Side 3 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 51
    Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

Herregud..Jeg skjønnerså godt hva du strir med. Har vært igjennom det samme før jeg fikk innvilget midlertidig ufør.

Trygdekontoret og a-etat er ikke videre sammarbeidsvillige og empatiske. De ser i papirer og KUN det.

Jeg skrev brev: forklarte alt om hvordan jeg hadde det, og hvordan det påvirket evnene mine og livskvaliteten min.

De sendte meg til en bedrift hvor jeg skulle PRØVE meg..
    jeg var så dårlig,måtte ha med mannen min, greide ikke snakke for meg selv engang. DA fikk jeg ...etter mange måneder uten noe penger endelig innvilget midlertidig.

Jeg greide ikke gjennomføre noe mens jeg hadde disse instansene hengene over meg hele tiden.

Du må faktisk BEVISE at du ikke greier.

Fortell dem gang på gang, skriftlig og muntlig at du ikke greier.

vær rolig under samtalene,ikke hiss deg opp, for hvis du først får dem imot deg så er de skikkelig tverre.

Fortell dem at du for alt i verden Vil fungere , men IKKE har evnen pr idag.

LYKKE TIL PÅ MØTET
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard hei og en kjempetakk

til dere begge to
    dette var til hjelp for meg så nå skal jeg skrive ned alt til dem... takk igjen..

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Mannen til venninnen min er uføretrugde. Også han måtte som Sandra prøve seg. Der ble de veldig overrasket for han gikk med stokk på grunn av smerter i rygg og kne. Han må bruke Morfin mot smertene. De ble overrasket over at en som ham ble sendt på en slik jobb og han var ikke der lenge før han ble uføretrygdet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Æ lurer og på hvordan man søker. Har funne frem søknads skjema , men æ må vel kanskje snakke med lege først.

Hadde oppfølgingsmøte med Nav, hvor æ sa at æ klarer ikke jobbe 100 % og nevnte uføretrygd, men hun sa ingenting hva æ ska gjøre.

Må man ha møte med lege, Nav og trygdekontor?
    Æ er ferdig med yrkesrettet attføring og pengan tar slut etter jul!

Er det noen som vet hvordan er prosessen?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

heisann.jeg går på yrkesrettet attføring.går hos en dame på nav,testes foe lese og skrivevansker,og yrkesveiledning,men de tingene jeg har kommt med har blitt avist det blir for tungt for meg...hun lurte på om uføre kansje var løsningen for meg....jeg sa ikke 100% men jeg sa også at jeg klarer ikke å jobbe mer enn 50%.....hun sa at for å søke uføre må du først ha prøvd deg i 70.80.100 prosent stilling,,,,,,,,så nå går jeg å tenker igjen hva skal jeg bli,,,,må vere noe kreativt.....har begynt å lukte på grafisk designer............... det beste hadde jo hvert å få 50% uføre jobbet der jeg er ,så kunne jeg prøvd å søke andre steder som er lettere jobb ,da hadde jo samfunne spart en hel utannelse også
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard Hadde time på nav i dag

og fikk bra respons hos saksbehandler..jeg gjorde som dere sa og skrev og skrev om meg og min hverdag som jeg sendte på mail til han så han kunne lese før jeg kom dit i dag..ble enklere sånn..å få innvilga uføretrygd er blitt et smalt sluk som det er vanskelig å komme igjen på etter som jeg skjønte av det han sa..og du skal testes opp mot det meste og prøve deg før du får innvilget,og da var det som regel tidsbegrenset..han opererte med begrepet "høvelig arbeid"..det er viktig å finne ut hva du ikke klarer og hva du klarer av diverse jobb..som regel blir folk sendt til en plass de skal prøves ut,men nå har jeg det sånn at jeg er i jobb selv om det er lite,bare hver 3. helg og de dagene jeg orker da sier jeg ja til å ta vakter..derfor ble det ikke aktuelt for meg å bli prøvd ut i en bedrift...det jeg måtte jobbe mot og finne ut er hva jeg kan klare..og da kommer det inn en bistandsperson som vil være med meg og vurdere meg for å se...og som vi da i fellesskap skal finne ut hvordan jeg har det..komme med innspill osv..egentlig vet jeg jo hva jeg klarer men det vet jo ikke de og det er vel derfor da..
    så til det noen nevte her...jeg og mente jeg mistet pengene mine nå til jul,men som han sa så lenge det er en grunn og grunnen er sykdommen din,og ikke noe annet,da er jeg fortsatt i et yrkesretta attføringløp og mister ikke penge...og hvis jeg skulle få innvilga uføre i 50% så ville jeg få det samme som jeg har nå på yrkesretta attføring...jeg har vært på det i 3 år nå,lenger en det som egentlig er vanlig for jeg har måttet få utsettelse pga. sykdommen ei periode og mens jeg tok skole...men slik jeg skjønte det var det viktig å ikke slippe taket i attføringa...
    hørte ikke noe om at jeg måtte prøve meg i noen bestemt %-stilling
    er ikke helt sikker på hvordan du søker men jeg har ikke snakket med legen min om å søke,har bare snakket med nav i dag... kanskje dette ble rotete men sånn er det og jeg håper dere skjønner noe av det...

det som nå skjer videre er at saksbehandler skriver et vedtak på meg og så får vi se hva som kommer ut av det med bistandshjelp...høres fint ut..ler..
    en ting til...de har mange måter å gjøre dette på som han sa, så det det mye opp til meg hvordan jeg vil takle dette og...jeg takler det på den måten at det han sier og kommer med innspill på, diskutere vi igjennom og høres det fornuftig ut så går vi for det..er ikke de som skal bestemme hva du klarer eller ikke klarer eller hvor syk du er...

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

Hei.
    Leste innlegget ditt med en følelse av at du ikke helt har tatt stilling til hva du egentlig ønsker.......Det er viktig å ta stilling til, for systemet bare sender deg ut på en rundans som liksom ikke ender, og du må ha KREFTER til å gå den runddansen. har du det?

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen hvor du føler du ikke kan si:nei, stopp, og selvfølelsen daler.

sitter du hjemme og foler at du ikke greier, men ikke tør fortelle det skikkelig når du kommer på møter?

Kanskje det er lurt å søke midlertidig ufør, men det som skjer da er nok følgende: du mister attføring, for å ha attføring må legen din ha bekreftet i erklæring at du har en sykdom som kan bedres. ved ufør må han bekrefte at det sannsynligvis IKKE er forventet bedring, da har du ikke lenger krav på attføring.

så..stopper de penger, ser ann om du holder ut fattigperioden mens søknaden er under behandling. mange starter opp igjen på attføring i denne perioden, fordi man må ha penger. Skjønner?
    Mannen min er trygdekonsulent.

Ofte er det lurt å gå for midlertidig ufør, fordi som i din situasjon faktisk trenger RO TIL Ã… TENKE.

Stå på..fordet du følerer riktig for DEG, ikke hva andre mener du skal.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard hei

kanskje det kom ut litt feil det der ja.. jeg har tatt stilling til hva jeg vil eller rettere sagt kroppen min har tatt den stillingen..hadde jeg bestemt hadde jeg selvsagt jobbet og kozt meg værre enn værst,for da hadde jeg ikke vært syk..
    jeg har sagt hva jeg vil og hvordan jeg har det, og lagt lista for dem ut fra det...men må allikevel finne meg i at jeg må prøves og testes i hytt og pine for at de skal tro det...eller er det noe jeg ikke har forstått?i så fall trenger jeg da å få tilbakemelding på det...fint at du spør syns jeg liker å få innspill og andre tanker omkring dette her for det er ikke enkelt... neida,jeg sitter ikke hjemme og ikke tør å si fra..den tiden er det slutt på for lenge siden...for det er mitt liv og jeg som skal leve det ut fra mine forutsetninger pga. sykdommen.. om jeg har krefter?det er ikke sikkert, men jeg har viljen
    kan forklare dette litt mer vettugt da...jeg har vært på skolen i 3 år,har prøvd å bli omsorgsarbeider,trumfa igjennom at jeg ville ha skolen igjennom NKI da jeg der ikke var avhening av å sitte i en skolesituasjon,for det hadde jeg ikke klart da jeg startet på dette her..helst så aetat den gangen at jeg skulle ta det igjennom opus som det heter og pusha på meg med det ,men jeg satte stivfoten ned og sa nei!!!

enda på visa er at jeg ikke klarte å gjennomføre det jeg hadde satt meg fore,da jeg ei lang periode nå,siden mai,ikke tåler å øke dosen så jeg får litt mindre bomull i hodet mitt
    eksamen?gikk den veien høna sparker for å si det sånn..
    så siden juli har jeg vært i tenkeboksen og kommet fram til at det beste for meg er å jobbe ca. halvparten og så bruke resten på å ta meg inn igjen og være sånn noenlunde med...
    men jeg har ikke gitt opp håpet om å ta den forbarska eksamen en gang da...ler..optimist er jeg uansett...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sandra
    så..stopper de penger, ser ann om du holder ut fattigperioden mens søknaden er under behandling. mange starter opp igjen på attføring i denne perioden, fordi man må ha penger. Skjønner?
    I alle dager! Hva mener du her? Holde ut fattigdomsperioden? Fint om du kan legge ut en paragraf. Jeg sier ikke at du tar feil altså, men jeg forstår ikke hva du mener rett og slett. Snakker du kun om søknad om midlertidig uførepensjon? Eller gjelder det også ved søknad om varig uførepensjon, gradert eller 100%?

Og hva betyr fattigperioden?

Kan du få trygdekonsulenten din til å hjelpe deg her og legge inn lovparagrafer. Hadde vært til stor hjelp tror jeg - for de som trenger det altså.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Til deg irene vil jeg bare oppmuntre deg til å stå på videre. Leser at du er godt i gang. Utifra egen erfaring så vil jeg si at jeg tror det hjelper deg veldig at du hele tiden er veldig bevisst og klar på at du forteller ærlig hvordan dagene dine er, hva du orker og hva du ikke orker. At du skal ha med bistandshjelp for å se hva du greier må ikke hindre deg i å gi uttrykk for dine begrensninger. Tvert imot! Bruk vedkommende som en ressurs!

Jeg slapp dette så jeg er litt redd for å råde deg, men jeg kjenner en som sleit veldig med å komme gjennom til full uførepensjon. Vedkommende hadde helt klart ikke mulighet for noe form for jobb i det hele tatt. Allikevel måtte han gjennom denne utprøvelsen av evt restarbeidsevne. Han greidde ganske enkelt ikke å møte, og viste på denne måten hvor stor restarbeisevne han satt tilbake med! Han er nå 100% uførepensjonist. Masse feilbehandling hos Trygdekontoret i hans sak. Forteller det bare. Kan ikke gå i detaljer.

Det er vanskelig å få innvilget i dag, men ikke umulig. Trygdemyndighetene har fått tredd ned over seg lover og regler som skal benyttes, og de har ikke noe annet valg enn å gjøre jobben sin. De har allikevel et moralsk et etisk ansvar for å behandle mennesker med respekt - på en slik måte at de bruker loven fornuftig. Jeg er harm her fordi jeg har sett på nært hold det stikk motsatte! (se ovenfor).

Så ikke gi deg irene. Bruk bistandshjelpen for det den er verdt! Det er fullt mulig å få innvilget uførepensjon om man kvalifiserer til det. Veien er bare litt mer kronglete enn før.

Her står det om varig uførepensjon:

http://www.nav.no/page?id=1073743840

Her er loven:

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/K ... -j.htm&2.0

Litt å lese på, men ta det ettersom du har ork. Ønsker deg lykke til.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 3 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye
    Av Sinka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-03-10, 10:12
  2. hvorfor har jeg ikke hatt det sånn som nå når jeg var lav?
    Av Lissa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 13
    Siste melding: 23-06-07, 22:30
  3. Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
    Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 23-04-07, 18:31
  4. Noen som har hatt forhøyet kalsium?
    Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-06, 16:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn