Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er to forskjellige ting vi snakker om. Det ene er referansområdene, som er de midterste 95% når man tar en del prøver, det er per definisjon referanseområdene, man tar vekk de øverste 2,5% og de nederste 2,5%, merk at også de er normale, eller det som produsenten har opplyst, eller det som man har bestemt etter andre overveiinger. (for eksempel sier de at en kolesterol som er øverst i referanseområdet ikke er bra)
    Her går det opp til 3,6 og 4 og høyere.

Men, offisielle mål ved behandling av hypothyreose er en TSH mellom 0,5 eller noe sånt og 1,5. Altså når man blir behandlet med levaxin.

Står også noe i legetidsskriftet på nett og legemiddelhandboka på nett.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Klara
    TSH skal ligge mellom 0,2 og 4. De fleste har det vel best under 1. Går du til endokrinolog eller bare allmennlege? Jeg vil tro du hadde blitt lettere om du fikk noe lavere TSH, dvs høyere stoffskifte. Bare det ikke blir for høyt, det er ikke noe moro, kan også være farlig.

Hilsen Klara
    Jeg har ikke vært hos endokrinolog, bare allmennlege. Har fått tatt ultralyd av kjertelen, og den fungerte ikke. Fikk bare beskjed om at jeg hadde den vanligste formen for lavt stoffskifte. Skal nå øke fra 50 til 100 om dagen. Syns selv at den økningen var litt vel hurtig. Det er nok mulig av jeg tar saken i egne hender og starter en økning til 75 mg pr dag. Har ikke lyst å ta for mye!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard

Jeg er født hypo, og har faktisk alltid slitt med at jeg ikke klarer å legge på meg, og nå når jeg en periode har vært overmedisinert, detter kiloene av meg..... Blir altfor tynn.

Rart at medisinene virker så forskjellig på oss.

Mvh Maia

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Endokrinologen jeg har vært hos sier at TSH skal være på ca 1 eller litt under!

Normalområdene er derimot mye videre, noe som kan gjøre det svært vanskelig å nå frem med synpunkter på dårlig form dersom verdien ligger mellom 1 og 4/5. Du har imidlertid klart for høy verdi!

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 24-06-15, 16:44
  2. Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    Av madagaskar i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 21
    Siste melding: 28-10-10, 12:49
  3. Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 26-02-10, 03:17
  4. Forbindelse mellom stoffskifte og revmatisme
    Av baremei i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 5
    Siste melding: 13-07-06, 22:34
  5. Spørsmål om vekt i forbindelse med hypotyreose.
    Av j24 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 05-07-06, 21:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn