Viser søkeresultater 31 til 40 av 44
Threaded View
-
24-06-10, 21:36 #1
Diagnosen lavt stoffskifte for 9 uker siden, men har slitt med symptomer i 12 år
Hei!
Jeg har vært inne på forumet og kikket litt en gang før, men registrerte meg i dag og ville legge igjen et spor etter meg. Jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg litt fordi jeg er litt usikker på om det legen sier er riktig.
Håper dere tilgir meg det lange innlegget!
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for drøye 9 uker siden, men har slitt med symptomer i mer enn 12 år. Jeg har en sønn som er født uten skjoldbruskkjertel, og har medfødt hypothyreose (ikke arvelig). Min mor har også hypothyreose (Hashimoto) så jeg er jo ikke ukjent med sykdommen. Jeg har tatt jevnlige prøver opp igjennom årene, men i og med at TSH har vært innenfor normalområdet (øvre del) har ikke legene villet behandle meg på tross av symptomene. Jeg har en annen kronisk sykdom som gir smerter og begrenser hverdagen min, og når jeg har forklart at jeg ikke har hatt energi og alltid er sliten, har de bare avfeid meg med at "det er jo ikke rart du som har så mye smerter". Andre symptomer jeg har hatt hele veien er å aldri føle meg uthvilt uansett hvor lenge jeg sover, "bomull" i hodet" og glemmer ord, sjelden, men unormalt kraftig menstruasjon, forstoppelse og håravfall (øresus og nedsatt hørsel har jeg også, vet ikke om det er et symptom). Etter å ha prøvd å bli hørt i noen år, gav jeg opp og sjekket bare stoffskiftet en gang i året. Legene trodde jo jeg var hypokonder. T4 har da alltid vært under 14 (ref 9-20) og TSH har vært fra 2- 3.5 (ref. 0.3-4.5) Med andre ord, helt fint etter legenes mening!
For litt mer enn 3 måneder siden la jeg om kostholdet til lavkarbo (mindre enn 20 karbo pr. dag). De første 2-3 ukene fikk jeg mye mer energi enn vanlig og syntes det var helt herlig. Jeg gikk også ned 6 kilo. Men, så fikk jeg bare mindre og mindre energi, og jeg følte meg verre enn noensinne. Jeg er i utgangspunktet ikke i mye aktivitet pga de kroniske plagene mine, men nå ble det virkelig ille! (Jeg tror det raske vekttapet og stresset på kroppen kanskje trigget hypothyreosen?) En rutinemessing blodprøve viste da at TSH var på 4.88 (ref. 0.3-4.5) og T4 på 13.5 (ref 9-20) Vet ikke hva T3 var på siden den aldri er blitt målt. Siden TSH nå var over den magiske grensen på 4.5 sa legen at jeg hadde hypothyreose og skulle starte med behandling. Jeg var jo glad for at jeg endelig kunne få prøve behandling, men samtidig er det litt bittert å tenke på alle årene som har gått uten at jeg har fått hjelp. Jeg har jo hatt en T4 på 10-14 i alle disse årene, og det kan jo hende at jeg er en av dem som trenger en T4 i øvre del av referanseområdet for å føle meg bra. Legene kan jo ikke vite hva mitt normale stoffskifte er på slik det var før jeg fikk symptomer.
Nå har jeg tatt 50 mg Levaxin i 9 uker. Jeg har dessverre ikke merket noen stor bedring, og jeg har blant annet mistet enda mer hår enn før og fryser hele tiden. Prøvene jeg tok forrige uke viste en TSH på 2.2 (ref. 0.3-4.5), T4 på 15 (ref. 9-20) T3 på 4 (ref.3.5-6.5) og Anti TPO på 30 (ref.0-60)
Jeg ble litt overrasket over at Anti TPO'en var så lav, hadde trodd at jeg hadde arvet den autoimmune varianten som mamma har.
Legen sa først at prøvene mine var helt fine! Jeg spurte da om ikke TSH burde være under 1 så lenge man er i behandling, slik legen til sønnen min sier. (Sønnen min må forøvrig ha en TSH på under 0.5 og T4 på over 18 for å føle seg bra.) Legen sa da at jeg kunne øke dosen hvis jeg ville, og han sa at jeg skulle gå fra 50 mg hver dag, til å ta 50 mg 3 dager i uken og 100 mg 4 dager i uken. Og nå sitter jeg her og er usikker. Er ikke det en veldig stor doseøkning på kort tid? Da vil jeg øke fra 350 mg pr. uke til 550 pr. uke. Har hørt at dosen skal økes sakte? Er det noen som kan hjelpe meg og gi meg råd?
Lurte litt på om jeg skulle prøve meg på å ta 75 mg 3 ganger i uken og 50 mg 4 dager?
Jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis noen vil svare meg. Jeg vet ikke om jeg burde legge spørsmålet mitt et annet sted?
Jeg er så glad for å ha funnet dette forumet, og gleder meg til å bli kjent her inne.
Klem fra Mitena
PS. Glemte å si at jeg har forhøyet kolesterol. S-KOL er 6.7 (ref. 3.3-6.9) S-LDLKOL er 5.1 (ref. 1.5-4.8) Har også en unormalt høy B12 som jeg har hatt i alle år uten at jeg vet hvorfor. Legene sier det ikke er farlig, er det noen av dere som vet noe om dette? Den er akkurat nå på 1072 (ref. 200-700), men har vært oppe i 1355 (i 2006)
Lignende tråder
-
Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
Av Herdis i forumet Lavt stoffskifteSvar: 265Siste melding: 23-11-10, 12:35 -
Jeg ble operert for tre uker siden.
Av ANNEM i forumet OperasjonssalenSvar: 3Siste melding: 26-03-10, 16:14 -
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 67Siste melding: 03-02-10, 17:28 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker