Viser søkeresultater 21 til 30 av 66
-
22-02-11, 14:00 #21
Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)
Hei Ceci
Jeg har aldri vært noen tilhenger av denne omregningstabellen at 1 grain tilsvarer 100mcg levaxin. Når jeg startet på erfa regnet jeg akkurat slik som du nevner om antall mcg T4 og T3 i erfa slik at det skulle tilsvare dosen lio/levaxin jeg hadde gått på. Hos meg stemte det perfekt, for da jeg hadde gått på den dosen som jeg hadde regnet meg frem til at måtte stemme var prøvesvarene nesten identiske. Nå virker thyroider mer effektivt i kroppen. Hvorfor ikke senke dosen litt istede for mye? Da tenker jeg 15 mg (en kvart tablett). Ikke bra for kroppen din med de store svingningene i dose heller. Kanskje etter en tid når kroppen blir vant til den nye medisinen kan du gå litt opp igjen?
-
22-02-11, 16:11 #22
Ja, jeg vet ikke, jeg.. Blir helt forvirret her...
Forrige uke følte jeg meg bra, gikk da på 9,5 * 15 mg = 142,5 mg
Nå er jeg på 2 * 60 mg = 120 mg
Svimmel, trykk/press i hodet og trøtt.. Typisk sånn jeg er når jeg er overdosert. I følge omregning fra T4 og T3 er jeg på bittelitt lavere dose enn da jeg gikk på syntetisk..
Jeg blir ikke klok på dette. Er slitsomt på jobb å føle seg så svimmel og rar..
Forrige uke hadde jeg nok litt levaxin hengende igjen også.. Mot helgen følte jeg meg litt overdosert og trappet da litt ned.. Forstår jo at det tar litt tid for kroppen å omstille seg.. Men vanskelig å vite om jeg FAKTISK er overdosert... Må ta en blodprøve snart, men det er vel litt for tidlig. Gå opp og ned på dose gir jo ikke noe reelt prøvesvar heller...
Kanskje jeg skal prøve 1 * 60mg i morgen tidlig og 3 * 15 mg til lunsj... Altså 15 mg mindre som Blondie foreslår..
Noen som vet hvor raskt Armour går ut av kroppen? Altså om jeg vil merke dose-endring kjapt? Er vel kjappere enn ved Levaxin?
OG - hvorfor opererer hjemmesiden til Armour med én omregning, mens "innholdsdeklarasjonen" viser noe annet? Er ideen at de naturlige T4 og T3 er mer "potente"??
-
22-02-11, 17:22 #23
Tanken er vel at de fleste i utgangspunktet står på levaxin. Ingen tenker på dem som i utgangspunktet står på levax/lio. Det finnes nemlig et omregnings regnestykke på levaxin og lio også som sier at dosen med lio kan regnes om til levaxin med å gange med 4-5. I praksis betyr det at hvis man bruker 20mcg lio X5= 100mcg levaxin. Ideen bak dette regnestykke er av vi har 4-5 X mer T4 enn T3 i kroppen. En tankegang som for meg ikke er logisk, for selv vi har 4-5 X mer betyr det jo ikke at det er 4-5 X sterkere? Derfor florerer det en del regnestykker som for meg er ulogisk, men som sagt føler du deg overdosert, så kan det være fordi Armour er mer potent enn syntetisk medisin.
-
23-02-11, 11:06 #24
I dag føler jeg bare for å grine.. Var svimmel og hadde trykk i hodet i går, dro tidligere hjem fra jobb. Har svettet i hele natt.. Kom meg ikke på jobb i dag (får helt noia av det, vært så mye borte i perioder). Sov til halv elleve og føler meg helt deppa.. Sikkert mye pga ikke kom meg på jobb, sovet lenge og synes det er nedtur pga formen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Bare gjette meg til doser... Ingen faghjelp eller fasitsvar.. Jeg tror jeg er overdosert pga svimmelhet/trykk i hodet, trøtt og nattesvette. Fryser og er varm om en annen. Jeg orker ikke mer av dette stoffskiftet!! Har ikke tatt Armour i dag. Vet ikke om jeg skal mye eller litt ned.. Etter omregninger er jeg på ok nivå i forhold til hva jeg gikk på, etter tabellen tar jeg for mye.. Jeg synes dette er så usikkert og slitsomt.. Aldri føle meg bra.. Var så mye bedre forrige uke - det var så deilig! Og nå er jeg dårlig igjen.. Lurer på å ta 3 x 15 mg + 3 x 15 mg de neste to ukene. Og så øke sakte?? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Kan jo ikke bare gi opp heller... Uff...
-
23-02-11, 11:59 #25
Hej Ceci. Det lyder slet ikke som overdosering, uanset at du sammenligner med effekten af Levaxin før. Det er kun T3 i Thyroid som kan give akutte overdoseringssymptomer "her og nu", og dette såfremt du får rigtig mange grains Thyroid pr dag. T3 "brænder" hurtigt ud og er ude af kroppen, mens T4 kan ikke give overdoseringssymptomer, medmindre du omdanner det superhurtigt til T3 og dette tror jeg slet ikke er tilfældet, da du i så fald ikke ville have lavt stofskifte.
Armour Thyroid er ikke noget mirakelmiddel, der kan overvinde alle problemer, folk har iagttaget mens de var i Levaxin-behandling. De samme problemer som fik Levaxin til at virke ringe, kan også få Thyroid til at virke ringe... og en ting hjælper i hvert fald ikke: at dosere op og ned hver dag eller hver anden kun vil forøge problemerne. Ikke løse dem. Det er det værste man kan gøre, at udsætte sin krop for daglige udsving i ekstern hormonforsyning fordi det som sker er, at hver gang du doserer op og ned med dags mellemrum, vil kroppen svare med en kaskade af feedback fra andre hormoner/kirtler og resultatet bliver et kaos hverken du eller din krop kan håndtere. Dette er værre for kroppen, end slet ikke nogen medicin få - og det siger jo ikke så lidt om, hvor skadelig jo-jo-medicindosering er når det gælder hormoner.
Du skriver ikke meget om dine blodprøver og jeg kan ikke se hvilken form for lavt stofskifte du lider af. Har du nogle tal på anti-TPO prøver? Din beskrivelse af symptomerne på den formodede "overdosering" lyder mere som enten en eller anden betændelse i kroppen, eller influenza (den som herser mest for tiden har et atypisk forløb uden de typiske symptomer) - eller slet og ret ligner det en autoimmun inflammation i skjoldbruskkirtlen (eller i kirtelresterne hvis en kirtel er bortopereret for længe siden).
I den situation du er nu ville det være nyttigt at foretage 3 prøver: anti-TPO, TRAS og jod i døgnurin, foruden de sædvandlige kontrol-prøver du plejer at få taget.
Du bliver også nødt til at beskrive mere udførligt omstændigheder omkring din diagnose; hvad førte til den; hvordan du blev behandlet og gerne også hent gerne alle de blodprøver der er blevet taget i forbindelse med din sygdom, så længe tilbage som du har mulighed for at finde.
Du kan godt stille mange spørgsmål, men før man kan gøre sig håb om at give et par gode bud på hvad der evt. kunne være galt, eller hvad kan hjælpe - er der brug for mange flere oplysninger end dem du har postet her.
Der findes ingen facitliste med standardsvar og derfor er det så vigtigt med at have så meget som muligt at gå ud fra af baggrundsviden om din sygdom inden man tænker videre over din sag.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-02-11, 14:45 #26
Jeg har aldri hatt anti-stoffer (ble målt noen ganger, alltid under 30). Ble sist målt rett før jul og sendt til haukeland, så bra ut. Husker ikke verdiene nå, men..
Jeg vet ikke hvorfor jeg har lavt stoffskifte.. Spurt 2 fastleger og 1 endokrinolog.. Ingen svar, de sier man ikke vet.. Mamma har også lavt stoffskifte, muligens noe arv her..
I løpet av min stoffskiftebehandling har jeg gått til 2 fastleger. Ringte den gamle fastlegen min nå og fikk alle prøvesvarene opplest på telefon. Vet ikke eksakt hvilken dose jeg gikk på på Levaxin, men 50 mcg -/+.. De gangene jeg fikk øke maste jeg meg til det på bakgrunn av blodprøvesvar og formen min. Fikk alltid beskjed om at "ok, vi kan øke litt, men du er innenfor referanseverdiene" - Høres kjent ut?
