Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 35
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Veldig skummelt å dosere seg selv ja. Klart man kan føle seg bedre med høyere stoffskifte hvis man har hatt lavt lenge, kiloene forsvinner, man får mer energi osv.. Men jeg har hatt for høyt stoffskifte over lang tid og jeg kan garantere at det også tar på, det er ikke noe å trakte etter. Farlig er det også.

Når det gjelder å bli gravid så tror jeg det er viktig å ha stabilt godt regulert stoffskifte før man setter i gang. En ting er at man sikkert kan klare å bli gravid med mange slags verdier, det tror jeg ikke er det store problemet. Men faren for spontanabort og skader på barnet øker hvis stoffskifteverdiene ikke er bra.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Thomasine, det er noen på forumene som må ha ft4 akkirat littegrann over slik som du har.
    Jeg ville ikke redusert mye hvis jeg hadde det bra slik.
    nettopp fordi noen trenger sine tall litt over.
    Og, begrepet referanseområdet betyr at 2,5% av alle friske vil ha verdier over referanseområdet og de vil være normale....bare at man tar vekk de 2,5% øverste og 2,5% nederste og da har man et offisielt referanseområde.
    Legen har sett på den lave TSH og de tror at det betyr hyperthyreose og bentap. det er ikke bevist, annet enn at når de hadde tildligere graves-pasienter i forskingsmaterialet, da hadde lav TSH en viss sammenheng med osteoporose. (og vi som har sett tall fre hyper pasienter vet at de har hatt mye høyere ft4 og ft3 enn oss som er medisinerte.....ft4 og ft3 flere ganger normalen.
    Om nettopp ft4 litt over men ft3 fremdeles innenfor, kan du lese i Thyroid International på nett. Thyroid International er utgitt av den europeiske thyroid federation. http://www.merck.de/servlet/PB/menu/1268430/index.html nr 4/2001 i artikkelen av dr.Anthony Toft
    Is "a little too much" thyroxine dangerous?

There is evidence that endogenous subclinical hyperthyroidism due to early Graves' disease or nodular goitre is associated with reduced bone mineral density,13-16 atrial fibrillation,17 increased left ventricular mass and enhanced systolic but impaired diastolic function.18 Increasingly, the term exogenous subclinical hyperthyroidism is used to describe clinically euthyroid patients taking thyroxine in whom serum TSH is suppressed and there is often an assumption that the exogenous form carries the same risk of morbidity as the endogenous variety. This may be the case in those patients who have developed hypothyroidism following iodine-131 or surgery for Graves' disease or nodular goitre in whom an autonomous remnant may remain.19 If a standard dose of thyroxine is prescribed to those patients, serum T3 may lie in the upper part of the reference range as is usually the case in endogenous subclinical hyperthyroidism. However, the majority of patients with a suppressed serum TSH concentration, resulting from thyroxine therapy, have a high normal or elevated serum T4 and a serum T3 in the middle of the reference range. Indeed the T4 :T3 ratio is greater than would be anticipated in endogenous subclinical hyperthyroidism.20 Patients with exogenous subclinical hyperthyroidism are, therefore, a heterogeneous group which explains why there are as many publications denying an association with reduced bone mineral density as there are those which claim a link. Even if the generic criticisms of the validity of meta-analysis as a method of combining the results of multiple small studies are disregarded, it is difficult to accept the findings of the most often quoted study as not only did it find increased bone loss in postmenopausal women receiving thyroxine suppressive therapy but also inexplicably in premenopausal women taking replacement therapy in whom serum TSH was normal.21

Various reports have either failed to show an increased rate of fracture in patients with endogenous subclinical hyperthyroidism1,22 or the risk has disappeared when those with a previous history of hyperthyroidism were excluded.23 There must be similar reservations about one of the Framingham studies which revealed that a low serum TSH concentration was a risk factor for atrial fibrillation in older persons;24 the number taking thyroxine was small (41) and, as in the bone mineral density studies, inevitably a heterogenous group.

It would, therefore, be quite wrong to generalize about the wisdom of avoiding a suppressed serum TSH concentration in those receiving thyroxine replacement. A pragmatic approach should be adopted for each patient, depending upon his or her unique circumstances (Table 1).
    Han har gjentatt dette i flere artikler og diskusjoner i bmj, at lav TSH er okay og høyt ft4 over referanseområdet er okay så lenge som ft3 er innenfor.
    nora

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    34

Standard

Da testet jeg positivt!!!

Jeg er vel kanskje 5 uker, og skal bestille legetime i morgen...

Har 2 misfall (mellom mine to på 9,5 og 4) fra før, så håper denne klorer seg godt fast!

Noen tips om hva jeg bør ta av tester hos legen?

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard

Gratulerer med positiv test!

Håper spiren din klorer seg godt fast

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    34

Standard

Nå er jeg gravid!!!

Får håpe tullet mitt ikke har ødelagt for noe...

...eller kanskje det er grunnen til at jeg ble gravid...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    34

Standard MA igjen...

Ja, da var jeg inne på Riksen denne uka for min 3. MA...:(
    Dagen etter at jeg skulle vært 12 uker på vei, var jeg inne til utskraping...igjen...
    Denne gang, som 2.gang, hadde fosteret vært dødt noen uker. Kroppen min skjønner ikke når det er over... :(

Denne gangen sa fastlegen min at neste gang, om det blir det, skulle han sende meg til en spesialist, hva nå han mente med det...

Forresten noen som har hørt om Women's Care (Progesta-care)?
    Fikke det av ei venninne som mente flee hadde blitt gravide ved bruk av dette.

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/kv ... 2b9b10d588

Står at det er bra for de som sliter med stoffskifte også...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Uff så leit å høre. Få håpe at dere får god oppfølging neste gang og lykke til.
    En stor trøsteklem fra meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    34

Standard

Takk
    Ja, hvis det blir flere ganger, håper jeg på full oppfølging.
    Har jo to friske, flotte gutter jeg koser meg med, da...;)

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard

Så trist at du mistet igjen :( Godt at du hvertfall skal få god oppfølging neste gang. Det fikk jeg denne gangen etter å ha mistet to ganger. Fikk ultralyder, blodfortynnende og progesterontilskudd de første 12 ukene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    34

Standard Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...

Hei.

Etter mitt 3.MA i juli 2007 er jeg gravid igjen. :P
    Ble gravid 1 mnd etter utskrapningen på sykehuset.

Er nå i uke 29/30, og fram til uke 26 gikk jeg bare til jordmor her på helsestasjonen og fastlegen min.

Fordi jeg har mistet 3 ganger og fikk min forrige sønn 6 uker for tidlig i 2003 blir jeg nå fulgt godt med på Rikshospitalet i Oslo.
    2.hver uke og denne jeg bærer på nå blir tatt med keisersnitt 3 uker før termin.
    Dette fordi man aldri fant ut hvorfor han måtte bli tatt i full fart 6 uker før.
    Da var han klinisk død når han kom ut, men er en frisk og fin gutt i dag!!

Det jeg ville fortelle nå er at dere som er gravide og går på Levaxin o.l absolutt bør kontakte spesialister på området.
    Fastlegen min ga i forrige uke beskjed om at jeg skulle redusere min dose på Levaxin. Dette etter svarene på prøvene mine fra Fürst.
    Spesialisten på Riksen (en danske!) fortalte derimot at studier gjort i 2003 viste at selvom mor har det bra på en viss dose,
    var det bedre for barnet om mor fikk mere Levxin. Dermed økte han dosen min fra 8 tabletter med 100 mikrogram Levaxin i uka til 7 tabletter med 150 mikrogram Levaxin per uke.
    Det er en ganske stor økning!!

Så da jeg er ferdig med svangerskapet skal jeg tilbake på den vanlige dosen fastlegen ser etter.

Så til dere som er gravide og bare går til kontroll hos fastlege - ta en telefon til en spesialist og undersøk!!

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn