Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Hm...jeg er ingen ekspert, men hydrokortison krem er mot eksem og lignende. Reseptfri. Er ikke progesteronkrem noe man må ha resept for å få? Og er ikke den spesielt for å få fortgang i progesteron produksjonen? Ikke mot eksem generelt altså...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Nei, hydrokortison og progesteron er ikke det samme. Men progesteron er en forløper for hydrokortison (og samtidig et hormon i seg selv) og tilførsel kan dermed bidra til at det kan dannes mer hydrokortison naturlig i kroppen.

Noen behandlere bruker for øvrig også DHEA for å støtte binyrebarken, det glemte jeg også å nevne - og DHEA har jeg også forsøkt selv med god effekt. Dessuten har jeg lest en del i en bok om DHEA som virkelig har fått meg til å innse viktigheten av det hormonet. En gang jeg får tid skal jeg skrive litt om det, tror jeg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Var det ikke Yvette som hadde hatt så positiv effekt av sånn DHEA-krem, mon tro? lurer på det..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

kris
    Nei, hydrokortison og progesteron er ikke det samme. Men progesteron er en forløper for hydrokortison (og samtidig et hormon i seg selv) og tilførsel kan dermed bidra til at det kan dannes mer hydrokortison naturlig i kroppen.

Noen behandlere bruker for øvrig også DHEA for å støtte binyrebarken
    Men hvilke av disse vil da være best å bruke? Kan det være forskjellig fra person til person? Og det er vel ikke lurt å bruke flere samtidig, kan ikke det bli litt voldsomt? Stimulerer progesteronen til mer enn kortison? Når jeg kjøpte min progesteronkrem på helsekosten, så minnet damen der meg om at jeg måtte huske å skifte påsmøringssted. Selv hadde hun bare smørt på magen, og hennes menstruasjonsyklus var nesten kommet i gang igjen enda hun var over overgangsalderen. Og hva med DHEA? Stimulerer ikke denne til en mengde forskjellige hormoner? Hvilke?

Sorry, sorry, Har visst alltid så mange spørsmål og tanker jeg. Du får svare på det du kan/vil ;) Eller om dere andre vet noe om dette.

Og forresten, hva er forskjellen på hydrokortison og kortison/kortisol? Du skriver at progesteron stimulerer til hydrokortison. Jeg trodde det stimulerte til kortison-dannelse. Men det er kanskje en og samme sak. Er kanskje hydrokortison en forløper til kortison?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei Stina! Kris får svare når hun kan, dette blir for komplisert for meg.. =)

Men iallfall, hydrokortison og progesteron kan ikke erstatte hverandre, slik jeg har forstått det, for hydrokortison skal støtte binyrebarken, mens det progesteronen gjør er at den kontrollerer østrogen-nivået ditt!

Det er en helt super duper artikkel jeg fant om progesteron, den fikk iallfall meg til å tro at jeg mangler dette (til tross for at jeg er langt fra overgangsalder) Men kan ikke du være så snill å koke deg en kopp te også leser du den korte artikkelen jeg har lagt ut om hormoner under "linker" på hovedsiden her? Den var meget informativ synes jeg..

Ps. Får man kjøpt progesteronkrem på helsekosten, altså?

Pps. Jeg har en kamerat som har eksem hele året uten sommeren, så han smører seg inn i hydrokortison hver kveld. Han sier det er "gift", men at legen allikevel anbefaler det. jeg kan ikke se at han har eksem, så den er iallfall effektiv, denne hydrokortisonen. I tillegg påstår han at han får muskler av den.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Joda Yvette smører med progesteron og DHEA. Fungerte slik at jeg fikk høyere nivå av østradiol, og hetetoktene forsvant. Handler på nettet. Import altså. Nå er det stopp med DHEA-tilførsel, men jeg vurderer Pregnenolone. Kan dere google? Har ikke link. Bare denne:

http://www.h-by-m.com/aldershemmende.php

Kanskje Prgnenolone er like bra??

Må ikke smøre på magen da! Smør der det er tynn hud. Innside arm, innside lår, ansikt, hals og også legger bruker jeg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Ingenting galt med hukommelsen her i gården

Leste du denne, Yvette? http://www.futhark.no/Progesteron.htm
    Synes det var mye informativt om progesteron og progesteronmangel..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Marianne - jeg har nettopp lest artikkelen. Den er utrolig bra. Skulle ønske noe kunne sitte fast her i hjernebarken. Men jeg føler likevel ikke at jeg får svar på alt jeg lurer på her. ;)

Ja, fikk progesteronkrem på helsekosten, men den kostet 355 kr, så jeg har ikke råd til å kjøpe mer, og bruker heller ikke mer enn 14 dager i måneden - må drøye den ene så lenge jeg kan, men regner med at den snart er tom. Yvette har en link til et sted man kan få kjøpt på nettet billigere, men så vidt jeg forstår kan det bli et problem i tolla - eller noe slikt. Yvette?

Ifølge artikkel "din" stemmer det jo bra med 14 dager, men jeg skulle visst smurt meg to ganger om dagen ifølge den, i de 14 dagene. Kanskje man kan få det til etterhvert.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Er det slik at hvis man har problemer med binyrene er det grunn til å tro at man har for lavt progesteron nivå i kroppen, og at man dermed bør få målt dette? I og med at noe progesteron blir til i binyrene....

Og hydrokortison bør kanskje ikke tas samtidig med lakrisrot eller rosenrot?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg smører Progesteron fordi jeg er en gammel dame i overgangsalder, og disse kremene hjelper meg! Hetetokter er borte bl.a.

Ja Mariannne - jeg har lest linken din. Har lest den før og ligger i Favoritter.

Stina - progesteronkremen blir IKKE stoppet i tollen! Bare DHEA. Her er linken - igjen da:

http://www.h-by-m.com/hbm1103.php

Jeg smører i 25 dager og den varer lenge. Anbefales!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Å få utskrevet hydrokortison...
    Av kris i forumet Hydrocortison
    Svar: 64
    Siste melding: 16-04-16, 17:19
  2. Hydrokortison
    Av elin* i forumet Hydrocortison
    Svar: 60
    Siste melding: 05-12-11, 00:11
  3. Hydrokortison, progesteron, DHEA