Pokker, hadde jeg bare visst det jeg vet nå ang blodprøveverdier versus FORMEN til pasienten! Ble istedet satt på antidepressiva noen ganger og det ble snakk om ME. Min onkel har ME, jeg kjenner meg ikke noe særlig igjen i den diagnosen (Bortsett fra at jeg fort får "influensafølelse" og litt vondt i halsen når jeg er sliten, og "alltid" sliten). Derfor jeg aldri har gitt opp stoffskifteproblematikken. Fastlegen min holdt til i Bergen og var også psykiater...
Her er svarene (legg merke til T3 målt 1 gang på disse årene):
19.02.04: T4 9,2 THS 5,31 (Ble satt på Levaxin + B12-sprøyter)
25.03.04: T4 9,4 THS 2,68
13.05.04: T4 11,3 THS 3,80
14.06.04: T4 10,1 THS 3,62
12.10.04: T4 12,4 THS 0,81
14.02.05: T4 11,7 THS 1,76
21.02.05: T4 13,6 THS 1,79 T3 1,8 (
)
22.04.05: T4 12,9 THS 1,91
23.06.05: T4 12,4 THS 2,38
21.11.05: T4 14,5 THS 2,01
17.03.06: T4 18,5 THS 2,19
19.06.06: T4 19,7 THS 0,96
08.03.07: T4 22,8 THS 3,65
10.01.08: T4 21,4 THS 3,94
04.05.09: T4 18,1 THS 2,50
20.01.09: T4 18,8 THS 1,38
05.11.09: T4 19,4 THS 0,75
Gikk aldri ned i dose på Levaxin..
Så byttet jeg fastlege (til nåværende i Stavanger). Tatt mange prøver her, de fleste ligger på ca T4 16-18, T3 på ca 4,5 & THS på rundt 1 hvis jeg husker riktig.
Før jul besvimte jeg på jobb og følte meg svimmel og utslitt. Da var T4 på 18-19 og THS på 0,2. Fikk da beskjed om at jeg var overdosert (vi hadde økt fra 87,5 mcg Levaxin til 100 mcg). Ble sykemeldt 50% en stund. Diagnose "deprimert".
Levaxin fungerte liksom aldri optimalt. Slet alltid med frost, litt ødem, trøtthet og sliten.
Begynte å lese om T3 og dens virkning på det mentale. Forlangte Liothyronin. Begynte på 5 mcg, økte etterhvert til 10 mcg. Følte det hjalp på hjernen litt..
Forlangte så Armour. Fastlegen kan ingenting om det. Første uken bra, nå ikke så bra som sagt...
Hva i all verden feiler meg?? Blir aldri bra, ikke over lengre tid.. Spiser sunt, har ikke vektproblemer nå. 172 og veier 61 kilo, gjort det siden sommeren . Slet med vekten før, var flere ganger oppe i 80 kilo... Men var deppa i tillegg til lavt stoffskitfe (same shit) og lavt aktivitetsnivå + antidepressiva..
Jeg vet altså ikke hva jeg skal gjøre nå. Gikk på rett over 90 mcg Levaxin før jeg byttet over til Armour. Tok blodprøve dagen før jeg byttet, skal ringe og få alle resultatene fra den nye fastlegen i morgen..
3 alternativer til dosering:
1. Produsentens tabell - 1 grain = 74-100 mcg Levaxin
2. Fra innhold på Armourpakken - 150 mg = 95 mcg Levaxin
3 Balderklinikken sier Armour er 1,25 ganger Levaxin = da må jeg på 75 mg Armour for å matche Levaxinen jeg gikk på (93,75 mcg Levaxin)..
Synes også THS har svingt mye? Endokrinologen jeg var hos en gang gjettet på at kjertelen ikke var helt død, derfor formen varierte.. Lettere å dosere når den er død.. Men han var ikke så hjelpsom i grunn...
Herregud, er jeg bare lat og slapp? Og deppa og sånt? Jeg er ressurssterk, har en kanllgod jobb, herlig kjæreste og et bra liv. Men alt blir ødelagt av at jeg aldri føler meg bra.. Hadde en tøff barndom, går i terapi ennå. Mest for stressmestring og for ikke å "falle ned"..
Orker ikke trene heller.. Klarer gåturer, men bare tanken på mer er slitsom pga jeg ikke har overskudd. Legger meg som regel i 21-22-tiden og alltid trøtt..
Nå er jeg redd for at det er binyrene mine, vet pokker ikke hvor jeg i så fall skal begynne...
-
23-02-11, 15:16 #27
Her er rigtig meget "gods" at gå i gang med...
Skal køre snart og måske når jeg ikke komme forbi her før sent i dag, men kunne du i mellemtiden beskrive, hvad du mener når du skriver at du spiser sundt og meget gerne også beskrive "historikken" bag dit vægttab inkl. hvad har du gjort for at tabe i vægt? "Tøff barndom" - du har ikke haft spiseforstyrrelse, vel? Tænker mest her på dine ord "var flere ganger oppe i 80 kilo". I sammenhæng med lavt stofskifte, er disse spørgsmål altså vigtige at kende svar på, om ikke andet så for at udelukke visse årsager til, at du har så svært med at balancere medicineringen, så den gavner.
Vi snakkes
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-02-11, 15:29 #28
Tøff barndom - med det mener jeg vanskelig skilsmisse, for mye ansvar på meg, ble engstelig og utbrendt.
Da jeg var oppe i 80 kilo noen ganger så var nok det mest pga dårlig kosthold (mye ferdigmat, søtsaker, chips, litt trøstespising, lavt aktivitetsnivå).
Frem til jeg ble 20-21 år gammel så var jeg alltid naturlig tynn. Faktisk så ønsket jeg å legge på meg, men fikk det ikke til.
Så ble jeg hypo,slapp, usundt kosthold osv og begynte å legge på meg. Mye unødige karbohydrater sånt.
Gikk ned ved å spise sunt ( lage mat selv, søstaker kun i helgene), pluss øke aktivitetsnivået mitt. Nå spiser jeg brød, grønnsaker, kjøtt, kylling, fisk osv. Altså et fornuftig kosthold. Blir litt chips/godteri på kvelden uten at jeg har lagt på meg av den grunn. Litt lavere aktivitetsnivå nå enn i sommer. Da gikk jeg mye tur og jogget litt. Virker som kroppen min har kommet tilbake til den forbrenningen jeg alltid hadde før, naturlig slank.. Jeg har alltid gått fort ned i vekt, gjerne 15 kilo på tre måneder. Akkurat som det bare skjer av seg selv når jeg begrenser usunn mat og øker aktivitetsnivået mitt.
Jeg spiser fornuftig, men henger meg ikke så mye opp i det. Ikke spiseforstyrrelser. Balanserer kostholdet mellom hva som er bra for kroppen og hva jeg har lyst på
Så det var noen år midt i 20-årene hvor jeg la på meg og hadde en tung tid. Fikk jo antidepressiva, men burde nok også hatt mer stoffskiftemedisin. Var også da i et forhold som kanskje ikke var så positivt. Med det mener jeg at vi bare lå på sofaen og spiste mye og usunn mat..
Men føler jeg har mistet mange gode år i livet mitt på ikke å føle meg bra.. Det er trist.. Har alltid lett etter en forklaring, men kommer alltid tilbake til dette stoffskiftet..
Jeg må takke deg så mye for tilbakemeldinger, føler meg ganske så alene her jeg sitter med disse problemstillingene mine...
Men jeg tenkte på noe, lurer på om du/dere har innspill på dette..
Kan det være at jeg er ekstra følsom på dose-endring? Sist gang jeg økte Levaxin så slet jeg med samme svimmelheten (da jeg besvimte og ble sykemeldt).. Akkurat som nå. Føler jeg er på en gyngende båt inni meg. Blir litt kvalm av det. Så bir jeg nok i tillegg litt engstelig pga det er ekkelt å gå rundt sånn blandt folk.
Ble sykemeldt en gang for noen år siden pga svimmelhet da også. Kanskje jeg hadde økt på dosen da også?? Husker ikke.. Legen mente det sikkert var virus på balansenerven, undersøkte det ikke.
Men noen er vel mer sensitive enn andre? Jeg blir nemlig full av bivirkninger på p-piller også, sliter de første 4 månedene..
I dag har jeg tatt 3 x 15 mg Armour + 2 x 15 mg Armour.
Kanskje jeg bør holde meg til 75 mg Armour noen uker? Jeg MÅ i hvertfall ikke tulle mer med dose nå.. Da tenker jeg 75 mg er bedre enn å ta for mye?
Men hvor mye 75 mg er tilsvarende i Levaxin er jo uvisst siden det er så mange måter å regne om på... Eller skal jeg ta 2 grain fremdeles? Eller 2 grain minus 15 mg? Kommer jo helt ann på om jeg er overdosert nå eller om det bare er kroppen som må omstille seg?
Må finne en dose nå og holde meg på den....
Kan medikamentbytte/doseendring føre til svimmelhet og trykk i hodet? At jeg bare må holde ut litt? Rart det ikke kom første uken, men det tar vel litt tid før kroppen sier i fra?
-
24-02-11, 07:27 #29
I går ringte jeg Balderklinikken for å spørre om omregning fra Levaxin til Armour..
De ringte meg opp igjen nå og sa at 60 mg Armour = 75 mcg Levaxin i potens.
Jeg har i går og dag tatt 75 mg Armour. Tror jeg skal holde meg til det og så øke sakte.. Føler meg fremdeles ikke bra i dag, men har slept meg på jobb..
Og så skulle Balderklinikken sende meg "Veiledning for leger" i posten hjem til meg. Trodde det var de som var så opphengt i at pasientene ikke skulle se denne veiliedningen?
Her er svarene (legg merke til T3 målt 1 gang på disse årene):
19.02.04: T4 9,2 THS 5,31 (Ble satt på Levaxin + B12-sprøyter)
25.03.04: T4 9,4 THS 2,68
13.05.04: T4 11,3 THS 3,80
14.06.04: T4 10,1 THS 3,62
12.10.04: T4 12,4 THS 0,81
14.02.05: T4 11,7 THS 1,76
21.02.05: T4 13,6 THS 1,79 T3 1,8 (
)
22.04.05: T4 12,9 THS 1,91
23.06.05: T4 12,4 THS 2,38
21.11.05: T4 14,5 THS 2,01
17.03.06: T4 18,5 THS 2,19
19.06.06: T4 19,7 THS 0,96
08.03.07: T4 22,8 THS 3,65
10.01.08: T4 21,4 THS 3,94
04.05.09: T4 18,1 THS 2,50
20.01.09: T4 18,8 THS 1,38
05.11.09: T4 19,4 THS 0,75
Ny fastlege:
14.09.10: T4 20 THS 2,9 T3 5,6
09.11.10: T4 22 THS 0,12 T3 5,4 ("overdosert+deprimert" - sykemeldt)
22.11.10: T4 15 THS 0,48 T3 4,3 (Tilbake til dose som 14.09.10)
10.01.11: T4 16 THS 1,1 T3 5,1 (Øke Levaxin bittelitt)
11.02.11: T4 17 THS 0,06 T3 6,0 (går på LIO, siste prøve før Armour)
Svinger jo veldig dette, da..
-
24-02-11, 10:46 #30
Jeg sliter også med svimmelhet! Det føles akkurat som du beskriver. Men jeg ser at du har gått på antidepressiva også, jeg ble veldig svimmel av det. Faktisk fikk jeg så mye rare bivirkninger at hver gang det skjedde noe rart med kroppen min tenkte jeg at det bare var bivirkninger av antidepressiva.
Nå må det i grunn være stoffskiftet som gjør meg så svimmel, for nå tar jeg ikke noe antidep. Så jeg tror svimmelhet godt kan ha med doseendringer å gjøre, men jeg er ikke noen ekspert i det her altså...
Lignende tråder
-
Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 08-12-09, 15:59 -
Tomt for Armour, stressa nå. Hjelp!
Av b@mbi i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 53Siste melding: 18-11-09, 21:00 -
Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
Av Ida Helene i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 14Siste melding: 31-08-09, 11:12 -
Trenger litt hjelp ang. Armour??
Av Nett i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 17Siste melding: 22-02-07, 11:03 -
Hjelp til linker til Armour
Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 6Siste melding: 22-05-05, 17:14
Svar med sitat

Bokmerker