Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 47

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard

Spiser veldig veldig mye olje og fisk, tar ofte en skje kokosolje og spiser det også. Jeg har fantastisk glødende,ren sunn og flott hud som følge av kostholdet mitt, men håret mitt har for evig og alltid vært forferdelig flokete og tørt. Som gir dreads, som noen beskrev over her. Er temmelig sikker på at 2200kcal er alt for mye for noen med min lille ramme. Jeg er ingen stor og høy person, det legger seg rett på midjen, noe som heller ikke er sunt. Jeg vet at lavt stoffskifte fører til veldig tørt hår, alltid lurt litt på hvorfor og hva man kan gjøre med det. å hoppe opptil over 2000kcal om dagen er ikke noe jeg tror jeg bør gjøre. I og med at huden min ser såpass flott ut tror jeg ikke det er kosthold som er problemet uten at jeg er 100% på det. Det skal sies at jeg veldig ofte er godt oppi 1500kcal om dagen, som er mer enn nok for min kropp etter min erfaring. Det er ikke sunt å være overvektig heller.

Skogstad, hvilken hårkur bruker du? Bruker ofte forskjellige oljer i håret, mens det hjelper litt, blir bare ofte veldig fett i lengden uten at det slutter å floke seg veldig og være slitt :(

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er der faktisk, Belle. At få i sig ordentlig næring. Mindst 30% af den daglige næringstilførsel skal bestå af ordentlige fedtstoffer inkl. de mættede, hvis ikke af animalsk oprindelse, så fra kokos.

Du skrev tidligere, at du spiser max. 1000 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle du spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af hud, hår, negle osv. Da du lever kalorie- og fedtfattigt - har din krop underskud af remedier til at restituere sig selv og dette er (tror jeg), hvad du ser i spejlet og på hårbørsten.

Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skader mere end den gavner) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i næringsindtag på 1000 kcal/dag, da protein-andelen i den daglige kost burde svare til mindst 1000 kcal - dvs. det som i dag udgør hele dit energiindtag pr dag, alt inkl.

Alt i alt (og jeg har virkelig stor medfølelse med dig), tror jeg, at det er omsonst forsøge at løse dit problem, før din kost i realiteten begynder at indeholde, hvad der er nødvendigt for at opfylde dine ønsker om bedre hårpragt og en god bedring.

Det er meget muligt, at du ser vægten som vigtigt for udseendet, men når sandheden skal frem - er det heller ikke for kønt at være tyndhåret (til sidst), med "knasende" hår, med u-levende hud, matte øjne, svage tænder og u-kønne negle, hvilket med den kost vil ske før eller siden, hvis det ikke allerede er sket. Og alt dette endda uden at tænke på, hvad denne ringe kost gør ved alle kroppens hormoner, særlig thyreoidea-, adrenal- og kønshormoner.... øv.
    Det skal også sies at jeg har fine tenner og negler, bare ikke hår :(
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst...

Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Hmmm, tråden ble visst sveiset sammen med en annen tråd. I allefall, senere tester har vist at B12 er på normalt, hvor hun tok en "celletest" eller hva hun kalte det, av det. Dette var stoffskiftelegen min. Ellers er alt annet av verdier normalt, foruten TSH og T4 etc. Jeg spiser i meg masse B-vitaminer ellers hver dag for å passe på, jeg har vært redd for å få mangel og vet at det er viktig for hår. Det som er merkelig er at hud og negler har det helt fint, er hun håret som er uutholdelig flokete, tørt, flisete og ødelagt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Spiser veldig veldig mye olje og fisk, tar ofte en skje kokosolje og spiser det også. Jeg har fantastisk glødende,ren sunn og flott hud som følge av kostholdet mitt, men håret mitt har for evig og alltid vært forferdelig flokete og tørt. Som gir dreads, som noen beskrev over her. Er temmelig sikker på at 2200kcal er alt for mye for noen med min lille ramme. Jeg er ingen stor og høy person, det legger seg rett på midjen, noe som heller ikke er sunt. Jeg vet at lavt stoffskifte fører til veldig tørt hår, alltid lurt litt på hvorfor og hva man kan gjøre med det. å hoppe opptil over 2000kcal om dagen er ikke noe jeg tror jeg bør gjøre. I og med at huden min ser såpass flott ut tror jeg ikke det er kosthold som er problemet uten at jeg er 100% på det. Det skal sies at jeg veldig ofte er godt oppi 1500kcal om dagen, som er mer enn nok for min kropp etter min erfaring. Det er ikke sunt å være overvektig heller.
    veldig mye fedtstof og protein kan der ikke være "plads" til i ca. 1000 kcal/dag og heller ikke i lidt mere end det. Kilderne til både protein og fedtstoffer skal være forskellige for at dække behovet for alle nødvendige fedtsyrer og alle nødvendige aminosyrer, særlig for os med lavt stofskifte.

Det basale, biologiske energibehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.

Alt som udgør minus-differencen mellem det basale energibehov og den faktiske dækning af energibehov, skaffer kroppen sig ved at tære på kroppens egne væv, og dermed (såfremt den pågældende person ikke er overvægtig) opbygges div. mangeltilstande.

Derudover reagerer kroppen på energiunderskud/underernæring ved at skrue ned på stofskiftet ved at danne den passive erstatning for det aktive T3 > rT3 Reverse Triiodothyronine (af selvproduceret og/eller af "tablet-T4"), hvorved stofskiftet sænkes yderligere. Det er kroppens reaktion på underernæring/energiunderskud og hensigten er biologisk overlevelse = at beskytte sig mod selvtæring. Jo længere består tilstanden, jo mere irreversibel bliver den. I Skandinavien rekvirerer lægerne (af egen drift) rT3-prøven kun når de mener, at der foreligger mistanke om sygdom opstået som følge af spiseforstyrrelse.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    40
    Meldinger
    91

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Skogstad, hvilken hårkur bruker du? Bruker ofte forskjellige oljer i håret, mens det hjelper litt, blir bare ofte veldig fett i lengden uten at det slutter å floke seg veldig og være slitt :(

:(
    Jeg bruker en hårkur fra Joico som jeg kjøpte hos frisøren. Moisture recovery heter den. Treatment balm for thick/coarse dry hair. Lyseblå flaske. Litt dyr men jeg synest den var verd det! Sliter med samme som deg når det gjelder håret. Føler jeg ofte får dreads. Akkurat som om alt håret limer seg sammen! Grusomt.. Jeg bruker denne hårkuren for øyeblikket en gang i uka, i steden for balsam. Passer på at håret ikke er for vått når jeg tar den i og lar den virke i ca 5 min! Du merker det med en gang at håret har blitt glattere og mykere.

Lykke til

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Åja, har du ingen annen diagnose enn vektproblemer ?
    Antistoffer mot kjertlen ?
    Sentrale problemer ?

Som det sies her, er det ingen hjelp i å fore kroppen med ekstra stoffskiftehormoner hvis kjertlen og dens reguleringssystem er iorden.
    Det vil bare gjøre det verre, for dine egne hormoner fortrenges til fordel for de du tar i pilleform - og dine egne virker best.

Årsaken til vektproblemer er mange, og kan være stoffskifteproblemer selv om plodprøver viser at alt er bra. Da må man over på geprøver og andre meget spesielle prøver. Har du gått noe på den veie da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Åja, har du ingen annen diagnose enn vektproblemer ?
    Antistoffer mot kjertlen ?
    Sentrale problemer ?

Som det sies her, er det ingen hjelp i å fore kroppen med ekstra stoffskiftehormoner hvis kjertlen og dens reguleringssystem er iorden.
    Det vil bare gjøre det verre, for dine egne hormoner fortrenges til fordel for de du tar i pilleform - og dine egne virker best.

Årsaken til vektproblemer er mange, og kan være stoffskifteproblemer selv om plodprøver viser at alt er bra. Da må man over på geprøver og andre meget spesielle prøver. Har du gått noe på den veie da ?
    Jeg har lavt stoffskifte, og får medisiner deretter. Jeg har TSH-verdier på rundt 3,4 og T4 er helt i nedre grensen.
    Jeg går på i ngen måte på medisiner på GRUNN av vektproblemene, det er bare en svært uønsket bivirkning av stoffskiftet mitt. Jeg hadde knapt energi til å spise eller gå på toalettet før jeg fikk levaxine. Nå er energinivåene mine veldig fine, og jeg har respondert svært bra på medisinen sånt sett, men jeg går uhyre fort opp i vekt, og grenser fort mot overvektig med mindre jeg spiser alt for lite, og det er ikke bra for meg. Det er nærmest det motsatte av spiseforstyrrelser jeg forsøker meg på nå, da jeg ikke har lyst til å spise så lite som det jeg føler at jeg må for å ikke bli tykk. Etter det jeg har forstått har mange hatt godt utbytte av å få armour i tillegg til tyroxine, og har ikke hatt like mye problemer med vektøkning etter dette.

