Viser søkeresultater 201 til 210 av 339
Tråd: Blondies bok
Threaded View
-
18-07-10, 14:05 #1
Blondies bok
Sitter her å funderer på situasjonen min. Opplever for tiden mye redsel for fremtiden. Venter for tiden på thyroid som tidligst er her om 5 dager (sansynlig 12 i disse ferietider). Venter også på masse kosttilskudd bestilt fra Sverige. Tenkte derfor å lage en dagbok for å kunne se utviklingen min i tiden fremover.
Min historie:
2006-2007: Jeg begynner på videreutdanning (Jobber 50-80 % ved siden av første året. 100% ved siden av andre året. Like før skolestart reiser mannen min bort (til utlandet) pga jobb og blir borte i drøyt 7 måneder. Jeg sitter alene med to små barn, jobb og skole.
2008: Mens jeg sitter med avslutende fordypningseksamen blir pappa alvorlig syk (han bor 120 mil unna). Han dør etter 3 måneder (67 år gammel), jeg går rett tilbake i full jobb etter begravelsen. Jeg fullfører eksamen i denne perioden med ståkarakter.
2008-2009: Samtidig er vi som familie i full gang med husbygging. All fritid går med til hus, hver helg, ferie osv. Løpingen legges på hylla (jeg har frem til dette tidspunktet pleid å løpe ca 3 mil per uke), satser på at jeg får nok trening ved å bygge hus. Kostholdet sklir ut og kiloene sniker seg på.
2009: Huset er endelig ferdig, vi har flyttet ut og inn. Full av entusiasme begynner jeg å løpe igjen. Etter tre uker får jeg smerter på innsiden av begge ankler. Føttene vil ikke rulle på løpesteget pga stivhet i ankelleddet. Gradvis sprer plagene seg ut i foten. Jeg må gi opp løpingen. Plagene sprer seg til hendene og jeg henvises til revmatolog. Jeg blir fullt sykemeldt i en måned, deretter aktiv sykemeldt i to måneder (jobbet 70-80%, ikke for at jeg var i form til det, men fordi jeg ikke er god til å ta det med ro)
2010: Jeg begynner på jobb igjen. Ingen funn hos revmatolog og jeg tar meg f... på at jeg ikke skal være sykemeldt så lenge jeg ikke er syk. Utover mai måned begynner det å gå opp for meg at fastlegen har rett, dette er hypothyreosen, ikke revmatisme. Jeg oppdager forumet. Overlegen jeg jobber sammen med setter ned foten. Hun sykemelder meg enten jeg vil eller ikke, for 3 måneder. Vi blir enig om aktiv sykemelding. Nå jobber jeg knapt 20%. Jeg oppdager plutselig at jeg er sliten...veldig sliten...
8/7-10: Var hos lege på Balderklinikken. Oppdaget mye "spennende" der (spenning jeg gjerne skulle vært foruten). Legger inn relevante prøvesvar:
A S-25-OH-Vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131
S-Folat 6nmol/l Ref >7
Homocystein 32 ref <15
Cortisol i spyttprøver analysert på hormonlaboratoriet på Aker (referanseområde 3,5-27):
Kl 0720: 2,7
Kl 1200: 11,8
Kl 1600: 6,6
Kl 2340: 1,0
Serum cortisol: 328 nmol/l (170-540) (Tatt i 8 tiden om morgenen)
Thyroideaprøver:
Anti TPO 995 (<35)
T3: 5,8 (3,6-8,3)
FT4: 13,6 (8-20)
TSH: <0,03 (0,5-3,6)
TBG: 18 (12-28)
Symptomer siste året:
-Iskald etter trening
-Hånd og fotsmerter
-Hodepine
-Irritasjon
-Spiser store mengder lakris
-Svelgproblemer
-Hender og føtter veksler mellom iskald og glovarm
-Hevelse i hender og føtter
-Funksjonstap i finmotorikken
-Smerter i midtre del av ryggen når jeg har sovet (over nyrene)
-Finner ikke ord
-Konsentrasjonsproblemer
-Hukommelsesproblemer
-Variabel søvn
-Raynauds fenomen
-Lett temperatur stigning
-Vektøkning
-Svimmelhet
Hva nå?
Skal nå liksom ta det med ro da pga binyrene mine. Dessverre viser historikken min at jeg ikke er god til å ta det med ro, eller å kjenne etter hvordan jeg har det. Føler meg litt dum, for at jeg ikke lyttet til fastlegen når han sa dette var hypothyreose og ikke revmatisk. Men siden jeg har levd med hypothyreose en stund og ikke opplevd hånd og fot symptomene før, var jeg helt sikker på at dette var noe annet. Har tidligere hatt alvorlig depresjon pga hypythyreosen, 20 kg vektøkning leddplager, samt mange heftige symptomer som er typisk, så jeg trodde jeg kjente alle sider ved sykdommen
Så nå fuderer jeg på om jeg skal begynne med kortison, men er svært skeptisk da jeg er redd for å gjøre meg avhengig av det.

Svar med sitat

Bokmerker