Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 34
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Lie

Har lyst til å komme tilbake til ditt innlegg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lie
    Hei Stina
    En liten kommentar til østrogendominans: for å finne ut om østrogen dominerer så brukes progesteronverdiene til å dividere med østradiolverdiene (progesteron/østradiol). Hvis resultatet havner utenfor normalområdet har du østrogendominans.

Dette blir gjort med spyttprøver som sendes til USA. Jeg vet ikke noe om blodprøver, men jeg vil tro at det også her er forholdet mellom disse to tingene som er viktig. Og selv om du har liten østrogenproduksjon kan du ha tilsvarende enda lavere progesteronproduksjon, og da vil østrogen likevel dominere. Jeg skal ikke utgi meg for å være spesialist på dette, men det kan være forklaringen på at du har positiv effekt av progesteronkrem. Nå hadde jo du veeeldig lav østrogenproduksjon da, så jeg vet ikke helt....

Progesteronkremen som inneholder 1,7% progesteron som apotekene produserer skal smøres på tynn hud (mengde: en ert) morgen og kveld fra dag 12 i syklusen og fjorten dager fremover. (Dette står forklart på den websiden du henviser til i postingen din.)
    Altså: progesteron/østradiol
    Er progesteron SPROG - ellers har jeg aldri fått målt denne.
    Og østradiol, det er vel ikke det samme som østrogen? Hvis ikke tror jeg ikke jeg har fått målt dette heller.

Jeg har en gang fått tatt SPROG, den var <0,6 (0 - 3).
    Samtidig var SØSTR <0,05 (0 - 0,3) - jeg trodde dette var østrogen - eller?

Begge disse er uansett lave.

Vet du hva slags progesteron som blir brukt i den apotekerne lager? Og man må vel ha resept fra legen for å få denne?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei Stina

Som jeg skrev i den forrige postingen har jeg ikke erfaring med prøver av østrogen og progesteron fra blod, jeg har bare vært borti spyttprøver (hørtes fælt ut). Men jeg skal prøve å gi de svarene jeg kan etter beste evne, så er det fritt for andre som sitter på mer informasjon til å rettlede.

Jeg skrev at østrogendominans ble påvist hos meg ved å måle forholdet progesteron/estradiol (amerikansk for østradiol tror jeg) i spyttprøver. Forholdet blir det samme i blodprøver tror jeg. Hvis kroppen av forskjellige grunner ikke produserer nok progesteron vil du ende opp med en østrogendominans (f.eks. stress som øker kortisolproduksjonen som igjen blokkerer progesteron. Ved manglende eggløsning dannes lite progesteron også.)

Jeg tror at SPROG og SØSTR er betegnelsen på disse prøvene i blod.

Østradiol er østrogennivået. Slik betegnes det i svaret jeg fikk: estrogens (estradiol, estrone, or estriol). De betegner dem som E1, E2 osv. Estradiol betegnes i svaret som E2. Bedre forklaring kan jeg ikke klare nå, men hvis jeg finner noe mer info i papirene mine skal jeg poste på nytt.

Vet du hva slags progesteron som blir brukt i den apotekerne lager? Og man må vel ha resept fra legen for å få denne?
    Det har du svart på i postingen litt lenger oppe der du har klippet ut fra www.futhark.no/proggestagen.htm
    Altså den er bioidentisk, ikke hormonhermer som f.eks. gestagen.

Det er riktig at du må ha resept på den. Jeg fikk den første fra dr. Ims og siden har jeg fått fastlegen til å skrive ut resept.

Håper dette var til litt hjelp Stina
    Hilsen Lie

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk Lie ;)

Ja, jeg ser at progesteronet er biodentisk, men jeg lurte på hva det eksakt var for noe.

Tiden vil kanskje vise...
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    ... men jeg lurte på hva det eksakt var for noe.

Tiden vil kanskje vise...
    Du er så sandelig svær at stille tilfreds - Stina , men måske hjælper nedenstående lidt bedre på det hele.....

Naturlig progesteron

I M&H 5/2005 skrev en kvinne at hun kom over Progesta Care på nettet, hvor det sto at den ble framstilt av jamsrot. Jamsrot kan ikke alene påvirke progesteronnivået i kroppen, men på progesteronflasken står det at kremen er utvunnet av komponenter i vill jamsrot. Med det menes vel at stoffet diosgenin er utvunnet for å få fram progesteron? I alle fall har den virket kjempebra for meg. Jeg tok prøver før jeg begynte å bruke den, og etter et halvt år var de normale. Mange har samme erfaring.

Hvorfor trenger vi å få progesteronkrem på resept, siden det er vanskelig å overdosere? Hvis den kremen lege Leif Ims snakker om, er så mye bedre enn Progesta Care, hvorfor kan den ikke selges i helsekostforretninger? Jeg vet det finnes en del ”falske” progesteronkremer som er billigere og dermed mer fristende å kjøpe. Progesta Care (Khonsu i Oslo er grossisten) virker utmerket og holder hva den lover. Hvor raskt den virker, beror på hvor langt man er kommet i overgangsalderen, og om man har tatt vekk livmor el. eggstokker, da blir det jo helt kollaps i hormonsystemet.

Når legene sier at man ligger på ”normalen” vedr. forholdet mellom progesteron og østrogen, hva vil det si?
    Marie Louise Harbitz Eklund

Svar!

Hei!
    Du har rett i at jamsrot ikke inneholder progesteron, men i likhet med mange andre planter inneholder jamsrot stoffer som likner på hormoner. Disse kan feste seg på reseptorer i brystene og andre steder i kroppen og demper virkningene av østrogen.

I Norge og de fleste land er progesteronkremer reseptbelagt og følgelig ikke tillatt å selge i helsekostforretninger selv om slike hormoner er naturlige. I USA selges både progesteron, pregnenonol og DHEA fritt i helsekostforretninger og supermarkeder, og det finnes en rekke produsenter av progesteronkremer. Progesta Care er en av disse. Felles for slike kremer er innholdet av progesteron, som bør ligge mellom 1,5 og 1,8 vektprosent. Innholdet i krembasen er forskjellig for hver produsent, men progesteronet i alle kremene er lagd av diosgenin fra vill jamsrot eller soya. Resultatet blir et bioidentisk progesteron.

Årsaken til at ekstrakter av jamsrot og liknende selges fritt, er at de ikke inneholder aktive hormoner. De fleste frøsorter, slik som rug, hvete og bygg, inneholder også hormonliknende stoffer, men ingen ville vel finne på å forby hvetekim av den grunn! Uansett om naturlige hormoner selges med eller uten resept, bør slike preparater ikke tas uten at man først har konsultert lege eller en kompetent naturterapeut.

Britiske forskere oppdaget nylig parabener i brystkreftsvulster. Etyl-, metyl-, propylparabener, etc. brukes som konserveringsmidler i deodoranter og hudkremer og er også tilsatt i noen progesteronkremer.
    Den som lages på apotek, innholder 1,7 prosent progesteron i en enkel krembase. Best er trolig den som er blandet med decubal, som inneholder lanolin (ullfett). Progesteronkremer med decubal som krembase er uten parabener.

Progesteronet må analyseres og godkjennes av Norsk Medisinaldepot før det selges til apotekene. Bruk av progesteronkrem er en effektiv og sikker metode mot PMS og andre hormonelle plager, men dessverre kjenner få leger i Norge til dette. I USA har noen universiteter nylig oppdaget metoden og forsker nå på progesteronets positive virkninger.
    ”Normalen” når det gjelder forholdet mellom østrogen og progesteron, avhenger av når prøven er tatt i syklus. Progesteronet kommer i produksjon etter eggløsningen og varer i 14 dager inntil menstruasjonen begynner. Mange kvinner har eggstokker som ikke produserer nok progesteron til å holde østrogenet i balanse. Da får man en lang rekke premenstruelle plager som kan lindres ved å tilføre progesteron, slik du har opplevd.

I overgangsalderen bør det være et bestemt forhold mellom østradiol (ett av østrogenene) og progesteron. Dette forholdet kan man aldri få målt riktig uten å ta en prøve fra spytt fordi de aktive delene av disse hormonene sitter på de røde blodcellene. Det sier seg selv at hvis man måler hormoner i blodprøver etter at man har fjernet de røde blodcellene, vil man ikke få et nøyaktig bilde av forholdet mellom de to hormonene du omtaler. Måling av hormoner i spytt får man ikke gjort ved norske laboratorier, men noen legesentre sender prøver til USA eller Frankrike. Nærmere opplysninger finnes på nettsiden www.futhark.no. Kvinner som har fjernet eggstokkene, mister også produksjonen av testosteron (det mannlige kjønnshormonet). I slike tilfeller er det derfor av interesse også å måle testosteron og eventuelt tilføre det, noe som ofte kan gi bedre livskvalitet.

Leif Ims og DVP
    Hentet fra norsk Mat &Helse Desember 2005 : Spørsmål og svar. Hentet fra Google-cache hvorfor et direkte link ikke pt kan angives.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen takk, Anisa

Men jeg tror likevel ikke det gir svar på akkurat det jeg spurte om, selv om det står mye lærerikt her.

Felles for slike kremer er innholdet av progesteron, som bør ligge mellom 1,5 og 1,8 vektprosent. Innholdet i krembasen er forskjellig for hver produsent, men progesteronet i alle kremene er lagd av diosgenin fra vill jamsrot eller soya. Resultatet blir et bioidentisk progesteron.
    Ja, det er greit. Progesteronet er laget av diosgenin fra vill jamsrot eller soya, men det stod jo i linken jeg refererte til:

inneholder ekstrakt av vill jamsrot OG progesteron
    Altså vill jamsrot, eller diosgenin fra vill jamsrot - vel, det har vi jo fått stadfestet. Men hvorfor står det OG progesteron? Hva er da dette for et progesteron? Eller vil det si det innholder diosgenin fra jamsrot, i tillegg til "vanlig" jamsrot? Er det bare noe helt soleklart som jeg ikke klarer å se?

(Nei, når det kommer til stykket, så er jeg ikke så lett å tilfredsstille. Er egentlig perfeksjonist, så hvis jeg noensinne skal kunne påberegne meg å ha greie på noe, så skal jeg vite alt i detalj - men det har jeg jo absolutt vært alt for dårlig til i flere år. Så pass opp, hvis jeg blir bedre ;) )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Disse forbaskede hormonene, de ligger stadig og maser i bakhodet

Jeg har i det siste lurt litt på om jeg kanskje ikke har hatt mangel av kortison, men derimot nemlig progesteron. Østrogen får jeg jo via Trisekvens, men hvis jeg nå husker riktig, så er det ikke et "ordentlig" progesteron i dette - derfor blir jeg litt bedre av progesteronkrem.

Jeg har jo trodd det var kortison jeg manglet pga marerittene hele uka før mens + andre ting. Og at progesteronkremen stimulerte til kortison-dannelse. Vel, nå håper jeg ikke at den gjør det, for jeg tror nå at jeg har fått alt for mye kortison opp i gjennom.

Via "diskusjoner" med nora, så oppfatter jeg det nå som om f.eks. karbohydrater stimulerer til insulin-dannelse og at man legger på seg rundt magen helst da (men er dette fordi insulin stimulerer til kortison-dannelse?)

I alle fall, min kroppsfasong var slik at jeg er lang med tykke ben og armer, men ikke så tykk mage. Så for noen år siden ble jeg tykkere rundt magen også, og kortison gjør vel at man legger på seg rundt magen?

Herlighet som jeg surrer! Men jeg gir meg ikke før jeg får større klarhet i alle disse hormonene!!!

Og så leste jeg nettopp i et gammelt blad av Kamille at stress medfører at mengden av stresshormonet kortisol øker i kroppen, og dermed også risikoen for depresjon. Et tegn på stress er at du sover dårligere, og ikke kjenner deg utvilt om morgenen. Jeg har jo sovet dårlig i mange år! Og jeg stresset forferdelig i mange år! Så de få timene jeg sov, hadde jeg ikke hvile i det hele tatt. Livet passerte i revy, ja, ja, ikke livet da ;) men alt jeg måtte gjøre neste dag, jeg fikk ikke fred. Alle de onde sirklene vi kan havne i!

Men jeg kan selvsagt ha havnet i underskudd av kortison i ettertid, kanskje spesielt fordi jeg overproduserte i lange tider, men jeg er ikke så sikker på om jeg skal forsøke å få kortison-nivået opp. Hvordan kan man regulere det slik at man får progesteron, men ikke mer kortison?

(nora, hvis du leser dette: Vi har nettopp under Lavt stoffskifte snakket om at antidepressiva senker serotonin, eller dvs, du fortalte det. Og hypo gjorde også det, eller hva? Altså mangel på thyroxin. Tror du at kortison også senker serotoninet?)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Du Stina, du Stina, nå sliter du fælt :(
    Men du har jo humoren din da, og jeg regner med at den hjelper deg. Hvis du er like morsom "live" som når du skriver, så hjelpe og trøste. Du gir i alle fall meg mange gode latterkuler med det du skriver. Jeg gledet meg til svaret ditt da jeg så at cat trodde du mistet tennene. Og jeg ble ikke skuffet.

Så til saken (eller; jeg er fremdeles litt utenfor den): Jeg har lenge tenkt å finne igjen en artikkel som sier svart på hvitt at det ikke er meningen at alle vi som har havnet i stoffskiftegjørma skal hjelpes (det er et svar fra en endo til en som er hypo). Så til alle dere som tror at det er en selvfølge at vi skal komme til endo må nå tro om igjen. Vårt helsevesen er bygd opp med tanke på at det til en hver tid finnes en stor gruppe i samfunnet som ikke skal ha hjelp. Det er jo så fint at hypotyreose skal behandles av fastlegen, for han/hun er jo kompetent til det. Her kommer linken http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=335359

SÅ til saken: her er en link om antidepressiva og serotonin som forteller at bruken av dette er større hos kvinner enn hos menn Akkurat som om vi ikke visste det fra før. Det er fordi de over omtalte fastlegene skriver ut lykkepiller/antidepressiva i stedet for å behandle stoffskifteproblemer som det de er. En dag kommer jeg til å sprekke! :evil: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... 47:5:::0:0

Her er enda en link som har med serotonin og piller å gjøre. Jeg har ikke studert den grundig, men det ser ut som om den gir en god forklaring. Les og vurder selv. http://uit.no/nyheter/tromsoflaket/1166

Den siste linken omhandler serotonin, mat, søvn og lysbehandling. Det med serotonin og lysbehandling har vel gått i en annen link her også tror jeg. http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... bdet15.htm

Jeg håper dette kan hjelpe deg litt Stina, i mellomtiden får du en STOR klem fra meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nææh, Lie For et kjempekoselig innlegg

Kom også på et godt tidspunkt, sitter her i total apati etter tannlegebesøk og null søvn. Nå skjønner jeg hvorfor noen hypo'er ikke tør å kjøre bil , men det får evt komme i et annet innlegg.

Men du er jo "krevende" også da, med flere linker som du legger ved, får vel se om jeg skjønner noe da ;)

Ang det å bli henvist til endokrinolog; derfor beholder jeg min fastlege, selv om han ikke er perfekt. Han sier rett ut: "Dette har jeg ikke greie på, jeg må henvise deg." Slik ærlig tale avler dyp respekt hos meg. Og de kan vel ikke egentlig nekte å henvise en til spesialist, kan de det da? Og det med å få utredet og behandlet hypothyreose så fort som mulig, er jo kjempeviktig, for at man skal kunne fungere mest mulig senere i livet - f.eks. bidra til arbeidslivet. Men jeg vet at mange tenker kortsiktig og sparing her og nå, så det er et særdeles ufullkomment samfunn vi har, selv om jeg er glad jeg ikke bor i Afrika f.eks. med denne elendigheta mi (bortsett fra at der hadde jeg vel strøket med for lenge siden og da vært ferdig, og det er jo også en måte å spare samfunnet på ;) )

Men altså, det er lurt å tenke langsiktig: Gi folk den hjelpen de trenger i dag, så holder de kanskje i mange, mange år til.

Synapsen husker jeg at jeg leste litt om for mange år siden da depresjon var et tema for meg ;) Men ang serotonin, hm.. kan ikke se at det stemmer helt med det nora sa, her snakker de om reopptak og bremsing av dette slik at serotonin får lengre virketid på neste celle. Hvis det da ikke er hemming av reopptaket nora mente, men her ser det jo ut til at det skal være gunstig - lengre virkning på neste celle. ???

Forklaring i tredje linken din:
    En veldig forenklet teori når det gjelder depresjon, er at depresjon skyldes mangel på stoffene serotonin og noradrenalin, noe som fører til nedstemthet. Disse stoffene produseres naturlig i det nevnte området i hjernen. Stoffene fins i ulike typer proteiner i nervesystemet og stoffene blir frigjort når nerveceller sender ut impulser. Stoffene blir resirkulert i kroppen ved at andre typer proteiner tar til seg stoffene igjen. Dårlige nerveimpulser vil kunne føre til lavere stemningsleie og dårligere humør fordi det skilles ut mindre av de nevnte stoffene.

Viktig propp
    Se for deg følgende bilde: En tank med vann hvor det renner vann inn fra en liten kran øverst, og hvor det renner vann ut fra et lite hull nederst. La oss si at tanken representerer mengden av serotonin eller noradrenalin i kroppen. Stoffene i antidepressiva fungerer som om det hadde blitt satt i en propp nederst i tanken. Stoffet slipper ikke ut, og tanken blir fylt opp. Virkestoffene i antidepressiva binder seg til spesielle proteiner i nervecellene og blokkerer for reopptak av serotonin og noradrenalin.

Ved hjelp av antidepressiva vil nervesynapser (overganger mellom to nerveceller) få forhøyet konsentrasjon av disse stoffene. Virkningen vil være økt stemningsleie og lystfølelse.
    Jeg får ikke det til å stemme med det nora sa... Men det står jo mye mer her, orker ikke å analysere det...

Den siste artikkelen er veldig interessant, tror ikke jeg har sett den før, nei, men jeg har jo hørt en god del av dette før. Og jeg er visst very, very SAD

Joda, har jo litt humor igjen, selv om det meste vel har forsvunnet. Det er nok bare de siste krampetrekningene du har oppdaget "Live" er jeg jo blitt så treg at enhver vittig kommentar evt kommer lenge etter det måtte være aktuelt. Så jeg er nok ikke så morsom, nei. Og så har jeg en litt spesiell form for humor, er vel litt sarkastisk. Den ene sønnen min har "arvet" dette, så vi er jo helt på bølgelengde ;) Men veldig hyggelig at du har fanget opp "krampene"

Og takk for klemmen, snille du, her får du en igjen:

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tilbake til tanken om at stress øker kortisol i kroppen og skadevirkninger av dette.

Se her:
    NOW® Super Cortisol Support is an herbal and nutritional formula designed to support healthy adrenal function and maintain healthy cortisol levels. The adrenal glands help the body respond and adjust to stress generated from both internal and external forces. Under chronic stress, cortisol can be overproduced resulting in weight gain and difficulty in managing healthy blood sugar levels.
    http://www.iherb.com/store/productdetai ... =NOW-03344

På norsk???
    NOW Super Cortisol Support er en urte- og ernæringsriktig sammensetning som er laget for å bistå sunn binyre funksjon og opprettholde sunne kortisol-nivåer. Binyrene hjelper kroppen med å reagere og tilpasse seg til stress som kommer fra både indre og ytre påvirkninger. Under kronisk stress kan kortisol overproduseres, noe som resulterer i vektøkning og vansker med å opprettholde sunne blodsukker-nivåer.

Fritt oversatt av meg, og rettelser mottas med takk

Men her ser vi i alle fall at ved for mye kortisol, legger vi på oss og får vansker med å regulere blodsukkeret, og da blir vi jo trøtte, og sultne, og spiser, og legger på oss enda mer.

Hvis jeg nå husker riktig, så mener jeg å ha lest for ei god stund siden at hvis man trente i en times tid, så produserte man riktig med f.eks. kortisol, men trente man lenger enn en time, så fikk man for høye kortisol-nivåer. Så hvis man trente for å gå ned i vekt, så ble det mot sin hensikt å trene i mer enn en time for da la man på seg. Nå er jo selvsagt ikke dette den hele og fulle sannhet, for det er jo mange treningsformer og aktivitetsnivåer. Men det kan kanskje hjelpe meg selv å få sortert litt ut... Tja, med den komatøse tilstanden jeg er kommet i, er det slett ikke sikkert

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei igjen, Stina, og takk for den gode klemmen
    Fint at du satte pris på innlegget mitt

Men, jeg er jo ikke krevende? Jeg ville jo bare finne noen artikler som passet inn he, he, det ble kanskje litt mange linker. Men som jeg skrev, jeg hadde ikke satt meg godt inn i det som stod der selv heller. Det kan vel hende at nora tar seg tid til å poste og gi deg svaret på spørsmålene dine. (Men det blir selvfølgelig hennes avgjørelse, ikke min.)
    Jeg har ikke lest mye om dette fordi at for meg blir det å ta antidepressiva en siste utvei. Jeg vet selv at stemningsleiet mitt har synket som en følge av stoffskifteproblemet og ikke omvendt. Jeg må si at det ikke er veldig imponerende det som blir gjort her i landet i forhold til denne problematikken. En ting er at dette var vanlig praksis for tredve år siden, men at vi ikke har kommet en millimeter lenger i dag er for meg totalt uforståelig.... (Enda jeg pleier å si at ingen ting overrasker meg lenger.)
    Når det gjelder det med at stress øker kortisolet leste jeg en fin artikkel for en stund siden. Men fordi jeg ikke fant nettadressen igjen blir det ingen link i dette innlegget. Nå ble du vel glad! 8)
    Jeg skal se om jeg finner igjen adressen og legge den ut senere.

Jeg leste innlegget om tannlegebesøket ditt og du nevner bro (tror jeg det var) av metall som en billigst løsning. I den artikkelen om kavitasjon, stod det ikke om det der? Det er ingen optimal løsning da, siden målet er å ikke fylle gapet med metaller. Men, det er veldig dyrt med den beste løsningen antakelig. Jeg husker ikke hva det heter nå.... (men du vet det jo selv, det står i ditt innlegg)

Jeg synes du har masse humor jeg. Og det er nok den spesielle formen jeg synes er så sinnsyk artig

Jeg håper du får orden på søvnen og en god natt

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. ang. hydrokortison-krem
    Av pling i forumet Hydrocortison
    Svar: 31
    Siste melding: 04-08-06, 14:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg