Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?

Champix er egentlig en antidepressiv medisin og det du beskriver er en vanlig bivirkning av antidepressiva. Ja, bivirningene forsvinner slik jeg har forstått det, men jeg er også godt kjent med at det i mange tilfeller ikke forsvinner over natten. Det kan altså ta noen uker. Legen din har sikkert mer erfaring angående dette preparatet enn jeg har, så be om god informasjon. Du har jo allerede satt deg godt inn i virkninger og bivirkninger. Men hva med en samtale på røyketelefonen? Her sitter det folk som har god greie på røykeslutt, som kanskje kan hjelpe deg med tankene du har med livet uten røyk også?

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    2

Jeg sluttet å røyke i august etter å ha røkt i 44 år og jeg sluttet med hjelp av Champix. Den første uken på tabl. var følte jeg meg temmelig ille med kvalme og hodepine, men etter det gikk det fint. Hadde ingen problemer i det hele tatt. Jeg brukte tabl. i 4 uker. Nå, 5 måneder senere har jeg fremdeles lyst på røyk, hver dag, men jeg klarer faktisk å stå i mot.
    På den annen side så har symptomene på lavt stoffskifte økt enormt. Jeg har hatt sykdommen i veldig mange år, men kun blitt medisinert i de 7 siste årene. Jeg har klart meg sånn nogenlunde bra, men nå er det nesten like ille som det var før medisinering. Legen min er veldig lite interessert og jeg har de siste 3 dagene økt fra 100 til 150 Levaxin for å se om det hjelper. Det er nesten så jeg lurer på om jeg skal begynne å røyke igjen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Rolig nå - 150µg er en ganske høy dose, helt i overkant av hva de fleste tar. Jeg nekter å tro at røyken har påvirket stoffskiftet ditt like mye som 50µg Levaxin.

Tommelfingerregelen er å øke 12,5µg pr. fire uker når du er over 100µg. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Å klaske på 50µg er ikke lurt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg sluttet å røyke i august etter å ha røkt i 44 år og jeg sluttet med hjelp av Champix
    Gratulerer, så flink du er!! Ikke begynn å røyk igjen. Jeg er nærmest 100% sikker på at stoffskiftet ditt ikke blir bedre av å røyke. Og tenk på slimhosten om morgenen... Du husker den? Skikkelig grusomt spør du meg. Kan anbefale boken "Endelig ikke røyker for kvinner" av Allen Carr. Kjøpte den boka nettopp, og den er super anti-røyk motivasjon. Kanskje hjelper den deg til å ikke begynne igjen. Etter å ha lest den, greide jeg meg uten røyk i 3 dager. Men jeg var deprimert, gråt mye, var sint, hadde hodepine og var kvalm. Konsentrere meg om noe eller f.eks kjøre bil, var utelukket. Den andre natta sov jeg nesten ikke, våknet badet i svette hele tiden. Men på den andre siden.... Så følte jeg meg merkelig nok mye bedre på en måte!!

Så neste skritt blir Champix. Skulle egentlig ha begynt allerede, men utsatte det fordi jeg ville prøve ut andre metoder først. Blir ganske skremt når det er to her, som forteller at de har fått problemer med stoffskiftet etter champix kur, men jeg greier ikke å slutte uten. Og jeg både vil og MÅ slutte å røyke. Tusen takk for at du delte din erfaring. Dette med champix og røykeslutt er noe som opptar meg veldig for tiden. Klem til deg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Ikke begynn å røyk igjen. Jeg er nærmest 100% sikker på at stoffskiftet ditt ikke blir bedre av å røyke. Og tenk på slimhosten om morgenen... Du husker den? Skikkelig grusomt spør du meg.
    Lidt farligt at forsikre andre om deres stofskifte, synes jeg. Selv om jeg ryger selv, har jeg ikke haft hverken morgenhoste eller andre problemer med halsen/lungerne i alle de 40 år jeg har røget. Jeg bliver ikke forpustet af at løbe op ad trapperne og min lungefunktion er 100%. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som eksempel for andre, fordi det som gælder for mig, ikke nødvendigvis gælder for andre.
    Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    ... så skal jeg ikke bli en av de fanatiske eks-røykerne som skal påtvinge alle andre til å slutte. Å røyke eller ikke røyke må være et personlig valg synes jeg.
    Det er en meget fin holdning at have, synes jeg. Jeg håber at du lykkes med alt du ønsker, Knokkel
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Lidt farligt at forsikre andre om deres stofskifte, synes jeg.
    Ja, det har du helt rett i! Det beklager jeg. Ønsker bare at ruthmari ikke begynner å røyke igjen, for det er som regel en grunn til at man slutter...

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    2

Knokkel, ingen fare. Jeg hadde faktisk ingen problemer med røyken i alle de årene, ingen hoste eller noe sånt. Det var lukten som begynte å irritere meg. Det luktet røyk av klærne mine og håret mitt og jeg likte det ikke. Og det begynte også å koste veldig mange penger etterhvert. Jeg er ivrig strikker og fant ut at jeg kunne kjøpe utrolige menger med garn for de pengene jeg sparte.

Jeg vet ikke om det er Champixen som fikk meg til å reagere på denne måten eller om det rett og slett er røykeslutten i seg selv. Jeg ser det er nevnt flere steder at det på en måte virker som om røykingen maskerer endel av symptomene på lavt stoffskifte.

Jeg håper du finner ut av det. Jeg klarte i hvertfall å slutte å røyke uten problemer med Champix. Etter en ukes tid på tabl. hadde jeg rett og slett ikke lyst på røyk. Og nå, nå har jeg kjøpt så mye garn at jeg ikke har råd til å begynne igjen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Slik jeg har forstått det tar kroppen feil av nikotin og T3 (uten at jeg klarer å dokumentere dette). Det får også veldig konsekvenser fordi hos endel som ikke har diagnosen lavt stoffskifte (men kanskje likevel har lavt stoffskifte), vil ikke TSH sige fordi nikotinet holder den nede. Dette kan føre til manglende diagnose for lavt stoffskifte og kanskje ikke optimal behandling for de som har en diagnose. Legg merke til at jeg sier "hos noen"...alle er ikke like.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Jeg finner ikke kilden, men jeg mener jeg bestemt har lest et sted at T3 blir høyere lokalt i hjernen når en røyker pga at det tar lengre tid å bryte ned. Det forsterker kanskje nedturen når man slutter. Så en forsiktig økning av medisinen kan muligens gjøre det lettere å holde ut, men nå gjetter jeg altså bare.

Men ikke 50µg, altså.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Tenkte bare å skrive bittelitt om hvordan det gikk med meg og champixen. Den erfaringen ble i grunn for kort til at jeg kan si noe om hvordan champix påvirker stoffskiftet, som jo opprinnelig var tema, men jeg skriver litt likevel.

Må si at jeg ble overrasket over hvor godt champix virker på røyketrangen. Jeg trengte 14 dager på medisinen før jeg slutta, men da var det til gjengjeld ikke noe problem. Fikk total avsmak på røyk, ingen lyst i det hele tatt. Var bekymra for bivirkninger, dette med depresjon og mareritt og sånt. Men det gikk helt fint, merket ingen forandring. Hadde livlige drømmer, men det har jeg ofte til vanlig også. Det som ble det store problemet for meg, var magen. Det begynte med at samboeren klagde over at det luktet oppkast av pusten min. Jeg merket ingenting selv, men etter noen dager/uker begynte jeg å få magesmerter etter å ha tatt tabletten. Jeg holdt ut en stund til, men da jeg begynte å spy, måtte jeg bare slutte å ta dem. Dessverre kom røyksuget tilbake sakte, men sikkert. Og etter to uker uten champix, og noen dager med kraftig PMS, begynte jeg å røyke igjen

Jaja, sånn er det.... Nå for tiden går jeg om manner meg opp til å slutte igjen. Jeg vet hva det krever, og denne gangen er jeg mer forberedt på hva som kommer. Jeg har ikke tatt stoffskifte-prøver på en stund, men formen er som den var før jeg begynte på champix.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
    Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 24-03-09, 20:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine