Side 4 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 200
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Standard Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation

Mange tak Anisa Det er et rigtigt godt råd! Jeg prøver det i morgen.

Tak til dig også Nielsigne for at dele din erfaring

Hvis jeg nu forfølger den hypotese, at kroppen i mange år har forsøgt at kompensere for for lidt T3 eller cellernes manglende evne til at tage imod det, der er, så er det jo ikke så mærkeligt, at den lige skal vænne sig.
    Jeg kommer bare lidt i vildrede, når min ellers stærke intuition vakler, men det har været knapt så slemt i dag, og min hvilepuls i morges, efter jeg havde taget medicinen, var "kun" ca. 70. Lidt hurtig vejrtrækning og noget nervøsitet, der føles "kemisk", i løbet af dagen dog.

Jeg prøver at tage det med mad i morgen og lidt mere af "Sleep Tonight" i løbet af dagen. Det er meget effektivt til at sænke mit cortisol.

Sjovt, at jeg netop har forsøgt det i dag, og så kommer dette nyhedsbrev fra Jacob Teitelbaum:
    Healing Your Exhausted Adrenal Glands

Er jeg skør, hvis jeg prøver med 15 mg., hvis dette ikke virker godt nok?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Hmmm... Det går altså ikke super godt det her.
    Det hjalp at tage medicinen med mad, men nu kommer reaktionerne igen.

I morgen prøver jeg at tage den om aftenen jf. tråden her om døgnvariation i TSH og den artikel af Teitelbaum om samme, jeg har linket til der: https://www.stofskifteforum.dk/showt...488#post121488

Når det nu ikke er mit cortisol, der sommetider stiger om aftenen (spytprøve) og gør, at jeg får det lidt bedre, kan det meget vel være T3, og når mit cortisol ikke er højt der, kommer der muligvis ikke konflikt...

I går oplevede jeg desuden, at jeg sidst på eftermiddagen havde nogle få uventede ressourcer til rådighed, så noget tyder på, at jeg har brug for det, selvom jeg reagerer så kraftigt.

Wish me luck

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Det lyder lidt mærkeligt. Eller måske ikke - du har vel ikke nået at få spytprøve i forbindelse med den ny thyroid medicin??

Jeg mener, den måske kan rykke ved din cortisol, og at det så er et højere niveau, du mærker om eftermiddagen.
    Jeg tror ikke, der er nogen logik i, at thyroid skulle virke flere timer efter man har taget det; jeg har læst, det er i blodet 20 minutter efter indtagelsen, og det når sit maks efter halvanden time.
    Bare en tanke, du måske kunne ha noget ud af at tænke lidt videre.

Og så har jeg lige læst Rosin fortælle noget meget interessant i forbindelse med et tandlægebesøg - det kunne måske lige præcis være noget for dig:

https://www.stofskifteforum.dk/showt...d=1#post121502 hvor Rosin blandt andet skriver:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Jeg har et inntrykk av at min nye tannlege er svært dyktig, og opptatt av sammenhenger i hele kroppen. Han snakker om nervesystemet, binyrene, "kjemp eller flykt", stress, spenninger.
    (....)
    Han sier han har hjulpet en hel del mennesker som har vært utmattede, eller hatt feks. sosial angst (og sikkert hatt binyretrøbbel!) ved å forbedre tann og kjevestilling. Vevet rundt kjeveledd gir fra seg veldig lite smerte, men selv om vi ikke kjenner så mye kan der såvisst være problemer. Væske strømmer til, det blir inflamasjon, spente muskler. Disse spenningene sprer seg og gir hodepine, stiv nakke, osv. og VIL I TILLEGG AKTIVISERE DET SYMPATISKE NERVESYSTEM! ("Kriseberedskapen i kroppen, binyrer..). Altså kan kjeven direkte påvirke våre hormonproblemer... det høres logisk ut i mine ører, samtidig som jeg vegrer meg for å bruke så mye penger på dette, heeh...
    Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Tak for svar Nielsigne

Jeg synes, også det er noget mærkeligt... Men jeg kan kan simpelthen konstatere, at jeg har reaktioner på medicinen i ca. 12 timer efter, jeg har taget den. Det betyder jo imidlertid ikke, at det er thyroid-hormonerne, jeg reagerer på. De kan måske provokere noget andet. Jeg tænker også, at det kan hænge sammen med mit cortisol, som er noget for højt - at det er det brændstof, min krop har kørt på? At mine binyrer skal vænne sig til det, som du skrev længere oppe?

Jeg har arbejdet så meget med mine reaktioner i forskellige sammenhænge, at jeg positivt ved, at det her har noget med min "indre kemi" at gøre.

Vi får se, om det overhovedet er det her, jeg mangler. Jeg afventer svar på en omfattende blodprøve fra min holistiske læge, der måske kan give flere svar eller rejse flere spørgsmål...

Det er rigtig vigtigt med en god tandlæge. Jeg bruger Ingrid Sommer nu hos Klink for Tandsundhed i Horsens, og det er jeg meget glad for.

Jeg fik lige et par bedre timer her sidste på aftenen, og nu kommer jeg for sent i seng. Men pyt God nat til dig!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Til opklaring Nielsigne:

Mine binyrer befinder sig jo altså nu i fase 1/Stage 1 for binyretræthed (det kan snildt have været værre!) - altså højt cortisol og lavt DHEA. Anisa skriver i en anden tråd...

Når en kirtel er svækket, ude af balance eller påvirket på anden måde, vil andre kirtler intensivere deres hormondannende aktivitet for at kompensere for den svækkede kirtel, for at opretholde den livsvigtige homøostase i kroppens celler. Denne kompensation kan fortsætte i årevis, efterhånden til ulempe for den kompenserende kirtel, der til sidst svækkes (bliver "træt").

Den hyppigste anledning til fælles samspil mellem skjoldbruskkirtel og binyrer sker når kroppen/sindet udsættes for længerevarende fysisk/psykisk stress, der over-aktiverer kroppens stress-respons. I første omgang vil kortisol midlertidigt stimulere skjoldbruskkirtlens aktivitet, men såfremt den pågældende stress-tilstand opretholdes og bliver kronisk, vil en kaotisk (uden den korrekte døgnvariation) udsondring af cortisol øve en afdæmpende effekt på skjoldbruskkirtlen og det som vil ske er, at binyrebarkens "udmattelse" går i Fase 1 (Stage 1), hvor......
    ...det overskydende cortisol (i STAGE 1) undertrykker hypofysens produktion af TSH og dermed undertrykker stimulering af skjoldbruskkirtlen til at producere thyreoideahormoner.
    ...det overskydende kortisol (i STAGE 1) påvirker cellereceptorerne til resistens over for thyreoideahormoner.
    ...det overskydende kortisol (i STAGE 1) hæmmer virkningen af enzymet 5 'deiodinase og dermed nedsætter omdannelsen af det inaktive T4 til aktive T3.
    ...det overskydende kortisol (i STAGE 1) hæmmer normal funktion af gastrointestinalkanalen (tarmens) immunfaktorer - deraf GI dysfunktion hvormed en sund mikroflora kan ikke opretholdes og dermed nedsættes syntesen af T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC) til trijodthyronin T3 = T3-mangel.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9795

Hvis mit høje cortisol har undertrykt skjoldbruskkirtelen eller hæmmer omdannelsen fra T4 til T3, vil det muligvis kunne ses i blodprøverne.
    Hvis det derimod i stedet for/også har givet receptormodstand i cellerne mod T3, skal der noget mere avancerede prøver til at for at vise det (jeg kunne ikke få målt rT3), og så må jeg alligevel prøve mig frem.

Hvis det her er det rigtige, kan man jo godt sige, at binyrer skal "vænne sig". Det skal have lært, at det godt kan slappe af så at sige

At det skulle kunne provokere noget nervøsitet, der er begrundet i nogle indre "kemiske processer", giver vel ret god mening, eftersom både cortisol og overskydende T3 (som jeg har forstået det) kan gøre det. Hvordan det helt hænger sammen kan jeg dog ikke lige lure...

Men det er mærkeligt, at jeg lige nu har færre smerter, end da jeg skrev det føreste indlæg. Et eller andet, der ikke er cortisol, stiger her om natten. Så meget ved jeg dog.

Kommer tid - kommer råd Meget vil vise sig den næste tid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Men det er mærkeligt, at jeg lige nu har færre smerter, end da jeg skrev det føreste indlæg. Et eller andet, der ikke er cortisol, stiger her om natten. Så meget ved jeg dog.
    Hvis jeg husker korrekt, skrev du at dit cortisol falder mod natten. Mens cortisol falder, stiger melatonin, og der er "several lines of evidence suggest that melatonin plays a role in pain modulation. This paper reviews the available evidence on melatonin's analgesic effects in animals and human beings."

Hvis du har sovet lidt, i mørke inden du skrev svar til Nielsigne, er din pinealkirtel begyndt at danne melatonin, men for at fuldføre den fulde mængde melatonin pinealkirtlen er "programmeret" til, bør man sove helst det meste af natten i fuldstændig mørke. However, pinealkirtlen begynder sin produktion af melatonin allerede omkring kl. 20-21, og da melatonin arbejder delvis med en forsinkelse (nattens melatonin gør dagen nemmere), så måske nåede pinealkirtlen danne nok til at dine smerter blev færre. Meget fin artikel om melatonin på Endotext.org.

En generel advarsel er på sin plads her: pinealkirtlen suger fluor som en svamp, så evnen til at danne melatonin og fluorholdig tandpleje er ikke forenelige.

Det med melatonin's betydning er ikke kun begrænset til selve melatonin, men jeg læser i flere kilder, at også dannelse af væksthormonet stimuleres af det nydannede melatonin i forhold 1:2 dvs. dobbelt så meget væksthormon, som er den "udløsende" mængde melatonin. Det betyder at for lidt melatonin = for lidt væksthormon. For lidt melatonin er også lige med for meget cortisol, og sådan kan man blive ved med, fra hormon til hormon, hele vejen rundt hænger hormonkirtler og "deres" hormoner sammen som et ærtehalm... bare synd at vores læger ikke kan kunsten at balancere alle hormoner, når der er noget galt med et af dem.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Nøj, du ved godt nok mange ting Anisa! 1000 tak

Det her er selvfølgelig helt oplagt:

However, pinealkirtlen begynder sin produktion af melatonin allerede omkring kl. 20-21, og da melatonin arbejder delvis med en forsinkelse (nattens melatonin gør dagen nemmere), så måske nåede pinealkirtlen danne nok til at dine smerter blev færre.
    Det næste spørgsmål, der så rejste sig hos mig var, hvad grunden så kan være til, at jeg i de situationer ofte også er mere klar i hovedet og føler mig mere frisk og godt tilpas. Det her kan være en del af forklaringen på det - og det er helt nyt for mig:

Det med melatonin's betydning er ikke kun begrænset til selve melatonin, men jeg læser i flere kilder, at også dannelse af væksthormonet stimuleres af det nydannede melatonin i forhold 1:2 dvs. dobbelt så meget væksthormon, som er den "udløsende" mængde melatonin.
    Jeg vidste, at der bliver dannet væksthormon under dyb søvn men ikke, at det også var relateret til melatonin...
    Væksthormon er faktisk det næste, jeg har i tankerne at få testet. Jeg har en ide om, at jeg kan have haft et lavt niveau af det allerede som barn...

Nu afprøver jeg forsigtigt om det er muligt at "liste lidt T3 ind i mine celler" i løbet af natten - og fortsætter naturligvis med mit tilskud af melatonin...

Teitelbaum har lige skrevet på Facebook, at han gennem sit arbejde har erfaret, at thyroid-hormon er vigtigt ved whiplash, fordi det dæmper hævelsen af vævet omkring rygraden...!

Man kan med fordel lære, så længe man lever - og ja! Tænk, hvis vores læger ville sætte sig noget mere ind i hormoner og deres balance...

Tak for din tid og dine links! Hav en rigtig god dag!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ... bare synd at vores læger ikke kan kunsten at balancere alle hormoner, når der er noget galt med et af dem.
    ..
    I Norge har vi iallefall et par leger vi kan like - Dag Schiøtt og Stig Bruset.
    Og heldigvis er de flinke til å formidle seg også Stig Bruset skriver om hormoner i Mat & Helse:
    http://www.matoghelse.no/helse/2005/...iorkester.aspx

Hormoner, kroppens symfoniorkester
    I kroppen spiller til enhver tid et stort orkester av ulike hormoner i en komplisert symfoni.
    Med vår livsstil kan vi påvirke hvordan dette orkesteret låter.

(jeg har ikke spurt om og gjengi artikkelen enda, så enhver som er interressert i mer må inntil videre klikke på linken)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Superfin artikel Kevlin - mange tak for den!!
    Den burde næsten have en bedre plads i forummet...

Jeg skal ud ad døren - hav en dejlig dag!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Update:

Det blev så slemt med min "kemiske nervøsitet", at jeg nu har besluttet at vente med at forsøge med Thyreoid igen.
    Det må have provokeret mit cortisol rigtigt meget. Jeg har imidlertid ikke opgivet, at jeg kan have glæde af en mindre dosis.

Cortisol skal heller ikke have hele skylden. Jeg tror, jeg skal til at lære et nyt ord: Pre-menupausal
    Der gik udu i min menstruation, efter jeg blev nødt til at stoppe med pregnenolon, men det er lige nu tiden, hvor den skulle have været der, så mit østrogenniveau er garanteret faldet.
    Jeg venter og venter og venter på det nye, jeg har bestilt på bare 10 mg... Post og told: Skynd jer så!!!

Og til dig Anisa: Du er genial! Intet mindre!

Jeg havde det SÅ skrækkeligt i går efter et lille bitte besøg hos en veninde. Jeg kunne bogstaveligt talt dårligt gå i løbet af aftenen - så voldsomme var mine smerter.
    Jeg ville bare være sikker på, at jeg kunne sove (vanvittigt vigtigt), så jeg tog en ekstra dosis melatonin. I dag gik jeg så en meget lille bitte tur udenfor, og jeg undrede mig over, at det kunne lade sig gøre

Så vi tager den lige igen:

Det med melatonin's betydning er ikke kun begrænset til selve melatonin, men jeg læser i flere kilder, at også dannelse af væksthormonet stimuleres af det nydannede melatonin i forhold 1:2 dvs. dobbelt så meget væksthormon, som er den "udløsende" mængde melatonin.
    Teitelbaum er (som den eneste holistiske læge JEG indtil videre er stødt på) bekymret for de høje doser melatonin pga. begrænset forskning i sikkerheden, og han går ind for så lav en dosis som 0,5 g.

Vi er imidlertid jo biokemisk forskellige, og eftersom jeg ved, at nogle cancerpatienter tager helt op til 9 mg., så giver jeg det en chance.
    Jeg skal lade jer vide, hvordan det går med det.

Næste fokus: Væksthormon.

PS: Hvis dette holder stik, kan det muligvis være endnu en forklaring på hvorfor Tryptophan/5HTP virker så godt for mange med fibromyalgi:
    Tryptofan -> melatonin -> væksthormon.

Flere undersøgelser dokumenter, at mange med fibromyalgi mangler væksthormon ifølge Teitelbaums bog. Den britiske CFS-læge Sarah Myhill er dog ikke imponeret, men de er begge enige om, at manglen skyldes en undertrykkelse af hypothalamus (og dermed jo også hypofysens produktion?). Her er en artikel, jeg skal have læst:

http://www.drmyhill.co.uk/wiki/Human...mone_%28HGH%29

Side 4 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 15-09-10, 15:00
  2. Præsentation - langt om længe
    Av Pjevs i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 10-02-10, 21:42
  3. Høj TSH efter influenza
    Av gitteh i forumet TSH
    Svar: 4