Side 3 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 110
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Så fik mor Erfa'en

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Tak - hvor er I søde allesammen

Jeg er sikker på, det er alle tiders forslag.

Lige nu er jeg bekymret for, hvordan min mor kan tilsætte t4, når hun kun har Euthyrox til sin rådighed, for det kan hun ikke tåle.
    I aller verste fall: reis til et annet land og besøk en lege der? I Norge er det Levaxin som gjelder som "standardmedisin". Kanskje tyskland/nederland kan være en mulighet???
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej folkens

Tusind tak for jeres tips. Jeg tror ikke, min mors kortisolniveau er tjekket, men det vil da være klogt, kan jeg jo se her så det vil jeg gå videre med.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei Nielsigne!

Jeg er muligens på bærtur her... Men dette du nevner med astmamedisin får meg til å tenke på en bekjent som ble alvorlig, men uforklarlig syk. Etter lang tid fant legene ut at hun hadde for høyt kortisolnivå. Han hadde i lengre tid gått på høy dose astmamedisin med kortison, og i ettertid mente hun at det kunne være grunnen til dette forhøde kortisolnivået. Så snart hun fikk senket kortisolnivået, kviknet hun til, stoffskiftet fungerte igjen og damen var så god som ny. Er kortisolnivået til moren din sjekket?

Krysser fingrene for moren din og at Erfa'n hjelper! Håper sykehuset får ryddet opp i alt rotet de har stelt i stand!
    Hvilke symptomer havde din bekendte, Rufus? Meget interessant.

Min mor har jo Hashimoto, og den slipper hun jo ikke af med ... Men man burde kunne forvente en ordentlig behandling !

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    I aller verste fall: reis til et annet land og besøk en lege der? I Norge er det Levaxin som gjelder som "standardmedisin". Kanskje tyskland/nederland kan være en mulighet???
    Er også en god idé. Men min mor har faktisk fået tilladelse til at få en anden slags t4-medicin uden ditten og datten som hun ikke kan tåle. Hun har fået en kopi af tilladelsen tilsendt fra Lægemiddelstyrelsen, men originalen har sygehuset - de kan bare ikke finde den i deres rod

Recept har hun ikke endnu. Den skulle komme direkte til apoteket, men her fatter man ikke en brik og har ikke engang hørt om Eltroxin-skandalen i Danmark

Ringe faglighed og stort rod. Så indtil videre får hun Erfa ... ikke egnet som overgangsmedicin (hvad kunne vel heller være egnet til det?) men Erfa giver alligevel megen ro i kroppen og en følelse af, at det nok skal gå.

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hvilke symptomer havde din bekendte, Rufus?
    Hun var utslitt hele tiden, forvirret og følte seg "senil". Slik hun beskrev det, liknet det veldig på slik jeg har det med veldig slitne binyrer (altså lavt kortisol). En stund siden jeg har pratet med henne nå. Men jeg tror ikke hun nevnte noe om f.eks. måneansikt som en gjerne forbinder med høyt kortisol.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tak for dit svar, Rufus !

Jeg har givet det videre til min mor men jeg må følge op på det, for ellers bliver det nok væk for hende i vrimlen af tanker om alt dette.

Det går hele tiden fremad med hende; diverse 'symptomer på tarmkræft' lader til bare at fordufte

REDIGERT: Jeg må understrege, at jeg IKKE skriver dette for at anbefale nogen som helst at være afvisende over for undersøgelse ved hjælp af CT- skanning osv. Har man symptomer, gør man selvfølgelig klogt i at få undersøgt, hvad de kan skyldes. Hvor grænsen går for, hvad man vil være med til, er naturligvis et personligt anliggende.
    Min mor havde symptomer, der kunne tyde på tarmkræft men opfyldte samtidig ikke andre kriterier for det: Ikke uforventelig træt (havde jo vildt lavt t3, sov dårligt), ingen blødning, intet vægttab.
    Det var derfor mere sandsynligt, at hendes gener skyldtes hendes medicin.
    Jeg har haft samme symptomer /gener som hun men er sluppet af med dem takket være behandling med thyroid.
    Samtidig ville en CT-skanning være en stor belastning af min mors trætte krop og pga stråler og risiko for anafylaktisk chok udgøre en stor risiko for hende.
    Af disse grunde skiftede hun til thyroid. IKKE fordi man kan helbrede tarmkræft med thyroid ... Jeg tilføjer dette, eftersom forummets emner og diverse stikord er blevet nemmere at google - så kommer udenforstående forbi her, skulle de ikke gerne blive vildledt /føle sig vildledte !!
    Sist endret av Nielsigne; 12-09-10 kl 11:07 Begrunnelse: ALVORSFULD TILFØJELSE

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Af disse grunde skiftede hun til thyroid.
    ... Men det er kun midlertidigt, at hun går på ren thyroid. Det bedste for hende vil nok være en blanding af thyroid og t4, som er i blodet i længere tid, og som hendes endokrinolog vil hjælpe hende med at tjekke - hvilket hun har brug for, for at føle sig tryg. Det er sikkert også bedre for hendes binyrer, som er trætte efter talrige infektioner igennem mange år. Lige nu har hun det godt med thyroid, men der kommer nok et tidspunkt, hvor hun bliver for træt pga binyrerne. Forhåbentlig er roderiet med lægens sygdom, lægens ferie og det generelt uhyrlige sygehusroderi overstået, når hun skal til samtale på sygehuset den 30.

Min mor insisterer på kun at tale med denne læge, som hun opfatter som et grundigt og samvittighedsfuldt menneske. Jeg håber virkelig, hun har ret. Og at han har talt sandt, alle de gange, han har sagt, at han synes, thyroid lyder interessant. Nu får han mulighed for at følge sådan en patient ... Spørgsmålet er, hvordan han vil tage det, at hun allerede har taget for sig af min medicin Men det er jo tydeligt, at det har været godt for hende at slippe for alt det andet, så Lægen har jo også selv givet hende t3, da han ville give hende en CT-skanning, så han må jo faktisk have ment, hun kunne klare dette i ugevis. Så hvis hun skulle kunne klare rent t3 i nogle uger, hvorfor så ikke klare Erfa ?

Lidt nervøs er jeg nu alligevel. Står nogen til straf? Hvis nogen, skulle det vel være de af sygehusets personaler, der ikke har hjulpet hende med at få den medicin, hun har fået udleveringstilladelse til !
    Men det er ikke sikkert, loven er indrettet efter det?

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mine mavesmerter, som jeg hadde hatt i 10år med tiltagende styrke, forsvant jo ved overgang til Armour. Og kom ikke tilbake !
    Min far, som aldri fikk en diagnose for sitt lave stoffskifte, måtte opereres for kreft i tykktarmen.

Jeg tror at noen får det her - andre der, men man får det - og det skyldes lavt stoffskifte der hvor det skjer. Jeg mener at Levaxin ikke virker tilstrekkelig på enkelte celler, og noen av de steder det ikke virket på meg, klarte Armour å sette igang umiddelbart. Andre tok lengere tid.
    Det kan ha med ødelagte cellereseptorer å gjøre, som det snakkes om i en annen tråd.
    For å få dette igang - få gang i prosessen - vil jeg jo anbefale at hun tar så høy dose hun kan uten å få for mye ubehag.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Mine mavesmerter, som jeg hadde hatt i 10år med tiltagende styrke, forsvant jo ved overgang til Armour. Og kom ikke tilbake !
    Min far, som aldri fikk en diagnose for sitt lave stoffskifte, måtte opereres for kreft i tykktarmen.

Jeg tror at noen får det her - andre der, men man får det - og det skyldes lavt stoffskifte der hvor det skjer.
    Hej n'Finn, tak for svar
    Det var trist med din far. Døde han så af tyktarmskræft eller af stofskiftet ? (Det samme, men så alligevel.) Godt, du fik både diagnosen OG Armour !

Jeg er i tvivl om, hvad du mener med dette ovenstående; mener du, at man får kræft 'her eller der', alt efter hvor man har sit svage punkt, når man har for lavt stofskifte?
    (Måske kan man sige, det er sådan for alle - bortset fra, at vi med for lavt stofskifte er svagere /har flere svage punkter?)

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg er i tvivl om, hvad du mener med dette ovenstående; mener du, at man får kræft 'her eller der', alt efter hvor man har sit svage punkt, når man har for lavt stofskifte?
    (Måske kan man sige, det er sådan for alle - bortset fra, at vi med for lavt stofskifte er svagere /har flere svage punkter?)
    Nå skal ikke jeg svare for Finn, men jeg vil gjerne komme med mitt synspunkt på dette.

Lavt stoffskifte gir lavere celledeling - og det burde til en viss grad beskytte mot kreft. (På samme måte som at alder i seg selv faktisk reduserer spredning siden kreft i en eldre kropp sprer seg langsommere enn i en yngre kropp.)

Samtidig vil iallfall den autoimmune varianten av lavt stoffskifte si at kroppens forsvar er på bærtur og det vil antakelig si at kroppens "rettetast" heller ikke fungerer som den skal og på den måten kan beskyttelsen mot kreft antakelig svekkes.

Et tredje forhold er at stoffopptaket i tynntarmen ofte er påvirket negativt hos oss stoffskiftepasienter, så om det ikke tas med i beregningen og kompenseres så kan man antakelig lettere få sporstoffmangel - noe som ytterligere svekker kroppens forsvar.
    Sist endret av smgj; 13-09-10 kl 12:00

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Fint det smgj - jeg mener ikke at lavt stoffskifte gir noen overhyppighet av kreft.
    Min far gikk jo hele livet uten å få stoffskiftehormoner og ble behandlet med smertestillende på symptomene istedenfor.
    Noen av disse preparater er borte fra markedet.......
    Men får jo ikke vite noe om ens foreldre er blitt behandlet uheldig - legene begraver jo sine feil.

Jeg mente først og fremst å opplyse at jeg også hadde maveproblemer på syntetiske stoffskiftehormoner.
    Jeg vet også flere som har det. Disse er alle på syntetiske hormoner - og alle stoler på sin lege når denne sier at det ikke har noe med hverandre å gjøre.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg mente først og fremst å opplyse at jeg også hadde maveproblemer på syntetiske stoffskiftehormoner.
    Jeg vet også flere som har det. Disse er alle på syntetiske hormoner - og alle stoler på sin lege når denne sier at det ikke har noe med hverandre å gjøre.....
    Ja, det er jo helt udiskutabelt (mener jeg iallfall - så kan nå legene si hva de vil!) at noen rett og slett ikke tåler diverse T4-preparater. Om det er fordi man reagerer på fyllstoffet, eller for at kroppen ikke klarer å bruke den syntetiske varianten er det ikke godt å si noe om... Leger burde vite at ALLE medisiner kan ha bivirkninger. Å nekte å godta at det også gjelder levaxin (o.a) er ignorant, rett og slett.

Side 3 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 01:52
  2. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  3. Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?