Hei, jeg er en kvinne på 43 år, som lever et hektisk liv med 100% jobb, mann og 4 barn. Jeg har hatt en følelse av at jeg siden jeg var rundt 20 år har levd på grensen av autoimmun sykdom. På mange måter har jeg holdt meg ganske frisk disse årene. Jeg har gått til en dyktig homeopat, tatt vitamin- og mineralterapi, og har tilpasset kostholdet i forhold til hva jeg tror jeg tåler. På den måten har jeg holdt kontroll med mage, candida og hodepine. Men så har det kommet flere symptomer snikende med årene. Etter svangerskap nr. 2 i 1996, så ble jeg rund. Imidlertid var dette forbigående. Slanket meg ikke, men ble slank igjen innen det hadde gått 1 og 1/2 år. Etter svangerskap nr. 3 i 1999, ble jeg imidlertid ikke slank igjen, og har hatt problemer med vekta siden. Etter svangerskap nr. 4 i 2003, fikk jeg også problemer med tørre øyne. i 2007 klarte jeg å gå ned i vekt vha steinalderdiett, men opplevde en dramatisk hendelse, og har ikke klart å gå ned i vekt etter det, selv om jeg har trent mye og spist aldri så sunt.

Jeg har vel for tiden en del symptomer på lavt stoffskifte, men sikkert ikke så veldig sterke, men de varierer litt da. Trøtthet, fryser, lav kroppstemperatur, litt verking i fingre, krampe/ubehag under føtter, trøbbel med øynene, noe brystsmerter, noe problemer med hukommelse. Det er dager jeg sliter veldig med konsentrasjonen på jobben, og egentlig ikke får gjort så mye, etc, etc.

Har lenge hatt mistanke til at det har vært noe med stoffskiftet, og har derfor tatt prøver hos legen ved flere anledninger. Nå siste gang, i mars forberedte jeg meg bedre, og leste litt i forkant, og insisterte derfor på å ta anti TPO. Denne viste >1300 (referanse <100). TSH var på 3,3 (referanseområde 0,2-4). Ut fra tidligere utskrifter ser jeg at TSH var på 1,57 i 2005, 2,4 i 2007 og 2,8 i 2008). Det er tydelig at denne verdien har steget i løpet av denne tidsperioden, og hvem vet hva som er normalt for meg? Jeg er fortsatt innenfor referanseområdet, men legen har forsåvidt tilbudt meg behandling.

Når det gjelder fritt T4 (ref. område 11-23) var denne på 14,6 i mars. Altså innenfor referanseområdet. Når jeg ser på tidligere prøvesvar, så oppdager jeg noe pussig. I 2005 var denne på 10,6 (såvidt utenfor ref.område, men jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine var normale), i 2007 var den på 12,4, i 2008 var den på 11,8. Jeg trodde at denne verdien burde synke i takt med at TSH stiger? Noen forklaring på dette?

fritt T3 (ref. område 3,5-6,5) lå nå i mars på 4,4. (3,6 i 2007 og 4,1 i 2008).

Jeg har lest mye den siste tiden for å forstå dette, og for å forstå hva som er lurest å gjøre. Jeg går ut fra at den høye antiTPO verdien betyr at kroppen er i gang med å destruere skjoldbruskkjertelen. Ganske dumt av den, synes nå jeg. Ser noen steder at det kanskje tar et par år til den er helt ødelagt. Imidlertid har jeg over flere år hatt et økende TSH, og da må vel det bety at jeg har hatt en slik betennelse over mange år?? Samtidig ser det ut til at det går bare en vei, dvs høyere TSH verdier, og den vil vel snart gå utenfor referanseområdet og jeg må vel benytte medisin?

Tenkte først, at det må da gå an å stoppe betennelsen. Forstår at det er vanskelig, men fant noe om ldn. Noen som har forsøkt dette? Noen risiko ved dette?

Det andre må jo være å tilføre tyroxin. Etter hva jeg har lest, virker det som de fleste blir bedre på naturlig tyroxin (fra gris) enn syntetisk (levaxin). Jeg må si at jeg har mest lyst til å prøve den naturlige. Er det noen som har klart å få dette fra legen først, uten å ha vært innom levaxin?

Jeg er ellers åpen for gode råd og diskusjoner, siden dette er ganske nytt for meg.