Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 34
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Om jeg kan få gå litt på siden av tråden din enda en gang Rilda ?
    Det har kanskje litt relevans til din lave fT4 og hvordan du føler deg ?

Det er rart det med hvordan man føler seg på forskjellige fT4-verdier.
    Da jeg gikk over til Armour datt denne verdien som en stein - til 5 og lå lenge på 6-8 lenge - det meste av det første året.
    Jeg hadde det kjempebra da !
    Jeg var jo glad for at jeg endelig var kvitt alle symptomene som Levaxinen ga meg, og det kan jo være litt av forklaringen.
    Vekta datt også 12kG det året.

Så kom jo nedturen da etter et år, og jeg begynnte å øke dosen.
    Nedturen mer av psykisk art, men var jo daff og slapp også. Heldivis ingen av de tidligere symptomer, og det blei en lang nedtur.
    Og forlengelsen skyldes bekymring for TSH=0. Dosen ble forlangt senket for TSH=0 og dosen var da 1,75G selv om fT4 bare hadde kreket seg opp i 10-11.

Det ble ikke bedre før dosen var over 3Grain(fT4=15), og enda bedre på 4(fT4=17), men da kjente jeg for første gang litt hjertebank.
    Svært lite, men det lille var nok til å skremme meg til å sette ned dosen igjen.
    Etter et berg og dalbane-år økte jeg pånytt dosen, denne gangen jevnt og trutt.

Nå har jeg vært 9 uker på 5Grain(fT4=19) og fått litt mer hjertebank. Det kom etter 7uker og holdt seg på et svakt nivå og kun når jeg la meg om kvelden. Jeg ga opp etter et par uker med bank og satte ned dosen gradvis til 4Grain, som jeg er på nå.

Jeg er daff og slapp nå, på en dose som gjorde meg pigg og fin for en stund siden - så er det vel den evindelig trege tilpassingen som jeg håper snart er over.
    Ett spørsmål ligger i bakodet ...... eller har jeg satt den ned for mye ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

n'Finn

Hva er ditt laboratories ref. på T4?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er stort sett Aker sitt : TSH 0,2-3,6 og fT4 8-20 - T4 blir ikke utført tror jeg. Furst gjør det iallfall ikke.
    Hvorfor spør du da Stine ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

For å se om du holdt deg innenfor ref i dine beskrivelser, n'Finn - ikke for noe annet. Og så mente jeg jo FT4 da ;)

Mitt ref er 10-19, så det er jo litt forskjell.

Tenk - ikke engang på 5 Grain var du over ref på FT4, det er jo litt utrolig da, synes jeg.

Synker alles TSH til bunns på Armour?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hm......driver du å sjekker opp om jeg er snill mot systemet......
    hm......meeeget betenkelig......
    Jeg hadde fT4 på over 30 på Levaxin, men klarer ikke det på Armour.
    Må være T3 som begrenser fordi det jager hjertet - (obs. mine spekulasjoner)
    Som jeg har hørt så er Armour bedre til å undertrykke TSH enn Levaxin.
    Hvis det er slik må det være den beste bedisinen for TYCA pasienter, og burde være legenes førstevalg til disse.
    Isteden rir de kjepphester !
    Har lest at hypotalamus er følsom for både T4 og T3, men andre steder at det kun er T4 og noen steder står det bare stoffskiftehormoner.(hva dem tenker på da er ikke trygt å tippe på - vi har jo bare ett stoffskiftehormon)
    Heller til å tro på det første hvis det er riktig at Armour undertrykker TSH mest, og tror vel de mener fT3 og fT4 og ikke de proteinbundne variantene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hm......driver du å sjekker opp om jeg er snill mot systemet......
    hm......meeeget betenkelig......
    Hva snakker du om? Fått i deg for mye (lite) Armour nå, eller...?

Neida, ikke i det hele tatt, ikke noe å være betenkelig over her. Jeg er for hypo i skallen til å ha skumle hensikter. Men jeg synes det er viktig å vite om folk (DU i dette tilfellet) er innenfor ref eller ikke når de forteller hvordan de hadde det på den og dosen. Synes ikke du det da? Var det ikke det vi skulle bruke prøvene til framover, vi som går på Armour? Og så synes jeg det var veldig greit/betryggende å se at du hadde det bra flere ganger og at du da fremdeles var innenfor ref på FT4. Jeg må jo kanskje også argumentere med dere andres opplevelser overfor legen hvis TSH synker til bunns. For jeg har jo ikke så mye hardtslående dokumentasjon å slå i bordet med. ;)

Så Armour undertrykker antakeligvis TSH lettere enn Levaxin. Interessant. Hva er TYCA-pasienter - folk med kreft i skjoldbruskkjertelen?

Er det hypothalamus som mottar (signaler fra) T4 (og T3) - (eller blir det fra RT3?), og så danner TRH og så sender dette til hypothalamus som så igjen sender ut TSH til skjoldbruskkjertelen?

Hva er de proteinbundne variantene?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du er da flink til å finne dokumentasjon du......
    Då har jeg nok fått i meg litt for lite Armour. Jeg gikk ned et grain da jeg syns 5 ble for mye, og har vært der i 8 uker snart og kjent symptomer i noen dager.
    Og har du symptomer Stine, så er dosen for lav ! hihi
    Så nå er'n 4,5Grain igjen - så håper jeg den blir der, selv om jeg er numismatiker nok til å ønske meg et rundere tall......

Ja, TYCA er TYroid CAnser.
    Det kan være igjen kjertelvev etter operasjonen og det stimuleres jo av TSH. DA - er legene enige om at det er ok med lav TSH ser du.

T4 og T3 iallfall binder seg til proteiner og dette er lageret. De er altså ikke virksomme når de er bundet.
    Bare en bitteliten del frigjøres (feks. fritt T4) og disse er da i aktiv fase.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    [r det hypothalamus?
    Hypofysen. Pituitary gland på engelsk.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

"Er det hypothalamus som mottar (signaler fra) T4 (og T3) - (eller blir det fra RT3?), og så danner TRH og så sender dette til hypothalamus som så igjen sender ut TSH til skjoldbruskkjertelen?"

Noen spørsmål her er litt feil stillt og er ikke så lette å svare på.
    Men jeg kan prøve.
    Litt forenklet : Hypotalamus er et følelsesorgan. Hypofysen er en produsent.
    Hypotalamus avføler eller tester - tar blodprøver om en vil - hele tia, og sender beskjed om nivået til produsenten.
    Den måler masse hormoner og temperaturen.

Hypofysen mottar signaler fra hypotalamus og fra hjernen så regner den ut hvor mye som skal produseres av TSH, ACTH og de andre.
    Dette vil så mottas av de rette kjertler og hvis disse er iorden blir hormonene prosusert i riktig mengde.

rT3 er noe helt annet, det er ikke et hjernehormon i det heletatt.
    Det er et overskuddsprodukt, et stoffskiftehormon som er inaktivert like før det skulle brukes fordi det ble produsert for mange av dem.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Noen spørsmål her er litt feil stillt og er ikke så lette å svare på.

Neida, de er visst det... Ikke så lett med det hue her, nei...
    Men for å gjøre forvirringen komplett:
    TRH (thyreotropin releasing hormon) er den fysiologiske frigjører av TSH og lages normalt bl.a. i hypothalamus.
    http://www.unn.no/article16567-9549.html

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn