-2 uker, og hos eldre noen få måneder, men som dr. Lutz har observert hos hundrevis av personer i sin praksis, vil uttømmingen utvilsomt normalisere seg. Problemet er at de musklene som har til oppgave å pressse avføringen gjennom fordøyelsessystemet, blir svake hos dem som spiser mye karbohydrater. Overdrevet inntak av KH har en tendens til å "fogifte" tarmkanalen, og det øker tarmbevegelsene uten at det er behov for muskelmedvirking. Ved å gå over til et karbohyratfattig kosthold vil man til slutt styrke musklene, men det vil ta litt tid.
    Jeg har selv opplevd at det har blitt mye mindre tarmgass. Jeg har hatt mye løs avføring, og det har blitt normalt.
    Men det fines ingen raske løsninger. Jo eldre en er, jo flere uker vil det ta. En må være forberedt på noen uker for å gi kroppen tid til å omstille seg. Og å spise mye matvarer en ikke har spist på ukesvis før trening... Vel, jeg er ikke overrasket over at det gir problemer.

Jeg vil ikke si mer om lavkarbokosthold i denne tråden. Ingen kan gi et par svar og tro at det er nok til å endre kostholdet. Det blir som om noen spør:
    - Hvordan er det å kjøre bil?
    - Vel, du har vikeplikt for alle biler fra høyre.

Og så kjører den som spør, og når har kommer til en forkjørsvei så går det galt, for der har han vikeplikt fra begge sider.

Det går ikke an å legge om kosthold når en ikke vet nok om det. Og en får ikke nok info fra noen raske svar fra et forum.

Jeg blir litt lei meg, for du har det ikke godt. Du er ikke motivert til å legge om kosten. Du bør slutte å eksperimentere med lavkarbo og å spise mat du ikke liker.
    Gå ut og kjøp mat som du føler gir deg minst problemer. Prøv å få overskudd og energi tilbake. Jeg synes du har en veldig usunn innstilling til mat generelt. Du spiser veldig ensidig, og har skyldfølelse fordi du spiser "feil".
    Mat må en ha for å leve. Lavkarbo er ikke den eneste veien å gå. Spis det som får deg til å føle deg vel. Ikke vent så lenge at du er skrubbsulten. Fyll opp kjøleskapet, og spis når du er sulten. Prøv å variere litt, men ikke hvis det føles som en plikt. Spis det du har lyst på.

Hvis du ønsker å legge om kosten, så trenger du ikke å ta en ekstremvariant. Fedon Lindbergh er en mye mer moderat variant. Eller Ingers Rugbrød. Det kan passe for deg som liker brød? Bak Ingers rugbrød og spis som vanlig. Ikke tenk på at du er på diett. Jeg kan legge ut oppskriften på "kosthold".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma
    Jeg elsker deg høyt og inderlig ;) ;)

Nei, jeg mener jo at gass-problemet mitt må være sykelig, også halsbrannen, og forstoppelsen, og diare'en ved visse ting, og kvalmen osv. Forstoppelse, vet vi jo hva kommer av, og jeg har spurt legen for flere år siden om jeg kunne ha Cølliaki. Det ble tatt en enkel blodprøve: nei, men jeg vet at det kanskje må mye grundigere undersøkelser til å finne ut av dette, men jeg orker ikke å kjempe det slaget.

Og jeg har vært så sur og nedfor i dag, alt i meg protesterer (og det er jo vanlig hvis endringer trengs: hele du protesterer ;) ). Men jeg har tenkt: For et par år siden veide jeg 104 kilo. Så begynte jeg å trene, det skjedde ikke så mye. Så begynte jeg på Herbalife, det skjedde ikke så mye. Så sluttet jeg å spise kjøtt. Da gikk jeg ned 6 kg. Så gikk jeg ned 4 kilo (eller det var kanskje før jeg sluttet med kjøttet?) Og så gikk jeg ned 4 kilo. Ja, i fjor stod jeg faktisk på 89 kilo i flere måneder. Så regnestykket mitt var: 6 kilo vekttap ved å kutte kjøtt, 4 kilo på trening, 4 kilo på Herbalife. Dette er jeg sikker på, for jeg hadde god oversikt over det da jeg holdt på. Så fikk jeg en evigvarende bihulebetennelse i fjor høst, så jeg orket ikke å trene så mye. Etter noen måneder var jeg vel oppe i 96 kilo. En dag jeg merket jeg var på rett vei igjen, veide jeg meg: 94 kilo. Etter det har jeg ikke klarte å komme ned igjen. En gang så jeg vel 86 kilo på det beste. Jeg har ikke orket å trene så mye som jeg gjorde på det meste siden, og jeg har ikke råd til å kjøpe Herbalife. Tipper jeg veier 96 kilo nå. Det er likevel 8 kilo mindre enn på det verste. (Eller historien er visst enda lengre: Tipper jeg veide 110 da jeg kom til Skogli, måtte veie meg da jeg reiste hjem, og da veide jeg 106. Trening etter det tok vel ytterligere 2 kilo før jeg noen år etterpå begynte å trene mer og spise Herbalife...)

