Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Lightning Process

Jo, Nielsigne, den kunne ligget mange steder vil jeg tro. Under feildiagnoser, feilbehandlinger osv....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard 13-åring forsøkte selvmord etter ME-kurs

Fra nrk.no
    I oktober 2008 fikk gutten diagnosen ME. Familien fra Sørlandet fikk beskjed om lange ventetider på Rikshospitalet, der videre utredning skulle foregå.

Familien ba legen på Rikshospitalet om råd om hva de kunne foreta seg i ventetiden.

Svaret fra overlegen var at mange hadde gode erfaringer med behandlingsmetoden «Lightning Process» ved Aktiv Prosess i Sandvika.

Det var jo Rikshospitalet som anbefalte dette, så da måtte det være noe i det, sier faren.
    Det rådet en halleluja-stemning på kurset, og noe av det første han fikk høre var at dersom han ikke ble frisk så var det hans egen skyld, forteller faren til NRK.no.
    Etter endt kurs opplevde gutten en liten bedring, men to uker senere kollapset han. Moren fant sønnen på rommet en morgen hvor han hadde forsøkt å ta sitt eget liv.

Han klarte ikke å bli frisk, og følte det var hans egen skyld. Han var fortvilet over at han ikke hadde greid å gjennomføre selvmordet, forteller far.
    Er det rart at en undom føler at det er hans egen skyld at han ikke blir frisk, når det de lærer på kursene er at de ikke skal "gjøre ME"?

Jeg blir så fortvilt når jeg leser slike historier.

Kanskje NAV og legestanden bør begynne å reflektere over at det kan være på tide å ta offentlig avstand fra disse kursene, slutte å sponse dem og anbefale dem?

De som står bak kurset sier følgende
    Vibeke C. Hammer i tidligere Aktiv Prosess (nå Ansvarlig Helse) skriver i en e-post til NRK.no at det ikke er grunnlag for å diskutere problemstillinger rundt Lightning Process som behandlingsopplegg.

«LP er en treningsform og er ikke godkjent til behandling av noen sykdomsdiagnoser. (...) Vi jobber med symptomlindring for at pasientene skal få en bedre hverdag», skriver hun.
    Snakk om å smette unna ansvar....

Og legen da? Som anbefalte kurset?
    Det var overlege Vegard Bruun Wyller som fortalte familien til 12-åringen om Lightning Process.

NRK.no har spurt Bruun Wyller om han har noen betenkeligheter med å sende ME-syke barn på LP-kurs når man vet at noen blir sykere av det, og sågar har forsøkt å ta sitt eget liv.

Han innrømmer at han har anbefalt pasienter å prøve «Lightning Process», men vil ikke kommentere enkeltsaker.

– Jeg kan se betenkeligheter med behandlinger som ikke er vitenskapelig dokumentert, samt har kommersielle interesser slik som dette kurset. Samtidig har behandlingsformen elementer av kognitiv atferdsterapi, som vi har sett flere eksempler på at ME pasienter har hatt nytte av, sier han til NRK.no.

Bruun Wyller bekrefter at han har mottatt klager fra ME-syke han har anbefalt LP, som enten ikke har blitt friskere, eller som har blitt sykere av LP.
    Wyller er kjent som en lege som har ivret for kognitiv terapi i arbeidet for å få ME-syke friske i mange år. Hva mener han nå mon tro, etter at ny forskning viser at ME er autoimmunt?

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Etter alt som kommer frem etterhvert om Lightningprosess ser jeg ikke så stor forskjell på dette og boken The Secret
    "The Secret teaches us that we create our lives, with every thought every minute of every day. Living The Secret offers tools and ideas to help you live The Secret and create the life of your dreams."
    Boken koster iallefall mye mindre - tror jeg så den til 149,- på Notabene og du skal være bra "åpen" for å tro det er sant.
    Hjernevask det også selv om den var ganske underholdene til tider - før det på en måte ble for dumt.

H:-)
    Akkurat dette tenkte jeg da jeg leste denne tråden også! Jeg kjente en gang en mann som på det tidspunktet var ekstremt opptatt av loven om tiltrekning. Han argumenterte på nøyaktig samme måte som LP-folkene. Aldri har jeg møtt en mer egosentrisk, svevende og upålitelig person. Manipulerende var han også. Han brydde seg lite om menneskene rundt seg, og brukte dem skamløst for å få bevist denne lovens fortreffelighet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    At man faktisk skaber sit eget liv er på en gang tillokkende og skræmmende. Kun skræmmende, hvis man ikke vil tage ansvar, hævder så nogle. Meeeen ...
    En af mine gode bekendte fortalte, at en af hans naboer nu var død af kræft. Dette var dobbelt - eller mange gange dobbelt - mere trist, end det i forvejen var, eftersom manden døde i dyb ensomhed - hjemme hos sin kone. Sagen var den, at konen var meget meget optaget af de her tanker om, at man skaber sit eget liv, og det endda når man er ved at miste det. Hun kunne simpelthen ikke begribe, at manden ikke bare tænkte på en anden måde, så han holdt op med at være syg Og hun tog det sådan, at han jo måtte ønske sig væk fra hende og børnene, når han ikke gjorde det anderledes. Han satte ikke pris nok på sin familie til at ville leve. Mente hun.

Nielsigne
    Huff, denne mannen jeg kjente var også sånn. En slektning av ham døde av kreft, og han var mest sint fordi denne ikke hadde ønsket å følge hans filosofi. Det var altså, ifølge ham, slektningens egen feil at denne døde! Fryktelig...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

"– Det var jo Rikshospitalet som anbefalte dette, så da måtte det være noe i det, sier faren. " .... Ja, de her forældre stoler virkelig på Rikshospitalet. Og Rikshospitalet svigter folks tillid ved at vælge den her inkompetente samarbejdspartner. Jeg kunne forstå det, hvis Lightning Process var et kursus i aftenskolen. Så kunne alle de, der føler for det, gå derhen på kursus. Men som behandling ...

"Kanskje NAV og legestanden bør begynne å reflektere over at det kan være på tide å ta offentlig avstand fra disse kursene, slutte å sponse dem og anbefale dem?", skriver du, Vigdis. Ja, I må af med dem ... de er for mig at se det alternative miljøs parallel til TERM-modellen https://web.archive.org/web/20120513...M-uptodate.pdf

Og når "terapeuterne" så tørrer ansvaret af hænderne: "Vibeke C. Hammer i tidligere Aktiv Prosess (nå Ansvarlig Helse) skriver i en e-post til NRK.no at det ikke er grunnlag for å diskutere problemstillinger rundt Lightning Process som behandlingsopplegg.

«LP er en treningsform og er ikke godkjent til behandling av noen sykdomsdiagnoser. (...) Vi jobber med symptomlindring for at pasientene skal få en bedre hverdag», skriver hun. " så bør man heraf konkludere, at dette ikke funker, når det drejer sig om syge mennesker!

VI, der bruger thyroid, må ofte høre, at det er en utroværdig medicin, ustabil, eksperimentel og jeg ved ikke hvad. Men kaste folk for løverne i form af "terapeuter" fra Lightning Process, dét er ikke utroværdigt, ustabilt, eksperimentelt ...?! Det tror jeg da ellers nok, det er

Denne respektløse måde at se mennesker på hører jo fortiden til - samtidig med, at den er sært forbundet med "at se det hele menneske", mener jeg.

Her et eksempel på fortiden ... på at man en gang bare kunne ta sig sammen for ikke at ha allergi mere:

Artikel: Allergisymptomer skulle tæves væk
    "Helt op til 1930’erne troede man faktisk, at det var moderens hysteri, der var årsagen til børnenes hvæsende og besværede vejrtrækning. For symptomerne forsvandt, når børnene kom på hospitalet, men når de kom hjem, viste syptomerne sig igen. Derfor anbefalede lægerne, at mor og barn skulle skilles fra hinanden, og at barnet skulle behandles med prygl, når symptomerne viste sig. Her får du nogle højdepunkter fra allergiens historie, som Astma-Allergi Danmark har gengivet i deres nyeste blad" alive.dk/Nyheder/Sund/2011-44-allergiafstrafning.aspx

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Takk for informasjonen dere har lagt ut i denne tråden, veldig skremmende lesing! Rett og slett tragisk.
    En psykolog jeg kjenner er svært skeptisk alternativ behandling, han er så skeptisk at han er skeptisk til lavkarbo...dvs til hjelpen de kan gi på Fedon Lindbergs klinikk siden dette blir plassert under alternativ behandling. Og når jeg forteller at jeg får hjelp av homeopati som demper symptomene mine, blir han nesten frenetisk og gir meg foredrag på minimum 10 minutter.
    Men han, av alle, anbefalte LP til noen paisenter med ME....pga den medisinske anbefalingen som blir gitt.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Damaged by Lightning Process?

The Lightning Process did not work for me. I did the training with Phil Parker himself in Crouch End, London, in November 2006. Not only did it not cure me of my CFS/ME, but it actually initiated a relapse and left me much more ill than I had been prior to starting it. This relapse lasted at least a year and a half, and I have no way of knowing what permanent damage doing the LP may have done to my body and health.

Af John Sayer her
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Her er det en annen blogg hvor en som har deltatt på Lightening Process kurs beskriver temmelig inngående hva det går ut på.
    Lightening Process (LP) kurs virker ikke å være noe annet enn MANIPULERING med syke mennesker! Noe jeg ble mest skeptisk til, var at deltakerne måtte underskrive på at de var friske etter endt kurs, selv om bloggskriveren ikke følte bedring i det hele tatt !!

Ja, vi måtte skrive under på et skjema at vi var friske. Jeg var da så slapp og lå på gulvet, og i og med at jeg gjorde ME, og at jeg i bunn og grunn var helt frisk (jeg skulle bare gjøre prosessen og trene hjernen og kroppen), så underskrev jeg. Jeg har i etterkant undret over om disse underskriftene utgjør grunnlaget for at Lightning Process-systemet påstår at de får folk friske
    Å ikke kunne få stille kritiske spørsmål verken før eller kurset etter er egentlig helt uhørt, og er jo også en måte å manipulere på !

Vi fikk ikke stille spørsmål, komme med motforestillinger eller egne tanker underveis, men det ser jeg på som bagatellmessig. Vi fikk heller ikke i særlig grad lov å kommunisere med de andre deltagerne.
    Ordene taler sitt eget språk HJERNEVASK !
    Jeg tenker først nå i ettertid at det å være "klar" betyr at man stiller seg åpen for den hjernevask som LP utøver.
    Når attpåtil NAV støtter seg til slike kurs, er jo i seg selv forunderlig - vel vitende om at de iKKE betaler femten tusen kroner for pasienter - kursdeltakere !
    Hva er det NAV her går god for med Lightening Process ?? Mener NAV at ME ikke er en sykdom ??
    Og, hvis NAV går god for slike kurs på grunn av "alle som ble helbredet" (= underskriftene fra deltakerne) er deres innblanding et scoop for videre Coaching
    og stadige nye Lightening Process kurs vil dukke opp med å fortelle om sin fortreffelighet! Det har de jo utallige underskrifter på !!

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    hvis NAV går god for slike kurs på grunn av "alle som ble helbredet" (= underskriftene fra deltakerne) er deres innblanding et scoop for videre Coaching
    og stadige nye Lightening Process kurs vil dukke opp med å fortelle om sin fortreffelighet! Det har de jo utallige underskrifter på !!
    Ja, det blir jo akkurat som TV-shop, de påstår at de har "millioner av fornøyde kunder." Men at millioner har handlet på TV-shop betyr jo ikke at alle sammen er fonøyde, all den tid hovedkvarteret nekter å svare på kritiske spørsmål fra nettopp de samme kundene. Manipulerende markedsføring!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: "The Lightning Process" by Phil Parker.

Nok et vektig og sterkt innlegg i debatten om ME og Lightning Process. En rekke andre blogger siteres og henvises til.

Live Landmark sier selv
    Live Landmark, Lightning Process-coach som har kurset og veiledet mer enn 1000 personer i Norge, mener det er svært viktig at eventuelle bivirkninger av kurset undersøkes.
    Hun sier hun ikke har blitt kontaktet av egne deltakere som har sagt at de har blitt dårligere etter kurs.
    - Ingen har kontaktet meg og sagt at de har blitt verre, men det er helt naturlig å få tilbakefall eller symtomer i etterkant. Da er grunnen ofte at man enten presser seg mer enn man tåler, fysisk og mentalt, eller er redd for at man ikke lykkes og får følelse av skyld og skam. Også det kan føre til symptomer, sier hun.
    Bloggskriveren synes det er underlig at Live Landmark kan påstå at hun ikke har blitt kontaktet. Legen Maria Gjerpe og andre profilerte ME-bloggere har skrevet om at de ble sykere etter LP-kurs. Dette er visst god business. Hun skal ha tjent ti millioner på denne kursvirksomheten sin. Som leger henviser pasienter til, som NAV i noen kommuner betaler for, i andre kommuner betaler pasienten selv, et kurs det ikke finnes medisinsk belegg eller forskning på.

Så det finnes historie etter historie av folk som er blitt verre, og som ikke minst har takket ja til oppfølgingskurs. Her har de møtt sin instruktør, ofte Live Landmark selv, og har selv etter oppfølgingskurs ikke opplevd noen effekt, eller til og med blitt sykere. Likevel hevder Landmark at ingen har kontaktet henne og sagt de har blitt verre. At hun ikke kjenner til slike negative bivirkninger. Det er en usedvanlig drøy påstand. Er dama døv og blind? Lytter hun overhodet ikke til kursdeltakerne som desperat forsøker å fortelle henne hvordan de føler seg, men blir bortfeid med at de ikke gjør Prosessen riktig – mens pengene for oppfølgingskursene renner inn på kontoen hennes? Hvor kynisk og kald er det mulig å bli?
    Det er en journalistisk god artikkel, denne bloggposten, med mange sitater(bloggposten er svært lang), inklusive en del brølere av tweets av Live Landmark.... Anbefales

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lightning Process
    Av Vigdis i forumet Nyttige linker
    Svar: 20
    Siste melding: 28-11-11, 22:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg