Viser søkeresultater 21 til 21 av 21
Tråd: Frisk, med høy anti-TPO
Threaded View
-
20-11-14, 12:35 #1
Frisk, med høy anti-TPO
Hei!
45 år gammel kvinne her. Ved en blodprøve for noen uker siden fikk jeg påvist anti-TPO > 1000, TSH = 2,13, Tyroksin 106 og TRAS < 0,9. For øvrig føler jeg meg frisk, jeg er slank, har god appetitt, trener mye og har bra med energi når jeg bare får sovet nok. Så vidt jeg kan se har jeg da en latent hypotyreose som ikke har slått ut ennå, og for alt jeg vet ikke kommer til å gjøre det. Sånn sett har jeg et luksusproblem! Men jeg har lest nok nå om klinisk hypotyreose til å forstå at dette kan være ganske alvorlig, og at det er lurt å være oppmerksom og lære så mye som mulig. Derfor er jeg her.
Jeg skal til fastlege om en uke og prate om hva jeg gjør videre. Det første spørsmålet blir jo om jeg skal begynne på en lav dose tyroksin eller ikke. Jeg tror neppe legen vil anbefale det, siden jeg ikke har klare symptomer.
Det er litt vanskelig å si bastant at jeg er «symptomfri», siden symptomene er såpass generelle. Jeg har hatt en periode med trøtthet hvor jeg ikke orket å gjøre stort utenom jobben, og sov mye. En av grunnene til at jeg fikk tatt blodprøve i utgangspunktet er at jeg lurte på om jeg begynte å komme i overgangsalderen fordi jeg hadde vært så tiltaksløs og lite «gira». Men nå har det tatt seg opp, uten noe medisiner eller annet ytre endring, så inntil videre tenker jeg at det var tilfeldig, og knyttet til litt stress på hjemmebane.
Jeg opplever også ofte å få jernteppe og miste ord, men i det store og det hele er jeg kjapp og klar, så jeg tror dette også er mest knyttet til mange ting å tenke på. I løpet av en vanlig avslappet samtale opplever jeg det ikke. Jeg kan like gjerne si at jeg kan ha symptomer som ligner på hypertyreose, ved at jeg relativt lett blir stresset og nervøs. Jeg har ikke hud/hår/hals/fordøyelsesproblemer. Dere som har utviklet hypotyreose – hvordan opplevde dere de første symptomene?
Jeg er ikke veldig begeistret for tanken på å gå på faste medisiner før det er behov for det. Jeg har forstått det slik at «tyroksin går man på livet ut» og lurer veldig på om dette også gjelder en lav prøvedose?
Foreløpig tenker jeg at det smarteste kanskje er å bli testet for andre mangler og ev. intoleranser, og forsøke å forbedre kostholdet slik at verdier av for eksempel vit. D, ferritin osv er gode. Ikke nødvendigvis fordi jeg tror at det vil endre utviklingen av eventuell sykdom, men det gjør det lettere å peke ut synderen hvis jeg plutselig begynner å føle meg dårlig. Per i dag har jeg litt lave verdier av vit. D (selv om jeg har tatt en spiseskje tran daglig i lang tid) og B12, og ikke spesielt høye ferritinnivåer. Har noen tips til andre ting jeg burde få sjekket? Jeg har begynt å spise et par paranøtter daglig for selen. Spiser for øvrig relativt lite kjøtt og ikke melk.
Ellers har jeg forstått at det er endel, særlig kvinner, som har anti-TPO og er friske, men som har forhøyet risiko for å utvikle hypotyreose. Jeg lurer egentlig på om dette gjelder svakt forhøyede anti-TPO-verdier, eller like høye som mine? Jeg ser også at noen sier at nivået på anti-TPO ikke er så viktig, men at TRAS-verdien sier noe om alvorligheten. Min er per i dag negativ (<0,9).
Dette ble mange spørsmål! Men jeg er takknemlig om noen har tid til å svare. Det er et stort felt å orientere seg i, og helt nytt for meg.
PrinsesseLeiaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Kan man bli frisk av høy anti-TPO?
Av [Marita] i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 04-09-10, 08:01 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Når mat gjør deg frisk…
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 22-03-09, 14:27 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat
Bokmerker