Viser søkeresultater 31 til 40 av 67
-
10-08-06, 10:27 #31
Når det gjelder T4/T3-kalkulatoren:
Den viser hvordan nivåene av T4 og T3 er i forhold til referanseområdene, ganske enkelt. 0%=nedre referanseområde (negative tall betyr altså at man er under ref.området - underdosert), 100%=øvre referanseområde (tall over 100% betyr at man er over ref.området - overdosert). Det ideelle er å være øverst i referanseområdet på begge - og at de er omtrent like høye. Det vil si at verdier rundt 75% (opp mot 100% eller litegrann over) på både T4 og T3 er optimalt for oss som medisineres.
Det jeg synes er genialt med denne kalkulatoren, er at den viser resultatene i fine stolpediagrammer - jeg synes det er mye lettere å forstå resultatene når jeg kan se dem fremstilt på denne måten (det synes ofte leger også, forøvrig!).
-
10-08-06, 11:50 #32
Takk skal du ha, denne kalkulatoren var jo helt genial, Kris!
Kan ikke fatte at ikke jeg har hatt tilgang til den tidligere!
-
18-08-06, 21:48 #33
Jeg blir altså bare ikke bedre... Eller klokere... På noe som helst. (Bortsett fra at jeg nå på denne tida og ut over høsten langsomt pleier å bli litt bedre fordi vi nå hverken har mye kulde eller varme - jeg tror det er derfor.)
Så og si helt søvnløs. I natt tenkte jeg: Hvorfor har hele systemet mitt bremser på? Og jeg forsøker å tvinge hele systemet i gang ved å trene moderat så ofte jeg bare kan klare (dette er ikke årsaken til elendigheten, for jeg har ikke trent mine første 40 år).
Nå har jeg smurt flittig med Progesteron-krem, så det skulle være OK.
Har jeg tatt for mye stoffskiftemedisiner nå? Men jeg er jo egentlig ikke anderledes enn jeg alltid har vært. Kanskje jeg aldri skulle begynt å øke, utgjør jo ingen forskjell.
Hjerter banker jo tungt, men det har det jo egentlig også alltid gjort. Det banker ikke fort, men tungt. Spesielt når jeg anstrenger meg, når det er varmt, og så merker jeg det så sinnsykt når jeg ikke får sove, og spesielt uka før mens.
Men nå har jeg vært så redd for overdosering at jeg i går og i dag har "hvilt" meg med 50 mikrogram Levaxin. Merker ingen forskjell på det heller.
Er jeg rar eller er jeg rar?
Uff, hvor er nødutgangen?
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
19-08-06, 16:32 #34
I natt har jeg i alle fall ikke hatt hjertebank. Hadde det ikke vært fordi jeg lå med øynene vidåpne og vederkveges i den søvnløse natta, så kunne en ha lurt på om jeg var i live i det hele tatt, for hjertet hverken hørte eller følte jeg noe til.
Blir lange døgn dette her
Men nå går jeg tilbake til den dosen jeg har brukt i det siste, for jeg er i alle fall ikke hyper av medisinene."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
19-08-06, 16:44 #35
Hva gjør du for å holde ut søvnløse netter Stina? Og hvor ofte tar du medisiner? Hvor mye sover du? Sover du lenge når du først sovner? Da snakker jeg om MANGE timer! Slik har jeg det nå. Kan sovne kl 6 - ENDELIG - om morgenen og våkne kl 15. Som i dag. Få jo nok timer slik, men er ikke noe gøy. Rotet litt i 8-9 tiden så det er ikke sammenhengende helt allikevel. Søvnkvaliteten er dårlig.
Ble kanskje et sidesprang dette, men lurte bare når jeg leste innlegget ditt.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-08-06, 16:50 #36
Det er så ergelig med denne søvnløsheta di, Stina!!
Sender noen tips jeg har lagret i bakhodet for god nattesøvn! (Jeg er godt klar over at de ikke gjør underverker dersom det er indre årsaker/sykdommer som holder en våken, men situasjonen kan kanskje bli litt bedre dersom alt det praktiske er i orden)
1. Ha det mørkt og kjølig på soverommet. (om nødvendig, gå til innkjøp av takvifte og rullegardin f.eks)
2. Gå gjerne en liten kveldstur i nabolaget før du legger deg.
3. Ikke ha elektroniske apparat på soverommet. (TV og lignende)
4. Ha gjerne et par planter for godt inneklima
5. Ikke bruk soverommet til annet enn søvn. For all del; Ikke spis i senga. Ha klart skille mellom soverommet for søvn og andre rom for aktiviteter.
6. Ikke spis store måltider før du skal i seng. Drikk heller ikke cola, kaffe o.l. med koffein inntil 4 timer før du skal legge deg.
7. Drikk gjerne en kopp kamillete (beroligende) eller varm melk.
8. Skriv ned en liste om alt som plager deg, og alt du trenger å huske, gjøremål dagen etter o.sv., slik at du ikke blir liggende og gruble over dette.
9. Legg deg til så faste tider som mulig, og stå aller helst opp såpass samtidig også som mulig. Dette gir kroppen en naturlig døgnrytme.
10. Ikke ligg å kikk på klokka og tell hvor mange timer det er til du må stå opp. Det skaper stress, og virker mot sin hensikt.
...Dette var det jeg kunne komme på nå
Om det er noe som kan hjelpe bare pittelitt for noen av dere er det jo kjempebra!
-
19-08-06, 17:19 #37
Nei, Yvette, dette er ikke et sidesprang, fordi mine søvnproblemer hører med til alt annet jeg feiler - det er jeg helt overbevist om.
Jeg har alltid vært våken på natta og trøtt på dagen. Før ønsket jeg meg lengre døgn på 26-30 timer, for jeg trodde jeg trengte lengre våkenperioder og lengre søvnperioder. Og da var det også slik at når jeg først sovnet, så kunne du brent ned huset rundt meg uten at jeg hadde merket det. Kunne også sovet mange flere timer i strekk enn normalt, hvis jeg hadde hatt anledning til det.
Nei, jeg holder ikke ut. Før kunne jeg lettere finne på noe om natta (hvis jeg ikke måtte opp grytidlig om morgenen), men pga mye verk og jeg vet at neste dag blir grusom, forsøker jeg å hvile så mye som mulig og håper på å sovne.Hva gjør du for å holde ut søvnløse netter Stina?
Kan sovne kl. 06-07-08-09-10 som oftest. Nå forsøker jeg å komme meg opp i 11-tida. På det verste om vinteren og våren kan det bli kl. 14.00, hvis jeg da klarer å stå opp i det hele tatt den dagen pga utmattelse og smerter.
Nettene rett før menstruasjon "sover" jeg vel ingenting, bare slumrer. Noen ganger kan jeg sove som en stein opptil 10 timer de første par dagene av menstruasjon, men ikke alltid.
Mye plager meg om natta. Noen ganger kan jeg forresten sovne, men så våkner jeg igjen rett etterpå. Nevrolog sa at jeg fikk kramper når jeg sovnet og derfor våknet igjen - er det det som skjer? Så er jeg lysvåken. Alle triste tanker plager meg da. Alt jeg skulle ha gjort, alt som er vondt i verden. Smertene mine. Det er for varmt (nå). Ofte rister jeg av kulde. Folk går forbi på utsia og snakker. Biler kjører forbi. Kattene jamrer og hyler. De begynner med bygging og sjau kl. 07.00 om morgenen utenfor. Det regner og bråker, det tordner og bråker, vinden uler og hyler.
Uutholdelig.
Inn i mellom tar jeg mye medisiner, andre ganger ikke. Har jo tatt sovemedisiner i mange år, må ikke bli avhengig for da får jeg sikkert ikke flere + må avvendes. Er nøye på dette. Dessuten virker ikke sovemedisin mer enn et par dager etter hverandre. Utvikler utrolig raskt toleranse for denne typen medisiner. Men når jeg tar medisiner, så tar jeg mange, for da SKAL jeg sove. Noen ganger er jeg mer forsiktig, sovner, og så våkner jeg igjen. Dette er i grunnen bortkastet.
Vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forståelig. Søvnen er altså blitt mye dårligere med årene, selv om jeg alltid har hatt forskjøvet søvnfase. Og jeg forstår det ikke når jeg ser at andre hypo'er sover så mye. Kan kun forklare dette med at det er flere enn en hormonkrig som ballerer i mitt indre.
Hadde kanskje fungert bedre om jeg kunne legge meg til å sove når jeg var i stand til det, men det er ikke lett slik som samfunnet er lagt opp - mange kontorer f.eks. stenger kl. 15.00. Men jeg kunne tenkt meg å starte opp ei kvelds-spaserer-gruppe f.eks. Har du lyst til å være med?
Og ja, til sist. Jeg har tatt Melatonin fast i mange år nå. Før kunne jeg snu døgnet trill rundt. På det verste la jeg meg kl. 12.00 på dagen og sto opp kl. 18.00 på kvelden (om vinteren altså), så dette hjelper bittelitte grann."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
19-08-06, 17:42 #38
Marianne
Jeg blir bare så glad i dere så søte som dere er - forsøker å tipse om alt mulig man kan komme på - i tilfelle det kan hjelpe. Er det noe rart jeg får lyst til å adoptere noen av dere?!
Ja, jeg er nok redd det er sykdom som gjør det så vanskelig.Sender noen tips jeg har lagret i bakhodet for god nattesøvn! (Jeg er godt klar over at de ikke gjør underverker dersom det er indre årsaker/sykdommer som holder en våken, men situasjonen kan kanskje bli litt bedre dersom alt det praktiske er i orden)
1. Ha det mørkt og kjølig på soverommet. (om nødvendig, gå til innkjøp av takvifte og rullegardin f.eks)
(mitt svar: mine rom/mitt hus er enten veldig kalde eller varme - har sovet i alle rom, ingenting går, har også 2 takvifter og ei elektrisk vifte i huset)
2. Gå gjerne en liten kveldstur i nabolaget før du legger deg.
(mitt svar: gjorde litt før, men orker ikke nå - blir mer og mer knivstikking i denne byen bl.a. Skulle hatt hund om jeg hadde orket.)
3. Ikke ha elektroniske apparat på soverommet. (TV og lignende)
(mitt svar: på mitt egentlige soverom har jeg ikke det, men det er for varmt om sommeren og for kaldt om vinteren og for lydt til naboen og gata utenfor.)
4. Ha gjerne et par planter for godt inneklima
(mitt svar: orker ikke å passe på planter. Dessuten har jeg lært at du IKKE skal ha planter på soverommet.)
5. Ikke bruk soverommet til annet enn søvn. For all del; Ikke spis i senga. Ha klart skille mellom soverommet for søvn og andre rom for aktiviteter.
(mitt svar: jada, dette vet jeg. Gidder ikke ha smuler i senga ++ - senga mi er litt "hellig" i så måte.)
6. Ikke spis store måltider før du skal i seng. Drikk heller ikke cola, kaffe o.l. med koffein inntil 4 timer før du skal legge deg.
(mitt svar: nei, dette vet jeg så inderlig godt. Tåler slett ikke kaffe jeg, får den store skjelven hele dagen + smaker gyselig.)
7. Drikk gjerne en kopp kamillete (beroligende) eller varm melk.
(mitt svar: drikker gjerne ei hel kanne kamillete på kvelden - men er tom nå.)
8. Skriv ned en liste om alt som plager deg, og alt du trenger å huske, gjøremål dagen etter o.sv., slik at du ikke blir liggende og gruble over dette.
(mitt svar: er ikke så god til det nei... )
9. Legg deg til så faste tider som mulig, og stå aller helst opp såpass samtidig også som mulig. Dette gir kroppen en naturlig døgnrytme.
(mitt svar: forsøker på det, men tar hensyn til at jeg blir dårligere og dermed senere på vinteren - for NOE søvn MÃ… jeg ha.)
10. Ikke ligg å kikk på klokka og tell hvor mange timer det er til du må stå opp. Det skaper stress, og virker mot sin hensikt.
(mitt svar: nei, dette gjør jeg ikke lenger fordi jeg nå er uføretrygdet, men før var det grusomt. Fremdeles ikke sovnet kl 02.00, og jeg visste jeg måtte opp kl. 05.00 - er det noe rart jeg mistet håret?)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
19-08-06, 18:12 #39
Dette er ille. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Har også prøvde alle mulige gode råd. Venter på mirakelpillen - uten bivirkninger. Må da vel pågå forskning på dette?? Så mange som sliter med søvnproblemer av ulike årsaker mener jeg...ute i den store verden også.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-08-06, 18:31 #40
Ja, Yvette, vi får håpe på at de snart finner opp noe som kan lindre. Imens får vi forsøke å holde ut så godt vi kan - kanskje av og til kapitulere med noen sterkere sovemedisiner.
Men på den anden side: Det vil jo alltid være masse mennesker (og dyr) som vil lide av ulike grunner uten å få hjelp for det, så vi lever jo absolutt ikke i noen "mirakel-verden".
I alle fall godt vi har hverandre til å tipse og oppmuntre så godt vi bare kan ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
binyrebark? hva er det?
Av Lissa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 05-10-06, 12:44 -
Et helt annet liv.
Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 28-09-06, 16:24 -
Kul på ryggen
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 12Siste melding: 28-09-06, 14:18
Svar med sitat
Bokmerker