Noe av grunnen til at jeg spør om folks erfaringer med Omdal er fordi jeg er usikker på hvorvidt det han gjør er bra eller ikke, og er gjerne ute etter kritikk eller bedre forslag.

Jeg har forøvrig fått SVÆRT gode kostholdsråd fra flere på forumet her, som jeg prøver å følge etter beste evne.

Det jeg derimot lurer på er om vektøkning og angst for overvekt er noe man til enhver tid må leve med når man har lavt stoffskifte, eller om f.eks armour ville hjulpet på det så VEL som de lave energinivåene jeg har uten medisin.

Jeg er på ingen måte ute etter å bruke stoffskiftemedisiner fordi jeg vil ned i vekt, det bruker jeg fordi det er nødvendig for meg. Jeg har bare hatt inntrykk av at folk responderer forskjellig på forskjellige medisiner, og at noen har mistet bivirkningen av rask vektøkning på "riktige" medisiner.

Jeg prøver på ingen måte å opprettholde noen spiseforstyrrelse, jeg vil snarere tvert i mot spise mer. Jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere i tidlig tenårene, og har lenge vært redd for at det kan ha gått ut over stoffskiftet jeg har i dag, og er neppe ute etter å gjøre det verre.
    Jeg er mest ute etter råd for hvordan man kan takle alle aspektene ved lavt stoffskifte, og vekt er ikke unormalt å være betydelig opptatt av når man går så fort opp i vekt som det man kan gjøre. Enten det er i form av kostholdsråd eller medisin, prøver jeg bare å få informasjon. Kostholdsråd har jeg forøvrig fått veldig mye av, og det er jeg glad for.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Skjønner.
    Da antar jeg at du har problemer fordi TSH ikke blir høy nok til å stimulere kjertlen til å øke produksjonen - slik at fT4 blir høy nok for deg.
    Den feilen grupperes som en sentral feil, altså feil i kontrollapparatets organer - enten hypofyse eller hypotalamus.
    Da er forsvidt kjertlen iorden, men man må allikevel gi tillegg av hormonpiller.

Og da er vi vel over på en prat om hva som er best : Syntetiske eller naturlige hormoner.
    Og etter min mening kan man ikke vite det før man har gjort iherdige forsøk med begge typer.

Om jeg forstår deg rett, er du intressert i info om naturlige hormoner ?
    De kalles felles for Tyroide hormoner og har preparatnavn som ERFA Thyroid, Armour Thyroid, Westhroid, Natur Thyroid og Thyroid-S.
    I Norge er det lettest å få utskrevet ERFA. NorskMedisinalDepot er importøren.
    Ellers kan alle nevnte skaffes i nettbutikker.

Min erfaring kan du sikkert søke opp her på Sonja......
    Lykke til med valget.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Legen har egentlig ikke gitt meg så mye informasjon om hva som er galt annet enn "lavt stoffskifte", så fint at du filler meg litt inn der. TSHen min er vel forholdsvis høy (?), og T4 er alt for lav, det merkelige er at T4 er fremdeles i nedre delen av "normalskalaen" selvom jeg går på levaxine. Var derfor jeg lurte litt på "kombinasjon" av.. er det t3 de gir? samt det jeg går på nå.
    Etter det jeg har forstått er Armour en "kombinasjon", eller tar jeg feil?

Jeg tok nylig en blodprøve, jeg har gått på 75mg levaxine en stund. TSH gikk ned fra 3,4 til rundt 1,2 var det vel, men noen måneder senere hadde det gått opp til 2,3, samt at T4 lå nede i 14. Husker ikke hva T4 lå på da TSH var nede i 1,2, men det var ikke noe høyere tror jeg. Hun økte levaxinen min til 87,5 (rar dose, jeg vet). Jeg har ikke gått på det lenge nok til å gi noen sikre tilbakemeldinger på den dosen, de skal ta blodprøver om rundt 5 uker for å se. Jeg var i allefall mye mindre sliten på 75mg, dog "nedeperioder" hvorav jeg var veldig sliten, som jeg antar er normalt selvom man går på medisiner. Nedeperiodene er uansett langt kortere og sjeldnere enn uten medisin, hvor jeg var i nedeperioder nesten 100% av tiden og ikke orket å gjøre noen ting.

Hvis du har mer informasjon å gi om hva du tror tilstanden min kan være så hadde jeg satt pris på det :-)

Og ja, jeg har vært veldig nysgjerrig på ikke nødvendigvis "naturlige" varianter, men kombinasjonsvarianter, og jeg ble bare tipset om at Omdal var en av de få som skrev ut Armour, som er den eneste jeg har hørt om. Jeg ble imidlertid skeptisk til ham etter at jeg leste om hva balderklinikken anser som standard praksis ellers..

Er forresten ingen fan av nettbutikker når det gjelder medikamenter, vil helst få det fra en lege som vet hva som er best for meg og justerer alt deretter. Slike leger er mangelvare :-)

Jeg vet ikke hvor høyt Fritt T4 bør være, men jeg har ligget på alt fra 9 til 14, og det anser jeg som ganske lavt.. 9 er vel en god del under grensen. Legen min har lagt veldig mye fokus på at TSH skal ned til under 1, men lurer på om det i det heletatt gjør så mye for T4 hos meg? Det skurrer jo litt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg reagerer litt på noe av det du skriver.
    Leger som har greie på stoffskifte ? Jeg har ikke truffet noen enda.
    De fleste sier selv at de ikke vet nok om det - og de er faktisk de beste !
    De som ikke sier noe er de farligste !
    Og de som later som de kan alt, er de største idioter !
    Ikke en eneste lege vet noe om tyriode hormoner og hvordan de administreres, så hvis du vil prøve hvordan de preparatene virker som jeg listet opp i forrige svar, må du administrere dem selv. De har avskrevet seg selv denne muligheten.
    Det betyr at du må lære deg hvordan.
    Grunnen er legeforeningens stillingtagen i den markedsføringskrig som var mellom preparatene rundt 1980, da den syntetiske legemiddelindustri ville kapre markedet (les :OSS - som kunder) via legene organisasjoner.

De valgte å kutte ut tyroidene som hadde vært enerådene til da - til fordel for de nye. Litt etter valgte de også et bahandlingsregime, som går ut på at kroppen ikke trenger annet enn T4. De andre kjertelhormonene trenger kroppen ikke ! (kjertlen produserer dem vel bare for tull da ?)

Tyroide hormoner er kjertelhormoner.
    De er utvunnet av kjertler fra gris og inneholder alt en kjertel produserer.
    Ingen av de jeg nevnte er "blandingsprodukter".
    Jeg vet ikke om andre enn Balder som på død og liv skal blande de to. Jeg har dårlige erfaringer med det selv, og har skrevet mye om det på Sonja.
    Jeg har kjøpt disse hormonene i mange år fra anerkjente nettbutikker og har vært meget fornøyd med det.

Når man behandles, bør frittT4 bør være i øvre ende av skalaen - noen ganger over skalaen. TSH blir da nødvendig vis i nullområdet.
    Og TSH er et hormon som kun har reseptorer på kjertelen.
    Når kjertlen ikke virker, har den ingen oppgave i kroppen lenger.
    Din TSH blir ikke høy nok til at kjertelen produserer så mye som den skal, og det er nettopp særlig i slike tilfeller man ikke kan bruke denne til å regulere dosen etter. En kropp som mangler fT4 over lang tid vil reflektere en TSH helt opp i flere hundre. Dette for å sette kjertlen igang, for så når oppgaven er nådd å synke til innenfor referansegrensene.
    Mitt råd er å glemme denne helt.

Så viss jeg hadde slike fT4-svar, ville jeg forsøkt sakte men sikkert å øke dosen. Helt til jeg kjennte hjerteuro - og satt dosen ned igjen litt.
    Den beste dosen vår ligger gjerne oppunder den man ikke tåler. (er det ikke sånn ellers og da)
    Ingen hormoner virker før man får nok av dem, og når for LITE av dem er problemet forstår jeg bare ikke at man begynner å skremme livet av oss med at for mye er farlig ?
    Det er bra å få for mye for oss ! En stund, til vi liksom blir igangsatt.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 09-05-09, 11:36
  2. Er ny her. Har hypothyreose og blir ikke bra
    Av Rufus i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 30-01-09, 22:55
  3. Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
    Av Veronica i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-08-08, 09:23
  4. Verdiene blir ikke stabile.......
    Av Solstråle i forumet Normalverdiene?
    Svar: 28
    Siste melding: 02-08-08, 18:20
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05

Bokmerker