Nå har dette hittil vært en nedbrytende helg. I går sprakk jeg helt med baguetter og ost. Og ost tåler ikke jeg, selv om det er så lavkarbo som det går an å få blitt. Jeg får alltid kviser etter at jeg har spist ost, og jeg får halsbrann og føler meg ikke bra. Føler meg heller ikke bra når jeg spiste kjøtt. Herbalife fikk meg til å føle meg bra, ga meg mer energi, selv om jeg til tider var veldig sulten (derfor spiste jeg frukt på kvelden, og gikk kanskje ikke ned så mye som jeg burde ha gjort - ifølge Herbalife-"mannen" - Upline til dama!) Og i dag, tenkte jo hva er vitsen, kjempe og kjempe til ingen nytte, du er likevel så usunn som det går an å få blitt. Så da ble det sjokolade! Huff og huff. Jeg må ikke gi opp. Jeg har tross alt kommet en lang vei.

Jeg føler meg bra med litt havregrøt, da kommer jeg på do f.eks. Men ved for mye blir det som en tørr propp i spiserøret. Og middag, det får jeg spise de dagene/kveldene jeg orker og ikke skal ut på noe. For sjela, Anne Ma ;), det sosiale er kjempeviktig etter å ha vært dårlig og ganske isolert i så mange år. Og Linedance - det er jo trim også. Nei, den gir jeg ikke avkall på. Da får jeg heller ha "myxødem" på kroppen - og heller det en trynet fullt av kviser og "ødelegge naturen" Og halsbrann er også fælt å ha. Får jo det noen ganger uansett hva jeg spiser, men det er absolutt visse ting som gjør det verre.

Marge ;)
    Jeg var på Skogli i 3 1/2 uke. Der fikk vi bare vegetarkost, men vi kunne f.eks. ta makrell i tomat som pålegg og vi fikk fisk tre dager i uka. Jeg spiste kjøtt når jeg kom der, men opplegget deres fikk meg på andre tanker, selv om det tok noen år etterpå før jeg kuttet kjøtt selv. Ingen har sagt at det var lavkarbo deroppe, heller har ingen sagt at jeg har et spesielt ønske om å begynne på lavkarbo, men nora f.eks. forteller at karbohydrater kan være årsak til en del problemer, f.eks. myxødem/ødemer, overvekt (insulin), tette igjen thyreoidea-reseptorene... så det er vel derfor vi nå har denne diskusjonen. Jeg ser ut til å ikke nyttiggjøre meg thryoxinet, så vi forsøker vel å finne ut av hvorfor ;)

Ble ikke sagt noe om mageproblemene på Skogli, så vidt jeg kan huske, men det stod en type te som smakte lakris ute rundt forbi (husker ikke hva den het), det skulle hjelpe litt. Dessuten var det jo kjekt å komme på do for de som hadde problemer med det, men kanskje ikke fem ganger om dagen. Må bare få sagt: bortsett fra magesjauen på Skogli, så ble jeg kjempemyebedre av å være der - kan anbefales på det varmeste.

Ikke rart jeg fikk mageproblemer etter å ha spist mye matvarer som jeg ikke hadde spist på ukevis før trening? Vel, før nyttår spiste jeg akkurat dette veldig ofte, og det var samme sjauen hver eneste gang. Og jeg spiste ikke så mye denne dagen, og "treninga" var tre timer etter - hadde håpet jeg hadde "luftet" meg ferdig før den tid. Og det var jo ikke verre enn at jeg klarte det, men det minnet meg om hvor ille denne kosten er for magen min, og det er ikke artig når du skal ut og ha det gøy - å få det ødelagt av magesmerter.

Når det gjelder å kjøre bil og annet: vi lærer jo litt etter litt, vi er jo ikke utlært før vi skal ut i bilen og prøve oss!

Og ikke vær lei deg, for nei, jeg er ikke motivert til å legge mer om kosten enn det jeg har gjort, jeg må ta være på andre deler av livet mitt også. Men jeg kan selvsagt ta imot gode tips og råd og foreta justeringer når jeg kan orke det ;)

Kjempefint med oppskriften til Ingers Rugbrød. Tenkte her om dagen om noen kunne legge ut noen lette, sunne oppskrifter, hvis de hadde overskudd til det, men uten kjøtt da for min del. Når det gjelder rugbrød, så ville jeg nok heller blandet en pose med dansk rugbrød og hevet i ovnen - både lettere og sunnere.

Usunn innstilling til mat? Spiser veldig ensidig? Skyldfølelse? Joda, når maten uansett skader meg på noe vis, så synes jeg det hadde vært mye greier å klare seg uten. Grunnen til at jeg spiser ensidig er at jeg ikke orker å lage mat og vaske opp. Jeg er kanskje på beina 2-5 timer om dagen - skal de få timene gå til matlaging og oppvask da? Skyldfølelse har jeg jo selvsagt når jeg ser at jeg kanskje kunne spist mye sunnere. So er det med den saken! Og handle er absolutt det verste jeg vet, jeg blir totalt utmattet etterpå, så det gjør jeg så sjeldent jeg kan slippe unna med det - så her blir ikke kjøleskapet fyllt opp, nei ;) (Lurer på om jeg kan få Herbalife intravenøst? På blå resept? )

Når det gjelder tråden - er vi ikke i "Myxødem" da? I så fall er det vel jeg som har startet den, og du kan legge inn hva du vil som du mener måtte være det minste relevant - eller også om det utvikler seg i en annen retning. Mye bedre å få kommentarer enn ikke ;)

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina

Jeg er IKKE glad i havregrøt, begynte først å spise det for noen få måneder siden. Trodde jeg skulle spy, klarer ikke så veldig godt konsistensen, så jeg har mye kanel, smør og rosiner på.
    Har du forsøkt med et lett dryss sukker og så litt melk på? Og å koke den på melk, evt. halvparten hver av melk og vann? Og den skal ikke være stiv at du må grave den ut av kjelen, du skal kunne helle den ut. Synes vi, da.

Dessuten, når det gjelder middag og grønnsaker i det hele tatt: Kan egentlig ikke spise grønnsaker før på kvelden hvis jeg ikke skal ut mer, for jeg får så mye luft i magen av det at jeg fiser mye og illeluktende
    Det der er vanligvis et problem bare hvis man får i seg for lite. Har man et jevnt og daglig inntak pleier magen bli bedre enn før, og det med luft og slikt gir seg etter en uke eller to.
    Det er bare fiberen som begynner å jobbe, og fiber trenger de fleste mer av.

Kjøtt spiser jeg ikke pga alt dyreplageriet, dessuten er det forferdelig tungt å fordøye, fikk ofte halsbrann når jeg spiste kjøtt. Og når jeg var på Skogli helse- og rehabiliteringssenter lærte vi at kjøtt ikke var bra for oss, kunne f.eks. gi urinsyregikt, og jeg ble mye bedre på dette oppholdet. Så jeg tror faktisk ikke at kjøtt er så veldig bra for oss mennesker.
    Mulig, selv spiser vi mest kylling og fisk og sjelden rødt kjøtt.

Men enkelte vitaminer finnes det mest av i storfekjøtt, f.eks. B-vitamin, og det er en grunn til at mange vegetarianere lider av alvorlig b- og jernvitamin-mangel. Det er vrient å få i seg nok uten å spise kjøtt.

Billige egg vil jeg ikke kjøpe pga dyreplageriet også, så jeg kjøper dyre økologiske egg fra frittgående høner. 17 kr for 6 stykker.
    Det må da finnes en gård ett eller annet sted i nærheten du kan handle hos? Mange som holder høns mest til eget bruk og selger litt i tillegg.

Når jeg har vært på trening, er jeg ofte veldig sulten og spiser da noen ganger 4-6 bløtkokte egg
    Vel er det avkreftet at egg ikke er bra for kolesterolet, men dette var da voldsomt. Sikkert at det er bra?

--- Ja, FiberRik spiser jeg noen ganger til frokost, men det er ikke så lett å få svelget, tørre greiene,

--- Så FiberRik'en dyttes nedpå uten noenting på. Det er så tørt at jeg ikke synes noenting hjelper på det likevel.
    Si meg - TYGGER du ikke, eller?

Prøv med mager smøreost med godt med paprika eller agurkskiver på. Eller eple. Faktisk kjempegodt.

Og tygg...[/quote]

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia baremei

(Tror mitt kosthold har blitt et helt vitenskapelig kapittel, men det er ok det...)

Poenget var nok at folk her inne på lavkarbo synes jeg skulle kutte havregrøten, i alle fall de mengdene jeg spiser av den for tiden. Og sukker er vel det verste karbohydratet, så jeg kommer ikke til å begynne med det - derfor heller rosiner. Melk kan jeg ikke ha på til første måltid i alle fall pga thyroxinen. Jeg må ha havregrøten stiv, ellers blir konsistensen for ille for meg, selv om den da blir tørr...

Luften gir seg ikke etter en uke eller to, det fikk jo bevist i fjor da jeg hadde en periode hvor jeg spiste veldig mye grønnsakspanne og seibiffer.

Tok B-vitamin-prøve i fjor. Lå midt på treet, men jeg har forstått at vi bør ha det høyt, så jeg tar av og til tilskudd og putter i meg de eggene jeg kan klare.

Jo, har kjøpt en gang et brett fra gård, men de sluttet å selge. Ei gang på helsekosten hvor en lokal legger inn eggepakninger av og til, men jeg vet aldri om de har noen inne eller ikke, og jeg har ikke krefter til å kjøre by og bygd rundt for å oppdrive eggene. Men jeg er hele tiden på utkikk etter det du sier.

Ikke sikker på om det er bra med 4-6 egg om dagen (men husk at jeg er periode-dranker, øh.. jeg mener periode-spiser, så inn i mellom tåler jeg ikke synet av egg, så blir det mer fisk ;) ) Men jeg trodde det var gammelt og avleggs dette med egg og kolesterol. Jeg tror kanskje kolesterol er litt arvelig betinget. I yngre år har jeg spist veldig usunt og røyket og drukket og drevet h.. nei, øh.. jeg mener, levd mye mer usunt enn nå, da sjekket jeg kolesterolet etter kanskje 35 år på galeien. Begge deler høyt - alt OK (altså det positive kolesterolet oppveier det negative). Jeg har spist en god del fet fisk, f.eks. makrell i tomat, opp i gjennom - kanskje det er den som har reddet meg ;) Men altså, vi har ikke hatt så veldig mye hjerte-kar-sykdommer i familien, så jeg tror mye er genetisk... Her er det bare ting som slår deg fullstendig ut, men vi er så seigliva at å ta kvelden, åneheida - DET kan vi ikke. Vi skal holde ut til the bitter end!

Tygger? Jeg tygger og tygger, og tørrere og tørrere blir det og vokser i kjeften på meg. Men det hjelper å være godt sulten før jeg spiser FiberRik. Jo, jeg kjøpte bønnepostei på helsekosten til å begynne med, men den var dyr: 40 kr for en liten boks. Og så fæle som de FiberRik'ene er, ble det etterhvert mer bønnepostei enn ørken. Og så kom jeg inn her og leste om hvor "farlig" det var med soya, så jeg droppet hele posteien. Samma det vel, bare jeg får noen nedpå? Og det gjør jeg jo som sagt, bare jeg blir sulten nok. Men jeg forstod det som om de faktisk heller ikke var heldige pga for mye karbohydrater. Men som jeg sier: så fælt som de smaker, er de NØDT til å være sunne. Og så hjelper også de på å komme seg på do. Så pinslene fortsetter nok...

Side 4 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Myxødem - myxedema
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 26-10-07, 00:16
  2. Ja men..... Myxødem
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 22-09-07, 23:48

Bokmerker

Regler for innlegg