Side 4 av 36 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 354
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Binyretretthet - hydrokortsonkrem?

Jeg tenkte jeg skulle oppsummere litt. Jeg har nå avsluttet bruk av hydrokortison krem og gått over til hydrokortison i tablettform*. Jeg hadde god hjelp av kremen, men innså etter hvert at jeg trengte ganske store doser hc for at det skulle gi meg nok støtte til binyrene.

Startet jo på ganske lite krem ca tre ganger daglig. Etter hvert økte jeg til 4 ganger daglig. De føste månedene brukte jeg kremen litt på måfå uten å ha noen spesielt begrep om hvor mye jeg brukte. Skjønte etter hvert at jeg var nødt til å trappe opp litt mer planmessig da jeg begynte å innse at behovet for hc var ganske stort. Begynte å bruke en liten sprøyte der jeg målte opp krem med slik at jeg hadde et begrep som hvor mye jeg brukte. PÅ slutten brukte jeg ca 7 ml krem på et døgn. Da tok jeg størsteparten (ca halvparten) av dagsdosen i åttetida og 1/4 i tolvtida og 1/8 ca 18/19 og 20/21. Da jeg hadde store søvnproblemer eksperimenterte jeg med å kutte ut kveldsosen, komprimere dosene og ta den siste dosen tidligere på kvelden. Konklusjonen var at jeg likevel hadde behov for en dose på kvelden for å få sove. Jeg sov nesten ikke i det hele tatt uten kveldsosen. (hc gir vel da "beskjed" til binyrene om å roe ned produksjonen av cortisol)

Jeg forsøkte også "stressdosere" om jeg hadde en stri dag foran meg eller noe annet som krevde noe ekstra.

Er fremdeles ganske ny bruker av hc i tablettform, men merker godt at det har mye bedre effekt. Er fortsatt i opptrapping/justering av hc dosen, så er ikke i havn ennå, men det kommer seg. Trenger fortsatt kveldsdose for å få sove. Men fremdeles sliter jeg mye med oppvåkning midt på natta, selv om det har blitt generelt bedre. Har igjen begynt med melatonin samt at jeg tar min dose zink ved leggetid. Zink skal ha cortisoldempende effekt i inntil 4 timer etter inntak.

Binyrestøtte ellers: Store doser c-vitaminer, binyreekstrakt og har nettopp startet med Ashwangandharot.

Vel, det er mine erfaringer så langt.

Hilsen fra Rufus

* Cortef utskrevet på registreringsfritak

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Binyretretthet - hydrokortsonkrem?

Jeg brukte HC krem nå en liten stund, ca en uke. Men jeg merket stor forskjell, før bruk av kremen var det akkurat som om jeg var hyper, men hyper på randen av utslitthet. Og når jeg ikke sov om natta, lå jeg og vrei meg som en orm, totalt rastløs.

Etter noen dager med krem, var det som om kroppen falt til ro. Selv om jeg lå våken flere timer hver natt, følte jeg en stor ro og kunne bare kjenne at tiltross for søvnløshet, fikk jeg hvile. Føler meg mer rolig på dagen nå. Men har væt uten HC noen dager nå, fordi jeg jobber med å få tatt spyttprøve. Og kjenner på natten at uroen i kroppen er på vei tilbake.

Rufus: Hvor mye C-vitamin? jeg bruker 1 000 mg, har gjort det i mange måneder.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Jeg bruker vel en 5-6 gram c-vitamin. Brukte bare 2 gram for inntil to uker siden. Nå er jeg storforbuker av brusetablettene til nycomed. Skal prøve meg fram å se hvor mye jeg tåler før det går ut over magen. Det eneste jeg ble litt betenkt over var at jeg leste at stort forbruk kunne gi steiner i urinveiene? Vel, det får våge seg

Ashwagandha får en ikke her til lands. Da må du kjøpe det fra utlandet. Mener å huske at det regnes som legemiddel i Norge (mener at Queenie skrev det)? Sjekk tråden til Queenie, der ligger det en link.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er netop velkendt, at man kommer jo i et e-n-o-r-m-t underskud af thyro-hormonerne (uanset om de kommer fra tabletter eller fra raske kirtler hos raske personer) under sygdom, fordi de bliver "ædt op" af kroppens reaktion på sygdommen. Det er meget normalt, at behovet for T-hormonerne eksploderer under sygdom, uanset hvor i kroppen sygdommen/inflammationen har sin oprindelse
    Dette blir litt på siden, kanskje. Nå tenker jeg på sykdom som forkjølelse/influensa. Anbefales det å gå opp på thyroxindoseringen under slike sykdomsperioder? Jeg øker jo cortefdoseringen min under sykdom (slik som nå hvor jeg sliter med en forkjølelse). Burde man også ta mer thyroxin?

Rufus

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Legestanden diskuterer og er ikke enige om hva man skal gjøre med en NTIS, eller NTI.
    Selv friske mennesker vil få lav TSH og lav ft4 og lav ft3 ved sykdom, skade osv. Det kalles non-thyroid illness.
    Det går over så snart sykdommen er over. Etterpå vil både TSH og ft4 gå opp. Og så ned igjen, og etter seks uker har alt jevnet seg ut.

en gang tok jeg tilfeldigvis blodprøve når jeg var lettere forkjølet. Ft3 var UNDER referanseområdet den dagen, og det til tross for at jeg tok liothyronin....

Jeg vet altså ikke hva jeg skal svare.
    Og jeg hadde en periode hvor bihulene var letterebetente, og levaxin og liothyroinin virket omtrent ikke, og jeg økte bare for å se, og jeg hadde ingen overdosesymptomer, bare at pulsfrekvensen gikk opp til 82 ifra mitt normale på 72. Da tok jeg rundt 190 µg t4 pluss tre kvart av en liothyronintablett i en uke.
    Senere er jeg gått ned til ekvivalet til 125t4 og 10t3 (noe av det er NTmen summen blir omtrent lik) men det var etter at jeg gikk over til glutenfri og melkefri kost mend et er en anne historie. Men all den tid virket alt så dårlig.
    Cortisolstatus er også dårlig så lenge man spiser gluten og ikke skulle hatt det. Og hvis man får i seg spor av gluten ved uhell så merker man straks at man har lavt cortisol. Må være tilsvarende med evt. andre ting man ikke skulle spist. (stikkord: cytokiner)

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg ser også problemet som deg Nora - ikke godt å vite sikkert om man skal kompensere for fallet eller ikke.
    Så håper jeg også at det er bra med deg Ruth !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Hvordan unngå "thyroid dump"?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Er nå på dag to med Cortef.

Øker i følge STTM. Skal nå ha 2,5 mg Cortef i tre dager, så øke til 5 mg i tre dager, så 7,5 mg i tre dager osv. Til jeg når 20mg og så skal jeg eventuelt øke dosen ut fra temperatur.
    Gjenopptok du smøring med hc-krem etter at du var ferdig med spyttprøvene? For om du har har brukt hc-krem frem til at du hoppet over til cortef nå, kunne du nok ha startet høyere enn 2,5 mg Cortef. Jeg brukte jo krem først - ganske mye - og jeg begynte rett på 10 mg Cortef, 15 mg etter to dager og var oppe på 20 mg innen en uke. Det var ikke noe problem. Når du kommer igang med cortefen, vil du merke om du glemmer en dose. Jeg blir svimmel, skjelven etc. Håper du føler deg bedre fort. Og jeg er enig med deg når du mistenker at den dårlige formen skyldes lite thyroxin. Jeg har nemlig gått på en real smell etter overgangen til naturthyroxon. I ettertid ser jeg at jeg gikk for fort ned på levaxin og for sakte opp på NT. Den T4 jeg hadde bygd opp av levaxinen ble ikke fullt ut erstattet av NT, og betaler en høy pris for det i disse dager.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Bare en tanke...tåler du i tillegg å ta feks.25 eller 50 µg Lev. i en periode?
    Til du får bygget opp dosen din på naturlig tyroksin, samt binyrene dine?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Bare en tanke...tåler du i tillegg å ta feks.25 eller 50 µg Lev. i en periode?
    Til du får bygget opp dosen din på naturlig tyroksin, samt binyrene dine?

Jo, jeg har vurdert det du sier, senest for et par dager siden. Men bestemte meg heller for å øke NT. Nå kan jo det vise seg å være dumt da jeg ikke har mye NT igjen. Håper inderlig at jeg får tak i mer NT snart. Hvis ikke må jeg jo tilbake til levaxin uansett...

