Viser søkeresultater 21 til 30 av 50
Tråd: binyrer
-
17-09-05, 22:59 #21
[quote="elin"]Hei!
Jeg har begynt med hydrokortisonbehandling for ca. 1 uke siden og er veldig spent. Fikk mye ubehag de første dagene, men gikk deretter ned i dose og trapper VELDIG forsiktig opp. Merker ikke noe ubehag nå, men heller ingen positive effekter... ennå.
Hvilken spesialist på Aker mente dette er risikabelt?
Det var Unni Rishaug, endokrinolog, som ikke var særlig positiv til kortison.• Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
• Science may have found a cure for most evils; but it has found no remedy for the worst of them all - the apathy of human beings. Helen Keller (1880 - 1968), My Religion, 1927
-
18-09-05, 16:51 #22elin* Gjest
Hei!
Jeg har forstått det slik at hvilken behandling som passer best avhenger delvis av hvilke blodprøveverdier som eventuelt er for lave eller for høye.
I mitt tilfelle er 17-OH-progesteronverdien for høy, i tillegg til at jeg har antistoffer mot 21-hydroksylase. Dette tyder på at enzymet 21-hydroksylase svikter i omdanningen av progesteron i kortisolproduksjonen.
Min DHEA verdi er normal, noe som støtter denne konklusjonen. I mitt tilfelle vil det derfor sannsynligvis ikke ha noen effekt å gi progesteron eller DHEA.
Teorien bak hydrokortisonbehandling er at binyrebarken skal få hvile og ikke måtte "pumpe" på høygir hele tiden for å produsere nok kortisol.
I tillegg er det helt sikkert mange andre ting som kan hjelpe, jeg tar B5, selen, magnesium og C-vitaminer. Har også fått B12-sprøyter.
Som sagt tidligere merker jeg ennå ikke noen positiv effekt, men regner med at det vil ta litt tid.... er veldig håpefull, siden jeg har vært sykmeldt i snart 4 måneder (har tidligere hatt full jobb i 15 år) og ingen synes å tro at det er noe i veien med meg annet enn psykisk!!
Har du blodprøveverdier som dr.Ims har kommentert?
-
18-09-05, 18:16 #23
Hei!
Hvilken lege har du vært hos, er det Schiøth? Høres ut som han/hun har greie på ting ihvertfall. Jeg synes Ims virker litt usikker og det er mye han ikke vet. Han har ikke kommentert så veldig mye mht blodprøvene, tror han konkluderte mer ut fra symptomene. Og så er han jo homeopat, og det blir jo også noe helt annet mht hvordan de jobber. Jeg er veldig usikker på om jeg trenger mer hjelp, og i så fall hva slags. Synes det er vanskelig å finne noen som man kan stole på at har oversikt over alt dette, for det er jo veldig komplisert.• Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
• Science may have found a cure for most evils; but it has found no remedy for the worst of them all - the apathy of human beings. Helen Keller (1880 - 1968), My Religion, 1927
-
19-09-05, 11:18 #24
Elin, de prøver noen ganger å gi prednisolon mot binyrebarkantistoffene. De kan da forsvinne helt.
i de utenlandske forumene er det en del som får lavdose-cortisontilskudd. Noe al la 10-15-20 mg hydrocortison, noe som ikke undertrykker ens ACTH.
Med risikabelt mener jeg hun mener at ved store doser kortison så kan man få benskjørhet. Dette gjelder dem som tar predinsolon pga. KOLS og astma. Disse vil få benskjørhet . De tar prednisolon i mange, mange år.
Det fins ingen holdepunkter i medisinsk litteretur for at lavdosebehandlig gjør det samme.
-
20-09-05, 14:20 #25elin* Gjest
Hei!
Takk for svar Nora
Jeg har forsøkt å finne mer litteratur om lavdose hydrokortisonbehandling, helst noe som viser mer "solid" dokumentasjon i form av studier, men har ikke funnet noe. Bestemte meg allikevel for å prøve, siden det virker som om noen får effekt av dette.
Stine; jeg går hos dr. Schiøth og tror nok han har peiling, jeg er selv medisinsk utdannet så jeg kjenner til fysiologien og biokjemien i forbindelse med binyrebarken. Har du noen prøvesvar, så legg dem gjerne ut, så kan jeg kommentere etter beste evne...
Hilsen elin
-
20-09-05, 21:42 #26
Jeg lurer på om et er noen mening i å ta nye cortisolmålinger.
For noen år siden var blodprøvesvarne ca 230 om morgenen og 270 om kvelden. Gjentatt etter en mnd. men samme resultat.
Det førte ikke til noen tiltak da jeg ikke hadde antistoffer og testen med ACTH-injeksjon (kommer ikke på hva den heter i øyeblikket) ble ansett for normal.
Har nå gått på Armour i snart 1,5år og er blitt kvitt nesten alle smerter og symptomer, men den kognitive biten er ikke bedre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-09-05, 21:51 #27
Hei Elin!
Her er en link http://www.fudgedesign.co.uk/tuk/diag/adrenal.htm
med noe en Dr Durrant-Peatfield har skrevet som tar opp lavdose hydrokortisonbehandling, ganske kort. Han er en (engelsk?) lege som tydeligvis bruker denne beh., så du kan kanskje finne mer inngående dokumentasjon om det ved å finne ut mer om ham. Noe kontroversiell har jeg sett, du finner mer hvis du søker på ham.
Det er hentet fra denne siden:
http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm
Så fint at du har medisinsk utdanning og kunnskap! Det trengs for å skjønne noe av disse tingene. Jeg legger gjerne ut prøvesvar! Kommer tilbake med det når jeg har tid.
Stine• Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
-
20-09-05, 22:19 #28
Jeg har også lagt ut den samme artikkelen, oversatt til norsk, på denne siden:
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
-
21-09-05, 16:27 #29
Hei Kristin,
leste såvidt litt i bloggen din, kjenner meg godt igjen i de følelsene du beskriver, uten at jeg vet nøyaktig hvordan situasjonen og helsen din er. Utrolig bra at du har laget den siden med informasjon om binyrebarkprob. blant annet. Du hjelper mange! Det var gjennom en liknende side(se det forrige innlegget mitt) at jeg overhodet fikk vite at dette eksisterer.
Jeg vet ikke så mye om hvilke behandlere, leger du går til, og det er ikke lett å vite hvor svarene finnes, men det er jo mange ting å prøve. Selv har jeg vært hos en Dr. Ims, som bl. a. legger vekt på at jeg skal ta en ganske stor dose Magnesium (hvis du vil ha ytterligere en vitamin i cocktailen..) Pluss at jeg får homepati. Og akupunktur, det er visst viktig fordi det styrker energien i feks nyrene. Men det hender jo at jeg tviler på om noe av det overhode er riktig og bare føler at det er håpløst og fælt og at det ikke vil bli bedre. Så jeg føler at jeg vet litt hvordan du har det.
Skriver mer senere.
Stine
Jeg skriver mer senere.• Jeg har sannsynligvis problemer med binyrene...
-
21-09-05, 17:25 #30
Hei!
Nå er det ca. 1 mnd. siden jeg begynte med DHEA 25 mg pr. dag. Til å begynne med ble jeg veldig mye dårligere, forferdelig trett og jeg verket skikkelig i alle ledd. Den siste uka har det stabilisert seg og jeg har følt meg litt bedre. For noen dager siden økte jeg DHEA dosen til 50 mg (slik legen anbefalte) og hadde en mild reaksjon før jeg nå faktisk merker en klar bedring! Så nå håper jeg virkelig at det ikke bare er en liten opptur men en varig bedring! Jeg tror avgjørelsen om man skal ta progesteron, hydrocortison, eller DHEA ligger i blodprøvene. Mine viste høyt cortisol og lavt DHEA så jeg fikk DHEA. Jeg hadde ikke inntrykk av at dette var gjetning for Dr. Schøith men at han hadde behandlet binyretretthet før. Han tok mange prøver og så bl.a. på om kroppen greier å omdanne fra et hormon til et annet hvilket var ok hos meg.
Har noen her forsøkt Pregnenolon? Det er jo den første i rekken av hormoner og kan omdannes til progesteron, DHEA, kortisol etc.
Jeg har kjøpt et kosttilskudd som er laget av Dr. Rind for binyreproblemer.
Det inneholder bl.a store doser med B-vitaminer og skal gi god støtte til binyrene. http://www.drrind.com/adrensupport.asp
Neste gang jeg er hos Dr. Schøith skal jeg til å spørre om han tror det er et bra produkt for binyrene.
Kristin - det er kjempeflott at du har laget en side om binyre- og stoffskifteproblemer!
Vi trenger mer info om dette på norsk!
Stå på alle sammen! Vi finner nok ut av det til slutt!
KariFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat

Bokmerker