Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet og håper noen kan hjelpe meg med både å tolke det jeg har av blodprøvesvar og eventuelt hjelp til å finne en endokronolog i midtnorge som jobber ut fra fornuftige teorier når det gjelder blant annet hypotyreose og andre forstyrrelser i hormonsystemet.

Jeg er en mann i tidlig i 40 åra som store deler av livet har merket at kroppen ikke har fungert som den skal. Har hatt flere kriser i livet med de aller fleste symptomer på blant annet hypotyreose. Sist novenmber sa kroppen stopp og jeg det ble to akutte innleggelser med alvorlige symptomer uten at legene klarte å finne noe. Er antakeligvis den i modtnorge som har vært utredet mest det site året. Og da mener jeg ALT. Vi snakker om MR, CT med og uten kontraster, ultralyd hjerte, nyrer lever, gastroskopi, endoskopi an you name it. De alvorlige symptomene har vedvart i over 8 måneder nå, og jeg er totalt utmattet og desperat etter å finne årsaken. Legene mistenkte ME og jeg ble også utredet for dette. Fikk beskjed på å ta det rolig og vente til kroppen tok seg inn igjen.

I kriseperiodene er jeg svært redusert og får mye kramper i buken, spesielt etter at jeg legger meg ned til natten. Svettetokter (kaldsvetting i hender og føtter, nedsatt kroppstemperatur og iskald på føtter og hender. Kramper i spiserøret med syrereflux og svært tørr tunge. Selv om spyttproduksjonen går helt banana. Klarer knapt å svelge unna. Øm i nyreregionen. Fysisk tungt å puste. Verker i ledd og mister følelsen i de ytterste fingrene på hver hånd. Forstoppelser og diaré. Ja, det er ikke måte på hvor mange symptomer jeg får. Vi kan komme tilbake til flere senere om dere vil det. Når kriseperiodene fader sakte ut kommer jeg tilbake til alle de symptomene jeg kan lese om hypotyreose. Det er ikke ett symptom i listen deres jeg ikke kan si er der.

Er ellers av en person som har tvunget meg selv til å overse symptomer i alle år og godtatt de som en del av meg. Men nå ser det ut til at kroppen min totalt nekter å godta en hver for for aktivitet uten å gi krisesymptomer.

Under de mest akutte illebefinnende ble det tatt en rekke blodprøver som selvsagt var myntet på akuttmedisin, men også endel prøver rettet mot blant annet skjoldbruskkjertel. Prøvene er selvsagt innefor normalverdiene, men jeg ønsker at dere kan kommentere de ut fra deres terorier. Var svært dårlig på dette tidspunktet, men HELT frisk i legenes øyne.

S-TSH 0,86 (0,2-4)
S-fT4 15 (15-19)
S-fT3 4,3 (3,6-6)

Har vært plaget med en del ødem opp igjennom årene, men etter siste åttemånedersperiode har dette økt betraktelig. Dype sokkemerker er helt vanlig og i perioder kraftig ødem på ankler, legger mageregionen, hender og brystene. Ser enkelte dager ut som en boddybuilder. Ødemene er som regel borte igjen om morgenen. Mitt problem ovenfor legen min er at alle mine symptomer er svært fremtredene sent på dagen og ikke i kontortid for leger. Slet derfor lenge med å "bevise" ovenfor legen hvor ille ting var. Tenker da på krampene jeg hadde om natten og ødemene som blomstret til kvelds. Begynte etter en tid å ta bilder som jeg tok med på legekontoret. Etter å ha vist bildene av alle ødemene ble plutselig ME utredningen/diagnosen avvist. og henvisning til indremedisin i Kr.Sund ble søkt. Men så er det slik nå da at legen min, sykehuset i Kr.Sund og Molde ikke lenger vil se meg (jeg er jo frisk!). Min lege fikk beskjed fra Kr.Sund om at de ikke trodde de ville finne ut noe uten å ta noen spesielle blodprøver pluss en spesiell avføringsprøve. Jeg blir helt oppgitt av hvordan helsevesenet behandler personer de ikke har kunnskap til å finne ut hva feiler. Såvidt jeg forsto på min lege, så skulle disse prøvene være helt avgjørende for om jeg fikk komme, og de var i tillegg ikke beregnet på annet enn å avklare tegn på hjertesvik og nyresvikt. Jeg vet selv at i "gode perioder", så funker begge disse 100%. Er derfor nå desperat ette å ta skjeen i egen hånd (privatleger) for å få fortgang i sakene. Vet dere om det finnes noe her oppe hos oss det GÅR an å snakke fornuftig med?

Huff. Jeg lovet meg selv at dette skulle bli kort og lettfattelig, men det ser ikke slik ut!

Takk for et flott og informativt forum!