Håper det går riktig vei for deg, Gunnda

Rufus!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg merker små bedringer, jeg synes verden er litt mindre bråkete enn for halvannen uke siden. Jeg syntes det var slitsomt med unger som smæler lego i gulvet hos legen, men nå går det ikke fullt å mye gjennomm marg og bein! Og jeg klarer å følge med når det diskuteres her i huset. Jeg falt av etter setning to eller tre tidligere.
    Jeg har kanskje litt mer selvironi. Men er ikke helt sikker på om det skyldes medisinene...
    Ja, det høres ut som om det går riktig vei, om enn sakte. Jeg var spent på å høre hvordan det gikk med deg! Og det kommer til å gå bedre også, særlig når du får høyere dose av både hc og thyroxin! (Håper du slipper å gå tom for thyroxin!)

Jeg har ikke bedt om DHEA, men spurte legen om progesteron-krem, men ha var litt lunken til det. Han mente at jeg allerede gjorde så mye "hormonelt" med kroppen for tida - hc og opptrapping av naturthyroxin - at det ville bli for mye på en gang. Er delvis enig, men jeg fikk ikke tatt "binyreagrumentet" for å bruke progesteronkrem, jeg snakket kun om pms-problemene. Jeg skal ta det opp igjen neste gang jeg er der om tre uker.

Jeg har kommet meg over problemene med kraftig underdosering i forbindelse med oppstart av naturthyroxin. Jeg føler at jeg er i en postiv stim. Formen blir gradivs litt bedre for hver uke. Nå er jeg på 2,75 grain NT og ca 30 mcg levaxin (skal kutte ut levaxin snart). Har avtalt med legen at når jeg øker til 3 grain skal jeg holde dosen noen uker. Har akkurat økt til 27,5 mg cortef. Tror jeg kanskje må gå høyere der også? Jeg tror dessuten jeg trenger høye doser med thyroxin. Har langt igjen, føler jeg.

Men formen svinger fra dag til dag. Og jeg veksler mellom å være veldig optimistisk til å bli litt motløs på dårllige dager. I dag har jeg en dårlig dag med mange, plagsomme symptomer (tungt å skrive på pc - skriver masse feil med dårlig språk etc). Men alt i alt er jeg i en positiv stim.

Det er vel bare å si: "hang in there"

Og du er heldig som har den legen, Vigdis!!

Rufus

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Bra at det er flere enn meg som roter med skriving! Jeg har funnet ut at nå bruker jeg nesten lengre tid på å rette opp alle skriveleifene enn jeg gjør på å skrive. Føler meg litt tussete... Går på apoteket og glemmer det jeg skal. Må ha huskelapper for alt. I går fant jeg ut at det var på tide med en medisindosett xxl large i tanteformat, for det går helt i ball med hva jeg tar når og hvor mye. Når står " tanten" og troner på matbordet!

Jeg kjenner igjen det du skriver, Rufus. Noen dager er jeg også veldig motløs. det er akkurat som om jeg tar ett skritt bakover i formkurven enkelte dager. Og den dårlige dagen kan godt komme etter den ene natta jeg sov godt. Og når jeg leser noen steder på nettet hvor leger snakker om at det tar tre til fem år å bli bra, da tuter jeg!

Vi får gi hverandre mot!

Jeg forsøker, ikke hver dag, men av og til, å skrive stikkordsdagbok hvordan jeg har det. For gjør du det, kan du plutselig se at du har faktisk blitt bedre. I går kveld kjente jeg at jeg lengtet etter å trene! Og da tenkte jeg, dette er et godt tegn, for trening har jeg ikke orket å tenke på på lenge. Musklene har blitt veikere og veikere, men det har ikke vært mulig å trene med den formen jeg har nå.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 4 av 36 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos og Erfa Thyroid
    Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 10
    Siste melding: 19-10-11, 11:36
  2. Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
    Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 21-03-11, 16:59
  3. Info til lege om behandling av Hashimotos?
    Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 09-11-10, 17:47
  4. Info til lege om behandling av Hashimotos?
    Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 09-11-10, 17:47
  5. Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
    Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 3
    Siste melding: 15-04-10, 22:09

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg